bgt
door bgt Nov 23, 2011 om 11:26
Auto & vervoer

Autobanden verkeerd om

In jan 2010 een nieuwe auto(Citroen C5 Tourer 2.0i LPG met stalen veren) gekocht, nu het 1ste setje achterbanden vervangen na 40.000km en wat blijkt...banden ontzettend schuin afgesleten en het "outside" teken aan de binnenkant van de Michelin banden 225x55x17. Ok, vervangen en een brief naar Citroen gestuurd met het uitlijnrapport en wat denk je....garantie dekt geen slijtage/uitlijning/sporing en de bewijslast leggen ze nu bij mij neer. Auto zit nog net in de garantie.
http://dl.dropbox.com/u/11003205/achterband2.jpg

4493 13 Rapporteer

freya
door freya - Nov 23, 2011 om 11:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@bgt:

Je 'link' werkt in ieder geval niet.....

Deze dan maar? [u]http://dl.dropbox.com/u/11003205/achterband2.jpg[/u]

Freya

freya
door freya - Nov 23, 2011 om 11:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Te laat..... ik zie dat je het zelf al hebt opgelost....

Freya

th
door theostek - Nov 23, 2011 om 12:00
22 Antwoorden / 0 Vragen

Citroën heeft gelijk, slijtage van onderdelen valt niet onder de garantie.., daar niet geweten is hoe de klant met zijn voertuig omgaat ? ruwe/scheurende bestuurder enz, enz, wordt regelmatig de bandendruk nagekeken 1x p/mnd ? zijn de banden niet gewisseld van voor naar achteren? worden er geen stoeprandjes geraakt met parkeren ? wordt de auto niet overbelast in geladen toestand met of zonder trekhaak ? aantal gereden kilometers p/mnd of jaar ?

Op 17 maanden rij je gemiddeld 2.353 km per maand..komt neer op 588 km per week !
Ja dan mogen ze toch wel slijtage gaan vertonen, banden gaan gemiddeld 40 á 50000 km mee bij normaal gebruik en onderhoud.

bgt
door bgt - Nov 23, 2011 om 12:07
5 Antwoorden / 3 Vragen

het gaat om het feit dat ze verkeerd om hebben gezeten!!! Niet over slijtage want dat is logischerwijs niet gedekt echter doe ik normaal 70-80000 met mn achterbanden. De slijtage is heel ongelijk en dat komt doordat het verkeerd om heeft gezeten.

edwardus
door edwardus - Nov 23, 2011 om 12:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Banden slijten schuin af als de wielen niet (meer) goed uitgelijnd zijn. Dat is niet te wijten aan Citroen en ook niet aan je onderhoudsmonteur.
Heb zelf ook 's met lede ogen een setje Michelins na een half jaar (da's ca. 6000 km in mijn geval) kunnen wegsmijten als gevolg daarvan.

Als ze verkeerdom hebben gezeten is dat wel slordig, maar je hebt er ook 40000km lang geen last van gehad blijkbaar.

bgt
door bgt - Nov 23, 2011 om 13:38
5 Antwoorden / 3 Vragen

Banden slijten schuin af door negatieve wielhoek of verkeerde sporing. Dat heb ik laten meten en dat klopte aardig. Dus daar ligt t niet aan. Maar als ze er verkeerd om op zitten is dat hetzelfde als verkeerd sporen en ja dan slijt ie ongecontroleerd hard.

th
door theostek - Nov 23, 2011 om 14:32
22 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bgt schreef op woensdag 23 nov 2011, 12:07]het gaat om het feit dat ze verkeerd om hebben gezeten!!! Niet over slijtage want dat is logischerwijs niet gedekt echter doe ik normaal 70-80000 met mn achterbanden. De slijtage is heel ongelijk en dat komt doordat het verkeerd om heeft gezeten.

Nu valt bij mij de euro, zet dat dan ook duidelijk in je vraagstelling !

[quote]banden ontzettend schuin afgesleten en het "outside" teken aan de binnenkant van de Michelin banden 225x55x17.

Had ook zo geformuleerd kunnen worden ?

banden ontzettend schuin afgesleten en het "outside" teken STAAT aan de binnenkant van de Michelin banden 225x55x17.

Maar als ze er verkeerd om op zitten is dat hetzelfde als verkeerd sporen en ja dan slijt ie ongecontroleerd hard.

Zie naar de repley van edwardus: Als ze verkeerdom hebben gezeten is dat wel slordig, maar je hebt er ook 40000km lang geen last van gehad blijkbaar.

Ze hebben dan ook niet verkeerd omgezeten, maar zijn verkeerd om gemonteerd op de velg !
Of ik nu links/rechts achter verwissel ? dan blijft het "outside" teken aan de BINNENKANT van de autoband STAAN.

Aan jou de taak omdat aan te vechten bij de garage waar je auto (baggel) gekocht hebt.

bgt
door bgt - Nov 23, 2011 om 16:52
5 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=theostek schreef op woensdag 23 nov 2011, 14:32]
Ze hebben dan ook niet verkeerd omgezeten, maar zijn verkeerd om gemonteerd op de velg !
Of ik nu links/rechts achter verwissel ? dan blijft het "outside" teken aan de BINNENKANT van de autoband STAAN.Aan jou de taak omdat aan te vechten bij de garage waar je auto (baggel) gekocht hebt.

Daar ben ik mee bezig. Maar Citroen legt de bewijslast bij mij. Ik moet bewijzen dat ze verkeerd om hebben gezeten toen ie bij mij is afgeleverd.

grindweg
door grindweg - Nov 23, 2011 om 20:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

heeft u mischien ergens een banden wissel uit laten voeren?
bv zomer of winterbanden?
het is niet abnormaal als banden na 40000 versleten zijn.
als de dot aanduiding verkeerd omzat is dat echt niet de reden van schuin afsluiten
het heeft meer met dwars stabiliteit te maken als met uw slijtage patroon.
hoeveel mm zat er nog op het goede gedeelte?
en de bewijs last ligt helaas inderdaad bij de gebruiker lees de garantie voorwaarden het valt niet onder een gebrek.en is dus uitgesloten.
probeer als er niets lust om op een coulance uit te komen.
bv banden voor netto prijs en geen montage betalen.
u heeft er al 40000 km mee gereden tenslotte.

peer007
door peer007 - Nov 24, 2011 om 10:47
52 Antwoorden / 10 Vragen

Beste,

Probeer de citroen importeur eens,
die wil toch ook geen negatieve reclame in deze moeilijke tijden.

groet.

mastag
door mastag - Nov 24, 2011 om 12:32
955 Antwoorden / 19 Vragen

Lijkt mij dat je binnen 40.000 km toch weleens de bandenspanning controleerde en zag dat er geen aanduiding op je banden staat. Nu is het een achteraf verhaal en 40.000km is wel wat laat voor reclamatie.

MAstag

haagee
door haagee - Nov 25, 2011 om 14:50
80 Antwoorden / 0 Vragen

Schuin afgesleten achterbanden duidt op een pittige rijstijl. De auto is een stationcar met nog LPG achterin. Die wil in snel genomen bochten graag doorzetten naar buiten, wat een normale situatie is, dan slijt de buitenkant wat eerder. Ja en vorige antwoorden geven wel aan dat als je 40.000 k op deze banden rijdt je ook wel eens de bandenspanning mag controleren en zien dat de band verkeerd om is gemonteerd.Als dat zo is?
Peer007 dat antwoord slaat negens op. slijtagedelen zijn geen garantiepunten en om dan zo een importeur onder druk te zetten is chantage