Tegenwoordig moet je je baby op schoot mee nemen als je met de bus van Connexion reist. ( en je buggy inklappen ) ik heb zojuist de brief ontvangen, waar dit ZWART OP WIT staat !!
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Dat is niets nieuws. Heel lang geleden hingen er al bordjes (in bus / trein /of tram), dat je een kind tot een bepaalde leeftijd bij plaatsgebrek op schoot diende te nemen. Dit was de groep, die nog geen vervoersbewijs hoefde te kopen.
Dit lijkt mij een gevaarlijke situatie voor de baby als er een aanrijding plaats vindt. Ik ben bang dat de baby dan van uw schoot vliegt.
Ik kan niet beoordelen of de baby veilig vast zit in de buggy die u gebruikt mocht een aanrijding plaats vinden. Zit de baby nog veilig op zijn plaats als de buggy omvalt of door de bus vliegt in geval van een noodstop?
"Ik kan niet beoordelen of de baby veilig vast zit in de buggy die u gebruikt mocht een aanrijding plaats vinden."
De gemiddelde ouder maakt m.i. hun dierbare kind(eren) niet goed (genoeg) vast in een buggy. Ik heb ooit een noodstop moeten maken met een rolstoelbus met twee personen in hun rolstoel en was blij dat ik alles wat vastgezet moest worden ook degelijk was gedaan. Gelet op deze ervaring is zowel op schoot als in de buggy voor de baby bij een echte noodstop niet gezond. Je mag hopen dat de buschauffeur defensief rijdt (hij/zij zit hoger als in vergelijk met een personenauto) en ziet ook meer (aankomen) en dat het nooit gebeurd dat er echt een noodstop moet gemaakt worden.
Anderzijds, als de buggy ingeklapt is, is het ding bij een noodstop ook geen ongeleid projectiel wat random door de bus kan vliegen. Van de twee kwaden is op schoot waarschijnlijk het minst onveilige.
[quote=stofzuigers schreef op woensdag 2 mei 2012, 15:27]T
Wat vinden jullie daarvan???
Goede maatregel! In vroeger jaren moest je dat altijd al zo doen, alleen de laatste 10-20 jaar was daar de klad in gekomen. Geen chauffeur die er nog wat van zei.
Bovendien mag je officieel altijd al alleen je kind in buggy mee in de bus nemen, tegenwoordig de grootste kinderwagens in de bus.
Hoop dat de HTM daar ook weer eens meer op gaat letten.
Ik heb ooit in de tram op de grond gezeten toen ik van de bank afschoof omdat de tram laag vloog door de bocht. Mijn dwerg hond zat in een tas. Ik zat midden in het gangpad en de hond zat nog in de tas. Dat moet een hilarisch gezicht geweest zijn. Echter niemand lachte. Niemand hielp bij het opstaan en ook deze chauffeur had geen excuus in zijn woordenboek staan.
Gelukkig bleef net als bij u de baby, de hond ongedeerd.
=stofzuigers schreef op woensdag 2 mei 2012, 17:35: Dat je een kind tot een bepaalde leeftijd bij plaatsgebrek op schoot diende te nemen. Dit was de groep, die nog geen vervoersbewijs hoefde te kopen.
Vladja
@ Vladja, de bus was leeg.
@ tdehond: We hebben een Noodstop moeten maken, dat is hele feit, ikzelf lag op de grond, gelukkig had mijn man de baby goed vast.
[quote=stofzuigers schreef op woensdag 2 mei 2012, 15:27]Tegenwoordig moet je je baby op schoot mee nemen als je met de bus van Connexion reist. ( en je buggy inklappen ) ik heb zojuist de brief ontvangen, waar dit ZWART OP WIT staat !!
Wat vinden jullie daarvan???
dat was vroeger altijd zo. mijn moeder moest met 3 kinderen ook altijd de buggy/kinderwagen opvouwen en 1 van de kinderen op school nemen en de andere gewoon los laten zitten. vind het een goed plan, een buggy neemt veel ruimte in.
Al die verhalen van rondvliegende baby's voorkom je gewoon door met de rug naar de voorrruit te gaan zitten. Dan val je niet van de bank bij hevig remmen of een botsing. En je kind gaat ook niet "vliegen", want dat kan niet. Je wordt alleen maar stevig tegen de leuning van de bank gedrukt. Er moet natuurlijk wel plaats zijn. Bij de recente treinbotsing zaten de meeste gewonden op de bank richting rijrichting.
leuke gedachte, de kinderen op schoot krijgen als je tegenover elkaar zit dus de passagiers tegenzich aan die wel "vooruit" rijden. Als een soort van airbag dus.
Ten overvloede moet ik misschien toch even het volgende vermelden : het met de rug naar de voorruit gaan zitten kan niet in alle bussen. Er zijn ook bussen met alle stoelen 1 kant op. Maar vaak hebben stadsbussen en trams een stoelopstelling waarbij de passagiers elkaar aankijken.
even kort, op lijn 320 (in het gooi) mag inderdaad geen kind in een buggy of kinderwagen blijven zitten. dit is(volgens mij) een van de weinige lijnbussen waar gordels in zitten (en je dus ook verplicht bent om deze te dragen, verantwoordlijkheid voor de passagier). in deze bus mag je dus ook niet staan. je kunt daar dus ook niet veilig een kind in een buggy laten zitten(als je er niet naast kunt staan) beste oplossing in deze bus is dus de maxi-cosy, die kun je in de gordel vast zetten. in de rest van de bussen is het niet verboden, maar vaak wel wenselijk om een buggy in te klappen omdat vaak teveel ruimte wordt ingenomen in de bus wat de veiligheid voor de overige passagiers niet altijd bevorderd.
Ik weet niet beter dan dat het overal altijd al zo was, wellicht wat minder gehandhaafd laaste tijd ? Maar niet om reden van ruimte, maar om reden van veiligheid, als je buggy met vastgegespt kind door de bus gaat vliegen heb je groter probleem dan wanneer je het kind zelf vast hebt. -- In verband met de veiligheid vragen wij u om uw kind uit de kinderwagen of buggy te halen en uw kind op schoot te houden. --Arriva
Zover ik weet was dit altijd al een regel als je kind vrij rijd of op een kinderkaartje dat je je kind op schoot moet nemen. Net zo dat je opstond voor het oude dame en iemand met een beperking.
Ik zit nu in een rolstoel het OV is nu verplicht om per 1-01-2011 je als rolstoeler toe te laten in de bus. Dan merk je al hoe de stoel verschuift met de remmen erop. Dat je dan tijdens een aanrijding een projectiel ben, ben ik van overtuigd. Als dat voor mij geld geld het ook voor de kinderwagen en de staande passagier. Er zijn landen waar het verboden is om te staan in de bus, of kinderwagens in het bagage vak moet. Vroeger kreeg je tijden de rijtraining als buschauffeur een kopkoffie mee en als je terug was moest de koffie er nog inzitten. Tot de 70 jaren werden door de dienst rijksverkeer controles uitgevoerd naar het rijgedrag van chauffeurs die aan personen vervoer deden. Deze is wegens de bezuiniging verdwenen. Helaas komt het nu redelijk vaker voor dat het rijgedrag niet meer overeenkomstig is om te mogen rijden met personen. Dit probleem voornamelijk te merken in het stads en streekvervoer, dat de chauffeur denk dat als hij wat meer gas geeft de tijdsdruk kan inhouden. Hellaas is dat een fabel en zinloos gedachte. Ik begrijp de druk wel, maar de verantwoordelijkheid van veiligheid van je passagiers daar ben je chauffeur voor, en verantwoordelijk voor de mensen die op tijd bij de trein moeten zijn. Dat is de verantwoordelijkheid van de planning van de bus maatschappij.
Ik ben verbaasd dat het zo normaal gevonden wordt dat een kind op schoot vervoerd moet worden. Ik zag in de berichten ook een aantal keren voorbij komen dat dit vroeger ook al zo was echter... vroeger mochten kinderen in de auto ook zonder kinderzitje vervoerd worden...
Tegenwoordig zijn er vele autozitjes te koop, waarvan overigens de achterwaartse 5 x veiliger zijn dan de voorwaartse.. dus als ik echt met de bus zou moeten dan zou ik tegen de rijrichting in willen zitten maar in alle bussen waarmee ik naar mijn werk reis..zit tegenwoordig geen enkele tegen de rijrichting geplaatste stoel meer!
Zelf woon ik in een stad waar ik enkel met de bus kan reizen als ik naar een andere stad wil. Ik heb dat met onze zoon van 14 maanden nog nooit gedaan omdat ik het eng vind.
Ik zelf reis namelijk regelmatig met de bus en de keren dat de buschaufeurs veel te hard en dan ook nog over verkeersdrempels heen crossen vind ik echt onverantwoord. Zelf heb ik ook al eens in een bus gezeten die een noodstop moest maken en kon mezelf ook nog maar net vasthouden ..laat staan dat ik toen een kind op schoot had gehad.
Ik vind het erg vreemd dat er in bussen van Connexion op geen enkele manier veilig vervoer aan kinderen wordt aangeboden. Als dit als gevolg zou hebben dat ik dan voor mijn kind een kaartje zou moeten kopen, dan heb ik dit er graag voor over!
Even iets soortgelijks, bij het vervoer van een scootmobiel is het niet toegestaan dat de bestuurder tijdens de rit NIET in de scootmobiel mag zitten.
Stel je even voor dat iedereen in de stadsbus gordels zou moeten dragen. In de gewone privé auto's zijn er zoveel mensen die de gordel NIET dragen dat je die morgen niet op de koffie wilt krijgen, je kopjes en koffie tekort. Dus de hoop dat "men" de gordel in de stadsbus zou dragen is ijdel. Wat zou er met de rijtijden gebeuren denkt u?
Allerlei bagage zoals boodschappenkarretjes, buggys, kinderwagens, en dergelijke, ook moeten er invaliden in rolstoelen vervoerd worden. Zonder dat deze worden vastgezet zoals in rolstoeltaxi's met gordels en beugels. Dit is voor alle vervoerders een probleem. Dus er wordt alles aangedaan door defensief te rijden (maar iemand die een fout maakt en je moet een noodstop maken, daar doe je niets aan), en toch binnen een bepaalde tijdlijn te rijden. En als je ooit een noodstop meegemaakt hebt, wil dat niet zeggen dat dit elke dag 20 x voorkomt. Het incidentele negatieve onthoudt "de mens" veel beter als het veel voorkomende als het gebruikelijke normale/gewone.
@mahadma, dat gordels niet verplicht zijn om te dragen in een bus is 1 ding, maar het helemaal niet aanbieden vind ik een andere. Bovendien is een gordel vastklikken geen tijdrovende bezigheid, dus wat mij betreft gebeurd er dan niets met de rij tijden. Nu wacht de chauffeur ook niet tot ik zit alvorens te vertrekken.
Voor rolstoelen is er inderdaad speciaal vervoer.. maar is dit er ook voor ouders met kinderen dan? Als je geen auto hebt en aangewezen bent op het openbaar vervoer.. heb je ineens geen recht om je kind veilig te willen vervoeren?
Wat is de ophef ineens overigens ? Dit - kind op schoot- gaat al jaren goed, althans nog nooit gehoord van ongelukken hierdoor. En als je je kind zelf niet veilig op schoot denkt vast te kunnen houden, hoe had je dan gedacht die buggy met kind erin bij noodstop onder controle te kunnen houden ?
Geloof mij Die buggy met kind wordt echt gelanceerd.......... en dan heeft niet alleen je kind een probleem ook degene die de lading in z`n nek krijgt........... Op schoot is toch echt wel stuk veiliger, als je je handen vrij wilt hebben in de bus om jezelf met kind goed vast te kunnen houden is een draagzak wellicht een idee als kind daar nog de leeftijd voor heeft.
Wat kun je doen als je een produkt retour hebt gestuurd aan Valante en ze weigeren je het geld terug te betalen. Ik heb bewijs van retourzending. Ze reageren niet op mail en pakken al helemaal geen telefoon op. Ook een incasso bureau krijgt geen contact met ze. Hoe krijg ik nu mijn geld terug? Gaat toch nog wel om € 129.95. website is valante.nl en is gevestigd in Almere.
Lees meer
Wij hebben onlangs een bindend adviestraject en deskundigenonderzoek laten uitvoeren via het NRBI (Nederlands Register Bouwinspecteurs) in het kader van de verduurzaming van onze woning. Helaas zijn we tijdens dit proces tegen een aantal problemen aangelopen, waarover we graag jullie ervaringen willen horen.
Het bindend advies dat we ontvingen was naar onze mening onvolledig, vooral bij belangr
...
Lees meer
Waarom heeft de ns zoiets als groepsticked daluren bedacht, is meer dan 2x zo duur dan gewoon kaartje. Mijn vraag is, wat is nu de goedkoopste optie om van Wijchen naar Den Bosch te reizen?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer