ch
door christiaan de vrij Oct 20, 2017 om 16:10
Auto & vervoer

Berginskosten betalen voor gestolen motor

Een jaar of 2 geleden is mijn motor gestolen die voor mijn huis geparkeerd stond. Onlangs is hij gevonden, wat heel fijn is. Maar ik heb uiteindelijk 500 euro voor de berginskosten en de stallingskosten 'mogen' betalen. Niet betalen was geen optie, want de motor stond automatisch op mijn naam.

Omdat ik deze motor enkel WA verzekerd had wordt het uiteraard niet gedekt. Mijn vraag is: Bij wie kan ik terecht om een bezwaarschrift te schrijven en om mijn geld terug te krijgen? Of kan ik dat helemaal vergeten?

Edit: De bergingskosten heb ik betaald aan het bergings/stallingsbedrijf dat in opdracht van de politie de motor heeft opgehaald van de vindplaats. De kosten waren 200/250 euro voor het bergen en de rest was stalling. De motor heeft ongeveer 12 dagen in de stalling gestaan, dat kon sneller opgehaald worden, echter omdat het contact met de politie verliep langzaam en ik ook een paar dagen niet kon het niet eerder dan gisteren. Hoe dan ook blijft er nog een hoog bedrag over als ik het de eerste dag opgehaald had. Zeker omdat er iets van je gestolen wordt, en dan moet je ook nog betalen om het terug te krijgen.

Mvg Christiaan

2848 8 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Oct 20, 2017 om 16:14
704 Antwoorden / 2 Vragen

Aan wie moest je dat betalen dan? De Politie?

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2017 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bedoelt u met bergingskosten?

Ge
door Genee - Oct 20, 2017 om 16:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoelang heeft de motor dan wel niet bij de politie gestaan dat u stallingskosten moet betalen, had dat niet korter gekund?
Vindt €500 een fors bedrag, misschien meer dan de motor nu nog waard is.
Of heeft u de motor nog weken bij de politie laten staan nadat u geïnformeerd was dat u hem op kon halen?
lees eens
https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2014/031

Gr
door Grunn1 Oct 20, 2017 om 23:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

T’s schrijft heel duidelijk 12 dagen.

Ge
door Genee Oct 20, 2017 om 23:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot
Als je de vraag leest zie je dat de TS er naderhand tekst bijgevoegd heeft.
De tekst waar 12 dagen in genoemd staat stond er om 16.37 uur nog niet. U heeft duidelijk wat over het hoofd gezien.

sw
door swat1500 - Oct 20, 2017 om 17:47
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De politie is alleen belast met de opsporing van gestolen voertuigen. Zodra dat voertuig gevonden is en er geen sporenonderzoek meer nodig is gaat de verantwoording voor het voertuig terug naar de eigenaar. Deze voertuigen worden dan, tot de eigenaar hem ophaalt, opgeslagen. Niet elke eenheid heeft een eigen politiekraan en opslag en geschied de berging en opslag door een particulier bedrijf. De kosten zijn voor de eigenaar van het voertuig. Hij kan die kosten verhalen bij de dader. Bezwaar is niet mogelijk.

Ge
door Genee Oct 20, 2017 om 17:53
1509 Antwoorden / 1 Vragen

En wie bepaalt het tarief, je moet dat maar accepteren, toch vreemd?

sw
door swat1500 Oct 20, 2017 om 23:15
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De betreffende eenheid heeft een contract met een berger. Die berger bepaalt het tarief.

Ge
door Genee Oct 20, 2017 om 23:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de politie een contract met de berger heeft is heel mooi maar ik vraag me toch af of de eigenaar voor de kosten op moet draaien.
De politie is de opdrachtgever, de opdrachtgever betaalt zou ik zeggen.
Mooi afschuifsysteem, kosten kun je verhalen bij de dader.
Laat de opdrachtgever dat maar doen.

hammond
door hammond Oct 21, 2017 om 16:10
122 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens de vraagsteller heeft de politie helemaal geen sporenonderzoek gedaan,maar rechtstreeks van de vindplaats laten afvoeren door een berger die de motor gestald heeft inplaats het gestolen eigendom naar de eigenaar terug te brengen,dit was veel goedkoper geweest.

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2017 om 19:21
16837 Antwoorden / 108 Vragen

En jammer dat we ook van de nieuwe vraagsteller @cristiaan de vrij, niet wat meer informatie krijgen. Weet kennelijk niet hoe het werkt of heeft antwoord vinkje niet aan.

Ge
door Genee - Oct 20, 2017 om 23:52
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Had de politie u niet in de gelegenheid moeten stellen om de motor zelf op te halen bij de vindplaats?
Vind het maar een vreemde gang van zaken.
Zou eens informatie inwinnen bij het juridisch loket of de politie zomaar een particulier bedrijf op uw kosten de motor op mag laten halen en opslaan.

hammond
door hammond - Oct 21, 2017 om 16:03
122 Antwoorden / 15 Vragen

Dus de politie heeft uw motor van de vindplaats gelijk laten afvoeren door een berger. Waarom heeft de politie niet gelijk uw gevonden motor naar uw huisadres gebracht inplaats van de stalling. Ik kan uit uw verhaal niet opmaken dat de politie enig onderzoek aan uw motor heeft gedaan,maar gelijk door een berger laten afvoeren. Ik zou de politie toch eens vragen waarom ze dit op deze manier gedaan hebben,inplaats van uw eigendom zo snel mogelijk aan u terug te geven.

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2017 om 16:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt de kosten verhalen op de dader. Wees blij dat u de motor terug heeft en dat er geen rare dingen mee gebeurd zijn.

hammond
door hammond Oct 21, 2017 om 20:49
122 Antwoorden / 15 Vragen

Dader is onbekend.De motor is gewoon achtergelaten en door de politie gevonden en laten afvoeren door een particulier bergingsbedrijf die wel raad weten met hun bergingsprijzen. Daar de politie geen verder onderzoek deed,had deze de motor ook gelijk aan de rechtmatige eigenaar kunnen teruggeven of minstens een telefoontje kunnen plegen dat de motor gevonden was.

aurora1
door aurora1 Oct 22, 2017 om 00:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn reactie was voor de vraagsteller bestemd en die bent u toch niet?

hammond
door hammond Oct 22, 2017 om 15:11
122 Antwoorden / 15 Vragen

@Aurora1: O sorry hoor,ik wist niet dat je kwaad werd.