patarch2008
door patarch2008 Jun 8, 2022 om 19:41
Auto & vervoer

Btw 21 % bij autobedrijf op nieuwe producten

Op de factuur van mijn autobedrijf wordt over 21% opgeteld, nu snap ik dat voor diensten zoals uurloon maar als hij een prijs rekent voor een aantal nieuwe banden (waarvan de prijs al incl 21% is, dat kan ik aan prijs zien) waarom moet ik alsnog nog een keer 21% betalen? beetje dubbelop lijkt mij, hoe zit dit?

7719 10 Rapporteer

user123
door user123 - Jun 8, 2022 om 20:27
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe kan u zien of een prijs al incl. Btw is ?

Thecla58
door Thecla58 - Jun 8, 2022 om 20:30
854 Antwoorden / 3 Vragen

Over het algemeen zie onder aan de factuur hoeveel totale BTW je betaald hebt.

Er zijn legio bedrijven (zeker autobedrijven) die op hun facturen eerst de netto prijs, dan de BTW en uiteindelijk de totaalprijs inclusief. Vervolgens staat er helemaal onderaan dat wat ik als eerste tikte.

Je autobedrijf zal zeker niet nog eens 21% extra BTW voor je banden berekenen.

wi
door wim koelewijn Jun 10, 2022 om 15:12
68 Antwoorden / Vragen

Je weet maar nooit, hé?

rj
door rjw - Jun 8, 2022 om 20:44
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Wat zeinde garage er over?

mahadma
door mahadma - Jun 8, 2022 om 21:23
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Op mijn meest recente factuur: Klemstuk € 19,83, helemaal onderaan 21% btw over netto-totaal bedrag. Dus ik geloof dat U een denkfout maakt en de garage correct berekend.

De nederlandse staat doet dit wel, eerst de prijs van de drank, accijns daarvan en dan btw over de prijs van die 2 opgeteld.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 9, 2022 om 00:00
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Patarch,

Kunt u een foto plaatsen van de factuur, uiteraard uw privégegevens even afplakken....

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2022 om 09:47
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Een bedrijf of oreganisarie waarvoor BTW plicht geldt geldt het BTW tarief altijd voor zowel onderdelen als diensten! Zie (bron BTW berekenen - inclusief, exclusief 21% of 9% - Berekenen.nl)

BTW BEREKENEN

Wil je de BTW berekenen om na te gaan wat een aankoop je als consument kost, of wil je als ondernemer bepalen welke prijzen je dient te hanteren om een goede marge te kunnen maken? Bereken de BTW bij voorkeur in beide richtingen, om een eigen controle in te bouwen. Dit doe je in de volgende stappen.

1. Bepaal vooraf of je het BTW bedrag inclusief of exclusief moet maken.
2. Bij exclusief haal je de BTW eraf, bij inclusief tel je de BTW erbij op.
3. Wil je het bedrag incl. BTW uitrekenen, vermenigvuldig het "netto" bedrag met 1,21 in het geval van 21%BTW. Het bedag exclusief de BTW uitrekenen doe je door met het bedrag met 1,21 te delen.

HOOG- EN LAAGTARIEF

Je kunt de BTW berekenen aan de hand van het hoog- en laagtarief. Het hoge BTW-tarief bedraagt sinds oktober 2012 21%, het lage tarief bedraagt 9%. Het lage BTW-tarief geldt voor primaire levensbehoeften, zoals bepaalde voeding. Bijna al het overige komt in aanmerking voor het hoge BTW-tarief, waardoor je daar het best mee kunt rekenen.

9% BTW berekenen
21% BTW berekenen

BTW tarieven
Hoogte BTW tarief Wanneer hoeveel % BTW
0% Exporteren van goederen, visvangst, accijnsgoederen
9% Voedingsmiddelen, water, agrarische goederen, geneesmiddelen en hulpmiddelen, kunst, verzamelvoorwerpen en antiek, boeken en periodieken
21% Het 21% BTW tarief geldt voor alle goederen en diensten die niet vrijgesteld zijn van BTW en die niet onder het 0% of 9% BTW tarief vallen

EXCLUSIEF OF INCLUSIEF BEREKENEN

Je kunt de BTW berekenen door uit te gaan van het bedrag exclusief BTW en daar 21% bij op te tellen. Je kunt dit zelf doen door het bedrag exclusief BTW met 121% te vermenigvuldigen, of het met 1,21 te vermenigvuldigen. Ga je uit van het bedrag inclusief BTW en wil je graag uitkomen op het bedrag exclusief BTW? Houd er dan rekening mee dat je het bedrag dient te delen door 121% of 1,21, het is NIET juist om dit te vermenigvuldigen met 79% of 0,79. Dit komt omdat het bedrag inclusief BTW gelijk is aan 121% van de prijs exclusief BTW. Je kunt online de BTW berekenen om na te gaan welk bedrag je dient te betalen of te berekenen, doe dit in beide richtingen om er zeker van te zijn dat de berekening klopt.

atlas1302
door atlas1302 - Jun 9, 2022 om 13:08
341 Antwoorden / 13 Vragen

Lijkt me stug, maar ik heb de factuur niet gezien. Alles wordt normaal gesproken excl. BTW bij elkaar opgeteld en daarna 21% BTW geheven. Ik neem aan dat u particulier bent, dus de BTW krijgt u niet terug.

mo
door motorman - Jun 10, 2022 om 10:27
18 Antwoorden / 1 Vragen

Wat misschien gebeurt is toen u het over de prijs had dat er een bedrag is afgesproken wat de twee banden u zouden gaan kosten.
u dacht waarschijnlijk dat dit Incl. Btw was terwijl de garage houder het bedrag excl btw noemde.
dan krijg je inderdaad verwarring

Iv
door Ivo W Jun 10, 2022 om 19:09
729 Antwoorden / Vragen

Als een ondernemer een prijs noemt aan een particuliere klant, dan mag die klant er altijd vanuit gaan dat dat de prijs inclusief BTW is. De ondernemer is verplicht de eindprijs te melden.

Hij mag natuurlijk wel zeggen "die banden kosten 100 euro per stuk exclusief BTW dus dat is dan ehhh *tiktik op rekenmachine** €121 inclsuief BTW mevrouw"

th
door thieu - Jun 10, 2022 om 12:50
148 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, zoals jij het zegt lijkt het dubbelop. Maar, je kunt toch gewoon met de factuur naar dat bedrijf en vragen of ze het ff willen uitleggen? Fouten worden gemaakt. We zijn allemaal mensen. Maar een fatsoenlijk bedrijf kan je dit uitleggen, óf een fout recht trekken.

bikker
door bikker - Jun 10, 2022 om 16:33
44 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo, Ik krijg als ik 67 wordt een klein pensioen van ongeveer 430,- bruto per jaar. Nu blijkt dat dat zo weinig is dat het pensioensfonds dit af mag kopen.
Mijn vraag hoe berekend het pensioenfonds wat ik krijg? Wie kan mij een voorbeeld berekening geven uitgaande van 430,- bruto. Wordt er bijvoorbeeld vanuit gegaan dat ik nog 10 jaar te leven heb, dus 10 keer 430,- bruto min belasting.
Groeten Paul.

FOUTJE DIT HOORT HIER NIET TE STAAN, HEB REEDS GOED GEPLAATST BIJ 'STEL EEN VRAAG'.