jd
door jdecoo Mar 2, 2008 om 13:39
Auto & vervoer

Caravanspiegels

Ik rijdt een peugeot 307 sw en ben op zoek naar caravan spiegels.

De breedte van mijn caravan is 2,3 mtr.

Mijn eisen zijn goed zicht, minimale trillingen en makkelijk te monteren.

Wat is het voordeel/nadeel van spatbord of portier montage?

4463 6 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Mar 2, 2008 om 14:01
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ga naar een goede automaterialen zaak en kijk wat er op uw 307 het beste past elke spiegel of systeem heeft zo zijn voor en nadelen. met van die riemen er aan heeft u bv veel geklapper van de riemen. het hangt van de vorm van de spiegel af maar met elastiken om de spiegel mits het kan op uw auto  geeft voor keur. de spatborden van uw auto kunnen al van kunst stof zijn en is dan geen optie

poltol
door poltol - Mar 2, 2008 om 14:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En .......... niet onbelangrijk ga even proefrijden. U zult de eerste niet zijn waarbij de spiegels, met daarop de caravanspiegels, bij enige snelheid omklappen. En als het kan neem de caravan mee. Dan kunt u nog beter beoordelen wat het meeste zicht geeft. Misscjien is trouwens een allesdrager [allen voor] met daaraan de spiegels ook nog een optie. En kijk vooraf even wat en hoeveel u moet kunnen zien, zie de site hier onder.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/spiegel.php

Succes, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 2, 2008 om 14:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag jdecoo,

Wat het best op uw 307 past weet ik niet. Vraag eens bij de peugeot garage wat het beste past en ga dan ook kijken wat er het dichtst bij komt qua montage en het best is voor uw portemonnaie.

Overweeg hierbij, dat hoe dichter de spiegels bij de wielassen zitten, hoe minder trillen van het (de) wegdek(/wielen/carrosserie) overgebracht wordt op de spiegels. Hoe groter die afstand, hoe groter het effect van wegoneffenheden/onbalans van wielen op de spiegels is.
Spiegels aan de voorwielkasten geklemd trillen minder dan spiegels op de autospiegels geklemd. De eerste zijn alleen steeds slechter te koop, omdat bij modernere auro's de motorkap niet meer tussen de spatborden zit, doch er omheen.

Dit trileffect is des te groter omdat uw caravan zo breed is dat u extra lange arm aan de spiegels nodig heeft. Hoe langer de arm, hoe groter de tril-uitslag, waardoor het beeld achter u zweverig wordt.

Hardware ERror MAN. (25 jr. ervaring met de spatbordspiegels en 3 jaar met spiegelklem versie.)

henson
door henson - Mar 2, 2008 om 15:12
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Spiegels aan portier of spatbord zie ik bijna nooit meer. De meeste mensen hebben caravanspiegels die d,m,v, zuignappen en spanbandjes aan de autospiegel worden geklemd. Zelf heb ik ook voor deze spiegels gekozen omdat je deze spiegels zeer snel kunt bevestigen en afhalen (minuutje werk). Als je alleen de spiegels eraf haalt en de klemming laat zitten gaat het zelfs in seconden. Trilling valt reuze mee omdat de moderne auto's goed geveerd zijn en ook de portieren rammelen niet meer in de scharnieren als ten tijde van de kevertjes en eendjes. M.i. dempen ook de zuignapjes aan de bevestiging de resttrilling iets. Misschien dat je een uitgebreide test op een van de caravansites kunt vinden of vraag het eens in de grotere caravanvakhandel.

succes, Henson

ni
door nicolaas12 - Mar 11, 2008 om 22:23
7 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring is dat de spiegels alle twee de soorten VOOR en NADELEN hebben!  Op de spatborden gemonteerd lijkt fijn je hebt tevens een punt om tijdens het rijden vooral in smalle of drukke straten je breedte in de gaten te houden tijdens het rijden zonder in je zijspiegels te hoeven kijken! Dus alle aandacht bij het verkeer!  Maar de afstand naar de spiegel is ver dus ,moeilijk een goed beeld te vormen al je aandacht gaat naar die ene spiegel en je hebt geen overzicht meer op het andere verkeer.!                        De overzetspiegels op je normale spiegels zijn indien goed, ga niet alleen voor goedkoop het fijnst om te gebruiken het gebruik is gelijk als bij je normale gebruik tijdens het rijden met je auto.          Nadeel je raakt eerder een fietser omdat je de breedte niet gewent bent  hou hier extra rekening mee dan pas je je hier vanzelf op aan, Alleen ze worden sneller van je auto afgestolen is maar een handeling die op het spartbord is veel te veel werk en valt dus sneller op. Veel rijplezier.

Nicolaas

sleutelaar
door sleutelaar - Mar 11, 2008 om 22:43
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Jdecoo

er zijn spiegels die met rubbers bevestigd kunnen worden aan de auto spiegels  ( geven bij mijn auto lichte trilling

ook zijn er spiegels leverbaar die met boutjes aan de autospiegels bevestigd kunnen worden  heb dit uitgeprobeerd en trillen veel minder

sucses en een veilige rit met je caravan