Check in
Graag wilden wij op vakantie naar Kaapverdie dus na een online zoektocht kwamen we uit bij Kras.
We hadden gekozen om op 30 Juni 8dgn naar kaapvdie te gaan.
Wij hebben bij het boeken al onze gegevens opgegeven waaronder ook de gegevens van mijn paspoort, die van mijn vrouw en de identiteitskaart van mijn zoon. Na al deze gegevens ingevuld te hebben was onze reis definitief.
Alle reisbescheiden kregen wij via mail. De dag voor vertrek hebben we geprobeerd online in te checken om zeker te zijn van stoelen naast elkaar maar deze waren al voor ons gereserveerd. Eenmaal op de luchthaven aangekomen hebben wij ingecheckt bij de balie en onze bagage afgegeven (dit was zo'n 3 uur voor vertrek).
Toen we eindelijk (als eerste) konden gaan boarden werd een nachtmerrie werkelijkheid.
Onze zoon werd gewijgerd omdat hij alleen een identiteitskaart tot zijn beschikking had en je hier niet mee mag reizen buiten de EU.
Het personeel gaf aan dat de persoon aan de check-in balie een grote fout had gemaakt en ons meteen had moeten verwijzen naar de Douane voor een nood paspoort zodat we nog mee konden met onze vlucht.
Helaas was dit niet het geval en konden we onze koffers bij de bagageband weer ophalen.
Na 2 uur eindelijk onze koffers te hebben bemachtigd liepen we naar de Tui balie om daar de opties te bespreken om alsnog in Kaapverdie te komen.
De eerste vlucht naar Kaapverdie vanaf Schiphol was helaas pas op 7 Juli dus kwam de baliemedewerker met een alternatief om de dag erna vanaf Brussel te vertrekken.
Aangezien we geen andere keuze hadden hebben wij maar deze optie gekozen en moesten hier €420 voor betalen.
Meteen erna hebben wij een noodpaspoort gehaald bij de douane, dit was in soechts een half uur klaar.
Vervolgens meteen contact opgenomen met kras om de situatie uit te leggen en te vragen of kras ons in de kosten zou tegemoet komen omdat we naar onze mening toch met de vlucht hadden mee gekunt wanneer het personeel aan de check-in balie ons meteen had doorgestuurd naar de douane.
Kras antwoorde zonder overleg met een NEE, zij vonden het 100% onze eigen schuld en we hadden ons beter moeten informeren.
Graag vernemen wij uw mening over deze situatie.....
alvast bedankt!
Misschien verstandig om voordat je op reis gaat zelf uit te zoeken wat wel en wat niet nodig is. Je kan heel eenvoudig alle informatie vinden betreffende benodigde reisdocumenten en dat is ook je eigen verantwoording. Het is wel heel makkelijk om de schuld hiervan bij een ander te leggen. Een reisorganisatie is er niet voor om je alles voor te kauwen zoals; paspoort, vloeistoffen in het vliegtuig, wat wel en niet in de handbagage mag, welke kleding je mee moet enz. Wel verwonderlijk dat je door de douane komt met vliegtickets zonder geldige reisdocumenten.
Het lijkt mij toch voornamelijk uw eigen schuld. Als u op reis gaat dient u zich ervan te vergewissen dat alle reisdeelnemers over de juiste reisdocumenten beschikken. De vergissing aan de check-in balie is misschien onhandig maar dat ontslaat u niet van eigen verantwoordelijkheid. Het is de taak van de check-in om de identiteit van de reizigers vast te stellen, zij zijn géén experts voor welk land welke papieren vereist zijn. Beschouw het als leergeld.
Bovendien geeft Kras letterlijk bij elke accomodatie in Kaapverdie duidelijk met een dropdown onder het kopje Grensdocumenten aan U had daar dus niet pas op Schiphol achter moeten komen, maar reeds bij het boeken):
"
Grensdocumenten/visum
...
...
Noot:
• U bent altijd zelf verantwoordelijk voor de juiste grensdocumenten
• Het inbegrepen visum via Kras kan alleen aangevraagd worden als u beschikt over een EU-paspoort. Wanneer u hier niet over beschikt, dan dient u zélf te controleren welk(e) grensdocument(en) er voor uw reis naar Kaapverdië noodzakelijk is/zijn. In geval van dubbel betaalde visumkosten (i.v.m. nationaliteit), kunnen de standaard bij de reissom inbegrepen visumkosten (€25,- per persoon) bij het Contact Center of ter plaatse bij de reisleiding gedeclareerd worden."
Naar de Kaap Verdische Eilanden heb je sowieso een visum nodig; een identiteitskaart voor je kind is ook niet voldoende. Je had je ook goed moeten inlezen voor je deze reis met minderjarig kind boekte. Wat een Kras medewerkster je ook vertelt: eerst alles zelf op een rijtje. Het klinkt allemaal sneu etc. maar Kras, al heeft men je niet genoeg gezegd, zeg je dan, is je eigen verantwoordelijkheid. Probeer maar eens, met alleen ID, de States in te komen: gaat gegarandeerd ook niet lukken. Dus heel veel sorry, en spijtig dat Kras je niet voldoende heeft ingelicht (dat is niet klantvriendelijk): je bent zelf helemaal verantwoordelijk, helaas.
Edit* toen ik mijn reactie schreef was er nog geen enkel antwoord. Komt dus eigenlijk allemaal op hetzelfde neer.
Graag vernemen wij uw mening over deze situatie.....
Kras heeft gelijk en u niet. Een ID card is beperkt geldig qua landen die deze Identeitskaart accepteren.
Daarom is er een Paspoort die overal geldig is. En dàt, had u kunnen weten. Er zijn ook duidelijke prijsverschillen.
de Nederlandse identiteitskaart is als reisdocument geldig binnen de EU-landen, de EER , Monaco, San Marino, Turkije en Zwitserland. Met een paspoort kunt u wereldwijd reizen. voor het aanvragen van een identiteitskaart is toestemming van ouders/gezaghouders nodig tot 12 jaar.
Document |
Aanvrager jonger dan 18 jaar | Aanvrager 18 jaar of ouder |
---|---|---|
Nederlands paspoort |
€ 51,46 |
€ 64,76 |
Nederlandse identiteitskaart | € 28,63 | € 50,66 |
Mijn mening? Kras heeft volkomen gelijk en valt niets te verwijten. Toen ik las Kaapverdië en Identiteitsbewijs dacht ik direct al dat dat het probleem zou worden.
Bij een volgende reis u vooraf uitvoerig informeren over alles. Had u wel e.e.a. uitgezocht over vaccinaties?
Nee, natuurlijk niet @aurora1, 'het was maar voor 8 dagen". ☻
Ach, in dat ontwikkelingsland zullen DTP, Hepatitus A en malariamuggen dan ook wel 8 dagen vakantie gehad hebben.
Geen idee wat u met onze meningen wilt, maar ik sluit mij aan bij de andere meningen. Dit is voor het grootste deel uw eigen schuld. Ik begrijp alleen niet hoe u überhaupt langs de douane bent gekomen.
"langs de Douane" is een veel gehoorde misvatting. Je komt "langs de Douane" op de weg terug als je moet besluiten of je iets aan te geven hebt of niet. Je gaat "langs de Marechaussee" als je onderweg bent of terugkomt naar- en van- een niet-Schengen land. De paspoortcontrole van de Marechausee verifieert slechts òf je een geldig reisdocument hebt, niet of dat specifieke reisdocument ook geldig is voor de gekozen bestemming. Je kunt bijvoorbeeld met slechts een ID kaart prima naar het VK wat buiten Schengen ligt.
Er wordt niet gecontroleerd op bestemming. Met je boarding pass open je de poortjes bij de security check, vervolgens loop je naar de paspoortcontrole waar ze alleen maar kijken of je een geldig paspoort/id hebt en of er misschien verdachte dingen zijn (openstaande boetes e.d.). Pas bij de gate wordt gekeken de combinatie boarding pass / paspoort gecheckt.
Ik bedoelde uiteraard de Marechausee (het was nog vroeg), voor zover ik weet moet je bij niet-Schengen bestemmingen door een ander hal/gate/poort (hoe je het maar wil noemen) dan bij een Schengen bestemming en controleren ze dan wel degelijk je paspoort. Maar kan zijn dat ik mij dat niet goed herinner.
Zowel bij Schengenlanden als niet-Schengenlanden open je met je boarding pass de poortjes. Niemand controleert daar je paspoort of id (voordat die poortjes er stonden werd af en toe nog wel het paspoort/id gecontroleerd).
Na de poortjes krijg je de security en pas daarna (als je naar een niet-Schengen land reist) de marechaussee waar alleen het paspoort/id wordt gecontroleerd. Maar dus nergens wordt de combinatie boardingpass-paspoort gecontroleerd.
Maar om naar de gate te gaan moest TS dus wel langs de marechaussee voor een paspoort/ID controle. En die laten iemand zonder paspoort dus doorlopen naar de gate voor Kaapverdië?
Als u online gaat boeken en er wordt gevraagd om een paspoortnummer, hoe komt u er dan bij dat u ook een nummer van een ID kaart kunt gebruiken? Dat u het verschil niet weet tussen een ID kaart en een paspoort kunt u natuurlijk niet Kras verantwoordelijk voor houden.
In dit geval kostte een noodpaspoort slechts een half uur, het had ook langer kunnen duren. Men gaat het vliegtuig natuurlijk niet aan de grond houden voor het geval dat u nog op tijd zou zijn. Stel dat het langer zou duren en uw bagage moest nog gezocht worden. U wilt niet weten wat de kosten zijn als het vliegtuig de slottijd niet haalt. Dat is een stuk meer als de kosten die u nu heeft moeten betalen.
Zuur leergeld, maar geheel uw eigen verantwoordelijkheid.
En voor zover ik kan zien is het nummer van een paspoort en id-kaart hetzelfde opgebouwd. Een reisorganisatie kan dan ook niet zien of het een paspoort en id-kaart is.
Of het nummer wel of niet gelijk is opgebouwd, we wordt gevraagd om het paspoortnummer. Anders kan ik ook wel het nummer van de airmiles gaan invullen.
Ik ben het eens met voorgaande antwoorden, u had zelf, voorafgaande aan de boeking/reis ook zelf nog even moeten controleren. Maar ik vind ook dat degene die u en uw familie op Schiphol heeft ingecheckt een kapitale fout heeft gemaakt door niet te zien dat er voor uw zoon geen paspoort, maar een ID-kaart was. Als hij/zij u daarop gewezen had, had u nog tijd gehad om een noodpaspoort te verkrijgen en was de reis zonder verdere kosten gewoon doorgegaan. Wij hebben het zelf op een reis naar de VS meegemaakt dat een van de ESTA-formulieren niet correct was ingevuld. We hadden een O voor een 0 aangezien en daardoor was het formulier ongeldig en konden we zo niet mee. Gelukkig konden we voor vertrek op Schiphol nog een nieuw ESTA-formulier aanvragen. Ook hebben we meegemaakt dat we via andere landen ook naar Australië gingen. Hoewel Schiphol daar o.i. geen bemoeienis mee had, werd daar toch al naar ons visum gevraagd. Het is bekend dat Schiphol te kampen heeft met veel stagiaires die te weinig weten, maar dat zou niet uw zorg mogen zijn. Ik raad u aan om een klacht in te dienen, klik https://www.schiphol.nl/nl/contact-schiphol/ en de gemaakte kosten daar te declareren. Niet geschoten, altijd mis.
T.s. Is slim genoeg om online een reis te boeken maar niet om te weten welke reisdocumenten hij nodig heeft en dan de kosten maar weer eens op een ander verhalen? En dan Schiphol de schuld geven en zeggen dat ze daar een kapitale fout hebben gemaakt? Ts heeft een kapitale fout gemaakt om zonder juiste documenten op reis te gaan. Geen wonder dat dit soort onkosten voor echte nood gevallen de pan uit rijzen.
Jaarlijks moeten er steeds meer noodpaspoorten afgegeven worden omdat men zijn reisdocumenten niet in orde heeft.
Bij het inchecken aan de balie is het voldoende om het paspoort van de persoon die de boeking heeft gemaakt te gebruiken. De andere reizigers zijn gekoppeld aan die boeking. Het is niet de taak van de incheckbalie om ID's te controleren. Het paspoort wordt slechts gebruikt om de reiziger te identificeren zodat de juiste boeking kan worden gevonden.
Kras antwoorde zonder overleg met een NEE, zij vonden het 100% onze eigen schuld en we hadden ons beter moeten informeren.
Inderdaad!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is botox gevaarlijk voor rimpels
Is botox voor rimpels ongevaarlijk en hebt het nadelen Lees meer
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Geachte forumleden,
Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....
Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?
Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer