Ja
door JanvV Jan 31, 2024 om 12:07
Auto & vervoer

Citroen C4 2022, kachelmotor defect

Binnen de termijn van 2 jaar fabrieksgarantie is de kachelmotor kapot. Geen verwarming, koeling of ontwaseming. Onderdeel staat in backorder. Nu al een maand. Citroen Nederland reageert nergens op. Zijn er meer mensen met dit euvel en hoe kan ik Citroen Nederland aanschrijven (telefoon en mail levert niets op) ?

3149 9 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 31, 2024 om 14:15
2084 Antwoorden / Vragen

Dit soort dingen gaan toch via je dealer en die regelt het maar met de importeur, je hebt zelf toch niets met die importeur te maken?

Ja
door JanvV - Jan 31, 2024 om 14:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klantenservice 19 januari al gebeld. Sprak ik iemand die zegt een notitie te maken maar niet vraagt naar mijn naam, telefoonnummer en kenteken wagen. Een week later inderdaad via het citroen portal een klacht aangemaakt, acht werkdagen later nog steeds geen reactie. Mijn dealer (prima dealer) moet het inderdaad regelen met de importeur maar mijn klacht gaat erover dat die importeur blijkbaar geen onderdelen op voorraad heeft van een courante auto. Dank voor jullie reacties.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 31, 2024 om 20:12
2084 Antwoorden / Vragen

Ik denk nog steeds dat bellen met de importeur zinloos is, wat de dealer niet voor elkaar krijgt gaat je echt zelf ook niet lukken. De dealer beroept zich dus op overmacht maar het is de vraag of hij daarmee weg kan komen. Uiteindelijk zul je moeten aansturen op ontbinding van de koop en dat gaat je ook niet lukken zonder juridische ondersteuning. Stap 1 lijkt mij sowieso de dealer schriftelijk in gebreke stellen te stellen.

kc
door kcdb Feb 1, 2024 om 10:00
113 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht kan uw dealer, via de importeur, niet aan dat onderdeel komen. Echter, uzelf zou dat misschien wel kunnen. Kijk eens op de website van Autodoc.nl. Tik daar uw kenteken in en ga op zoek naar die kachelmotor. Autodoc, gevestigd in Duitsland, is zo enorm groot dat het wel gek moet lopen als zij die motor niet hebben. Heeft u de kachelmotor daar gevonden dan kunt u met uw dealer overleggen of u daar die motor mag kopen en dat uw dealer dat ding erin zet.

Persoonlijk zou ik bij autodoc.nl nooit meer kopen omdat de leveringsstijden er soms erg lang zijn en de klantenservice er slecht is. Maar u kunt ook op meer betrouwbare websites kijken als Mijnautoonderdelen.nl, winparts.nl, of: MisterAuto.nl. zeker bij een Franse auto is die laatstgenoemde website best wel goed en betrouwbaar.

Ook kunt u proberen aan een gebruikt onderdeel te komen en een zoekactie te starten op bijvoorbeeld de onderdelenlijn.nl of een andere gebruikte autoonderdelen website.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 2, 2024 om 09:53
2084 Antwoorden / Vragen

Je koopt toch geen nieuwe auto en geeft die in onderhoud bij de dealer om vervolgens onderdelen op de sloperij te gaan zoeken? Laat de dealer dat dan maar doen, die blijft immers in gebreke.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 31, 2024 om 15:03
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft een ANWB expert antwoord op uw vraag.

https://www.anwb.nl/experts/overzicht?onderwerp=auto

sira
door sira - Jan 31, 2024 om 15:12
2354 Antwoorden / 24 Vragen

U moet inderdaad bij de verkoper zijn en dat is uw dealer. Dat geldt niet alleen voor het onderdeel, maar ook voor de klacht.
Citroën Nederland heeft helemaal geen boodschap aan u.

Overleg met uw dealer, hij kan in zijn computersysteem zoeken of een andere dealer die betreffende kachelmotor heeft liggen. Mogelijk is er ook een hele goede bij een sloop te verkrijgen. Een auto kan total loss zijn, maar dat hoeft niet voor de kachelmotor te gelden.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=kachelmotor+citro%C3%ABn+C4

Ja
door JanvV - Jan 31, 2024 om 15:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp alle reacties dat dit via de dealer moet lopen en de importeur geen partij is. Echter, voorraad wordt wel centraal geregeld en dus Citroen Nederland, de importeur. Er is bijvoorbeeld iemand anders met schade aan zijn nieuwe C5X en die kan 3 maanden niet rijden omdat er geen onderdelen op voorraad zijn. Dat kan toch niet?

sira
door sira Jan 31, 2024 om 15:49
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Dan nog moet u bij uw dealer zijn. Er zal een reden zijn voor het tekort aan onderdelen. Niemand kan ijzer met handen breken. Laat uw dealer daarom contact opnemen met de bedrijven genoemd in de link in mijn eerdere antwoord.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2024 om 17:18
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Toch dan dit gelet op uw laatste reactie: volgens het gestelde in het burgerlijk werboek bok 7 art 17  en verder is de dealer/verkoper aansprakelijk en is dus degene die dit voor u dient op te lossen, gratis. De dealer kan het dan wel verhalen op de fabrikant maar dat is dan zaak van de dealer/verkoper.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2024 om 12:10
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Waar niet is verliest zelfs de keizer zijn recht. Ergo wachten op of er een bij de sloop organiseren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 2, 2024 om 15:04
2084 Antwoorden / Vragen

Dat weet ik zo net nog niet hoor. De dealer is gewoon een leverancier en die heeft zich ook gewoon aan zijn wettelijke verplichtingen te houden en de ultieme sanctie is dan toch echt ontbinding van de koop.