ra
door raphael Feb 20, 2005 om 22:47
Auto & vervoer

Citroen ZX 1.9 i Volcane

Ik ben voornemens om de bovenstaande auto 2e-hands over te nemen. Hij is uit 1992 en heeft 197.00 km op de teller staan. Nu viel mij tijdens de proefrit op dat hij moeilijk start. Bovendien leek het wel of er een soort "rammel" onder de motorkap vandaan kwam. Wat ook raar was, is dat de dashboard-verlichting niet aan stond, en na een minuutje of 5 opeens aan floepte! Weet iemand wat dit zou kunnen inhouden? Hij reed overigens prima...

447 4 Rapporteer

ma
door macgarfield - Feb 22, 2005 om 00:35
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf in het bezit geweest van een Citroen ZX 1.6I Aura en kan je vertellen dat de verlichting in het dashboard aan vervanging toe is als het gene gebeurt wat je net vertelde. Ook zou je nou kunnen kijken of de dimmer voor de dashboard verlichting (links van het stuur ( een draaikwieltje) wel goed contact maakt. De rammel onder de motorkap kan het volgende betekenen. De zuigers hebben een keer te weinig Olie ontvangen of er moeten nieuwe zuigerbussen in. Kijk goed naar het olie verbruik als je hem toch aanschaft. Ik zou zeggen laat hem goed keuren door de ANWB of zo en vraag of ze de zuigers is willen controleren. Zelf heb ik mijn ZX van de hand gedaan niet omdat hij slecht was maar omdat ik een andere auto wilde. En die van mij was ook uit 1992 en had ondertussen meer dan 2 ton gelopen. Hoop dat je er wat aan hebt. M.v.g

grindweg
door grindweg - Feb 23, 2005 om 17:17
2308 Antwoorden / 28 Vragen

uw auto de 1.9 en de 1.8 hebben bij bezine motoren van die bouwjaren een probleem namelijk klaperende ziugers. de motor hoeft niet op zeker kapot te gaan. de geluiden zijn ergelijk en er kan olie gebruik ontstaan. moelijk starten hoeft daar absoluut niet van te komen.bij autos van die leeftijd is aan schaf zonder deskundige hulp vragen om problemen.dus zorg voor hulp anwb o.i

gsm
door gsm - Feb 24, 2005 om 13:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Rafael,

Wat het rammelen en de verlichting betreft: Dit soort verschijnselen
zijn bijna normaal te noemen bij franse automobielen en zeker ook bij
Citroen. Zelfs nieuwe wagens hadden vroeger al last van rammeltjes en
slechte contacten.

Het gerammel kan ook veroorzaakt worden door een defecte katalisator. Het klinkt dan vrij blikkerig.

Luister, of het geluid buiten de auto luider klinkt en van onder de
auto weg komt. Als de katalisator rammelt, dan is deze defect en is
reparatie behoorlijk duur!!!

GSM

grindweg
door grindweg - Feb 26, 2005 om 21:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een kat is niet zo duur met enig las werk kan er indien nodig een universelen kat gem worden. of een gebruikte men denkt te vaak gelijk aan nieuw. maar de uitlaat was het niet volgens de eigenaar.uw ervaring deel ik niet helemaal maar dat mag denk ik.veel succes