chipo_1
door chipo_1 Dec 28, 2005 om 10:13
Auto & vervoer

Draaiende motor in de winter

Het is weer zo ver: het vriest en men moet krabben. Ik heb zelf geen auto, dus weet weinig van dit leed. Maar het vervelende is voor mij dat men gaat krabben met volop draaiende motor, pal onder mijn woonkamerraam, waardoor ik dus last heb van stank in huis.  Nu hoor ik van een automobilist dat dit niet anders kan, want anders komt de warme mens in een koude auto en beslaan de ramen en dat is gevaarlijk. Dus moet de auto kennelijk eerst goed warm gestookt worden. Kan dat echt niet anders opgelost worden?

8520 35 Rapporteer

annaknoop
door annaknoop - Dec 28, 2005 om 11:13
22 Antwoorden / 2 Vragen

zoals brynnar al zegt dat is ge l#l want ik heb zelf een auto en voor mij is het moeilijk in de kou maar dat geeft niet aan dat de auto eerst een hele tijd draaien moet ''het is makkelijker want dan kun je de kachel vast aanzetten '' dan moet hij dat antwoorden dan zegt hij het goed groetjes ''anna''

grindweg
door grindweg - Dec 28, 2005 om 12:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij deze mijnheer is waarschijnlijk een gedeelte van de hersens beschadigdof bevroren. het krapt de ruiten wel gemakkelijker als hij dat zegt lijkt mij eerlijker. alleen u kunt het hem niet verbieden hooguit vragen.succes en hoop op beter weer

johandv
door johandv - Dec 28, 2005 om 12:33
94 Antwoorden / 4 Vragen

In aansluiting op de vorige reacties: Het duurt geruime tijd voor een koude stilstaand draaiende motor zo goed op temperatuur is dat hij warmte afgeeft aan de ruiten en het interieur. Bovendien is het heel slecht voor de conditie van de auto. Mogelijk kan dit argument uw buurman overtuigen?

bu
door bumblebee_1 - Dec 28, 2005 om 13:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

De methode die de bestuurder hanteert is inderdaad overbodig. Zelf heb ik een tijdlang een Rover gereden met airco. Indien de airco werd aangezet, verdween eventuele damp op de ruiten binnen 60 seconden.

chipo_1
door chipo_1 - Dec 28, 2005 om 13:20
4 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik me ook nog afvraag (want deze persoon zeurt door dat je persé de blower moet gebruiken (die heeft denk ik geen airco) en dat die dan warm moet zijn, met een bril of een vizier van een helm kun j bijvoorbeeld een eind komen als je er afwasmiddel ofzo over uitpoetst zodanig dat het geen mist wordt natuurlijk ;-)

Kan zoiets niet met autoruiten misschien? En al rijd je even met de ramen op een kiertje is het toch opgelost? Ik vrees overigens dat deze persoon niet te overtuigen is...

brynnar
door brynnar - Dec 28, 2005 om 13:44
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Chipo,

Maak van deze pagina eens een uitdraaitje en doe dit anoniem onder zijn ruitewisser. Geef hem de volgende tips mee:

  1. Stationair draaien is inderdaad niet al te best voor de motor. Als hij langer van zijn auto gebruik wil maken, dan moet hij gelijk gaan rijden.

  2. Warm (niet heet!) water uitgieten over de voorruit laat het ijs ook zo verdwijnen.

  3. Als hij na het starten direct wegrijdt en snel doorschakeld naar zijn 2 of 3, dan wordt de olie in de motor sneller warm. Het zal binnen in de auto dan ook sneller aangenaam worden.

Brynnar

hell-rider
door hell-rider - Dec 28, 2005 om 14:32
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Chipo,

Als er dan toch een krantje onder de voorruit moet neem deze dan ook maar even mee.

Iedereen is wat luier geworden en dat is helemaal niet zo erg en de techniek is in de loop der jaren ook wel verbeterd maar extra overlast geven is niet de bedoeling en de auto zelf moet ook nog, normaal gesproken, wat langer mee.
Het enige alternatief voor de echt luie mensen, koop een auto met een webasto (extra kacheltje en zit vaak al in duurdere auto's), deze verwarmt de auto voor en hoef je niet eens meer te krabben.

Als je een auto laat warm draaien terwijl hij stil staat is de slijtage aan de motor gelijk aan een ritje Amsterdam - Parijs, dus tel uit je winst als je dit vaak doet.

De enige goede manier is dat je eerst je ramen schoonmaakt, daarna stap je in met de ramen open, dus de temperatuur blijft gelijk, starten en rustig wegrijden. Niet hoger dan zijn tweede versnelling totdat de temperatuurmeter begint aan te geven. Dan zet je de kachel open, niet te heet, en je krijgt wel even een hoop vocht maar dat is nu zo verdwenen, dan ramen dicht en doorschakelen.

En om nu die vervelende wasem op je voorruit te voorkomen is er wel wat in de handel wat je erop kan smeren, maar het belangrijkste is het goed schoonhouden van de voorruit aan de binnenkant, dan zal je bijna nooit een beslagen voorruit hebben.

Zo tips genoeg en succes ermee, groet,
Hell-Rider

ov
door overgaauw - Dec 30, 2005 om 14:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere technische deskundige kan uitleggen dat een koude motot bij stationair draaien niet warm wordt. Gemiddeld wordt er per keer dan ook een slijtage bereikt die overeenkomt met 750 km rijden! In Nederland is deze ergelijke vorm van milieuvervuiling en overlast voor de hele buurt wettelijk verboden.
Kan Kassa daaraan niet eens een item wijden? Er schijnen maar weinig autobezitters hiervan iets te begrijpen.

ja
door javel47 - Dec 30, 2005 om 14:26
11 Antwoorden / 9 Vragen

werkt de airco van een rover onder 2 graden celsius??

diadino
door diadino - Dec 30, 2005 om 14:26
49 Antwoorden / 2 Vragen

misschien is het ook handig om hem te adviseren om eens een hoes te kopen die hij savonds voor de ruit kan doen, dan hoeft hij die er de volgende dag alleen vanaf te halen en is de voorruit schoon.
er zijn ook versies die alle ruiten bedekken, dan hoeft hij helemaal niets meer te krabben.
het kost misschien een paar euro, maar is vele malen goedkoper dan een standverwarming(van webasto, die overigens wel erg fijn zijn als ze werken) en hij heeft in ieder geval niet de last meer dat hij moet krabben dan en voor omwonende is er geen stank en geluidsoverlast meer

bo
door bontevogel - Dec 30, 2005 om 17:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

dan moet de persoon, een Volvo of Saab kopen, daar zit standaard een voorverwarmer in, ingebouwd, verlengsnoer en nooit meer krabben, had ik al jaren geleden.

ro
door rosenthal - Dec 30, 2005 om 19:20
53 Antwoorden / 6 Vragen

Het is beslist niet nodig om je motor te laten draaien om de ruiten te ontdooien. Teneerste is het slecht voor het milieu en ten tweede zeer slecht voor de motor. Er zijn spuitbussen waarmee je je ruiten kunt inspuiten om te voorkomen dat ze bevriezen. Ook zijn er van die dekens die je op de autoruit kan doen om bevriezing te voorkomen. Kortom het is nergens voor nodig om je automotor te laten draaien. Ikzelf spuit mijn ramen altijd in als het vriest, de volgende ochtend gewoon met een handwisser even over de ruiten en alles is schoon. Met een zeepdoekje doe ik altijd de binnenkant van de ramen om beslaan te voorkomen.

dr
door drumsab - Dec 30, 2005 om 19:48
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het krabben met draaiende motor heeft absoluut GEEN meerwaarde voor de temp in de auto! Het is slecht voor het milieu en bovendien irritant voor alle mensen die niet zo vroeg hun bedje uit hoeven. Sommigen beweren dat het aanhebben van de aanjager (ventilator) scheelt bij het zicht hebben door de voorruit, maar tegenwoordig hebben de meeste moderne wagens voorruitverwarming en zijn die voorruiten zo doorheen te kijken.

Degene die heden ten dagen nog met een draaiende motor zijn ruiten staat te krabben is echt uit de tijd en weet niet waar hij of zij mee bezig is!

ro
door ronny530 - Dec 30, 2005 om 20:05
2828 Antwoorden / 41 Vragen

Misschien is het ook wel luiheid, Als de auto start weet je zeker dat je weg kan. En de ontwaseming werkt echt wel mee. De motor laten lopen is zeker slecht, ook voor het millieu dat is waar. Als je de motor laat lopen en achteraan begint met krabben omdat ook de achteruit verwarming aanstaat gaat het een stuk gemakkelijker en sneller. Ik heb liever schone en ontdooide ramen. die spuitbussen laten een vetlaag achter van hier tot tokio en met een laag hangend zonnetje zie je niets meer. Het is het een of het ander.

ra
door rakker71 - Dec 30, 2005 om 20:27
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan natuurlijk niet oordelen hoe hinderlijk het geluid precies is
maar ben zelf van mening dat het toch beter is om de motor alvast aan
te zetten (bij een diesel). Er is niets slechter dan met een koude
diesel flink te gaan gassen! Het krabben van de ruiten gaat dan
gemakkelijker. Ook beslaan de ramen aan de binnenkant als hij aan de
binnenkant vochtig is (geweest). Ik ben absoluut geen voorstander voor
de spuitbussen en andere middeltjes, dat is allemaal slecht voor de
rubberen ruitenwisserbladen. En wat je zeker nooit mag doen is warm of
heet water gebruiken.

Door het temperatuurverschil kan het glas stuk springen.

Sorry, maar ik zou gewoon eens met de persoon in kwestie gaan praten op
een volwassen manier, misschien kan hij de auto wel iets verderop
zetten zodat jij er geen last van hebt.

Succes!

Groetjuzzz van Rakker71

po
door potboon - Dec 30, 2005 om 20:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mag ik dan even een lans breken over het bovenstaande. Als ik mijn auto start en dan ga krabben is de auto wel degelijk sneller warm dan als ik dat niet zal doen. Het technische gewauwel van hierboven zal wel kloppen maar het gaat mij om het uitzicht als ik wegrij. De ruiten zijn dan niet meer beslagen en ik heb dan een fatsoenlijk uitzcht (is erg belangrijk als je auto rijd). De airco werkt ook prima tot dat je hem uitzet en ben je terug bij af, binnen enkele seconden beslaat je ruit weer. Stel dat een auto 5 minuten nodig heeft om op te warmen en als je daarvan 3 minuten krabt heb je 3 minuten beter uitzicht, wat is nu 3 minuten, nou jij zal maar degene zijn die aangereden wordt omdat ze je niet zagen. Het neemt niet weg dat ik daarbij de buren niet behoor lastig te vallen en in het bovenstaande geval zal ik gewoon die meneer verzoeken zijn auto ergens anders te parkeren. Dus mijn mening; Het werkt wel, maar pas op dat je er anderen niet mee lastig valt !

harleyman
door harleyman - Dec 30, 2005 om 21:30
33 Antwoorden / 0 Vragen

het leven is zo simpel .ga naar de gamma, koop een klein ventilatorkacheltje en als je dat niet bezit een verlengsnoer.  sluit het kacheltje de avond van te voren aan in de auto en steek de volgende morgen een kwartier voor het vertrek de stekker in het stopcontact en ziedaar,de wagen is geheel ontdooid en nog lekker warm ook.je kan het nog makkelijker maken met een tijdschakelaar.die je kan instellen .Dit geld natuurlijk alleen als je de wagen  vlak bij je huis kan parkeren,maar in dit geval van de buurman lijkt mij dit kunnen. kachels zijn in de aanbieding bij gamma voor 9.95.plaats de kachel tussen de voorstoelen,dan is de voorruit zo ontdooit en kan niet meer beslaan.is dit niet het ei van columbus?  deze tip kost u helemaal niets.  Gamma kan de extra opbrengst v d kachels op mijn bankrekening storten.De auto slijt niet en de veiligheid is enorm verbeterd.  een spuitbus ijsvrij kost net zo veel en helpt niet.   groeten  van een al 10 jaar tevreden kachelgebruiker.p.s. niet vergeten het snoer af te koppelen v d auto

brynnar
door brynnar - Dec 30, 2005 om 22:04
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is dus gel#l van een dronken aardbei.

De warme mens komt sowieso in een koude auto. De hoeveelheid warmte die gegenereerd wordt met een 5 minuten stationair draaiende motor is zo klein dat de temperatuursverhoging in de auto verwaasloosbaar is.

Het is simpelweg alleen slecht voor het milieu en verder dient het geen doel. De illusie dat de auto van binnen warm wordt is nergens op gebaseerd.

Brynnar

aj
door ajtr - Dec 30, 2005 om 22:38
46 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een krakelij over zo'n onderwerp als deze.De een weet nog meer dan de ander. Oke klopt maar er staan antwoorden bij waarvan kant nog wal raakt. Weetje wat je het beste kunt doen .Laat de auto even rustig draaien en je hebt  langer plezier van je auto dan dat je met een koude motor wegrijden. Je krijgt hierdoor betere smering in je motor en gelijk je ramen krabben 2 vliegen in een klap.Wat die buurman betrefd heeft die geen dubbelebeglazing of heeft hij de ramen openstaan om jou te kunnen horen.Ramen ontdooien met gewoon een scheud lauw water kan geen kwaad en werkt perfekt.Wist je dat er ook leuke elektr. spiraal verwarmers zijn die je tegen je voorruit plakt en via je radio kunt programeren op welk tijdstip je de ruiten wil voor verwarmen en hoelang?? En wat ze hier schrijven over het vervuilen en slecht voor het milieu als motor stationair draad is kletskoek !!!!!! Als een straalmotor van een vliegtuig start geeft dit meer verontreiniging dan dat er meer dan 1000 auto motoren stationair draaien.Voor jou probleem is de goedkoopste oplossing koop een paar oordopjes en je hebt nergens geen last meer van.Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar maar pas op met het geknal van vuurwerk want dit maakt ook een vrezelijke herry en lawaai en stank.

ja
door janpelt - Dec 31, 2005 om 07:03
5 Antwoorden / 0 Vragen
ja
door janpelt - Dec 31, 2005 om 07:15
5 Antwoorden / 0 Vragen
ja
door janpelt - Dec 31, 2005 om 07:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het ook proberen met een luide Hans Teeuwen-stem en de nodige gebaren met je armen:

Hee klootzak, wat sta je nou te doen? Een beetje de benzine te vergassen die onze kinderen over 20 jaar tekort komen?

Weet je wat voor gereedschap jij nodig hebt voor je ramen?

Een hamer, jaaaah! Hamertje tik, dan heb je een perfect uitzicht!

Ik zal er eentje voor je gaan halen, dan kan ik je helpen, wacht maar!

(sommige mensen zijn zo hersenlam dat je een beetje moet overdrijven om de boodschap over te brengen)

Groetjes van Jan; bij ons in de straat haalt Niemand het in z'n hoofd om de motor onnodig te laten draaien.

lu
door luit0049 - Dec 31, 2005 om 07:56
6 Antwoorden / 1 Vragen
lu
door luit0049 - Dec 31, 2005 om 07:57
6 Antwoorden / 1 Vragen
dbh
door dbh - Dec 31, 2005 om 08:28
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nederlanders onder elkaar, wat een agressie in de antwoorden. Beetje overdreven, maar zo schijnt het te gaan op internet tegenwoordig. Ik ga maar in het vervolg door rood rijden, want ongeveer 20 meter verder bij mij in de straat staan verkeerslichten. Hier moet ik meestal negen van de tien keer met een beetje pech 4-5 minuten op het groene licht wachten, met een koude motor. Wel handig, kan ik nog even de ramen doen.

an
door angel2991978 - Dec 31, 2005 om 09:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

het is zeker onzin om je motor te laten draaien. Je hebt tegenwoordig ruit beschermers. zodat je ruiten schoon blijft.

nog een andere tip.

je hebt ook auto jassen

je bent 's avonds misschien 5 minuten bezig maar het scheelt je 's morgens zo'n hoop werk.

en die 2 tips kosten mogelijk een keer een aanschaf en je bent er wel van af.

Bij zo'n kacheltje heb ik toch mijn bedenkingen over het feit dat stroom en gevaar voor brand.

Gr. Angelique.

chipo_1
door chipo_1 - Dec 31, 2005 om 09:15
4 Antwoorden / 4 Vragen

"Voor jou probleem is de goedkoopste oplossing koop een paar oordopjes en je hebt nergens geen last meer van.Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar maar pas op met het geknal van vuurwerk want dit maakt ook een vrezelijke herry en lawaai en stank."

Inderdaad als CARApatient zijnde verheug ik me weer erg op vanavond, met name omdat het ook gaat misten. Met jouw antwoord maak je jammer genoeg alleen maar het egocentrisme van de type automobilisten die ik bedoel, nog duidelijker. In beginsel was mijn vraag echt bedoeld als een vraag, maar kennelijk werkt het (door schuldgevoel?) als provocatie.

Overigens zou ik inmiddels wel eens meer willen weten over de al dan niet overtreding, want eergisteren stonden er 3 in de straat "hun ding te doen". Daar kunnen geen oordopjes en gasmaskers meer tegenop.

pr
door pruim - Dec 31, 2005 om 10:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Rakker71,

Helemaal mee eens! Er is inderdaad niets slechter voor het milieu en de motor dan met een koude diesel direct weg te rijden. Een mens moet ook eerst zijn spieren opwarmen alvorens een zware inspanning te verrichten. Bijkomend voordeel is dat de voorruit aan de binnenkant ontwasemd is als men na het krabben wegrijdt.

Wat betreft de slijtage van het stationair draaien: hoeveel mensen staan dagelijks met een stationair draaiende motor in de file??

ev
door evertgd - Jan 1, 2006 om 22:01
41 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat ik als liefhebber heel zuinig ben op mijn auto en dus ook op mijn voorruit, gebruik ik altijd een spuitbus met de-icer. (Krabben kan krassen geven) Voordeel van de spuitbus is dat je ook nauwelijks koude handen krijgt en de ruiten heb je binnen een paar tellen ijsvrij. Dat hoeft zeker niet met draaiende motor en de airco van mijn Peugeot 406 maakt snel korte metten met eventuele condens. Autofabrikanten raden toch aan de airco ook in de winter regelmatig even te laten draaien, dus da's mooi meegenomen.

Voor de niet-aircobezitters is er altijd nog een doek of zeem om de ruiten binnen even mee schoon te vegen. Bovendien is er ook spul in de handel dat beslaan van autoruiten aan de binnenkant voorkomt. Werkt heel goed en is te verkrijgen bij elke automaterialenzaak, of Halfords-achtige winkels. Kwestie van even inspuiten, uitwrijven en je bent voor een paar weken van 't probleem af.

Warm water zou ik niet gebruiken om je ruit te de-icen!! Het kán een keer te warm zijn en dan heb je bingo (én een nieuwe ruit...).

mi
door miraltje - Jan 1, 2006 om 22:21
462 Antwoorden / 0 Vragen

wat een ophef over warm draaien van een auto tijdens de vorst periode.

het inderdaad dat het slecht is voor de motor en milieu.

maar wat iedereen vergeet is de veiligheid door goed uitzicht door de ruiten.

hierbij draagt de warmdraaiende motor wel degmee bij met de aanjager op vol.

wie bij bleekemolen een antislipcursus gevolgt heeft vlak voor het winterperiode weet dat.

veiligheid gaat boven het milieu

NatureTravel
door NatureTravel - Jan 1, 2006 om 22:27
646 Antwoorden / 8 Vragen

Of de auto war wordt is geheel afhankelijk van de aanwezige verwarming in de betreffende auto. De gemiddelde auto haalt de verwarming van motorwarmte, maar er zijn ook auto's die een echte kachel hebben (een soort föhn) die het inderdaad alleen doet als de motor draait en zodoende de accu niet ontladen wordt.

Ook zijn er auto's met airconditioning die ook warmte kunnen produceren. Ook dan moet de motor draaien omdat ook dan de accu leeg zou raken.

Het antwoord bestempelen als gel#l is dus een bepaalde vooringenomenheid van de betreffende schrijvers. Dat het lastig is kan ik mij inderdaad voorstellen. Eerlijk gezegd start ik mijn auto zelf ook voordat ik begin met krabben, gewoon omdat ik dan in ieder geval de ramen ontwasemd heb voordat ik ga rijden.

Dam

wa
door wampie_1 - Jan 2, 2006 om 00:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Simpele manier om die ASO's met hun stationair draaiende motor te
piepelen: sla een aardappel in de uitlaat, de motor slaat af en start
niet meer.

knolselder
door knolselder - Jan 2, 2006 om 10:37
16 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag je buurman om zijn motor zo rustig mogelijk te laten draaien. Dat is onnoemelijk veel beter voor z'n auto, en voor het opwarmen van het blok is het even effectief als voluit draaien.

En natuurlijk warmt een stationair draaiende motor op! Dat dat niet zou gebeuren is absolute kul.

Wat evenwel erg slecht is, is een koude motor met hoog toerenal stationair laten draaien. Zéér schadelijk. De smerende eigenschappen van de olie worden pas bereikt bij de bedrijfstemperatuur van ca 90 graden.  Stationair toerental moet altijd zo laag mogelijk zijn, onder voorwaarde dat de oliepomp voldoende druk opbouwt en de olie door het blok gespoeld wordt. Het beste voor de motor is starten en meteen rustig wegrijden.

Groeten uit de knollentuin!

christin
door christin - Jan 4, 2006 om 00:55
105 Antwoorden / 4 Vragen

Met draaiende motor de buitenkant van de autoruiten schoonmaken is onzin. Ik maak eerst de ruiten sneeuw of ijsvrij, met wegrijden doe ik de aanjager aan die snel de condens vanbinnen wegblaast. Mocht het voorraam toch nog beslaan dan bestaan er toch doekjes of zeemlappen? Die automobilist heeft dus ongelijk en wil gewoon niet in een koude auto stappen blijkbaar.

mi
door mikro - Jan 4, 2006 om 06:52
68 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij zijn er maar twee dingen belangrijk: 1. de ramen die van buiten met ijs zijn bedekt en 2. de ramen die van binnen zijn beslagen.

De andere zaken, warme mens in koude auto, auto warm laten worden, etc. lijken me van ondergeschikt belang. Warme mens in koude auto: ramen zijn van binnen veelal toch al beslagen, dus veel erger kan dat niet worden. Auto warm laten worden: ongetwijfeld heel belangrijk, maar waarom alleen als er ijs op de ramen zit? De auto wordt bij rustig rijden ook prima warm.

Mijn ervaring is dat de beslagen ruiten redelijk vlot ontwasemen mét draaiende motor. Handmatig schoonmaken heeft op dat moment wel zin, maar levert vervolgens alleen maar extra problemen op omdat je ramen er niet schoner door worden. Ook zonder dat er ijs op de ramen zit komt het voor dat je gewoon even moet laten ontwasemen (mét draaiende motor) voordat je wegkunt. Veiligheid en schone ramen gaan hierbij wat mij betreft vóór de 3 minuten dat de motor loopt. Bij ijs op de ramen benut je deze tijd goed met het ijsvrij maken aan de buitenkant.

Voor wat betreft standverwarming, kacheltjes, voorruitverwarming, airco: niet iedereen heeft deze mogelijkheid cq niet iedere auto is hiervan voorzien.

Voor wat betreft milieu: Moeten we met z'n allen op letten, maar veiligheid is ook belangrijk. Er zijn vele mogelijkheden om extra aan het milieu te denken, voor autobezitter en niet-autobezitter.

Voor wat betreft geluidsoverlast en stank door omstandigheden in de buurt: Da's het enige waar ik geen oplossing voor heb. Hier zul je met de buren uit moeten komen. Ik ga zelf ook vroeg de deur uit en laat in een woonwijk zo af en toe dus 3 minuten m'n auto lopen, maar ik verneem geen klachten. Als men gegronde klachten zou hebben, zou ik goed gaan nadenken of er geen andere mogelijkheden zijn om de ramen te ontwasemen (overigens maakt de ijskrabber ook aardig wat lawaai).