indian
door indian Apr 22, 2009 om 20:44
Auto & vervoer

Dynamo

Goede avond, het volgende deed zich voor bij een Nissan Primera van december 1996.

De dynamo is doorgebrand, waardoor de accu is leeggelopen, nu heb ik een nieuwe dynamo , imitatie, en de accu geladen, en blijkt dat die nog niet vol genoeg is.

Mijn vraag, mag ik de auto starten met startkabels en kan het kwaad als de dynamo dan de accu oplaat, de dynamo zou weer doorbranden als de dynamo een lege accu moet vol laden.

Klopt het dat een acculader het aantal ampere per uur laad wat de meter op de lader aangeeft, de te laden accu is 64 a/h de lader geeft 2 ampere aan.

Groeten Theo.

3297 3 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 22, 2009 om 20:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Theo,

Lijkt mij geen enkel probleem. Als dynamo en spanningsregelaar in orde zijn kunt u de auto starten met de startkabels en dan even gaan rijden tot de accu vol is. Via de oplader kan het ook maar dat duurt dan nog wel even. Via de dynamo gaat het sneller, en dat is ook de normale werkwijze, en het is niet schadelijk voor de accu.

Succes, poltol

johanpc
door johanpc - Apr 22, 2009 om 21:03
1379 Antwoorden / 2 Vragen

20 tot 30 minuten rijden moet genoeg zijn.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 23, 2009 om 11:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Theo,

In je dynamo zitten 9 diodes, waarvan er 2 kortgesloten zijn. Via die kapotte diodes liep je accu leeg naar massa.

Wanneer een accu leeg is, te zien aan een zwak of geheel niet brandende binnenverlichting, is de klemspanning van de 12 Volt accu 10,5 Volt of lager. Ontladen onder de 10,5 Volt vindt zo'n accu niet leuk, want die situatie brengt onherstelbare schade aan de accu.
Een ondehoudsvrije accu zal hierna nooit meer vol te laden zijn, zelfs niet met speciaal daarvoor in de handel zijnde laad apparatuur.

's Zomers zul je daar nog niet veel van merken, want dan kun je prima starten met een accu van halve capaciteit, doch 's winters heeft een accu altijd al een lagere capaciteit en dan is een volle accu het hardst nodig.

Een lege accu kan wat geladen worden met startkabels, wanneer de voedende auto iets boven stationnair toerental draait. In je lege accu wordt dan direct wat energie "gepompt". Je kunt dan via je accu en de startkabels je motor starten en je dynamo doet dan de rest van de lading.

Dat daarmee de dynamo weer stuk zal gaan, hoef je niet bang voor te zijn: Je dynamo levert max. zo'n 50 Ampére en de diodestacks zijn voor 100 Amp. Voor je accu van 64 Amp./uur dien je dan een rit van een dik uur te maken. Laat wel de grootverbruikers zoals dimlicht en binnenventilator uit.

Wanneer er geen reden voor een rit van minimaal een uur is, kan een acculader ook laden. Indien je gaat laden met je lader moet je even uitrekenen hoe lang dit moet. Op de lader staat hoeveel de lader maximaal kan laden. Van de meteraanwijzing kun je dit niet af leiden, want dat zijn bij goedkope laders vaak weekijzer meters die zeer onnauwkeurig zijn. Bij een aanwijzing van 2 Amp. kan er toch wel 4 Amp. lopen en omgekeerd.
Naarmate de accu voller wordt, zal de laadstroom minder worden. Dus moet je wel rekenen met 50 % langere laadtijd dan je berekende. Het kan maar zo 24 uur of langer zijn.

Deze winter had ik ook een defecte dynamo, terwijl ik 's nachts nog 65 km. over de snelweg naar huis moest. Met parkeerlicht achter een vrachtwagen en met een laag toerental ben ik naar huis gereden. Laag toerental, omdat boven de 2000 toeren de spanning opliep tot boven de 14,5 Volt.
De volgende morgen heb ik er een nieuwe dynamo in gezet en was voor €94,- incl. weer klaar.

Ik koop nooit een onderhoudsvrije accu meer. Liever een vloeistof accu. Die kan meer hebben. Dan maar 2 maal per jaar even de doppen eraf en dan misschien iets gedémineraliseerd water bijvullen.

Een accu gaat gemiddeld een jaar of vier mee. Kan korter, maar ook veel langer. Wanneer je accu tegen die tijd aan loopt, kijk dan even uit naar een geschikte aanbieding (+/- €70,-) of wacht af tot je iets langzamer starten merkt. Vóór de winter zou ik er dan een neiuwe in (laten) zetten.

Hardware ERror MAN.