je
door jeepeedewee Mar 27, 2010 om 18:22
Auto & vervoer

Elektrische fiets

Mijn conditie is onder de norm. Wie heeft ervaring in soortgelijke situatie met elektr. fiets.

4811 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 27, 2010 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeepeedewee

Als je jouw conditie wilt opvijzelen, dan kun je beter een goede home-trainer kopen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2010 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een electrische fiets in bezit en het gemak er van laat, je sneller de auto staan.
Wel een fiets met trapondersteuning natuurlijk.
T

ve
door verwijderd - Mar 27, 2010 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Mijn conditie is onder de norm.............

Waarom dan een elektrische fiets kopen? Een simpele fiets, zelfs zonder versnelling, lijkt mij geschikter om je conditie te verbeteren. Kan je ook niet in de verleiding komen over te schakelen op het motortje.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 01:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jeepeedewee,een elektrische is natuurlijk leuk maar erg duur.
Waarom niet een gewone toerfiets met 3 versnellingen?
Zelf heb ik voor dat doel een vouwfiets van ff € 100 en gaat prima.

Mvrgrt

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 04:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag JP,

Om conditie op te bouwen is het niet aanbevelenswaardig om je te laten rijden. Beter is je zelf voort te bewegen. Dagelijks op de fiets. Begin met een afstand die je nog wel aankunt en dan iedere dag een kilometer of 5 erbij. Als dat een dag niet lukt is er geen man overboord, als je er maar naar streeft steeds verder te fietsen of lopen. Het mag ook wel 3 maand duren, de goede tijd komt weer aan. Je zult zien dat je daarmee je conditie verbetert, meer spiermassa kweekt, hetgeen niet gezegd kan worden van een fiets met trapondersteuning of anderszins gemakkelijk voortbewegen.

Mijn echtgenote (astma) wil gelukkig nog niet aan zo'n fiets met e.motor. Want dat zou haar snel doen aftakelen. Ze is nog maar 68 jaar....

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 08:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Duidelijk dat voorgaande reactie's gegeven zijn door mensen die nog nooit op een electrische fiets gereden hebben.
De mate van trapondersteuning kan je zelf regelen, van heel licht tot matig zwaar, maar je moet blijven trappen. Wil je echt zwaar trappen kan je de ondersteuning ook (tijdelijk) uitzetten.
Juist die variatie maakt het mogelijk om op een prettige manier grotere afstanden af te leggen en niet alleen het "rondje rond de kerk"
Voor de conditie is het een prima hulpmiddel en veel efffectiever als bijv. een hometrainer ergens in een kamertje thuis.
Zelf hebben we nu 2 jaar ervaring...

Harrie

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

............De mate van trapondersteuning kan je zelf regelen, van heel licht tot matig zwaar, maar je moet blijven trappen. Wil je echt zwaar trappen kan je de ondersteuning ook (tijdelijk) uitzetten.
Juist die variatie maakt het mogelijk om op een prettige manier grotere afstanden af te leggen en niet alleen het "rondje rond de kerk" .............

Hoezo? Kan je op een gewone fiets niet verder dan 'een rondje rond de kerk'? Kwestie van conditie opbouwen en dat is precies wat TS wil.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

harrie schreef op zondag 28 mrt 2010, 08:21: Duidelijk dat voorgaande reactie's gegeven zijn door mensen die nog nooit op een electrische fiets gereden hebben.
De mate van trapondersteuning kan je zelf regelen, van heel licht tot matig zwaar, maar je moet blijven trappen. Wil je echt zwaar trappen kan je de ondersteuning ook (tijdelijk) uitzetten.
Juist die variatie maakt het mogelijk om op een prettige manier grotere afstanden af te leggen en niet alleen het "rondje rond de kerk"
Voor de conditie is het een prima hulpmiddel en veel efffectiever als bijv. een hometrainer ergens in een kamertje thuis.
Zelf hebben we nu 2 jaar ervaring...

Harrie

Klopt helemaal ,Maar ik ga ook al aan in mijn schrijven dat je in het bezit zijnde van een electrische fiet sneller de auto laat staan.(dus eerder gaat fietsen vanwege het gemak)Tevens komt daarbij dat deze fietsen niets meer hoeven te kosten dan reguliere fietsen

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling: Iemand met gewrichtspijnen zoals bv arthrose kan niet lekker fietsen.Met en E fiets kan dat wel krijg je net dat zetje in je rug die het mogelijk maakt dat je wel kan fietsen.
T

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op zondag 28 mrt 2010, 11:09: Ter aanvulling: Iemand met gewrichtspijnen zoals bv arthrose kan niet lekker fietsen.Met en E fiets kan dat wel krijg je net dat zetje in je rug die het mogelijk maakt dat je wel kan fietsen.
T

Topicstarter heeft het niet over artrose enz. enz., waarom dan van alles en nog wat er bij bedenken aan ziektes?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er dan wel waarom de conditie onder de norm is ??
En heeft u enige ervaringen met e fietsen?

T

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt gevraagd om ervaringen met een elektrische fiets.

Waarom er dan op reageren met: koop een gewone fiets?? Dat slaat toch nergens op! De mentaliteit van: ik zal je wel even vertellen wat goed voor je is, want jij weet niet wat goed voor je is met nog diverse waarde-oordelen:

Een simpele fiets, zelfs zonder versnelling, lijkt mij geschikter om je conditie te verbeteren. Kan je ook niet in de verleiding komen over te schakelen op het motortje.

Om conditie op te bouwen is het niet aanbevelenswaardig om je te laten rijden. Beter is je zelf voort te bewegen. Dagelijks op de fiets. Begin met een afstand die je nog wel aankunt en dan iedere dag een kilometer of 5 erbij. Als dat een dag niet lukt is er geen man overboord, als je er maar naar streeft steeds verder te fietsen of lopen. Het mag ook wel 3 maand duren, de goede tijd komt weer aan. Je zult zien dat je daarmee je conditie verbetert, meer spiermassa kweekt, hetgeen niet gezegd kan worden van een fiets met trapondersteuning of anderszins gemakkelijk voortbewegen

een elektrische is natuurlijk leuk maar erg duur.
Waarom niet een gewone toerfiets met 3 versnellingen?

Zijn er nog meer mensen, behalve Toolboy en Harrie, die hier ervaring mee hebben? Ik denk ook al een tijdje over deze mogelijkheid na.

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,
persoonlijk een klein beetje ervaring met de e-bike,
maar m'n moeder is inmiddels al weer ruim 5 jaar ervaringsdeskundige.
inmiddels is ze 82 en heeft +/- 6 jaar geleden een 4-voudige bypass operatie ondergaan en daarna dus haar eerste e-bike gekocht om toch in beweging te kunnen blijven.
en met succes, iedere week gaat ze nog een dagje fietsen met de fietsclub en dat kan ze dankzij de e-bike goed bij houden (of zelfs leiden)
zelf natuurlijk ok wel eens uitgetest en het is zeker lol om er op te rijden, maar anders dan een spartamed moet je hier dus wel echt trappen om resultaat te krijgen, je gaat alleen makkelijer en/of sneller vooruit, maar je blijft zelf inspanning moeten leveren.
mate van inspanning is dus inderdaad afhankelijk van de mate van ondersteuning, hoe hoger de stand, hoe makkelijker het fietsen gaat, maar wel met gevolg dat je minder ver kunt fietsen met ondersteuning.
neem je een lagere stand, dan moet je dus zelf meer inspanning leveren, maar kom je wel verder met de ondersteuning.
conclusie nu ins in onze situatie in ieder geval dat als ma geen e-bike had genomen, ze nu niet meer mobiel had geweest en haar conditie slechter had geweest dan nu, dankzij haar e-bike is ze zeker langer in staat om op haar leeftijd nog lekker zelfstandig te kunnen leven/wonen.
wat betreft de fietsaanschaf, die is inderdaad duur (huidige +/- €2300,00), maar voor haar in ieder geval de investering waard.
haar eerste e-bike was een sparta zonder versnellingen, na bijna 5 jaar ingeruild ivm defecten die te duur waren en de behoefte aan versnellingen.
waar je bij aanschaf wel even op mag letten is de mogelijkheid om verlengde garantie bij te kopen, want reparaties kunnen vrij duur te zijn, hoewel sparta de eerste jaren erg coulant geweest is.(laatste defect betrof een defect lager in het achterwiel, onderdeel van een paar euro's, maar niet los vervangbaar waardoor er een compleet wiel moet worden vervangen, kosten €500 met coulance van de winkel/kostprijs wiel. eeredere grote reparaties betroffen het frame en het accu-pack, beide gratis vervangen onder coulance)
de nieuwe fiets hebben we op basis gekozen van de beschikbaarheid bij de winkel destijds(was toevallig de goede maat :-) ) met als kriteria een lagere instap en versnellingen(want die miste ze nu toch wel, bepaalde heuvels werden net iets te zwaar om makkelijk te nemen, blijkbaar begint de leeftijd toch ook wel mee te spelen.
is een batavus geworden, omdat die gebaseerd was op bestaande techniek en niet een merk was wat pas sinds kort met de e-bikes begonnen was( met alle mogelijke kinderziektes die we met de sparta hebben gehad)
de winkel was/is wel heel coulant geweest die eerste 5 jaren, maar we wilden nu gewoon een fiets waar je op zou kunnen vertrouwen zonder kinderziektes en tot nu toe gaat dat in ieder geval heel goed en geniet ze nog iedere dag van haar nieuwe fiets.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig werk ik met e fietsen en doorontwikkel ik e fietsen elke dag.En ik kan het zeker een ieder aanbevelen om uw conditie te verhogen.En prima betrouwbare e fiets hoeft niet meer dan 1400 euro te kosten.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op zondag 28 mrt 2010, 16:12: Toevallig werk ik met e fietsen en doorontwikkel ik e fietsen elke dag.En ik kan het zeker een ieder aanbevelen om uw conditie te verhogen.En prima betrouwbare e fiets hoeft niet meer dan 1400 euro te kosten.

da's mooi.
:-)) het had fijn geweest als sparta destijds een iets beter lager in het achterwiel van ma had gezet, eentje die het langer dan 4,5 jaar vol zou houden, of in ieder geval had gezorgd dat zo'n lager wel te vervangen hed geweest, is toch een beetje gek dat een onderdeel van nog geen €10 een reparatie kan opleveren van tenminste €500.

verder zijn/blijven het ideale fietsen als je iets ondersteuning kan gebruiken met fietsen.

via internet zijn er wel plekken te vinden waar je de e-bikes goedkoper kan aanschaffen, maar dan neem je wel een risico betreffende het onderhoud, da's dan meestal niet naast de deur. ma's fiets wordt nu met ouderwetse (klantvriendelijke) service onderhouden door de lokale dealer op loop/fietsafstand.

(alleen is het wel frustrerend als je door een hoogbejaarde wordt ingehaald, die fluitend makkelijk je voorbijkomt (humor), enige wat ik er tegenover kan stellen is een rondje rijden op ma d'r fiets en dan een wielrenner inhalen :-) )

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

haha Klopt Maar je kan ook gewoon een e fiets met een voorwiel aangedreven hub motor kopen deze zijn veel goedkoper in onderhoud.
En krachtig genoeg voor dit land.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

een elektrische fiets (met trapondersteuning) is een hele fijne fiets voor mensen die zonder een bezwete rug op zijn of haar werk wil aankomen. Het is natuurlijk erg geschikt voor mensen die een minder goede conditie hebben, maar ook voor mensen met een goede conditie. Ook fijn voor stelletjes als er een van de twee wat minder snel is dan de ander. Met de nieuwe software word er trapondersteuning gegeven tot 25km per uur. (dit is inverband met het verzekeren etc, denk aan snorfiets) Je kunt het tegenwoordig ook bijna niet meer zien dat een fiets trapondersteuning heeft. voor een leek kun je gerust zeggen dat je helemaal niet meer kunt zien dat de fiets trapondersteuning heeft.De fiets rijd niet uit zichzelf weg en je moet dus zelf trappen. Het verschil met vernellingen van een niet ondersteunde fiets is dat je je trap kracht en snelheid hetzelfde kunt houden. Natuurlijk zitten er vaak ook versnellingen op een fiets met trapondersteuning. Ik heb alleen ervaring met de energy van Gazelle. (de fietsen winkel waar ik sleutel verkoopt ze!) andere merken zouden ook goed kunnen zijn?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2010 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees nergens dat de vraagsteller de conditie op wil vijzelen.
De conditie is te slecht voor een normale fiets, daarom vraagt hij/zij om ervaringen met een electrische fiets.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 28 mrt 2010, 22:19: Ik lees nergens dat de vraagsteller de conditie op wil vijzelen.
De conditie is te slecht voor een normale fiets, daarom vraagt hij/zij om ervaringen met een electrische fiets.

hoi sonja,
je hebt gelijk, dat staat er niet in, maar een voorzichtige conclusier mag je wel uit de vraagstelling trekken dat de vraagsteller er wel van kan profiteren als de coditie meer richting de norm komt mbv een e-bike.
want door de e-bike ga je makkelijker op de fiets weg waardoor je toch weer iets aan je conditie werkt, hoe beperkt misschien dan ook.
vraagsteller kan ook de auto of snorscooter pakken en wint dan niets aan de conditie

ve
door verwijderd - Mar 29, 2010 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is de conditie niet op de kalefateren, bv door een ziekte.
Denk dat de vraagsteller zijn/haar vraag even moet toelichten.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2010 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sonjaatje, ik heb je antwoord geplust net zoals bij Diadino.
Door ziekte en kuren is mijn conditie voor jaren slechter dan ie normaal zou zijn geweest. Dit kan nog wel 10 jaren zo zijn. Om nu niet 'achter de geraniums' als jonge vent te komen te zitten dacht ik aan een E-bike. Dan kan ik toch naar buiten, fietsen met anderen, naar strand, naar interessante mensen, etc. Inmiddels ben ik gaan informeren en alle antwoorden doorgenomen. Iedereen tot nu toe bedankt dat jullie de moeite genomen hebben.
RIH fieten, nooit eerder van gehoord en Batavus blijken de beste (en de duurste) te zijn. Versnellingen, trapondersteuning en goede 'computer'gegevens en andere mogelijkheden. Gazelle schijnt een probleem te hebben met zwaar fietsen bij lege accu. Wie heeft hier ervaring mee.
Ik zoek broodnodige tips over een betrouwbare in beginsel onderhoudsvrij fiets die niet te zwaar is met en zonder accu, die niet een paar km rijdt alvorens weer opgeladen moet worden (minimaal 40 km). Kortom; Wie heeft ervaring ? Goede tips ?
Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2010 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

jeepeedewee schreef op maandag 5 apr 2010, 20:41: Hoi Sonjaatje, ik heb je antwoord geplust net zoals bij Diadino.
Door ziekte en kuren is mijn conditie voor jaren slechter dan ie normaal zou zijn geweest. Dit kan nog wel 10 jaren zo zijn. Om nu niet 'achter de geraniums' als jonge vent te komen te zitten dacht ik aan een E-bike. Dan kan ik toch naar buiten, fietsen met anderen, naar strand, naar interessante mensen, etc. Inmiddels ben ik gaan informeren en alle antwoorden doorgenomen. Iedereen tot nu toe bedankt dat jullie de moeite genomen hebben.
RIH fieten, nooit eerder van gehoord en Batavus blijken de beste (en de duurste) te zijn. Versnellingen, trapondersteuning en goede 'computer'gegevens en andere mogelijkheden. Gazelle schijnt een probleem te hebben met zwaar fietsen bij lege accu. Wie heeft hier ervaring mee.
Ik zoek broodnodige tips over een betrouwbare in beginsel onderhoudsvrij fiets die niet te zwaar is met en zonder accu, die niet een paar km rijdt alvorens weer opgeladen moet worden (minimaal 40 km). Kortom; Wie heeft ervaring ? Goede tips ?
Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2010 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Jeepeedewee.
het zwaarder trappen bij een fiets met trapondersteuning (met lege accu) is een normale zaak bij alle fietsen met trap ondersteuning. Dit word vaak opgelost door een nexus 8 premium naaf versnelling. Dit is een duurdere maar lichtere uitvoering van de shimano nexus 8 versie. Het maakt dus niet erg veel uit welk merk fiets je neemt. Goedkopere fietsen zijn vaker ook goedkoper uitgerust.
Ik raad je aan bij een fietsenmaker die als goed bekend staat fietsen uit te proberen en kijken wat het beste zit. Ik heb wel ergens gelezen dat giant momenteel durft te beweren de meeste kilometers te kunnen maken op een accu. Onderhoud blijft natuurlijk nodig maar is meestal niet duurder dan bij normale fietsen. De accu,s worden steeds beter en vaak kun je een 2e accu voor een klein prijsje erbij krijgen.(Het is tegenwoordig ook mogelijk om je huidige fiets om te bouwen naar een fiets met trap ondersteuning.zie www.v-fiets.com) 40km moet een accu minimaal kunnen maken onder normaal gebruik.
Het verschil in de prijs van fietsen zit vaak in de afmontage en natuurlijk het merk. Veel fietsenmakers kunnen je ook vertellen welke merken je een betere service bieden.