Re
door Rene Ponthomme Oct 26, 2023 om 14:04
Auto & vervoer
Ernstige problemen met Thule fietsdrager

De opklapbare fietsdrager Thule Caravan Superb Short Version 307329 heeft een constructiefout, waardoor de fietsendrager om kan klappen. Dit is bij mij eind augustus van dit jaar gebeurt.

Bij controle van 5 soortgelijke fietsendagers, bleken deze dezelfde contruciefout te hebben. De beide klemmen deugen niet. De haken draaien niet volledig over de hiervoor bedoelde asjes, ten gevolge waarvan deze losschieten. Bij mij klapte de fietsdendrager tijdens het rijden om, waardoor de stuur van een van de fietsen door de achterruit klapte. Wij hebben nu schade aan onze auto. We hebben meerdere keren getracht om met Thule contact te krijgen, maar tot op heden hebben zij alleen gemeld dat de klacht was ontvangen. Weken later ontvingen wij een email dat de klacht was afgehandeld.

De caravangarage wist ons te vertellen dat hij ook nooit contact kreeg met Thule. Wij willen dat de schade aan onze auto vergoed wordt en dat de fietsendrager deugdelijk wordt aangepast.

Wie herkent zich in dit verhaal?

5242 13 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Oct 26, 2023 om 14:15
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U moet bij uw verkoper zijn en niet bij de fabrikant.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 26, 2023 om 14:21
2057 Antwoorden / Vragen

Waarom begint u niet bij uw leverancier, dat is immers uw eerste aanspreekpunt? Als u daadwerkelijk de fabrikant of de importeur aansprakelijk wilt stellen zou ik maar juridische bijstand gaan regelen en me voorbereiden op een lang traject.

ne
door neodutchio - Oct 26, 2023 om 15:43
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Of iets een constructiefout is kunt u niet bepalen. U kunt wel altijd de keuringsdienst van waren benaderen.
U hebt nu Thule Nederland benaderd, maar wie zegt dat het daar vandaan komt? U moet het met de verkoper opnemen en deze zal zijn verzekering of zijn leverancier moeten benaderen. Dan komt eerst het getouwtrek om te zien waar nu echt het probleem zit waarna er of uitbetaald word of afgewezen word.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 26, 2023 om 15:50
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link gekopieerd:

Hoe rapporteert u een garantieclaim

Stuur uw product met een ingevuld claimformulier en een aankoopbewijs terug naar waar u het hebt gekocht. Uw claim wordt beoordeeld en, in de meeste gevallen, door de dealer afgehandeld. Als er nadere inspectie nodig is, wordt het product via uw dealer naar Thule gestuurd.

Stap 1: vul het claimformulier in
Stap 2: maak het product schoon en zoek de aankoopbon op
Stap 3: breng het product samen met de bovenstaande documenten naar de dealer
Stap 4: de dealer rapporteert de claim aan de Thule klantenservice
Stap 5: de Thule klantenservice verwerkt de claim en informeert de Thule dealer over de beslissing

Stap 6: de dealer neemt weer contact met u op
https://www.thule.com/nl-nl/about-thule/warranty

wi
door wim koelewijn Oct 27, 2023 om 11:06
68 Antwoorden / Vragen

Zo, bij deze reactie heb je in ieder geval geen bril nodig...

sjjoppy
door sjjoppy Oct 27, 2023 om 11:36
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Na het plakken kwam het er in grote letters te staan.
Vond het te veel om het  zelf over te tikken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 27, 2023 om 13:08
2057 Antwoorden / Vragen

Altijd plakken zonder opmaak!

sjjoppy
door sjjoppy Oct 27, 2023 om 14:10
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt @henkdezevende, niet bij stil gestaan.

sira
door sira - Oct 26, 2023 om 16:49
2340 Antwoorden / 24 Vragen

De vraag is inderdaad of u de dakdrager rechtstreeks bij Thule heeft gekocht of bij een autospeciaalzaak of bij Halfords.

Indien rechtstreeks bij Thule, dan moet u de klacht bij Thule neerleggen, indien Halfords, dan is Halfords uw aanspreekpunt.

Wel kunt u uw verzekeringsmaatschappij om advies vragen i.v.m. de schade aan uw auto.

@q
door @qwerty@ Oct 27, 2023 om 16:49
68 Antwoorden / 1 Vragen

@SIRA Eh........De vraag is inderdaad of u de dakdrager ?? Merkwaardig hoor, zo'n dakdrager.....:-)

sira
door sira Oct 27, 2023 om 18:04
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Fietsdrager dan en de rest denk ik er wel bij.....

sw
door swat1500 - Oct 26, 2023 om 17:51
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de aansprakelijkheid voor de schade is van belang of u had kunnen verwachten dat het gebrek zou optreden.
Als u zag dat de betreffende haak niet goed over het asje paste en desondanks toch met de belaste drager bent gaan rijden dan is de schade uzelf te verwijten.
Als de haak goed zat en tijdens het rijden is los geschoten dan moet u bij de leverancier zijn.
In het algemeen dient een degelijke haak ook geborgd worden. Als u u dit niet hebt gedaan is een schadevergoeding ook niet in de rede.

wi
door wim koelewijn - Oct 27, 2023 om 11:11
68 Antwoorden / Vragen

Als dit de originele foto is van de genoemde drager dan lijkt mij bijna zeker dat er iets niet in de "haak" is..U ziet de beugel dichtgeklapt en al op de buis leunen terwijl de HAAK maar net over de pen gaat...niet goed berekend ?

D.van Geel
door D.van Geel - Oct 27, 2023 om 12:34
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb dezelfde Thule fietsendrager op de dissel van mijn caravan. Op de foto zie ik dat de fietsendrager niet volledig geborgd is.
U heeft de beugel omhoog gezet waardoor de haak niet volledig over de asjes heen gaat. Het is vervolgens de bedoeling om de handel naar boven te duwen waardoor de haak volledig over de asjes geborgd wordt. Even de beugel van de fietsendrager heen en weer schudden om zeker te weten of de haken goed zitten. Eventuele extra zekerheid: een spanbandje tussen beugel fietsendrager en duw handels caravan bevestigen zodat fietsendrager nooit kan omklappen.

1paul
door 1paul - Oct 27, 2023 om 15:31
3148 Antwoorden / 0 Vragen

U zult uw klacht bij de verkoper van dit produkt neer moeten leggen EN  met bewijs aan moeten komen dat dit de oorzaak is geweest.

buiten dat u een deugdelijk produkt mag verwachten heeft u zelf ook een verantwoordelijkheid in deze en wel het kontroleren van de goede bevestigingen en werking van het produkt!!

ev
door evanool - Oct 27, 2023 om 15:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst zie ik op de foto dat meneer de klem dicht heeft gedrukt en dat deze niet gesloten is.
Klem is gewoon defect en kan vervangen worden.
Meteen ook een stukje achterstallig onderhoud!!
Als je merkt dat deze klemmen zwaarder gaan lopen moet je ze gewoon een beetje smeren.
Heel simpel.
Het systeem is zeker niet het mooiste en fijnste systeem, maar de fout ligt zeker niet bij Thule.
Verder zitten er 2 klemmen op dus beide niet goed vastgezet of lomp doorgedrukt?.

Janzegt
door Janzegt - Oct 27, 2023 om 19:46
125 Antwoorden / Vragen

Ik ben erg benieuwd wat volgens u de constructiefout is. Ik heb de handleiding gelezen en ook op youtube een video gezien, maar ik kan geen constructiefout ontdekken. Wel zie ik in dit youtube filmpje op tijdstippen 0:37/1:08 en 1:07/1:08, dat de handel niet volledig om de bout klikt. Dit is gelijk aan de foto die u laat zien. Maar je hoort ook een duidelijke klik als de klem bedient wordt. Bediening mag alleen met de hand, volgens de instructie van Thule.
Ook belangrijk in deze is, hoe lang de fietsdrager al in gebruik is en wie deze heeft gemonteerd: u of de caravandealer. Zowel positief als negatief is, dat de klem ook als een spare part deel te koop is. Het is dus een kwetsbaar artikel, maar als deze niet goed klemt, moet de klem vervangen worden. Link naar het sparepart artikel is https://www.thule.com/-/s/approved/std.lang.all/75/32/457532.pdf?rev=2.2
Als u een heleboel lotgenoten vindt, dan zou u een zaak kunnen beginnen, maar gezien de opmerkingen in de Thule montage instructie, denk ik dat het op voorhand een verloren zaak is. Even afgezien van het feit dat u uw claim moet indienen bij diegene waar u de fietsdrager heeft gekocht.
Als uw auto all-risk verzekerd is, en het gebeurde toen de caravan aan de autogekoppeld was, kunt u uw autoverzekering aanspreken en deze zal naar alle waarschijnlijk de kosten vergoeden.

He
door Heluke - Oct 28, 2023 om 08:59
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb de zelfde drager op mijn caravan. Je moet bij het vergrendelen het heveltje echt even omhoog trekken zodat de haak verder over de pennen gaat. Het moet ook niet te soepel gaan waardoor hij tijdens het rijden los zou kunnen schieten.

ro
door ronny530 - Oct 29, 2023 om 09:36
2780 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. een gebruikersfout door de beugels niet op de juiste manier te vergrendelen en ook niet te controleren of de beugels juist bevestigd zijn en dat dient voor het wegrijden wel te gebeuren.
Hoe de beugels bevestigd moeten worden staat ook in het Nederlands middels een aangebrachte waarschuwing sticker beschreven maar als u die aanwijzing niet leest en zonder vergrendeling de weg op gaat mag u nog blij zijn dat het bij een gebroken achterruit is gebleven die uiteraard niet door de fabrikant vergoed gaat worden.
Het had niet hoeven gebeuren als u de juiste handelingen had verricht en blijkbaar heeft u bij soortgelijke dragers ook niet de juiste handelingen verricht met als resultaat dat ook die beugels niet juist bevestigd werden.