ka
door kaverbeek Oct 8, 2004 om 14:28
Auto & vervoer

Extra kosten voor steekproef rdw bij apk-keuring

Toen ik mijn auto voor de apk-keuring naar de garage bracht, bleek mijn auto in de steekproef van de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) te vallen. Middels deze steekproef controleert de RDW de garage en ik ben als consument verplicht hieraan mee te werken. Tot zo ver: prima, ook al betekent dit dat de keuring 90 minuten duurt i.p.v. 20. Echter, bij betaling rekende de garagehouder 22 euro extra, omdat hij door de steekproef meer arbeidsloon moest rekenen.

Mij komt dit als consument vreemd voor. Ik wordt verplicht aan de steekproef mee te werken en tevens moet ik daarvoor extra betalen. Bij de RDW nagevraagd of dit is toegestaan, of er richtlijnen zijn voor de apk-keurders. Richtlijnen zijn er wat dit betreft niet, maar de medewerker van de RDW beaamde dat het niet 'correct' is. Een garage krijgt een erkenning om apk-keuringen uit te voeren en accepteert daarmee de consequentie, namelijk dat hij gecontroleerd wordt door de RDW.

Kan een garagehouder de extra (arbeids)kosten, die een steekproefcontrole van de RDW met zich meebrengt, verhalen op de consument?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

21542 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 8, 2004 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kaverbeek,

Dit kan dus niet wat deze garage doet. Zij moeten je van te voren meedelen dat bij een steekproefcontrole van de RWD extra arbeidskosten in rekening zullen worden gebracht. Stel dat ze verwijzen naar hun algmene voorwaarden, dan nog moet je in de gelegenheid worden gesteld dat van te voren te lezen. Ik zou in beroep gaan bij de directie van deze garage. Sukses, groen Ton.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2004 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Dit is heel 'tricky'. Ten eerste is belangrijk om te weten wat vooraf is afgesproken. Is er bijvoorbeeld afgesproken dat de keuring een x-bedrag zou kosten? Of is er niets afgesproken? In dat laatste geval kan het zijn dat een garage gewoon de tijd rekent per APK keuring in plaats van een vast bedrag.

Indien er niks is afgesproken dan staat die garag in haar recht om deze kosten op jou te verhalen. Er is wel nog 1 belangrijke kantnotitie; wat de RDW ook al aangaf; dit is verre van correct en absoluut niet netjes.

Ik kan je aanraden naar de garage terug te gaan en dit nogmaals (netjes) ter sprake te brengen. Is er niks mogelijk, dan geef je de garagehouder aan dat dit de laatste keer was dat je er komt. Deze laatste opmerking zal waarschijnlijk niet meer helpen om die 22 euro eraf te krijgen, maar wel dat die garagehouder weet waar hij fout zit en waar hij zijn klanten aan verliest.

Vriendelijke groet,

Erik Bouwman

ve
door verwijderd - Oct 15, 2004 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het even nagevraagd aan mijn zwager die zelf ook APK keuringen doet, en voor een steekproef mogen ze geen extra kosten in rekening brengen, welvoor een herkeuring.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2004 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan een steekproef zijn ABSOLUUT geen kosten verbonden.

Een steekproef van de RDW dient ter controle van het garagebedrijf.

Heeft deze de auto nl. niet volgens de regels van de RDW gekeurd, kan hij beboet worden.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2005 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

dag kaverbeek

Een auto keuren in 20 minuten lijk mij sterk dan kun je niet alle punten kontroleren normaal heb je 45 minuten voor nodig en dan komt het afmelden er nog bij.   en als de controleur binnen 88 minuut komt.   Dan komt die tijd er ook nog bij ±30 minuten.IK weet niet wat de garage rekent voor apk maar dat zal niet veel wezen daarom vermoed ik dat hij bij elke steekproef die klant exstra moet bij betalen.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2005 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben zelf  APK keurmeester en het staat nergens beschreven dat de garagehouder extra kosten mag tellen bij een steekproef. Als hij dat doet moet die dat van tevoren kenbaar maken. Hij weet dat er een steekproef kan vallen en dit hoord bij de keuring. Succes