Ic
door Icemaniak Nov 19, 2023 om 13:44
Auto & vervoer

Fiets bij levering ineens duurder

Een half jaar geleden heb ik een nieuwe fiets besteld en daarbij ivm terugname defecte fiets een forse aanbetaling gedaan (4000,-)
De fiets nu net gisteren eindelijk gelevert, maar in in de tussentijd 450,- duurder geworden.
Mag een fabrikant dit zomaar doen? Ik dacht dat als je een aankoop doet (en grotendeels betaald hebt) dat dan niet zomaar de prijs van het product aangepast mag worden. Iemand een idee hoe dit zit?

9904 6 Rapporteer
sw
door swat1500 - Nov 19, 2023 om 16:03
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft met de verkoper te maken en niet met de fabrikant van de fiets. In de verkoop voorwaarden van de leverancier zullen zeer waarschijnlijk de tussentijdse prijswijzigingen toegestaan en bent u door de aankoop hiermee akkoord gegaan.
Lees dus de verkoopvoorwaarden of dit er in staat. Zo nee dan heeft u een punt.

mo
door mof - Nov 20, 2023 om 12:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van de voorwaarden bij de koopovereenkomst af. Normaalgesproken spreekt u een prijs af met de handelaar waarvoor u het product aanschaft. Dat is de prijs die u moet betalen, ook als de leverancier nog een half jaar nodig heeft het product te leveren. DAt de prijs veranderd is in de tussentijd is dan voor risico leverancier. Als u echter op basis van een offerte een fiets heeft besteld dan kan het zijn dat de prijsafspraak niet heeft plaatsgevonden. De offerte is een indicatie waar binnen grenzen vanaf geweken kan worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2023 om 16:31
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reacties en verwijzingen. Normaliter mag het niet tenzij de VERKOPER iets anders in de Algemene Voorwaarden heeft staan en ook zelfs dan of die voorwaarden dan wel redelijk zijn.

Heeft u een trechtsbijstandsverzekering, benader die dan met uw probleem/vraag.

Hoe dan ook is mijn advies om het extra aangerekende bedrag niet te belaten en de verkoper te attenderen op het feit dat die niet handelst op basis van de tussen u en hem/(haar) gesloten koop overeenkomst m..a.w. die in gebreke stellen.https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en zie ook nog:

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Barns
door Barns - Nov 20, 2023 om 19:13
12 Antwoorden / Vragen

Een fiets van over de 5000 euro???? Zit er een gouden ketting om? Belachelijk dat men zoveel geld uitgeeft aan een fiets .

Janzegt
door Janzegt Nov 20, 2023 om 20:41
127 Antwoorden / Vragen

U hoeft die fiets toch niet te betalen? Bovendien heeft de vragensteller niet gezegd wat voor soort fiets het is. Misschien gaat het hier om een carbon race fiets met state-of-the-art velgen en versnellingen.

pe
door pebk Nov 21, 2023 om 16:07
581 Antwoorden / 0 Vragen

Precies, wat Janzegt zegt. Er zijn voldoende fietsen te vinden voor dit geld en voor nog veel meer. Fietsjes als die van Van der Poel kosten ook tussen de 10k en 15k. Een Speed Pedelec zit ook al snel tussen de 4k en 8k. Is ook een fiets. Steeds meer colleaga's hier rijden dertig a veertig kilometer naar het werk op een Pedelec en besparen zo een (tweede) auto.

R.
door R. de Souverein Nov 22, 2023 om 15:32
3 Antwoorden / Vragen

Tja iets is waard wat de gek er voor geeft. Laatst ook kwam ik een video tegen van een gast die had carbon wielen oid gekocht voor z'n fiets en had er zelfs nauwkeurige tests mee gedaan van dit is zoveel "sneller" (scheelde bijna niks). Maar hij kwam toch tot de conclusie dat die wielen van 2000€ wel de moeite waard waren...