door 9665 Aug 29, 2024 om 20:12
Auto & vervoer

Fietspad

Mag ik buiten de bebouwde kom op de rijbaan rijden met mijn scootmobiel als er naast de rijbaan een fietspad is, die aangegeven is met het bord G13 ( blauw rechthoekig bord met opschrift fietspad ) dit is namelijk geen verplicht fietspad. Maar met een scootmobiel moet ik wel gebruik maken van een fietspad indien aanwezig.

4403 14 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 29, 2024 om 20:29
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte 9665,

Het antwoord op uw vraag is simpel : nee (u mag niet met uw scootmobiel op de rijbaan rijden als er een fietspad aanwezig is).

sira
door sira - Aug 29, 2024 om 20:40
2514 Antwoorden / 24 Vragen

Buiten het feit dat het niet mag, lijkt het mij ook niet wenselijk om buiten de bebouwde kom met een scootmobiel op de rijbaan (60 of 80 km) te gaan rijden.

Thijs12
door Thijs12 - Aug 29, 2024 om 20:42
601 Antwoorden / Vragen
sira
door sira Aug 29, 2024 om 21:15
2514 Antwoorden / 24 Vragen

Een scootmobiel lijkt mij toch een ander vervoermiddel dan een snorscooter

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2024 om 21:23
7454 Antwoorden / 14 Vragen

de term "geen verplicht"heeft betrekking op bv. bromfietsen die, mits is toegestaan, op de rijbaan mogen dus niet op het fietspad moeten. U met uw scootmobiel mag buiten de bebouwde kom nooit op de rijbaan en bent altijd verplicht gebruik te maken van een fietspad. Is die niet aanwezig  zal u een andere route moeten kiezen waar er wel een is.

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2024 om 21:59
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Als uw scootmbiel nog geen 10 km per uur rijdt kunt u zichzelf afvragen niet of maar wanneer er een (levensgevaarlijk) ongeluk ontstaat. Gelet op het snelheidsverschil  met het overige verkeer zou ik u dit niet adviseren

1paul
door 1paul - Aug 30, 2024 om 08:06
3304 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft zelf het antwoord al, niet meer doen dus, u bent een gevaar voor uzelf als u dit wel doet!!

hutch
door hutch - Aug 30, 2024 om 12:31
4518 Antwoorden / 29 Vragen

De juiste antwoorden zijn al gegeven. Ik hoop niet dat u (of misschien iemand anders) buiten de bebouwde kom op de rijbaan gaat rijden met een scootmobiel. Buiten dat dat voor u (of iermand anders) levensgevaarlijk is, hindert u het overige verkeer behoorlijk als er een (al dan niet verplicht) fietspad aanwezig is.
En dat levert u (mogelijk) een proces-verbaal op wegens overtreding van artikel 5 van de Wegenverkeerswet. En m.i. zou dat  ook volkomen terecht zijn!!

door 9665 - Aug 30, 2024 om 13:19
36 Antwoorden / 33 Vragen

Allen bedankt voor de antwoorden.
Ik heb nog één vraag, als het juiste antwoord al is gegeven waarom wordt er dan nog zo betuttelend gedaan als, "ik hoop niet dat vraagsteller zich op de rijbaan gaat begeven", ik zou willen zeggen lees eerst goed de vraag en beantwoord dan de VRAAG.

gerbera
door gerbera Aug 30, 2024 om 14:33
7454 Antwoorden / 14 Vragen

Och u moet maar denken, "het hollandse vingertje"☺

gr
door gravin2 Aug 30, 2024 om 17:56
27 Antwoorden / Vragen

Hahaha, ja, dat is hier normaal, een sneer nageven,
En men gaat er ook nog eens ongevraagd vanuit dat u geen overdekte scootmobiel heeft,
die mag wel op de rijbaan, zelfs tot aan 80km/uur wegen.

gerbera
door gerbera Aug 30, 2024 om 22:14
7454 Antwoorden / 14 Vragen

@gravin2 u bent in de war een scootmobiel is wat anders dan een zgn. brommobiel die wel op de rijbaan mag mits je in bezit bent van een rijbewijs, je examen hebt gedaan voor het rijden met een brommobiel, je een gordel of helm draagt als geen gordel aanwezig is.

gr
door gravin2 Aug 31, 2024 om 10:40
27 Antwoorden / Vragen

@gerbera, dank voor uw correctie, maar ik ben nergens mee in de war,

uzelf weet blijkbaar niet het verschil tussen een brommobiel en een scootmobiel,

Voor een brommobiel is idd een AM-rijbewijs vereist, voor een scootmobiel niet,

maar u kent blijkbaar de Canta niet?
dat is een overdekte scootmobiel, rijbewijsvrij en ongekentekend, dus er zit een ouderwets verzekeringsplaatje op,
Deze karretjes onderscheiden zich van de brommobiel onder meer door de breedte,
De canta mag op de rijbaan.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/gehandicaptenvoertuig

R.
door R. de Souverein Sep 2, 2024 om 16:00
8 Antwoorden / Vragen

Zo'n canta is wel leuk jammer dat je voor die mini autotjes gewone auto prijzen betaalt.

ja
door jason34 - Aug 31, 2024 om 05:54
1 Antwoorden / Vragen

Hoewel het fietspad in jouw situatie niet verplicht is, geldt er een algemene regel voor scootmobielen: als er een fietspad aanwezig is, dan moet je daarop rijden. Dit geldt ook voor onverplichte fietspaden.
Veiligheid: Fietspaden zijn ontworpen voor langzamere verkeer, zoals fietsers en scootmobielen. Hierdoor is de kans op ongelukken met sneller verkeer op de rijbaan kleiner. Wetgeving: De wetgeving schrijft voor dat gebruikers van scootmobielen, net als fietsers, zoveel mogelijk gebruik moeten maken van bestaande fietspaden.[edit-red]

Als het fietspad onbruikbaar is: Bijvoorbeeld door obstakels of slechte onderhoud. Als er een verkeersbord aangeeft dat scootmobielen op de rijbaan mogen.

In de situatie die je beschrijft, is het veiligste en meest wettelijk verantwoorde optie om met je scootmobiel op het fietspad te rijden. Als je twijfelt over een specifieke situatie, is het raadzaam om contact op te nemen met de gemeente of de politie.

Om altijd op de hoogte te zijn van de geldende verkeersregels, is het aan te raden om regelmatig de verkeersregels te bestuderen of deel te nemen aan een verkeerscursus voor scootmobielgebruikers.

ro
door ronny530 - Sep 1, 2024 om 09:07
2881 Antwoorden / 41 Vragen

U mag buiten de bebouwde kom met uw scootmobiel gebruik van de rijbaan maken want het betreft een onverplicht fietspad die niet verhard, overal even breed en overzichtelijk hoeft te zijn.
Het mag wel maar of het voor u als scootmobielbestuurder verstandig zou zijn durf ik te betwijfelen omdat u gezien de breedte van de scootmobiel een obstakel voor de fietsers zou kunnen zijn en u met uw scootmobiel onbedoeld fietsers in de doorgang hinderd.
De keuze voor rechtshouden op de rijbaan is de meest veilige keuze omdat u en de mede weggebruikers elkaar tijdig kunnen zien en pas aan u voorbij gaan als dat mogelijk is.
Let wel en is wellicht het intrappen van een open deur, op autowegen en snelwegen mag u zich met een scootmobiel niet bevinden.

gerbera
door gerbera - Sep 1, 2024 om 11:08
7454 Antwoorden / 14 Vragen

Met een scootmobiel kiest u zelf uw plaats op de weg. Zo kunt u kiezen voor de stoep, of voor het fiets- en bromfietspad. Ook op de rijbaan mag u rijden met uw scootmobiel, behalve als het gaat om een autoweg of autosnelweg.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2024 om 13:48
16946 Antwoorden / 202 Vragen

U mag op voetpaden en fietspaden rijden en niet op de rijbaan voor auto's etc. indien er ook een fietspad ligt.Bovendien als ook al gezegd levensgevaarlijk!

ka
door kaartendraak - Sep 2, 2024 om 14:33
203 Antwoorden / 2 Vragen

Altijd fietspaden gebruiken als er geen voetpad is. Sterker, als je door wil rijden en geen voetgangers van de sokken, dan is het juist handig als je ook op een fietspad kan.
En als het ene dijkweg is, dan meer tegen het midden gaan rijden, want automobilisten kijken vaak niet uit en rijden je zo de dijk af de sloot in, doen ze ook bij fietsers.

ro
door ronny530 - Sep 2, 2024 om 15:43
2881 Antwoorden / 41 Vragen

Het betreft in dit geval geen verplicht fietspad en is als zodaning ook niet niet ingericht voor gemotoriseerd verkeer behalve voor fietsen voorzien van een elektrisch aangedeven motor.
Onverplichte fietspaden zijn niet aan regels zoals bij een verplicht fietspad wel is verbonden hoeven niet geasfalteerd te zijn en kunnen in breedte veranderen en nog vaker volgen deze fietspaden de rijbaan niet maar zijn een soort van toeristische route waar fietsers gebruik van mogen maken.
Een fiets al dan niet elektrisch heeft twee wielen maar een scootmobiet heeft er drie en is daarmee veel breder waardoor fietsers gehinderd kunnen worden want onveilige situaties met zich mee kan brengen en bovenal op onverharde stukken kan een scootmobiel hopeloos vast komen te staan.
Kiezen voor uiters rechts houden op de rijbaan is dan veel veiliger want het verkeer op de rijbaan kan weten dat er fietsers en sccootmobiel bestuurders te verwachten zijn.
Op auto en snel wegen mag langzaam verkeer sowieso niet komen dus ook de fietsers, brommobielen en scootmobielen niet.
Is de wens niet de vader van de gadachte want met lekker de gang er in en opgehouden door een scootmobielbestuurder die op de rijbaan mag rijden houdt wel op.