ir
door irisharmeijer Apr 23, 2013 om 14:07
Auto & vervoer

Foute diagnose reparatie auto. Wie draait op voor de onnodig gemaakte kosten

Graag vraag ik uw medewerking/kennis betreffende het volgende: op 12-3-2012 wordt de dynamo van mijn auto (Ford Fiesta) vervangen door een erkend Forddealer. In januari 2013 kom ik bij mijn eigen garagehouder met de klacht dat er vanuit de motor een vreemd geluid klinkt. De garagehouder stelt vervolgens 2 keer de verkeerde diagnose en vervangt onnodig onderdelen. Op 20-3-2013 blijkt na grondig onderzoek dat het de dynamo is. Mijn garagehouder neemt contact op met de erkend Forddealer die een jaar eerder de reparatie heeft uitgevoerd. Deze geeft niet thuis. Ook Ford Nederland geeft niet thuis vanwege het feit dat de onderdelengarantie termijn al is verstreken (alsof een dynamo het maar 1 jaar hoeft te doen???) Naast het feit dat ik met een nota van mijn garagehouder zit betreffende 2x een foute diagnose en de bijbehorende onderdelen/reparaties, heeft ook mijn garagehouder zijn handen van dit geval afgetrokken? Terwijl ik in januari nog met mijn klacht binnen de garantietermijn viel.Had mijn garagehouder sneller en preciezer gereageerd dan was het euvel kosteloos verholpen. Ben ik nu verplicht de kosten/reparaties t.b.v. het hinderlijke geluid aan mijn auto aan de garagehouder te voldoen terwijl hij de verkeerde diagnose stelde? En kan ik de garagehouder aansprakelijk stellen w.b. de kosten voor een nieuwe dynamo?

13211 11 Rapporteer

de
door dewollf - Apr 24, 2013 om 12:10
54 Antwoorden / 0 Vragen

lastig geval.
als de Ford dealer en Ford NL. de keutel intrekken houdt het vlug op.
ik weet niet exact hoe het bij een Ford zit maar de dynamo maakt bij veel merken deel uit van de distributie. hij kan er ook door aangedreven worden en/of deel uitmaken van de spanning op de riem.
een foute diagnose in deze is door een niet specialist vlug gemaakt en dat kan je hem niet kwalijk nemen, het is immers uw keuze niet naar een dealer te gaan.
wel vind ik dat Ford wel erg kort door de bocht gaat door dit niet te accepteren als garantie of coulance, je mag er idd vanuit gaan dat een dynamo zeker een jaar meegaat.

overigens vraag ik mij af of hier ook niet het garantietermijn van 2 jaar geldt, dit kunt u informeren bij het juridisch loket oid.

Haagees1
door Haagees1 - Apr 24, 2013 om 13:15
25 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom bent u de eerste keer niet direkt naar uw eigen garage gegaan, het is tenslotte zoals u zegt uw eigen garage. Wat is een verkeerde diagnose . Voor de garantiebepalingen kunt het beste op de achterkant van uw factuur kijken, daar staan de leveringsvoorwaarden en garantie bepalingen.
Ik vind ook dat de garagehouder niet hoeft te betalen voor de dynamo, een coulance voor de onnodig uitgevoerde werkzaamheden zou hem sieren. Probeer dit in alle rust en overleg te schikken, met de hakken in het zand kom je er niet. Tja en autorijden en onderhoud daarvoor kost nou eenmaal geld.
Succes

wimmi20
door wimmi20 - Apr 24, 2013 om 13:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Uw eigen garage houder is een kluns.
Als blijkt dat het geluid uit de dynamo komt dan is dat onmiddellijk vast te stellen.
Door iedereen die een beetje verstand van auto's heeft.
Dat geluid kan alleen maar worden veroorzaakt door een kapot kogellager, meer kan er niet stuk gaan in een dynamo.
Mijn brandende vraag : wat heeft uw eigen garage eigenlijk vervangen, zonder de dynamo ?

de
door degu - Apr 24, 2013 om 17:12
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk of de garage lid is van de Bovag. Zo ja kunt u daar heen met uw klacht. Had mijn spatbord laten spuiten maar er was kleurverschil. Naar de Bovag en de heren konden het overdoen.(gratis) Toen was het wel goed.

avhelvoort
door avhelvoort - Apr 25, 2013 om 19:16
82 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat het bij ons zo is, wat in de voorwaarde staat (al gaat het dan over een andere branche) dat wij garantie geven voor een jaar, mits er ook niemand anders aan de installatie komt, gebeurd dat wel vervalt de garantie, denk de Ford dealer daar dan ook niet zo over. Zou ik ook doen want ja je bent immers naar een andere dealer gestapt.

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Apr 26, 2013 om 01:31
132 Antwoorden / 1 Vragen

Resumerend:
- De dynamo wordt door een erkende dealer vervangen. Daarmee zijn de klachten opgelost. Want pas een jaar later krijgt u nwe klachten. Punt.
- Nwe klachten. U wendt zich tot uw 'eigen garage'. Waarom niet bij de erkende dealer? Garage stelt volgens u tot tweemaal toe verkeerde diagnose en vervangt 'onnodig' onderdelen. Welke onderdelen?

Conclusie: Verkeerde diagnoses stellen en onnodige onderdelen vervangen hoeft u niet te betalen. Oude onderdelen moeten wederom teruggeplaatst worden indien de reparateur dit nog ziet zitten. Verhaal halen bij de FORD-dealer is onbegonnen werk. De garantie is inmiddels verlopen. Punt.

grindweg
door grindweg - Apr 27, 2013 om 13:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een dynamo kan div geluiden veroorzaken bv door een kapotte vrijloop pylie
door een veld wikkelings defect en een uitgelopen lager.
dit alles is redelijk gemakkelijk vast testellen.
neem desnoods even de multie riem los en laat maar even lopen.
het had wijzer geweest dat u eerst naar die dealer was gereden.
op het onderdeel zit 1 jaar fabrieks garantie.
een dynamo is een zwaar belast onderdeel.
een jaar is kort maar komt wel voor.
kijk eens op uw factuur of het echt een jaar is geweest de tijd vliegt.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 27, 2013 om 19:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Grindweg,
uw advies om eerst naar de Ford dealer te rijden snijdt geen hout.
TS wist toch niet dat het uiteindelijk de nieuwe dynamo was die geluiden produceerde.
Overigens is de levensduur van de Ford dynamo wel kort geweest.
De dynamo in mijn auto gaat al een half miljoen kilometer mee.

avhelvoort
door avhelvoort - Apr 27, 2013 om 19:45
82 Antwoorden / 1 Vragen

Dat niet alleen wimmi20, ook al is het een onderdeel dat zwaar belast wordt daar moet het dan ook op gebouwd zijn, lijkt me anders maken ze geen goed product.

grindweg
door grindweg - Apr 28, 2013 om 12:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 27 apr 2013, 19:20]Grindweg,
uw advies om eerst naar de Ford dealer te rijden snijdt geen hout.
TS wist toch niet dat het uiteindelijk de nieuwe dynamo was die geluiden produceerde.
Overigens is de levensduur van de Ford dynamo wel kort geweest.
De dynamo in mijn auto gaat al een half miljoen kilometer mee.

de reparatie garantie is meestal 3 maanden.
maar op een dynamo zit een jaar garantie.
die andere garage had niet met de ford dealer moeten overleggen maar client zelf.
dat bedoelde ik
als men bv bij brezan of een andere automaterialenzaak een dynamo haalt zit er ook een jaar garantie op
wat wimmi 20 schrijft is ook zo het is tekort geweest.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 28, 2013 om 13:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat merkdealers ook rustig doen :
er zijn bedrijfjes die dynamo's reviseren.
En als het anker nog goed draait dan worden de lagers niet vervangen.
De dynamo's krijgen een nieuw verfje, en de garagehouder verkoopt hem tegen de nieuwprijs.
Een bekende van mij heeft zo'n revisiebedrijfje van startmotoren en dynamo's.
Ik weet wat er in dat wereldje gebeurt.
Dus de "nieuwe" dynamo van ts kan best een opgeknapt exemplaar zijn.

Maar zoals het hier meestal toegaat met een vreemde vraag : aan TS is gevraagd welke onderdelen heeft uw eigen garagehouder vervangen voordat hij uiterst deskundig tot de conclusie kwam dat het de dynamo was ?

Geen antwoord ? Dan is uw vraag ook niet waar.