k.
door k.luiting5 Jun 9, 2013 om 14:53
Auto & vervoer

Gas afrekening

In het verleden ben ik van de NUON naar Energie direct gegaan en heb toen elk jaar mijn meterstanden doorgegeven aan Liander (transport) in de veronderstelling dat zij de meterstanden zouden doorgeven Energie direct.
Dit is echter niet zo geweest, en daardoor moet ik nu ongeveer 3600,00 euro bij betalen.
Ze zijn er achter gekomen door het plaatsen van een slimme meter dat ik teweinig betaalde.
Ik heb Energie direct toen opgebeld om een betalingsregeling te treffen, maar dat kon of wilde ze niet ze reageerde in ieder geval heel vreemd, en heb toen het bedrag maar in één keer overgemaakt.
Ik heb toen ook nog gevraagd als iemand 5 jaar lang zijn kaartje niet ingevuld terugstuurd met de meterstanden waarom zij dan geen stappen ondernemen.
Zij antwoorden toen dat hun verantwoording niet is maar de mijne.
Nu dat zal dat dan ook wel zo zijn, maar toch blijf ik met de vraag zitten, hoelang mogen zij terug gaan want daarop kreeg ik geen antwoord.

1655 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 9, 2013 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo k.luiting.5,

Deze verduidelijking had je beter bij de oorspronkelijke vraag kunnen plaatsen. Klik hier.

(Overigens: Categorie: Auto&Vervoer?)

Met vr.gr.

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 15:51
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=k.luiting5 schreef op zondag 9 jun 2013, 14:53]In het verleden ben ik van de NUON naar Energie direct gegaan en heb toen elk jaar mijn meterstanden doorgegeven aan Liander (transport) in de veronderstelling dat zij de meterstanden zouden doorgeven Energie direct.
Dit is echter niet zo geweest, en daardoor moet ik nu ongeveer 3600,00 euro bij betalen.
Ze zijn er achter gekomen door het plaatsen van een slimme meter dat ik teweinig betaalde.
Ik heb Energie direct toen opgebeld om een betalingsregeling te treffen, maar dat kon of wilde ze niet ze reageerde in ieder geval heel vreemd, en heb toen het bedrag maar in één keer overgemaakt.
Ik heb toen ook nog gevraagd als iemand 5 jaar lang zijn kaartje niet ingevuld terugstuurd met de meterstanden waarom zij dan geen stappen ondernemen.
Zij antwoorden toen dat hun verantwoording niet is maar de mijne.
Nu dat zal dat dan ook wel zo zijn, maar toch blijf ik met de vraag zitten, hoelang mogen zij terug gaan want daarop kreeg ik geen antwoord.

*uit dit bericht leid ik af, dat zich alles heeft afgespeeld na 2004 en dat houdt dan in, dat zij tot 2 jaar hadden mogen teruggaan

zoekster
door zoekster - Jun 9, 2013 om 15:55
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Maakt verder niets meer uit, want door te betalen, kunt u zich niet meer beroepen op verjaring.
Ze mogen overigens wel een rekening sturen van 5 jaar oud, want er is gas en elektra geleverd. Ze hadden het alleen niet kunnen afdwingen via een rechter.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 9, 2013 om 16:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

WAt ik nu niet kan volgen is dat u elk jaar een afrekening heeft gekregen met de standen. U had dus kunnen weten dat dit zou gebeuren. U had zelf in kunnen grijpen om de standen aan de leverancier te verbetren na de komst van de afrekening elk jaar.

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 17:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*uit de uiteindelijke rekening blijkt, dat men met (lage) geschatte jaarverbruiken heeft gewerkt en dat was natuurlijk wel zo prettig voor de TS

*maar als een struisvogel zijn kop in het zand steekt, dan kost dat uiteindelijk een flinke duit

*overigens snap ik niet, dat als je een verjaringsvordering eenmaal hebt betaald, je er dan niet meer op terug kunt komen (zoals zoekster schrijft)

*in mijn ogen is er dan een bepaald gedeelte van de rekening onverschuldigd betaald en kun je daar m.i. wel op terugkomen

zoekster
door zoekster - Jun 9, 2013 om 18:12
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Wat is verjaring?
Wanneer de schuldeiser lange tijd geen actie onderneemt om de vordering te innen, zal na een bepaalde termijn de vordering verjaren. Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen. Wel blijft er een soort van morele verplichting over, een natuurlijke verbintenis genoemd. Indien de debiteur ondanks verjaring toch betaalt, heeft hij niet onverschuldigd betaald en kan hij het niet terugvorderen.

Lees verder:

bron

alfatrion
door alfatrion - Jun 9, 2013 om 18:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als u naar de geschillencommissie was gegaan dan had deze waarschijnlijk de methode Vink toegepast en u alleen over de afgelopen drie jaar laten betalen. Als u nog naar de geschillencommissie kan dan is dit wellicht het risico waard. Uw inleg is namelijk laag en uw mogelijke winst is groot.

De verjaringstermijn is twee jaar, want levering van gas en elektra is een koop (art. 7:5 jo 7:28 BW).

dearagain
door dearagain - Jun 9, 2013 om 19:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 9 jun 2013, 18:12]Wat is verjaring?
Wanneer de schuldeiser lange tijd geen actie onderneemt om de vordering te innen, zal na een bepaalde termijn de vordering verjaren. Verjaring heeft tot gevolg dat de schuldeiser de vordering niet meer kan afdwingen. Wel blijft er een soort van morele verplichting over, een natuurlijke verbintenis genoemd. Indien de debiteur ondanks verjaring toch betaalt, heeft hij niet onverschuldigd betaald en kan hij het niet terugvorderen.

Lees verder:

bron

*met dank

*weer wat wijzer geworden