peedee
door peedee Aug 15, 2007 om 21:57
Auto & vervoer

Gazelle tandem heeft nu al dure reparaties

Hallo luitjes, wij hebben eind 1999 een splinternieuwe Gazelle tandem gekocht. Het was toen het allernieuwste model met 5 versnellingen. Wij fietsen er niet bijzonder veel mee en de tandem staat altijd binnen gestald. Omdat je zo'n groot ding niet op vakantie kunt meenemen, huren wij tijdens de  vakantie er dan meestal een. Een berekeningetje leert ons dat de tandem ongeveer 3500 a 4500 kilometer gereden heeft. Vrij kort na aanschaf ging de fietsenmaker waar we de tandem gekocht hebben op de fles, maar dat doet er hier niet toe. Wel dat we sindsdien op een andere fietsenmaker zijn aangewezen die ons graag helpt, maar niet aan te spreken is op garantiezaken. Al vrij snel na aankoop pvertoonde het achterwiel scheuren in de velg, bij de aansluiting van de spaken. Dit heeft de andere fietsenmaker  gerepareerd en Gazelle heeft dat toen betaald. Vandaag is de tandem weer bij de fietsenmaker geweest. Ditmaal is er een nieuw binnenwerk in de achternaaf gegaan omdat de eerste versnelling niet meer werkte. Dat was een prijzige reparatie. Ik heb Gazelle hier nog niet van op de hoogte gebracht, maar ben van plan een briefje te schrijven met mijn grieven en om een tegemoetkoming in de reparatiekosten te vragen. . Nu mijn vraag: Wat vinden jullie ervan dat er binnen 8 jaar al een dergelijke dure reparatie aan een merkfiets moet plaatsvinden? En de fiets is echt niet veel gebruikt. Dat schrijf ik niet om jullie op mijn hand te krijgen. Daarnaast heeft de tandem jaarlijks een onderhoudsbeurt gekregen. Naar onze mening had deze merkfiets minstens 15 a 20 jaar zonder noemenswaardige reparaties moeten rijden. Ik ben benieuwd naar eventuele reacties.

949 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 15, 2007 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat een merkenfiets 15 a 20 jaar meegaat is volslagen kolder te noemen en dan te verwachten geen dure reparaties te verwachten.

Dat u binnen 8 jaar het nu ondervindt is normaal te noemen.

labswans

ve
door verwijderd - Aug 15, 2007 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag peedee,

Het is als bij een Miele produkt. Normaal staat daar 15 jaar voor of *** draaiuren. Maar ook een Miele kan in het vierde jaar defect raken. Zelf meegemaakt dat de printplaat na 4 jaar kapot ging. Wel even 300 euro ophoesten. Uiteraard Miele aangeschreven en een regeling kunnen treffen op fifty-fifty basis. Ook een fiets  (en zeker een tandem) is een stukje techniek waaraan van alles kapot kan gaan en het is vooraf nooit in te schatten op welk tijdstip een defekt optreedt. Ik zou hierover Gazelle aanspreken maar wél je cijfers wat matigen. Gewoon stellen dat je dit defekt na 8 gebruiksjaren niet had verwacht en van hen een substantiële bijdrage vragen in de reparatiekosten. Stel bijvoorbeeld voor om de kosten te delen. Als je niks vraagt krijg je ook niks.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2007 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch vind ik dat........

Als er na acht jaar tandwielen versleten zijn van een derailleur, de zadels kapot gaan. crank of trappers uitgelubberd zijn dan zijn dit normale slijtagegevallen maar van een Gazelle de velgen die scheuren?
Dat vind ik abnormaal, zeker voor een Gazelle.

Deze kwaal heb ik overigens vaker gelezen en ben dan ook van mening dat dit toch op de een of andere manier een productiefout moet zijn.

Een Gazelle maar 8 jaar mee kunnen?
Ik heb hier een Gazelle staan die ruim 23 jaar oud is met alleen de crankspieen pasgeleden aangedraaid en de 3-versnellingsnaaf wat olie gegeven.
Met schrikt op als ik langs fiets omdat deze nog steeds fluisterstil is.

Oh ja, wel 1 keer potdicht binnenbanden en winterprofiel buitenbanden nog gemonteerd in die tussentijd.

En........ als ik zo'n velgprobleem zou hebben dan nog zou ik deze Gazellefabriek hebben aangeschreven.
Immers, velgen die scheuren daar is echt iets mis mee.

Ik verwacht dat Gazelle toch door het wegvallen van Ralleigh en die Junckerfietsen nu het enige topmerk is in die gewone fietssector.

Mijn advies, schrijf eens naar de marketingafdeling van Gazelle en leg nuchter maar zonder enig verder commentaar van afkeuring dit aan hen voor.
Wijs hen toch op die toppositie (met stroop vangt men meer dan met azijn) en ik verwacht dan dat Gazelle iets vriendelijker zal reageren.

De Vrije Vogel
met z'n Pietje BelleGazelle

ve
door verwijderd - Aug 16, 2007 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het met grootvader eens dat een Gazelle minstens 20 jaar probleemloos moet meegaan, banden enz. uitgezonderd. Het bewijs zijn de vele merkfietsen die ik zie, die al 20-30 jaar oud zijn.

Dus als ik u was dan mailde ik eens naar de Gazelle fabriek.

En grootvader het was Pietje Pelle op zijn Gazelle en niet Pietje Belle. Of noemen ze u zo in Nieuwendam, als u langs zoeft op uw Gazelle

Bassie

ve
door verwijderd - Aug 18, 2007 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat een Gazelle fiets 15 jaar of meer zonder grote reparaties meegaat is echt niet meer zo, want Gazelle heeft de naam, maar al jaren niet meer de kwaliteit van vroeger.
Als je eens wist hoe veel mensen ik ken waarvan die velgen zijn gescheurd en de naaf kapot en lakwerk dat na een paar jaar al is doorgeroest en weet ik het allemaal wel niet, heb het zelf allemaal meegemaakt en meerdere gebruikers in mijn omgeving.
De onderdelen worden voor minmale kosten uit Azie of weet ik het waar vandaan ingekocht en hier geassembleerd, want het moet steeds goedkoper en de kwaliteit holt achteruit.
Nee, geen Gazelle meer voor mij......