mo
door momber Aug 19, 2010 om 19:17
Auto & vervoer

Gebroken nokkenas net na de garantie

Mijn Suzuki Wagon R+ was net 3jr en 4 mnd oud als de nokkenas breekt met veel schade inwendig tot gevolg.
De importeur en de dealer zijn bereid een deel van de schade voor hun rekening te nemen, maar willen dat ik 30% van de totale schade betaal. De auto heeft 3 jaar garantie en een nokkenas is uit een stuk en behoort een leven lang mee te gaan.
Ik ben de mening toegedaan dat ik een consumentenrecht heb en dat ik mag verwachten dat mijn auto langer mee kan dan 4 maanden langer dan de garantie. Ik mag verwachten dat mijn auto langer mee gaat.
De dealer wil dat ik het bedrag (bijna 1100 euro) direct betaal, maar ik heb dat geweigerd.
Wie kan mij helpen?

4152 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

pa
door pappakraai - Aug 21, 2010 om 20:13
24 Antwoorden / 0 Vragen
0

u praat alleen van jaren, maar ik zie geen kilometers.. die zijn bij dit soort zaken belangrijker dan jaren.. misschien dat ze daar een punt hebben?
nokkenassen breken helaas wel vaker (soms slechte productie, maar ook lomp rijgedrag?) en als ze een autoleven mee gaan bepalen zij vaak het einde van dat leven..
als u nog 1100 moet betalen hangen ze er dan een hele nieuwe motor in? deal, kun je weer 3 jaar tuffen.. koop je geen nieuwe auto voor..

mo
door momber - Aug 21, 2010 om 22:36
4 Antwoorden / 4 Vragen
0

Nou pappakraai, ik denk dat een nokkenas langer mee moet kunnen dan 3 jaar en 4 maanden, zeker als de garantie zegt 3 jaar met max. 100.000km. Op mijn teller zaten er maar 25.500. Gezien mijn leeftijd mag verondersteld worden dat ik een auto als zodanig gebruik en niet als scheurijzer. In de stad 50 en op de snelweg 100/120. Mijn vorige auto heb ik 12 jaar gehad met 250.000km op de teller, maar nooit een gebroken nokkenas gehad. Wel een ander merk.
De vraag is of je nog 3 jaar wilt tuffen in zo een auto en als ik vandaag niet onder de motorkap had gekeken, dan hadden ze wel opnieuw kunnen beginnen. Het bakje van de koelvloeistof was leeg en hing los en scheef. De vraag is: red je het dan wel nog 3 jaar.
Gezien het feit dat er nu plenty fabrieken zijn, die auto's van 7 jaar en ouder terug roepen naar de garage om problemen op te lossen, zegt iets over die automerken.En dat worden kosteloze reparaties.
Garantie houdt niet op na het verstrijken van de garantie. Je mag rekenen op een deugdelijk product.

testcase
door testcase - Aug 21, 2010 om 23:22
189 Antwoorden / 1 Vragen
0

Op zich geen onredelijk voorstel. 30% zelf betalen. Dat betekent dat de leverancier uitgaat van een levens duur van ongeveer 11 jaar voor die nokkenas. U heeft daarvan al 3 jaar en 4 maanden gereden, dus is 30% redelijk. Het wordt natuurlijk anders als u kunt aantonen dat de schade door een fabrikage-fout is ontstaan. De bewijslast hiervoor ligt echter bij u.


Eventueel een contra-expertise laten doen bij een derde?

Dat het 4 maanden na afloop van de fabrieksgarantie is, is natuurlijk zuur. Maar er is altijd een grens en die grens kan je altijd net overschrijden. Een grens is een grens.

an
door anicu - Aug 22, 2010 om 00:22
110 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=momber schreef op zaterdag 21 aug 2010, 22:36]...
De vraag is of je nog 3 jaar wilt tuffen in zo een auto en als ik vandaag niet onder de motorkap had gekeken, dan hadden ze wel opnieuw kunnen beginnen. Het bakje van de koelvloeistof was leeg en hing los en scheef. De vraag is: red je het dan wel nog 3 jaar...

Hier staat gewoon dat je een onbetrouwbare auto hebt gekocht. Bakjes gaan normaal niet los uit de houder en nokkenassen gaan niet stuk na 25000 km.

mastag
door mastag - Aug 22, 2010 om 09:45
955 Antwoorden / 19 Vragen
0

Met een gemiddelde van net 8500 km per jaar denk ik dat we over een korte stukjes rijder praten. In zo;'n geval wordt een groot deel van de autoconstructie /mechaniek juist zwaarder belast dan bij een kilometer maker.Ik vind gebaseerd op 11 jaar levensduur een bijdrage van 30% zeer netjes. Het tegendeel kunt u toch niet aantonen dus ik zou er gewoon voor gaan. Vraag dan gelijk of ze het bakje weer vastzetten.
En laten we eerlijk zijn, het is wel een auto qua afwerking en klasse uit het lagere segment en dat mag je bv niet vergelijken met Audi, BMW of een goede japanner.

MAstag

mo
door momber - Aug 22, 2010 om 10:23
4 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ik vind een kleine auto niet uit het lagere segment met een prijs van 13.000 euro.Maar ik hoor van die veel goedkopere kleine auto's niet zulke problemen.
Mij is verteld door medewerkers van garages dat een nokkenas net zo lang mee moet gaan als het leven van de auto. Bovendien krijg je bij Suzuki alleen maar 3 jaar garantie al je minder rijdt dan 100.000km, want als je die bereikt binnen die termijn dan verlies je de garantie in jaren. Ik mag daaruit concluderen dat de nokkenaas 100.000km mee kan. Suzuki heeft nergens staan wat voor soort kilometers je zou moeten maken.

ro
door ron530 - Aug 22, 2010 om 10:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Een nokkenas hoort niet te breken bij een dergelijk lage km stand. De coulance is redelijk maar toch een kostenpost. Of de motor betrouwbaar te herstellen is durf ik te betwijfelen, tenzij de motor een complete revisiebeurt ondergaat. Wat een revisie inhoud kan pappakraai u feilloos uitleggen.

mi
door miraltje - Aug 22, 2010 om 12:03
462 Antwoorden / 0 Vragen
0

gebroken nokkenassen komen meer voor
zo ook bij opel hier zijn met name de lichte motoren van de z**xep serie gevoeiig voor, dit komt omdat de nokkenassen van deze motoren hol zijn.
aan deze bouwmethode ligt gewichtsbesparing en bezuinigingdrift ten grondslag.
bij opel komen de schalen los die de nokkenas(sen) op hun plek houden loskomen door een te klein aanhaal moment nm.8Nm,geadviseerd wordt om de boutjes te voorzien van locite en de boutjes met 10Nm vast te zetten.
bij opel echterkrijg je geen coulance,

bij suzuki krijgt u een nette coulance voorstel aangeboden, u heeft perslot van rekening 3 jaar 4 maand 25000km gebruik van de auto kunnen maken voordat het probleem zich voordeed.

indien een probleem zich voordoet mag een garage u wel kosten in rekeningbrengen indien na een reparatie er een aanzienlijke voordeel tov de klant uit de reparatie voortvloeit.

u krijgt na de reparatie een gereviseerde motor terug

mo
door momber - Mar 28, 2011 om 16:38
4 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ik ben verbaasd dat niemand hier geschreven heeft dat wij in Nederland consumentenrechten kennen en dat het product en de prijs van het product van belang zijn voor de garantie, die ook na een garantietermijn van 3 jaar niet verstreken is. Ik heb gebruik gemaakt van mijn consumentenrechten, ik hoefde helemaal niet te betalen. Al klinkt het probleem bij Opel hetzelfde, ook daar gelden dezelfde rechten. Er is niets redelijk aan het breken van een nokkenas bij een auto, die nog zo jong is en een behoorlijk aantal monteurs hebben mij meegedeeld dat ze het nog nooit hebben meegemaakt. Natuurlijk niet bij de garage van de Suzuki dealer. Daar krijg je alleen maar een strontbehandeling.
Iedereen met zo'n probleem zou het moeten voorleggen aan consuwijzer. Daar kun je ook je klacht kwijt over de behandeling en je vragen stellen over de behandeling die je zou behoren te ontvangen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

mc
mcp - Sep 24, 2024 om 17:48
Voeding & gezondheid

Gaan blikjes fris en blikjes bier sneller stuk of lek dan vroeger?

Wij hebben al drie keer de laatste zes maanden een lek blikje Cola, Heineken of Amstel gehad. Tas nat en keukenvloer plakkerig.
Het lijkt alsof het staal/aluminium anders is. Dunner waarschijnlijk.
Hebben anderen dat ook ervaren?

Anecdote: vroeger maakten we er bij een feestje een sport van om een leeggedronken blikje helemaal in te knijpen. De meeste lukte het met een hand. ... Lees meer

Ma
Marduy - Sep 24, 2024 om 10:58
Auto & vervoer
Lange leveringstijd accu 3-wielscooter, is er recht op vervangend vervoer?

Lange leveringstijd accu 3-wielscooter, is er recht op vervangend vervoer?

Mijn dochter maakt gebruik van een electrische driewielscooter IVA T3 . Deze is iets meer dan twee jaar geleden nieuw aangschaft mbv een PGB. Helaas is de accu er mee opgehouden. Zij is afhankelijk van deze driewielscooter om naar haar dagbesteding te gaan. 6 weken geleden is de accu van haar scooter er mee opgehouden. Eerst waren er leverinsgsproblemen vanuit de importeur, daarna was de goede ac ... Lees meer

An
Antoinette Foudraine - Jun 20, 2024 om 22:58
Winkels & webshops

Hoe krijgik mijn geld terug van Vintello

2 paar schoenen besteld, zijn te klein.
In eerste instantie antwoord; ik kon voor 22,50 maat groter bestellen, mocht ik de andere houden. Wil ik niet.
Toen moest ik foto's opsturen, ook gedaan.
Hierna complete stilte.
Krijg geen contact meer. Telefoonnummer is buiten bereik.
Wat moet ik doen?
Antoinette Foudraine Lees meer