ri
door rijovv Apr 25, 2013 om 18:05
Auto & vervoer

Geschil met de NS

Geachte Mevrouw, mijnheer,

Mijn zoon heeft in de eerste klas (trein) gestaan door drukte en uitgevallen diensten. De conducteur heeft zijn kaart gecontroleerd en het een en ander opgeschreven en deze weer terug gegeven aan hem. Zijn kaart was alleen geldig voor de tweede klas (maandkaart). Thuis heeft hij dit verteld en twee weken later valt er tot onze verbazing een rekening op de mat. Na wat briefverkeer met de NS verhogen zij de boete met administratiekosten en incassokosten. Wat kan ik hier aan doen.? Het bedrag is inmiddels betaald maar ik ben het nog niet eens met het handelen van de NS

Groeten,

J. van Vugt

19633 42 Rapporteer

emcede
door emcede - Apr 25, 2013 om 21:00
960 Antwoorden / 4 Vragen

Je vertelt er niet bij waaróm je het niet eens bent met de NS.

Voor de trein koop je een vervoersbewijs, geen zitplaatsbewijs. Je zoon liet zich vervoeren in de 1e klas terwijl hij betaald heeft voor de 2e klas. Dat wordt dus bijbetalen...

Zuur, tuurlijk, want hij zat niet, maar dat doet niet ter zake. Wat kun je hieraan doen? Niets, en de volgende keer door de coupé lopen als de conducteur er aan komt, dan kan hij je niets maken...

zoekster
door zoekster - Apr 25, 2013 om 22:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar als er ook geen staanplaats in de 2e klas meer is? Je hebt tenslotte wel een vervoersbewijs en de NS moet je wel vervoeren. Lijkt me toch niet dat je op het perron moet blijven staan, als er nog staanplaatsen zijn in de eerste klas.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 25, 2013 om 22:34
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Bij drukte in de trein komt er geen conducteur langs, om de simpele reden dat dit onmogelijk is..

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 25, 2013 om 23:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Overigens hebben ze bij de NS wel 'n afdeling "de laatste hoop" (weet hiervoor de vakterm niet) maar daarvoor moet je wel heel wat drammen, maar dan bellen ze je toch uit zichzelf op en luisteren ze ook nog naar je..

ikbenik
door ikbenik - Apr 25, 2013 om 23:45
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 25 apr 2013, 22:31]Maar als er ook geen staanplaats in de 2e klas meer is? Je hebt tenslotte wel een vervoersbewijs en de NS moet je wel vervoeren. Lijkt me toch niet dat je op het perron moet blijven staan, als er nog staanplaatsen zijn in de eerste klas.

Als je niet betaald hebt voor de eerste klas mag je er niet komen. Zo simpel is het.

Dus is de boete meer dan terecht.

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Apr 26, 2013 om 00:26
132 Antwoorden / 1 Vragen

Als de conducteur zelf niet aangeeft dat de passagiers zich naar de eerste klasse mogen begeven, mag je daar zonder extra betaling niet komen. Hoewel dit niet rechtvaardig in de oren klinkt. Maar dat is een andere discussie. Ik vrees dat u toch bakzeil moet halen.

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2013 om 00:33
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ixjeer1300 schreef op vrijdag 26 apr 2013, 00:26]Als de conducteur zelf niet aangeeft dat de passagiers zich naar de eerste klasse mogen begeven, mag je daar zonder extra betaling niet komen. Hoewel dit niet rechtvaardig in de oren klinkt. Maar dat is een andere discussie. Ik vrees dat u toch bakzeil moet halen.
Toch is het logisch.

Ik heb zelf meegemaakt dat door drukte ik in de eerste klas moest staan omdat de de meeste plaatsen in de eerste klas door mensen van de tweede klas bezet werd terwijl ik voor de eerste klas betaald had. En dat is niet rechtvaardig.

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2013 om 00:34
2845 Antwoorden / 27 Vragen

En daarom mag iemand met een kaartje voor de tweede klas niet in de eerste klas plaats plaatsnemen, hoe druk het ook is.

natuurmens
door natuurmens - Apr 26, 2013 om 11:19
158 Antwoorden / 4 Vragen

Volgems mij is er iets wat in het reglement staat van de spoorwegen. Zoek dit even op ik weet dat het vroeger wel zo was als de tweede klas geen ruimte is dat je van de eerste klas gebruik mocht maken. Maar ik reis zolang niet meer met de trein dus weet niet of dit reglement nog in de voorwaarden staan.

mjvanderwerf
door mjvanderwerf - Apr 26, 2013 om 11:29
525 Antwoorden / 385 Vragen

Tip (als U het niet te nauw neemt met de eerlijkheid) :
Zodra iemand uit de 1e klas naar het toilet gaat, gaat u er heen,
klopt op de deur, en zegt :
"Controle, wilt U uw plaatsbewijs onder de deur door schuiven ?"
Etc.

fr
door fransdegroot - Apr 26, 2013 om 11:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord van emcede is de enige juiste. Juridisch gezien heeft de Spoorwegen gelijk. Wil je niet in de tweede klas staan en kun je wel in de eerste klas staan dan moet je ook voor dat staan in de eerste klas betalen. Het zou raar zijn als iemand die voor de eerste klas betaald heeft niet in de eerste klas kan staan als die vol staat met tweede klas reizigers. Het idee dat je met een tweede klas kaartje in de eerste klas mag zitten is bedacht de betrapte reizigers en komt in de vervoersvoorwaarden van NS niet voor.

mo
door mof - Apr 26, 2013 om 11:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er bestaat geen (en heeft niet bestaan) regel dat je bij drukt in de eerste klas mag plaatsnemen.
Als je niet betaalt voor eerste klas zit (of sta) je fout met een tweedeklas ticket. Alleen het treinpersoneel kan een uitzondering maken.
Als het werkelijk zo druk was, was die conducteur wel lullig om een boete uit te schrijven, maar werkte wél volgens de geschreven regels. Niet volgens de ongeschreven regels van het normale menselijk fatsoen ben ik van mening. Hij verdient namelijjk wel zijn salaris met zo'n volle trein, dus uit de zak van de reizigers. Erg klantonvriendelijk in dit geval.

weetnietveel
door weetnietveel - Apr 26, 2013 om 11:49
69 Antwoorden / 2 Vragen

Bij een te drukke overvolle trein, tweede klas, komen/kunnen de controleurs niet controleren, dat kan wel in de eerste klas omdat daar altijd heel weinig mensen zitten en zo wordt je alsnog de pineut van de uitgevallen diensten, omleidingen enz. Het zijn de regeltjes die regeren en niet de menselijkheid. Die controleur had wat meelevende kunnen zijn als het door omstandigheden komt dat het niet anders kan dan daar te gaan staan. Iedereen wil naar huis, ook scholieren.

ik
door ikke en ikke - Apr 26, 2013 om 12:11
13 Antwoorden / 1 Vragen

De Controleur heeft gelijk .een tweede klas vervoers bewijs is en blijft 2 e klasse.
Raar vind ik dat tussen Amersfoort en Utrecht . Als de spoor school uit gaat de regel vervalt.
Vele NS ers met een tweede klasse kaart gaan automatisch al 1e klasse zitten. Hun eigen collega in verlegenheid brengend. Stilte coupe's negerrend en als de betalende 1e klasse reiziger hierop aanmerkingen maakt .Krijg hij vaak een grove mededeling terug. Hier aan doet mijns inziens niemand iets. Na hun studie zullen ze graag uw zoon dus bekeuren zoals ze het geleerd hebben..

mi
door mieskassa - Apr 26, 2013 om 12:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dat houdt dus in dat je je met een Tweede Klas kaartje helemaal niet in de Eerste Klas mag bevinden. Dus als je instapt en je door de Eerste Klas moet lopen, niet doen! Gewoon blijven staan. Als is het nog zo vol. Ik ga het de volgende keer zo doen. En als de conducteur bezwaar maakt, wil ik graag een bekeuring. Leuk voor de Zeeuwse PZC en Omroep Zeeland. Ik ben een tamelijk bekende Zeeuwse en er wordt zeer goed geluisterd naar Zegt U Het Maar. Goede reclame voor de NS.

anita1971
door anita1971 - Apr 26, 2013 om 12:31
102 Antwoorden / 5 Vragen

Moet de NS bang worden van u Mieskassa?????
Ik ben bang dat de NS u lastig gaat vallen met laster en een advocaat op u afstuurt.

De NS heeft gewoon gelijk!

(enne ik werk er niet hoor!!!!)

wi
door witje46 - Apr 26, 2013 om 12:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vindt dat ze die klassen moeten afschaffen. Iedereen is toch gelijk. Het lijkt een beetje op discriminatie, als je wat rijker bent en dus meer kan betalen, krijg je een betere (luxer en ruimere) plaats. Vroeger was dat in de meeste kerken ook en nu niet meer.
Rijovv geeft niet aan hoe hoog de boete was en hoeveel er bijkwam aan administratiekosten en incassokosten. Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zit/sta ook wel een in een overvolle trein in de eerste klas omdat er in de tweede geen plaats was. Ik ben daar nooit gecontroleerd.

Zeeg
door Zeeg - Apr 26, 2013 om 12:37
39 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betwijfel of het zo gegaan is als uw zoon zegt.
Normaal gesproken wijst de conducteur de reiziger er op dat hij zich ten onrechte in de 1e klas bevindt en verzoekt hem/haar naar de 2e klas te gaan. Alleen als je dit dan vervolgens niet doet (of als je een grote mond op zet) krijg je een boete, maar dat wordt dan op dat moment ook gezegd.

Als de conducteur zoals uw zoon zegt de kaart gecontroleerd heeft en alleen zonder wat te zeggen de gegevens opgeschreven heeft, dan is dat niet correct en zou ik een en ander schriftelijk aan NS klantenservice mededelen.

gompy2
door gompy2 - Apr 26, 2013 om 13:09
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Weer veel onnozel gezever..
Even naar de site van de NS, even wat moeite doen iets op te zoeken en het antwoord is gevonden.
Quote:

Artikel 5.4
Een Reiziger, reizend per trein met een
Vervoerbewijs tweede klasse, dient
bij het reizen in de eerste klasse het
verschil te betalen tussen de prijs voor
een enkele reis of retour in de tweede
klasse en de prijs voor een enkele reis
of retour in de eerste klasse voor het
door hem in de eerste klasse afgelegde
en/of af te leggen traject, alsmede de
Wettelijke verhoging. Deze Wettelijke
verhoging zal achteraf door NS
worden kwijtgescholden indien de
Reiziger zich vooraf bij de conducteur
heeft gemeld.

De bron van het verlossende antwoord, klik-> Huisregels-NS

Zoals Jongkoen schrijft, het ligt er maar net aan hoe gekleurd het verhaaltje door zoonlief wordt gebracht, en hoe mams of paps er mee omgaat.
Zo te zien niet zo goed want mams of paps legt de verantwoording van het foute handelen van zoonlief bij die ozo stoute boze mensen van de NS en niet bij de verkeerde daden van zoonlief.
Tijdsbeeld van vandaag de dag?

ke
door keesmo - Apr 26, 2013 om 13:20
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste vindt ik die klasse mentaliteit gelijk aan het niveau van dat soort vervoer, inderdaad beneden alle peil. Dus waarom nog steeds klasse verschil in trein of vliegtuig???? Wie met openbaar vervoer wilt reizen is gelijk aan alle andere reizigers.Als je meer betaald mag je plotseling onderscheid maken en als dat dan ook nog afgetrokken word van de belasting of via bedrijf geregelt word geeft hen meer rechten?? Dat is gewoon onderscheid maken en dus discriminatie en daar moeten jullie je op beroepen. OPENBAAR is OPENBAAR dus voor iedereen van toepassing, gelijke monniken, gelijke kappen.

mi
door mieskassa - Apr 26, 2013 om 13:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anita1971 schreef op vrijdag 26 apr 2013, 12:31]Moet de NS bang worden van u Mieskassa?????
Ik ben bang dat de NS u lastig gaat vallen met laster en een advocaat op u afstuurt.

De NS heeft gewoon gelijk!

(enne ik werk er niet hoor!!!!)

mi
door mieskassa - Apr 26, 2013 om 13:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik word niet zo gauw bang en ik heb wel bij de NS gewerkt. Als goede klant van de NS. ik reis zeer regelmatig met het spoor, zie ik veel dingen waar de conducteurs wel iets meer aan zouden kunnen doen. In Zeeland, waar ik woon, reizen veel scholieren met de trein. Vaak met hun voeten op de bank, veel lawaai uit allerlei apparaten. Maar ja, die zijn met velen en die enkele reiziger die zich na een lange reis neervlijt op een stoel die nog vrij is in de Eerste Klasse, is een makkelijke prooi.

vin100
door vin100 - Apr 26, 2013 om 13:38
35 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn dus regels en fatsoen .. Ik reis dagelijks en het gebeurt met grote regelmaat (zeker nu de ns de treinen verkort heeft!) dat niet alleen de 2e klasse vol zit maar ook de trappen etc.. Ik ga dan altijd (zeker twee keer per week) in de eerste klasse zitten omdat daar gewoon ruimte genoeg over is, ik ontneem dus geen enkele eerste klasse reiziger Zijn/haar plaats (de wel wachten tot vertrek!)
En er wordt bij grote drukte inderdaad -nooit- gecontroleerd, ook niet alleen in de eerste klasse.. Dit is niet omdat het niet lukt maar omdat het tot grote irritatie leidt bij reizigers, tenslotte betaald ook een tweede klasse reiziger niet graag voor een staplaats in een lawaaierige entree ruimte. Het is ooit eens voor gekomen dat na een tussenstation de drukte afneemt en dat voor mij niet zichtbaar is.. Bij controle meld de conducteur dat ik niet in de juiste klaase zit, ik vertel dat de rest van de rrein te druk is.. Waarna de conducteur verteld dat er in zijn ogen nog plaats is ergens en om me daar heen te begeven. Volgens mij geeft de conducteur alleen een boete indien je geen gehoor geeft aan zijn verzoek of een grote mond opzet.. Ik betwijfel dus ernstig of het verhaal van uw zoon klopt, wellicht is hij brutaler dan u denkt?

fr
door fransdegroot - Apr 26, 2013 om 13:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mieskassa schreef op vrijdag 26 apr 2013, 13:30]Ik word niet zo gauw bang en ik heb wel bij de NS gewerkt. Als goede klant van de NS. ik reis zeer regelmatig met het spoor, zie ik veel dingen waar de conducteurs wel iets meer aan zouden kunnen doen. In Zeeland, waar ik woon, reizen veel scholieren met de trein. Vaak met hun voeten op de bank, veel lawaai uit allerlei apparaten. Maar ja, die zijn met velen en die enkele reiziger die zich na een lange reis neervlijt op een stoel die nog vrij is in de Eerste Klasse, is een makkelijke prooi.

ki
door kieskeurig - Apr 26, 2013 om 13:45
25 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig heb ik hier geen last meer van.
Enige tijd geleden kocht ik een kaartje 1e klas van Amsterdam naar Arnhem, maar de 1e klas was vol en ik kon de hele weg staan in het halletje bij de deur.
Sinds die ervaring heb ik openbaar vervoer afgezworen en ga ik alleen nog maar met mijn auto.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 26, 2013 om 14:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De NS heeft een vervoersplicht.
Als er door welke omstandigheid dan ook totaal geen plaats meer is in de 2e klasse, en u noodgedwongen zit of staat in de 1e klas dan kunt u zich beroepen op overmacht (force majeur) als u geen 1e klas vervoersbewijs hebt.
De conducteur kan een bekeuring uitschrijven, maar later maakt u bezwaar met een beroep op overmacht.
De 1e klasse was n.l. voor uw zoon de enige mogelijkheid om zich te laten vervoeren.
Het is te gek voor woorden dat de NS conducteur onder deze omstandigheden verbaliseert.

mijn mening
door mijn mening - Apr 26, 2013 om 15:12
16 Antwoorden / 0 Vragen

het kromme is natuurlijk wel als in de eerste klas alle zitplaatsen zijn bezet en waar niemand staat er mensen naar de tweede klas gaan met een eerste klas kaartje en in de tweede klas gaan zitten als dar wel plaats is.

Consiquent zijn ze dus niet. Maar ik kan met mijn tweede klas kaartje wel gaan staan als een 1ste klas passagier daar mijn stoel kan bezetten omdat hij niet in de eerste klas kan zitten.
Zo redenerend heb ook een eerste klas passagier niets in de tweede klas te zoeken en moet hij in de eerste klas gaan staan.

tr
door treinreiziger - Apr 26, 2013 om 15:58
9 Antwoorden / 4 Vragen

Als 1e klas zo goed bevalt (misschien...), koop je af en toe toch gewoon een 1e treinkaartje. Je betaald wel wat meer maar dan heb je ook wat.
Ik reisde vroeger ook altijd 2e klas, totdat ik een bepaalde doelgroep treinreizigers gewoon zat was. Je weet wel, muziek te hard, etc..
En in 1e klas heb je in de meeste gevallen gewoon van niemand last, gewoon omdat Nederlanders zelden bereid zijn om voor iets "teveel" te betalen. Lekker rustig dus.

fr
door fransap43 - Apr 26, 2013 om 16:37
24 Antwoorden / 4 Vragen

Iemand sprak van gezever, anderen zeggen dat NS juridisch gelijk heeft. Juridisch, juridisch kunnen we zeggen dat NS al jaren faalt in haar vervoersplicht bij minder gunstige weersomstandigheden en NS allemaal slappe excuses aanvoert voor de vertragingen. Die eerste en tweede klasse stamt bovendien uit de tijd van de klassemaatschappij, is dus helemaal niet meer van deze tijd. Als die jongeman zich netjes gedroeg, dus niet brutaal en agressief, dan had die kinderachtige conducteur hem ook kunnen wijzen dat wat hij deed niet mocht en hem terugverwijzen naar de tweede klasse. Zó optredend werkt veel aangenamer. Die conducteur zou anders piepen ingeval van een groepje kwaadwilligen.

ikbenik
door ikbenik - Apr 26, 2013 om 17:08
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals ik eerder aangaf:

k heb zelf meegemaakt dat door drukte ik in de eerste klas moest staan omdat de de meeste plaatsen in de eerste klas door mensen van de tweede klas bezet werd terwijl ik voor de eerste klas betaald had.

gompy2
door gompy2 - Apr 26, 2013 om 17:24
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 26 apr 2013, 17:08]Zoals ik eerder aangaf:

k heb zelf meegemaakt dat door drukte ik in de eerste klas moest staan omdat de de meeste plaatsen in de eerste klas door mensen van de tweede klas bezet werd terwijl ik voor de eerste klas betaald had.
Zoals al eerder aangegeven heeft men geen recht op een zitplaats.
Jij kunt vast wel aangeven waar staat dat je recht hebt op een zitplaats, of niet?

diumenge
door diumenge - Apr 26, 2013 om 18:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ikbenik schreef op vrijdag 26 apr 2013, 17:08]Zoals ik eerder aangaf:

k heb zelf meegemaakt dat door drukte ik in de eerste klas moest staan omdat de de meeste plaatsen in de eerste klas door mensen van de tweede klas bezet werd terwijl ik voor de eerste klas betaald had.Je hebt de kaartjes van die mensen gezien of is het een aanname van je dat ze 2e klas vervoersbewijzen hadden? En heb je nog zo'n 2e klas reiziger gevraagd plaats voor je te maken?

ki
door kieskeurig - Apr 27, 2013 om 09:12
25 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, Treinreiziger, kijk mijn vorige post maar eens, wat jij zegt klopt niets van.

ikbenik
door ikbenik - Apr 27, 2013 om 10:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 26 apr 2013, 18:06][quote=ikbenik schreef op vrijdag 26 apr 2013, 17:08]Zoals ik eerder aangaf:

k heb zelf meegemaakt dat door drukte ik in de eerste klas moest staan omdat de de meeste plaatsen in de eerste klas door mensen van de tweede klas bezet werd terwijl ik voor de eerste klas betaald had.Je hebt de kaartjes van die mensen gezien of is het een aanname van je dat ze 2e klas vervoersbewijzen hadden? En heb je nog zo'n 2e klas reiziger gevraagd plaats voor je te maken?

Het probleem toen was dat er geen zitplaatsen meer waren in de tweede klas en door de drukte gingen veel mensen met een tweede klas kaartje in de eerste klas plaatsnemen.

ag
door agapon - Apr 27, 2013 om 13:47
115 Antwoorden / 0 Vragen

M.i.z. zou een waarschuwing een correcter handelen zijn.
De NS vervoert personen. Indien de Ns zelf niet aan het vereiste aantal zitplaatsen voldoet door niet voldoende treinstellen aaneen te schakelen is toch een geleverde wanprestatie door dit bedrijf.
Ik ben ook van mening dat de treinstellen dermate lang moeten zijn dat een ieder kan zitten.
Het is gewoon een belachelijk situatie dat je voor een staanplaats op een zitplaats wordt afgerekend. Ieder keer dat je staat zou je feite de NS moeten kunnen aanspreken en geld of een deel vanhet geld kunnen terugvorderen vanwege de geleverde wanprestatie.
Het geval hierboven is niet erg doorzichtig. Inderdaad kun je verschillende kanten mee op.
Wat er feitelijk gebeurt is weten alleen de betrokkenen. Feit is wel dat regelmatig naar Amsterdam in de spits moet blijven staan in overvolle gangen en voorportalen. Kijk je dan de tweede klas in is zelf tussen de stoelen vaak geen plek meer. Kijk dan de eerste klas in praktisch leeg. Tja verschil moet er zijn als dit niet kunt betalen ga je maar staan zak maar zegge. Weet wel een oplossing laat aparte treinen 1ste klas rijden en anderen 2de klas ???? Welke zouden de conducteurs het liefst hebben????

fr
door fransap43 - Apr 28, 2013 om 13:50
24 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben sociaal en fatsoenlijk opgevoed en ik vind patsers die zeggen "wegwezen want ik heb er voor betaald" asociaal als ze kunnen zien dat de tweede klas overvol is en mensen hun toevlucht zoeken in de eerste klas. Als ik in de trein zou zijn en ik moet bijkans naar adem happen zo vol, dan stap ik naar de eerste klas, of ik er voor betaald heb of niet. Was er niet een bisschop die zei dat als de armen honger hebben zij van hem een brood mogen stelen. En zo is het. En die treinconducteur zou bij mij niet moeten aankomen want ik zou verbaal het gevecht met hem aangaan. Deden meer mensen dat maar!

ki
door kieskeurig - Apr 28, 2013 om 15:01
25 Antwoorden / 0 Vragen

fransap43, jouw reactie is verre van sociaal en fatsoenlijk, als de 2e klas vol is moet je maar bijbetalen om naar de 1e klas te mogen gaan, blijf anders maar in de volle 2e klas of heb je daar het geld niet voor?

ikbenik
door ikbenik - Apr 28, 2013 om 16:40
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kieskeurig schreef op zondag 28 apr 2013, 15:01]
fransap43, jouw reactie is verre van sociaal en fatsoenlijk, als de 2e klas vol is moet je maar bijbetalen om naar de 1e klas te mogen gaan, blijf anders maar in de volle 2e klas of heb je daar het geld niet voor?

Klopt.

Het probleem is dat veel mensen een mening hebben. En daar ook nog rechten aan gaan ontlenen.

Dus als de tweede klas vol is en men gaat dan gewoon plaats nemen in de eerste klas, waar moet dan een persoon plaatsnemen die wel voor een eerste klas betaald heeft? Op het dak?

vin100
door vin100 - Apr 28, 2013 om 17:38
35 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ikbenegocentrisch schreef op zondag 28 apr 2013, 16:40]
Het probleem is dat veel mensen een mening hebben. En daar ook nog rechten aan gaan ontlenen.

Dus als de tweede klas vol is en men gaat dan gewoon plaats nemen in de eerste klas, waar moet dan een persoon plaatsnemen die wel voor een eerste klas betaald heeft? Op het dak?

Laten we van een slechte ns niet een klassen-strijd maken..

Wellicht is het een idee om de eerste klas geheel af te schaffen in ruil voor treinen waar iedereen ten alle tijden een zitplaats krijgt.. NS weet heus wel hoeveel mensen er wanneer en waar in de trein zitten - ze willen er alleen te veel aan verdienen om echte service te verlenen. Een nauwelijks werkende wifi noemen ze daarintegen zelf wel 'service'

he
door herbivoor - Apr 29, 2013 om 10:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Niet al de conducteurs zijn het zelfde.
Enkele maanden geleden zat de 2eklas helemaal vol van Amsterdam naar Eindhoven.
Ik ben 75 jaar en heb kunstheupen en kon onmogelijk al die tijd blijven staan en ben dus in de 1eklas gaan zitten.
De conducteur had daar volledig begrip voor en vroeg mij naar de 2e klas te gaan als daar plaats was.

Is 1e klas nog wel van deze tijd ??

wimmi20
door wimmi20 - Apr 29, 2013 om 11:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Leuk om te weten :
tot ruim na de oorlog bestond er bij de NS ook een 3e klas.
Dat heette toen de 3e klasse.
Dat waren rijtuigen met houten banken.
In het begin van de vorige eeuw bestond zelfs in Pruisen de 4e klasse.
Bron : Wimmipedia

vin100
door vin100 - Apr 29, 2013 om 15:34
35 Antwoorden / 2 Vragen

Als ns toch al denkt te moeten digitaliseren..
Waarom niet de klassen-kaartjes afschaffen en in de trein gewoon met sensoren meten waar de klanten zich bevinden en daarop specifiek afrekenen? De hele reis op de trap? .. Dat is reizen met korting .. Ruime stoel met goed werkende wifi? Dan betaal je voor daar voor etc.. Prijzen per km staan aangegeven op de stoelen! Bagage die niet in de daarvoor bestemde vakken geplaatst is? Automatisch Extra betalen! (nu houden mensen soms in overdrukke treinen een plek bezet met hun spullen.. En kijken mij boos aan of drukken je zelfs moedwillig de hele reis plat..als beleefd ik vraag even ruimte te maken) .. tis een hele beleving die trein!