ri
door richard35 Sep 23, 2018 om 10:04
Auto & vervoer

Hoe lang recht op een leen auto?

Mijn aangekochte auto kan pas eind ktober op kenteken gezet worden bij het RDW( oldtimer die van oorsprong uit buitenland komt). Nu kon ik van de autodealer een leen auto krijgen maar gelijk bij het ophalen werd me gevraagd tot wanneer ik deze leenauto nodig had. Aangegeven gelieve tot het moment dat mijn eigen auto op kenteken staat en ik deze kan ophalen( dus eind oktober). Daar keek de verkoper nogal vreemd van op. Daarom mijn vraag: zit er een maximale periode vast aan dat je een leen auto mag gebruiken? Als ik deze auto niet heb zal ik dagelijks kosten moeten maken voor reizen met het openbaar vervoer.UIteraard snap ik dat ze niet voor iedere klant een leen auto hebben en het liefst iedere klant een leen auto nodig zal hebben. Maar goed dat heb ik dus ook...

2974 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2018 om 10:11
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is niet meer en minder van de inhoud van de afspraak met de uitlener.
De inhoud van de leenovereenkomst mondeling of schriftelijk is bepalend.
Vaak zijn er financiele afspraken m.b.t. vooral de leenkosten dus probdrr dat en de leenduur goed te regelen. Andere optie m.u.v. openbaar vervoer is het huren van een auto.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2018 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe hebt u helemaal geen “recht” op een leenauto. Dus alles wat u krijgt is meegenomen. Regel dat lenen wel goed. Verzekering en dergelijke. Wie draait er op voor eventuele schade?

ri
door richard35 Sep 23, 2018 om 10:30
204 Antwoorden / 37 Vragen

De leen auto is verzekerd bij de dealer zelf tot een bedrag van 200 euro. Ik begrijp dat een leen auto een extra luxe is maar om nou een klant die op zijn gekochte auto ruim 2 maanden te laten wachten lijkt me een beetje 'coulance'wel op zijn plaats ;-)

jo
door jorisw Sep 23, 2018 om 18:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Verzekerd tot een bedrag van 200 euro? En hoe verzeker je de rest? Praktisch gezien is verzekerd zijn (met een auto) tot 200 euro niet verzekerd. Vrijwel iedere schade die je kunt veroorzaken is (veel) meer van 200 euro.

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2018 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zal het eigen risico wel zijn van € 200.

marita5
door marita5 - Sep 23, 2018 om 10:33
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Richard35 ,

Lees hier het gegeven antwoord van @henk51 bij uw vorige vraag .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/is-deze-handelswijze-van-het-rdw-correct?id=596270

ri
door richard35 Sep 23, 2018 om 10:38
204 Antwoorden / 37 Vragen

Dat antwoord had ik gelezen, maar ik weet niet of iedere dealer bereid is om de auto uit te lenen aan de eigenaar om deze op kenteken te zetten op 'eigen houtje'. De dealer gaf namelijk aan zelf al getracht te hebben bij het RDW om deze 'oldtimer'er tussen door te laten zetten op kenteken maar dat het niet gelukt was. Een maat van mij vertelde echter dat het RDW in Amsterdam Westpoort zonder afspraak werkt.

Tr
door Trostomaat Sep 23, 2018 om 15:39
239 Antwoorden / Vragen

Wat heeft dat antwoord van henk51 op een vorige vraag met deze vraag te maken? Misschien zie ik iets over het hoofd? Of misschien zijn mijn verwachtingen te hoog gespannen, dat kan ook.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2018 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De leverancier van die auto is de RDW niet. U vraagt naar uw recht. Coulance is geen recht.

diumenge
door diumenge - Sep 23, 2018 om 10:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ooh? Dus je koopt een oltimer vanuit het buitenland, ben je door de dealer dan niet gewaarschuwd dat daar tijd overheen gaat? En heb je nu dan geen auto?

Nb. Weet niet wat de aanschafdatum van de auto is, maar vanaf nu tot eind oktober is niet ruim twee maanden.

DOOR RICHARD35 23 SEP. 2018 OM 10:30
204 ANTWOORDEN / 36 VRAGEN

De leen auto is verzekerd bij de dealer zelf tot een bedrag van 200 euro. Ik begrijp dat een leen auto een extra luxe is maar om nou een klant die op zijn gekochte auto ruim 2 maanden te laten wachten lijkt me een beetje 'coulance'wel op zijn plaats ;-)

ri
door richard35 Sep 23, 2018 om 10:45
204 Antwoorden / 37 Vragen

De oldtimer stond gewoon te koop in Nederland, waarom de dealer niet direct de auto van een Nederlands kenteken heeft voorzien is mij ook een raadsel. En de koop is eind augustus al gesloten

diumenge
door diumenge Sep 23, 2018 om 10:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké duidelijk. Daar je een auto koopt en geen vervoer ben ik het verder met andere reacties eens dat een leenauto geen recht is.

edrick3
door edrick3 - Sep 23, 2018 om 10:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Recht heb je nergens op.
Is een kwestie van afspraak/overleg met de dealer.
Je had kunnen weten dat je de aangeschafte auto pas eind oktober kon krijgen. Dat had de dealer je kunnen/moeten vertellen.
Als ik een auto aanschaf en die wordt pas over 3 maanden geleverd krijg ik ook geen leenauto om die periode te overbruggen.

ri
door richard35 Sep 23, 2018 om 10:47
204 Antwoorden / 37 Vragen

Sorry?? hoe had een klant kunnen weten dat de betreffende auto pas eind oktober had kunnen ophalen? Alsof iedereen zich verdiept in zulke zaken? Dat de dealer zoiets niet vertelde vind ik erg slordig ook.

edrick3
door edrick3 Sep 23, 2018 om 11:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het lijkt me anders logisch dat je bij de aankoop ook praat over de afleverdatum. Zoals al eerder aangegeven: dat op kenteken zetten had de dealer moeten regelen.

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2018 om 10:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Recht op een leenauto heeft u niet. Het is een aardigheid en service die de dealer geeft. Een cadeau zou ik willen zeggen dat u maar beter dankbaar kunt aanvaarden dan erover eisen te willen stellen. De dealer staat volledig buiten de regels en beslissingen het RDW. Als u een inruilauto had, had u die beter langer kunnen aanhouden. Dat zal dan uw oldtimer van 34 jaar oud geweest zijn. Als dat niet het geval was dan verandert er voor u niets behalve opeens tijdelijk de luxe van een gratis leenauto.

ri
door richard35 Sep 23, 2018 om 10:51
204 Antwoorden / 37 Vragen

Je zou daardoor maar niet op je werk kunnen komen(gelukkig lukt mij dat wel zij het met wat omwegen) dan ben je toch maar mooi zuur door zoiets. Maar goed weet nu genoeg. Dank jullie wel voor jullie reacties :-)

aurora1
door aurora1 Sep 23, 2018 om 11:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw vervoer naar uw werk regelen is uw eigen verantwoordelijkheid net zoals bij iedereen. Daar had u vooraf rekening mee kunnen en moeten houden. U was tenslotte al lang bezig met deze mogelijke aankoop. Lees ook nog maar eens de reactie van @edrick3.

Topantwoord

me
door mein33 - Sep 23, 2018 om 10:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een 'leenauto' kost de garagehouder geld,terwijl hij niet de oorzaak is van uw probleem.
Een auto rijdt ook niet 'gratis' en de kosten daarvan kunt u ook gebruiken om het 'milieuvriendelijk' alternatief,het OV, voor uw milieuvervuiler te bekostigen. Overigens heeft  nergens 'recht' op en is de uitleen door de garagehouder alleen maar een (klantvriendelijke) gunst.
Probeer eens uw 'vervoersschade' te verhalen op het RDW, want zij zijn de veroorzaker van uw probleem, van het ongemak en alle bijkomende kosten. (grapje!!).    ;-))

Gr
door Grunn1 - Sep 23, 2018 om 10:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een leenauto is geen recht maar coulance. Op het moment dat je een auto koopt wordt er een verwachte levertijd afgesproken en als de dealer hier niet aan kan voldoen door overmacht in dit geval omdat het bij het RDW langer duurt heb je geen recht op een leenauto.
Er zijn ook dealers waar je tegen lage kosten een auto kan huren en ja deze kosten zijn voor jezelf en niet voor de dealer.
En wees nou eerlijk zijn de kosten die je moet maken voor het openbaar vervoer nou veel hoger dan de kosten voor: benzine, autoverzekering (eventueel motorrijtuigen belasting) uitgestelde onderhoud die je nog niet maakt voor de auto die je nog niet hebt? Vergeet niet dat een eigen auto ook geld kost en dat spaar je uit en daar hoeft de dealer niet voor op te draaien.

ro
door ron503 - Sep 23, 2018 om 11:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u op het moment van aanschaf geen auto in bezit heeft dan heeft u eigenlijk geen recht op een leenauto want het is de bedoeling dat u uw eigen auto gebruikt om de tijd voor de levering te overbruggen.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2018 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet met het openbaar vervoer. U kunt ook gaan lopen naar uw werk. Met of zonder (punt)muts.

Tr
door Trostomaat - Sep 23, 2018 om 15:43
239 Antwoorden / Vragen

U heeft er recht op dat de dealer de gemaakte afspraken nakomt. Als het ter beschikking stellen van een leenauto deel uitmaakt van die afspraken, dan heeft u daar recht op. Er is geen maximum tijd. Als u 10 jaar heeft afgesproken, is ook dat geen probleem. Het gaat dus wel om wat is afgesproken tussen u en dealer.

ne
door neodutchio - Sep 23, 2018 om 19:16
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Een oldtimer die u gaat gebruiken voor woon-werk verkeer? Dat is dus de reden waarom de belastingdienst de regels heeft aangepast. Immers was het idee van belastingvrij rijden om de liefhebbers tegemoed te komen. Mensen die in de zomer een stukje gaan touren. Niet voor dagelijks verkeer dus.
Heeft u een auto gekocht die in de overgangsregeling zit? Dan mag deze niet de weg op in de maanden december, januari en februari. Dus voor u onbruikbaar als woon-werk auto.
Is de auto ouder van 40 jaar? Ook dan kunnen verzekeraars eisen stellen aan het aantal kilometers. Dus woon-werk verkeer zal lastig te verzekeren zijn. Een voordeel haalt u er dus niet echt uit.

Blijft over dat u een overeenkomst hebt met de verkoper. Deze levert op een bepaalde datum en tot die tijd is het uw uitdaging hoe u die tijd door komt. Als ik een bank bestel kan ik ook niet eisen dat ik een leenbank wil hebben totdat de nieuwe bank binnen is.

me
door mein33 - Sep 24, 2018 om 10:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@richard35,

Ik meen gisteravond laat iets gelezen te hebben over een LPG installatie, maar die bijdrage is inmiddels verwijderd en dat vermoedelijk vanwege het taalgebruik o.i.d. !
Ik hoop voor u dat uw auto een reeds ervaren LPG leven achter zich heeft, dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar bent u voornemens om nu nog en LPG-installatie te laten inbouwen, dan moet u er zich van (laten) overtuigen of het motortje van uw vehicle wel geschikt is voor LPG, dit i.v.m. de hogere verbrandingstemperatuur van LPG.
Als de kleppen en zeker de klepzittingen niet hard genoeg zijn, dan branden die er in de kortste keren uit en zit u met een hoop reparatiekosten. (maar misschien krijgt u dan wel een leenauto)
Als uw automotor niet geschikt is voor LPG en u wilt toch LPG gaan rijden, laat dan op voorhand de cilinderkop reviseren met gebruikmaking van geschikte kleppen en klepzittingen.
Het is maar een 'TIP' en/of een 'waarschuwing' voor wat die ook waard zijn. ;-))

newmikey
door newmikey - Sep 24, 2018 om 13:06
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, u mag een leenauto jarenlang gebruiken, net zo lang als het nodig is en dat heet "autohuur". U bedoelt vast hoe lang u recht hebt op een volledig kosteloze leenauto en het antwoord daarop is "nul dagen". Afhankelijk van uw afspraken met de autodealer dus waarbij meestal de acceptabele termijn een paar dagen is, niet meer.