Ka
door Karin van Jul 23, 2023 om 22:11
Auto & vervoer

Hoelang mag de verzekering van de tegenpartij uitsluitsel geven?

In april is er een auto achter op mijn auto gereden. Eerst moet er een expert bij komen.  Toen wachten op het raport, maar er was nog steeds geen expert??? Toen mail mocht op nacalculatie gemaakt worden. Toen toch niet. Toen was er toch een expert en hij keurde hem totalloss.  Toen wisten ze niet wie hem afgekeurd had en er was geen rapport.  Toen moest er toch een nieuwe expert komen. Nu zijn we 13 weken verder en ik weet nog steeds niets. Ook het garage bedrijf krijgt niets te horen.  Ik loop al 13 weken en heb geen uitzicht wanneer mijn auto gemaakt kan worden. Want zonder rapport mag het garage bedrijf niet beginnen

4840 6 Rapporteer
sira
door sira - Jul 23, 2023 om 22:34
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u deze aanrijding niet via uw eigen verzekering laten lopen? Misschien heeft u wel recht op een leenauto, uw maatschappij verhaalt dat op de tegenpartij.

Ka
door Karin van Jul 23, 2023 om 22:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ja. Mijn verzekering kan verder niets doen dan wachten.  Ik mocht alleen de eerste 2 weken een auto huren

sira
door sira Jul 23, 2023 om 22:53
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Toch zou ik weer contact opnemen met uw verzekering. Heeft het schadeherstelbedrijf geen leenauto?

Ka
door Karin van Jul 23, 2023 om 23:01
Antwoorden / 1 Vragen

Niet voor zo'n lange tijd. Heb bijna dagelijks contact. Maar mijn contact persoon is op vakantie en haar collega krijgt geen reactie van de verzekering van de tegenpartij. Ik wordt er moedeloos van. Zelfs het auto bedrijf heeft zoiets nog nooit meegemaakt

hereistom
door hereistom Jul 23, 2023 om 23:41
736 Antwoorden / 1 Vragen

Precies zoals @SIRA zegt hoort het te lopen, uw verzekering hoort actief te bemiddelen.
De gang van zaken zoals u beschrijft zijn niet normaal zoals uw auto bedrijf dat ook al zegt.
Om welke verzekeringsmaatschappijen gaat het precies?

sira
door sira Jul 24, 2023 om 10:20
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Uw maatschappij is niet erg behulpzaam. Blijven "zeuren". Als u het op z'n beloop laat, doen zij het ook.
Ik ben ook wel benieuwd welke maatschappij u heeft.

mahadma
door mahadma - Jul 23, 2023 om 22:55
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat elke casus anders is en over verschillende schijven kan lopen is daar geen exacte tijd voor te geven. En, de ene verzekering is sneller/trager als de andere.

sw
door swat1500 - Jul 23, 2023 om 23:28
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas staat daar geen wettelijke termijn voor. U kunt overwegen een klacht in te dienen bij het Kifid.
U kunt tevens overwegen de auto te laten repareren op eigen kosten en deze later dan te verrekenen met de schadevergoeding.
Als de auto echter total loss is zal een deel van de kosten voor reparatie voor eigen rekening blijven.
U zult nooit meer krijgen als de dagwaarde en kennelijk zijn de kosten voor reparatie hoger dan de dagwaarde van de auto.

Iv
door Ivo W Jul 24, 2023 om 09:01
730 Antwoorden / Vragen

Dagwaarde is een term die niet voorkomt in de wetgeving rondom de WA-autoverzekering. Met de "dagwaarde" heb je als gedupeerde dan ook helemaal niets te maken.

De wet schrijft voor dat de gedupeerde volledig schadeloos gesteld moet worden. Dat houdt in dat bij total-loss een bedrag uitbetaald moet worden waarmee de gedupeerde bij een garagebedrijf een vergelijkbare auto terug kan kopen met min of meer dezelfde leeftijd/kilometerstand/uitrusting. Daarnaast moet de verzekering de nevenkosten vergoeden, zoals de kosten van verhaal, een eventuele contra-expertise, vervangend vervoer gedurende periode van afhandeling (huurauto of OV-kosten) en schade aan goederen die zich in de auto bevonden op moment van de aanrijding.

eddopeddo
door eddopeddo Jul 25, 2023 om 13:27
30 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Ivo W, u schetst een ideaal beeld.
Ken geen casus waarbij het op deze manier is afgewikkeld. Slechts een uitkering van de dagwaarde door de verz.maatschappij van de veroorzaker waarbij er nogal moeite is gedaan om deze uitkering reëel (hoger) te maken.

Iv
door Ivo W Jul 25, 2023 om 18:40
730 Antwoorden / Vragen

Dat komt omdat 95% van de Nederlanders zich laat overbluffen en afschepen met een fooi.
Om vervolgens te klagen dat ze te weinig geld hebben ontvangen maar er niets tegen doen. Ik ken meerdere gevallen waar na het afwijzen van het eerste bod en het sturen van een goed onderbouwde brief, er vervolgens honderden tot zelfs duizenden euro's meer is uitbetaald dan wat volgens de verzekering de 'dagwaarde' is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 23, 2023 om 23:42
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Karin,

Kunt u ,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft u een verhaalsrechtsbijstandsverzekering?

Kunt u een foto plaatsen van de schade?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Ka
door Karin van Jul 31, 2023 om 19:05
Antwoorden / 1 Vragen

Het is opgelost.  De garage heeft een flinke rekening gestuurd naar mijn verzekeringsadviseur voor het stallen van de auto. De volgende dag (vrijdag) was het geregeld en uitbetaald

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 31, 2023 om 20:42
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Dank voor de terugkoppeling.

Iv
door Ivo W - Jul 24, 2023 om 08:59
730 Antwoorden / Vragen

Dat moet binnen een redelijke termijn geregeld zijn.

Voor de materiële schade aan de auto is een beoordelingstermijn van 13 weken totaal niet redelijk.

Overigens heeft u gewoon recht op vervangend vervoer op kosten van de treuzelende tegenpartij voor deze periode indien de tegenpartij aansprakelijk is voor de schade. Want diezelfde tegenpartij is óók aansprakelijk voor de nevenschade.

Daarnaast kunt u zelf een (contra) expertise op kosten van de tegenpartij laten uitvoeren.
Let er op dat wanneer ze alsnog uw auto total-loss verklaren, u recht heeft op een bedrag waarvoor u een vergelijkbare auto terug kunt kopen van een BOVAG auto handelaar. Meestal komen ze met de term "dagwaarde", maar daar heb jij helemaal niets mee te maken. De verzekering van de tegenpartij moet de vervangingswaarde vergoeden als ze je auto total-loss verklaren.

Het beste is om, als u dat heeft, uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen en druk op de zaak te zetten.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 24, 2023 om 12:46
173 Antwoorden / Vragen

Ook eens zo iets gehad. Heb daarop de eigen verzekeraar gevraagd als tussenpersoon op te treden. Dat hebben ze gedaan en werd toen binnen no-time afgehandeld. MOgelijk is hier ook weg voor U open. De vraag is ook nog of na een total-loss het nog de moeite loont de wagens te herstellen of deze te vervangen. Als U de wagen vervangt bent U wel weer in bezit van vervoer en kunt U de schade afhandeling verder gewoon afwachten.