ma
door martinenels Apr 15, 2020 om 22:47
Auto & vervoer

Ik heb een 12 v koelkast , kan ik deze rechtstreeks op een accu aansluiten

de koelkast kan op gas (geen voorstander ) en op 230 v.
ik wil hem op een accu aansluiten die gevoed wordt door een zonnepaneel van 100 W

13232 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2020 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een koelkast die op gas kan, en op 230 volt, en op 12 volt vreet stroom.

Dat is allemaal leuk en aardig overdag als de accu gevoed wordt door het zonnepaneel, maar in de nacht gaat dat problemen opleveren.

Maar hebt u ter plekke geen 230 volt?

be
door beloe - Apr 16, 2020 om 07:26
26 Antwoorden / 4 Vragen

Als het een compressor koelkast is (dus met motor)zal het stroomverbruik wel meevallen.

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2020 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is het dus juist niet, hij kan ook op gas en 12 volt. Dus een absorptiekast.

gerbera
door gerbera - Apr 16, 2020 om 09:22
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Mits de accu voldoende capaciteit heeft kan dat maar bedenk dat u in de nacht mogelijk zonder stroom komt te zitten als er weinig of geen zon is. Informeer eens naar zgn daglichtpanelen die geven ook bij weinig zon nog energie en laat u informeren over een juiste accu.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 16, 2020 om 10:08
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Een heel simpel antwoord: Ja. De koelkast zal hoe dan ook ook geschikt zijn voor gebruik in een camper of caravan en dan ook op een accu werken.
Het enige probleem dat u kunt lopen is dat door gebrek aan zon de accu leeg raakt.

ro
door ron503 - Apr 16, 2020 om 17:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n absorptie koelkast heeft geen compressor maar een verwarmingselement en heeft als voordeel dat die heel erg stil is. Nadeel is wel dat de koelkast op 12 volt veel stroom gebruikt en in de nacht de accu binnen een paar uur zeg maar leeg is. Als het paneel 100 Wh bij 12 volt levert blijft er 8,3 ampère laadspanning over en als de koelkast op 12 volt afhankelijk van het model 80 watt gebruikt is 6,7 ampère blijft er 1,63 ampère over om de accu te laden en dat is veel te weinig om de accu geladen te houden. Vooral de wat oudere koelkasten zijn niet voorzien van een 12 volt thermostaat dus blijft het afgenomen ampèrage in stand met als gevolg dat binnen no time de accu volledig ontladen is en daar kunnen accu's niet lang tegen. Een omvormer van 12 naar 230 volt gaat hem ook niet worden want daarmee verschuift u het vermogen en meer panelen bijplaatsen kost meer geld dan een moderne 12 volt compressor koelkast die maar een laag vermogen gebruikt, sneller koelt en ook nog eens thermostatisch geregeld wordt.

Iv
door Ivo W - Apr 16, 2020 om 21:10
729 Antwoorden / Vragen

Als de koelkast op 12volt kan werken, dan kan hij rechtstreeks op een normale auto- of caravan accu worden aangesloten.

Een 100W zonnepaneel zal waarschijnlijk echter niet voldoende zijn om overdag de koelkast van stroom te voorzien en ook nog eens de accu op te laden. Tevens heeft u een relatief grote accu nodig om de koelkast de hele nacht van stroom te kunnen voorzien.

Om bij warm weer met wat bewolking de werking van de koelkast 24 uur per dag te garanderen, zult u met gebruik van uw absorptie koelkast moeten denken aan zeker 200Wp zonnepanelen en een accu van minimaal 100-120 Ah.

En dat is dan alleen voor de koelkast, nog zonder rekening te houden met eventuele andere stroomgebruikers.

Een compressor koelkast is veel zuiniger met energie en heeft ruim de helft minder stroomverbruik. U zou dan (afgezien van eventuele andere stroomgebruikers) wel goed uit de voeten kunnen met een 100Wp zonnepaneel en een 75 Ah accu. Nadeel van een compressor koelkast in een caravan, camper of boot, is dat de compressor geluid maakt in de ruimte waar je ook slaapt. Staat de koelkast niet in de slaapruimte, dan is dat beetje geluid van de compressor geen probleem.

mo
door mof - Apr 17, 2020 om 13:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een zonnepaneel van 100w levert 100watt, als uw koelkast een piekvermogen heeft van minder dan 100w kan het zonne paneel in principe het vermogen leveren. Maar, de koelkast is bedoeld om op 220v te draaien. Ws draait de compressor die de koeling verzorgt
op 220 volt. In op wisselstroom waarde zonnecellen gelijksteoom leveren.

rechtstreeks zal zeer ws niet gaan. Wel zou u met het zonnepaneel bijv 12v of 24v DC stroom kunnen leveren die met een
12/24 VDC naar 220 VAC converteromgezet wordt in 220volt wisselstroom. Dit gebeurt ook bijv aan boord van jachten of in caravans.

dan moet u wel goed opletten of het uiteindelijke vermogen nog wel voldoende is. Die converters zijn goed maar niet 100% edfixient.

mo
door mof - Apr 17, 2020 om 13:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Overigens, als de koelkast s nachts niet wordt geopend dan kan deze goed voor de nachtelije uren worden uitgezet, als de warmte isolateie voldoende is. Bij nieuwe koelkasten is dat vaak geen probleem. Dan kost u dat minder batterij capaciteit.

mo
door mof - Apr 17, 2020 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ok ik pees nu dat se kast ook op 12 v kan worden aangesloten, ja, dan kan de accu als voedingsbron dienen die door het zonnepaneel wordt opgeladen, mitshet vermogen matcht met dat van de koelkast.

he
door henkie.penkie - Apr 17, 2020 om 21:04
149 Antwoorden / 0 Vragen

Een 100 Watt Zonnepaneel is voorzien van Monocrystalline zonnecellen (A-klasse). Het zonnepaneel is zeer krachtig en is zeer geschikt voor het opladen van accu's en solar generatoren op de boot, camping of tuinhuisjes. Het is weer- en waterbestendig en kan daardoor ook permanent bevestigd worden.

Het 100 W zonnepaneel heeft een universele MC4-output. Via deze output kan het zonnepaneel dagelijks gemiddeld 420 Wh aan energie genereren. Je kunt deze energie opslaan in een solar generator of 12 V / 24 V loodaccu (in combinatie met een laadregelaar). Zo kun je de gegeneerde zonne-energie gebruiken voor het poweren/opladen van je apparaten. De Monocrystalline zonnecellen hebben een efficiency van +/- 18%.

rebek
door rebek - Apr 18, 2020 om 00:39
228 Antwoorden / 97 Vragen

Niet rechtstreeks, zal een regelaar en omvormer tussen moeten