kn
door knutselares Aug 9, 2016 om 23:43
Auto & vervoer

Ik heb een vraag over mijn elektrische fiets

Mijn elektrische fiets is een jaar en een maand oud, nu is de accu stuk en Craenenbroek ,de winkel waar ik de fiets heb gekocht zegt dat  ik een nieuwe accu moet kopen van €279 want de garantie hierop is maar een jaar , maar wegens ziekte van mijn echtgenoot heb ik niet veel gebruik gemaakt van de fiets omdat ik hem heb moeten verzorgen en hem niet alleen kon laten ,hij is dan ook pas overleden.
Ik heb laatst juli voor de eerste keer een fietstocht gemaakt en de accu was in no time leeg ,ik heb hem 2 keer ergens moeten bijladen ,daar heb ik uren op moeten wachten ,ik heb dan ook meteen de dag erna kontakt gezocht met de Craenenbroek en hem erheen gebracht ,heb trouwens een heel stuk er heen  moeten lopen omdat de accu zo weer leeg was, , de verkoper die hem mij verkocht heeft zei dat de accu gegarendeerd ca 75 km meeging per keer, nou dat waren hooguit 20 km.
Ik heb de accu elke 6 weken opgeladen in de tijd dat ik de fiets niet gebruikte zoals op de instructies staat, mijn mening is echter dat de accu al veel eerder stuk was want hij was net een maand  een jaar oud , het zou me te gek zijn dat de accu dan in die maand stuk is gegaan. maar dat heb ik door de omstandigheden niet kunnen testen,ik vind een jaar garantie ook erg kort en kan me dit niet voorstellen, het staat ook trouwens nergens te lezen  in de garantievoorwaarden hoelang de garantie is.
Wat kan ik hier aan doen? ik mag toch verwachten dat de fiets langer mee gaat dan een jaar.

26661 22 Rapporteer

sw
door swat1500 - Aug 9, 2016 om 23:59
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Op accus wordt inderdaad maar een beperkte garantie gegeven. Aangezien de fiets en de accu ouder dan 6 maanden zijn zult u moeten aantonen dat de accu al niet goed was toen u hem kreeg. Pas dan kunt u een goede garantie claim onderbouwen.

tenormin
door tenormin - Aug 10, 2016 om 00:00
16829 Antwoorden / 108 Vragen

https://www.consumentenbond.nl/haal-je-recht
Dit is wat consumentenbond erover schrijft.
Misschien kan een van de forumleden de link goed krijgen, lukt me niet. Alvast bedankt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 10, 2016 om 00:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als eerste gecondoleerd, wat ik niet begrijp is dat u bent gaan lopen toen de accu leeg raakte. Mijn partner heeft al 4 jaar een Gazelle ebike en fietst gewoon door als de accu het niet redt.
Uw fiets hoort langer mee te gaan en zal 2 jaar garantie hebben.
Juridisch moet u aantonen dat de accu al stuk was alhoewel ik vind dat de fietsenmaker zich erg star opstelt en best een stukje service mag verlenen waardoor hij u ook als klant niet kwijtraakt.
Diewilik

ko
door korenbloem2000 Aug 10, 2016 om 12:28
33 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook een Gazelle en fiets "gewoon" door als de accu leeg is. Maar houd er wel rekening mee dat, als de accu aangeeft bijna leeg te zijn, geen tig km`s ga fietsen. Want dan red ik het niet.

kn
door knutselares Aug 10, 2016 om 22:21
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het probleem is dat ik longpatient ben en niet bergop kan fietsen zonder ondersteuning  en al helemaal niet met zo'n  zware fiets anders zou ik ook nooit een elektrische fiets gekocht hebben en de accu geeft niet aan dat hij(bijna) leeg is,daar is ook iets defect aan.

ko
door korenbloem2000 Aug 11, 2016 om 12:54
33 Antwoorden / Vragen

.....

Cookies
door Cookies - Aug 10, 2016 om 00:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Werkende link van @tenormin (althans neem aan dat deze bedoeld wordt, want 'haal je recht' wordt doorgelinkt naar juridisch advies): http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/

marita5
door marita5 - Aug 10, 2016 om 06:31
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Knutselares ,

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Voor verdere informatie klik op de rode regels ,

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

edrick3
door edrick3 - Aug 10, 2016 om 11:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, je bedoelt denk ik Cranenbroek. Zou zelf nou niet bepaald een e-bike bij een tuincentrum kopen.
Neemt niet weg dat die accu langer mee hoort te gaan.
Wat staat er in de garantievoorwaarden van de fiets?
Je had bij klachten ook meteen terug moeten gaan.
Ze stellen zich ook niet klantvriendelijk op, naar mijn idee.
Zou nog maar eens contact opnemen en vraag naar de manager.

@H
door @HENK@ Aug 11, 2016 om 02:45
159 Antwoorden / 1 Vragen

Cranenbroek is zelfs geen tuincentrum maar alleen een grote in en verkoper van chineese troep.

Er kopen moet je alleen wanneer je zelf handig bent want aan alles wat ze verkopen mankeerd wel iets ;-)
Van regelgeving rondom klanten rechten trekken ze zich totaal niets aan dus denk eerst 2 keer eer je er zaken doet.

Daarmee is niet gezegd dat je er geen voordeeltjes kan halen zolang je bovenstaand maar incalculeerd!

Dure, complexe en/of onderhoudgevoelige zaken moet je er in ieder geval zeker niet kopen!

opaplop
door opaplop Aug 11, 2016 om 15:14
76 Antwoorden / 12 Vragen

waar ik benieuwd naar ben,wat is het merk fiets en staat er geen merknaam op de accu,zodat je daar je verhaal kan doen bij de fabriek van die accu. maar ja,het is triest om te zeggen,maar alle waar naar zijn geld. Het is jammer dat u nu niet kan genieten (na al het verdriet van het verlies van uw echtgenoot,)maar kop op,ga je recht zoeken en laat je niet kisten zou ik zeggen,succes ermee en maar hopen dat Cranenbroek als u ze de reactie van dit forum laat lezen een passende oplossing voor u hebben.

edrick3
door edrick3 Aug 11, 2016 om 15:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@opaplop, Het tuincentrum Craenenbroek verkoopt het merk Sundvall e-bikes.

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2016 om 11:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben.

Wat je mag verwachten is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, de mededelingen van de verkoper en het soort product.

Gaat een product eerder stuk dan verwacht, dan moet de verkoper repareren of vervangen. Het product moet wel normaal gebruikt zijn.

Als de verkoper je niet wil helpen omdat de garantie is verlopen, kun je hem aanspreken omdat het product ondeugdelijk is.

Lees hier verder, http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/buiten-garantietermijn/

Deze is een toevoeging op de gegeven link van @tenormin en @ carola83

li
door limadu172 - Aug 10, 2016 om 11:47
4 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn bedrijven die Uw accu kunnen reviseren dat is goedkoper dan een nieuwe, in Purmerend is dat BP station op de Wagen weg

mo
door mof - Aug 10, 2016 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft met de economische levensduur te maken.
de garantie van een jaar is leuk, maar als de edonomische levensduur drie jaar is, bijcoorbeeld, en het ding is na een jaar aruk, dan nog zou de leberancier 2/3 voor zijn rekening horen te nemen, en u dus korting op een nieuwe accu moeten leveren.

wv
door wvenend - Aug 10, 2016 om 11:55
38 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk op google naar accu-company,die repareren uw accu op afspraak,wel opsturen in overleg

he
door heideveld - Aug 10, 2016 om 12:04
43 Antwoorden / 6 Vragen

Tip: Koop een fiets, zeker een e-bike, bij een gerenommeerde zaak.
Begrijp dat uw fiets mogelijk bij een tuincentrum is aangekocht? Ja, ik koop ook geen bloemen bij de fietsenmaker. Trouwens voor de mijne is advies om hem bij niet gebruik constant aan de lader te houden. Een goede fietsenzaak kan uw fiets ook aan een diagnose apparaat aansluiten en dan ook aflezen hoeveel km u gefietst hebt, of u lange of korte ritten maakt, etc. etc.

Ben ook wel benieuwd, en andere lezers mogelijk met mij, wat het merk is van uw e-bike.

Overigens los van dit alles vind ik dat de leverancier zich wel zeer klant-onvriendelijk opstelt. Zou van mij zeker in aanmerking komen voor 'de koude douche', ook al is dat geen item bij Kassa, maar bij Radar.
Sterkte en mogelijk kunt u er verder mee om uw recht te halen.

endemion
door endemion Aug 10, 2016 om 20:20
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dat soort batterijen (uitgaande van lithium ion) slijten het hardst aan de volle en lege kant. Dus bij langdurig niet gebruiken is het het beste om de lading rond de 50% te houden en dan gekoeld (niet vriezen) op te bergen. Om die constant aan de lader te hangen lijkt me geen goed idee, maja dan vergeet je 'm ook niet bij te laden (zal de fabrikant wel gedacht hebben) want helemaal leeg laten lopen is erg slecht voor die dingen.

vr1944
door vr1944 - Aug 10, 2016 om 12:10
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Een accu is aan slijtage onderhevig en daarom een beperkte garantie.Vaak maar een half jaar. De accu is niet stuk maar is door een of andere oorzaak een flink gedeelte van zijn vermogen kwijtgeraakt. Dat kan door veelvuldig gebruik ,verkeerd gebruik gebruik . Een accu moet je niet om de 6 weken opladen maar na elke rit . Als de fiets niet gebruikt wordt is verstandig om de accu onder stroom te houden.Overigens snap ik niet waarom je gaat lopen als de accu leeg is..Overigens kan het ook zijn dat de accu gecalibreerd moet worden.

endemion
door endemion Aug 10, 2016 om 20:26
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dat soort batterijen (uitgaande van lithium ion) slijten het hardst aan de volle en lege kant. Dus bij langdurig niet gebruiken is het het beste om de lading rond de 50% te houden en dan gekoeld (niet vriezen) op te bergen. Om die constant aan de lader te hangen lijkt me geen goed idee, maja dan vergeet je 'm ook niet bij te laden (zal de fabrikant wel gedacht hebben) want helemaal leeg laten lopen is erg slecht voor die dingen.

Voor een auto accu (loodaccu) is het weer anders die gaat het langste mee wanneer die steeds zo vol mogelijk wordt gehouden.

tenormin
door tenormin Aug 10, 2016 om 22:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@vr1944, de TS schreef al eerder waarom zij niet kan fietsen. Longproblemen. Te lezen bij "reageer op dit antwoord" bij reactie van @diewilik om 0.24 uur.

vr1944
door vr1944 Aug 12, 2016 om 15:03
1210 Antwoorden / 5 Vragen

maja dan vergeet je 'm ook niet bij te laden (zal de fabrikant wel gedacht hebben) want helemaal leeg laten lopen is erg slecht voor die dingen.
Een accu loopt langzaam leeg als je de accu een lange tijd niet aan de lader houd
Het powermanagement van een goeie fiets zorgt ervoor dat het laden stopt als de accu vol
is en het laden start als het weer nodig is.Koel bewaren is niet nodig en ook niet goed voor de accu.Een koude
accu heeft veel minder laad capiciteit

@Ternormin,

Ik ben zelf ook longpatient en weet dus dat het weliswaar het dan moeilijk fietsen is vooral op zo'n goedkope fiets die je bij de bloemist koopt.Maar dat is het ook als je de wind zwaar tegen hebt .Als je daarom echt helemaal niet kan fietsen is zo'n fiets een verkeerde keus,want als je dan bv 20 km van huis bent is het als longpatient zwaar om dat hele stuk terug te lopen

ajmvl44
door ajmvl44 - Aug 10, 2016 om 12:15
34 Antwoorden / 0 Vragen

fijn bedrijf zeg die Craenenbroek ze laten je gewoon in de kou staan normaal is 2 jaar garantie op een accu en geen 1 jaar

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 10, 2016 om 18:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee hoor, vaak maar 6 maanden op een accu,  een jaar is al lang.
Diewilik

an
door annie van es - Aug 10, 2016 om 12:19
53 Antwoorden / 4 Vragen

ik zou nooit een electrische fiets kopen bij Craenenbroek. Wat hebben die nu verstand daarvan. Als er een probleem is mag je het zelf oplossen. Ik denk dat de prijs van de fiets er ook naar is geweest. Ik zie wel meer electrische fietsen die zo goedkoop zijn waarvan je bij voorbaat al kan weten dat dit eigenlijk niet kan. Ik heb zelf ook een elctrische fiets met een accu die 120 km. mee kan. Ik doe er vaak nog langer mee, ligt aan de ondersteuning die ik gebruikt heb. Veel tegenwind is meer ondersteuning. Mijn accu heb ik niet voor € 279,= die kost meer dan het dubbele. Goedkoop is vaak duurkoop.

ko
door korenbloem2000 - Aug 10, 2016 om 12:22
33 Antwoorden / Vragen

Allereerst condoleerd met het heengaan van uw echtgenoot en heel veel sterkte!

De accu van een elektrische fiets moet de eerste drie keer voor het opladen, helemaal leeg zijn gereden. Wat vreemd dat u dat stuk naar de winkel moest lopen. Heeft de leverantsier geen service dat hij klanten met fiets en al ophaalt, met panne, of anderen reden?

Wat jammer dat u niet gelijk aan de bel heeft getrokken toen u er achter kwam dat de accu na 20 km al leeg is!
En i.d.d. als een accu tot vol wordt opgeladen, duurt dat uren. Minstens 4.

kn
door knutselares Aug 10, 2016 om 22:33
1 Antwoorden / 2 Vragen

Als u goed leest dan kunt u zien dat ik ook  meteen ermee terug ben gegaan na dat voorval.,en ik heb niet dat hele stuk naar de winkel hoeven lopen maar wel na een aantal kilometers en bergop.Ik heb de accu voor die tijd bijna nooit leeg gereden omdat ik daar nooit aan toe kwam , mijn man heeft vlak nadat ik de fiets gekocht heb kanker gekregen en heel veel verzorging nodig gehad , hij heeft zelfs een dwarsleasie gekregen door uitzaaiingen in zijn ruggewervels,je hebt dan wel wat anders aan je hoofd dan lange toertochten te maken met je fiets.

ha
door harryromijn - Aug 10, 2016 om 12:36
272 Antwoorden / 0 Vragen

U gaat lopen als de accu leeg is, al bij 20 km ?

Mijn grote vraag: in hoeverre trapt u nog mee als de electromotor aanstaat, want.. die 75 km geldt enkel als u knap meetrapt en niet als bij een electrische brommer dat accutije alles laat doen, want... dan kan ik me goed voorstellen, dat die na 20 km leeg is. Het is immers geen electrische snorfiets.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2016 om 16:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als het gaat om een E-bike moet je wel trappen, anders werkt de motor niet. En die 75 km gaat op in de laagste ondersteuning bij normaal fietsen in 4e of 5e versnelling.

sp
door sporten - Aug 10, 2016 om 12:48
17 Antwoorden / 1 Vragen

In de eerste plaats, gecondoleerd met het overlijden van uw echtgenoot.

Het tuincentrum Craenenbroek verkoopt het merk Sundvall e-bikes.
De consumentenbond heeft dit merk nog niet getest.

Het bedrijf stelt zich heel star op. Wat staat er nu in de garantievoorwaarden ?

kn
door knutselares Aug 10, 2016 om 22:44
1 Antwoorden / 2 Vragen

In de garantievoorwaarden staat helemaal niets over de garantie tijd , ik heb idd een Sunvall e-bike ,maar toch niet zo'n hele goedkope ,mijn zus en haar man hebben een veel goedkopere bij hun gekocht die hebben ze al een paar jaar en nooit problemen ,terwijl die van mij een zwaardere accu heeft
Ik ben vanmiddag terug gegaan met mijn schoonbroer en heb de situatie uitgelegd  dat mijn man pas gestorven is en ik hem  heb moeten  verzorgen een tijd lang  want hij was ernstig ziek en dan heb je geen zin en tijd om met de fiets weg te gaan  ,die meneer van de Technische dienst zei dat hij er wel begrip voor had en ik maar een brief naar de directie moest sturen want hij kon er (begrijpelijk ) niets aan doen..

fredmeelker
door fredmeelker - Aug 10, 2016 om 12:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

hallo vind het wel raar dat die verkoper op een maand kijkt slechte sevice,maar vogens de wet mag je verwachten dat een produkt langer meegaat dan 1 jaar en een maand,en zeker zo,n duur produkt,ik heb al 6 jaar een elektrische fiets en nog steeds de zelfde accu,laat hem ook altijd in het stopcontact staan fietsen of niet,maar je moet er ook geluk mee hebben,groeten fred

newmikey
door newmikey - Aug 10, 2016 om 13:13
830 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, deze fietsen van het merk Sundvall worden voor absolute bodemprijzen verkocht door Craenenbroek, ik zag een paar modellen die net zo veel kosten als de alleen al de accu van een gerenommeerd merk. U heeft de fiets 13 maanden en deze is niet veel gebruikt volgens u. De meeste fietsaccu's gaan in het eerste jaar fiks achteruit en er wordt meestal aangeraden om de accu eerst een paar keer helemaal leeg te rijden.

Het zou zomaar aan de oplader kunne liggen, laat u die ook eens nameten maar als het de accu is, heeft u niet zo heel veel poten om op te staan. Een nieuwe accu met wat korting lijkt mij het maximum te behalen resultaat.

Die 75km is ook meestal een zeer optimistische inschatting met de trapondersteuning op stand 1 en wind in de rug. Als u de fiets continue in de hoogste stand zet is 20km niet helemaal ongewoon bij een dergelijke fiets.

holstein
door holstein - Aug 10, 2016 om 15:22
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik ben van mening dat wanneer je een flink bedrag voor een fiets betaald, je er makkelijk voor een redelijk bedrag een verlengde garantie kunt bijkopen, heb het hier nooit anders gedaan.

sm
door smeenk54 - Aug 10, 2016 om 18:25
19 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hebben 2 Stella,s al bijna 6 jaar en nog prima accu,s klopt garantie op accu is inderdaad half jaar fietsen zelf 5jaar.

he
door henkrom - Aug 11, 2016 om 00:02
6 Antwoorden / 2 Vragen

U schrijft dat u de acu elke 6 weken op hebt geladen.
Let op de acu moet altijd aan de lading staan als de fiets niet gebruikt word.