Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 29, 2023 om 22:08
Auto & vervoer

Is een pasfoto geldklopperij?

Vandaag bracht ik een pasfoto voor het verlengen van mijn rijbewijs mee naar de gemeente.
Helaas is de pasfoto afgewezen op de maatvoering.

Waarom moeten consumenten eigenlijk in deze moderne tijd nog zelf een pasfoto meenemen voor een document?

Is een pasfoto geldklopperij?

11514 34 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jun 29, 2023 om 22:45
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Een officieel document als o.a. id card, paspoort en rijbewijs (en meer) dienen van een pasfoto te zijn voorzien die aan strenge normen voldoet. De bedoeling is namelijk dat een agent oid kan zien dat u bent wie u beweert te zijn aan de hand van de pasfoto die op uw rijbewijs staat. De logica hiervan hoef ik niet uit te leggen. Het moge logisch zijn dat u zelf een verse goedgelijkende pasfoto moet meenemen. De gemiddelde ambtenaar is wat je noemt geen ervaren en goede  pasfotograaf, bovendien hebben ze geen ruimte om een goede pasfoto te maken in de burelen. Nee, een pasfoto is geen geldklopperij. KLIK HIER VOOR WAT MOET.

tenormin
door tenormin Jun 29, 2023 om 22:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

"Een verse pasfoto"? Ik heb een pasfoto aanvraag bij nieuwe ID bijgevoegd die 5 jaar oud was. En is geaccepteerd. Dus kakelvers is niet perse nodig, is mijn ervaring.

mahadma
door mahadma Jun 29, 2023 om 23:06
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Laat ik dan zeggen een goed gelijkende pasfoto, die aan de normen voldoet. Ik heb zelf in de fotowinkel zeker vele 10 duizenden, mogelijk zelfs 100.000 pasfoto's gemaakt in 35 jaar. Dus ik denk er iets van te weten. Effe voorbeeld, @Tenormin, ik heb vrij vaak van pasgeboren baby's pasfoto's moeten maken. Denk je echt dat als het kind 5 jaar is, dat die er nog op lijkt? Ook jonge kinderen kunnen duidelijk veranderen. Ook kan men een bril gaan dragen, een baard hebben gekregen of anderszins het uiterlijk gewijzigd zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 29, 2023 om 23:12
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Zou het mogelijk kunnen zijn om met de huidige technieken een goede pasfoto aan het gemeente loket te maken?

tenormin
door tenormin Jun 29, 2023 om 23:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ja Mahadma, dat begrijp ik. Een baby, 1,2,3,4,5 jarigen en tel maar door, veranderen uiteraard. Maar ik neem aan dat @GA al een ouder iemand is, dan verander je niet zo snel. Als ik NU die 5 jaar oude foto, wat inmiddels 10 jaar geleden is, zou moeten inleveren: ziet mijn spiegel ook wel dat ik er niet meer op lijk.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 01:16
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@GA, Als je een fatsoenlijke pasfoto wil maken heb je ruimte nodig voor je verlichting EN wetenschap HOE je die foto moet maken. En dat kan niet "zomaar even" gedaan worden. Ik zie geen opties dat pasfoto's "even" gemaakt worden aan het loket.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 03:08
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Mahadma,

Is € 15,- niet veel te duur voor 4 kleine foto's?

In het guldentijdperk waren ze nog geen 10 gulden .....

Ik snap,dat er inflatie is,maar dit is toch echt te duur......of zie ik dat verkeerd?

ne
door neodutchio Jun 30, 2023 om 08:18
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Goh, in 21 jaar van €4,54 naar €15,-. En dat komt niet alleen door inflatie. Nieuwe technieken, nieuwe regels, enz.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 09:08
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@,GA,. Je vraag over 15 euro voor 4 kleine foto's het volgende: of ik nu een poster van 50x70 cm moet maken of pasfoto's, ik moet wel een camera hebben, een studio, de wetenschap hoe de foto te maken, verlichting in de studio enz. Al die kosten blijven gelijk. Het afdrukken zijn de verschillen, een set pasfoto's kost minder als een poster printen. De eerdere kosten zijn gelijk.

Of je voor 1 persoon moet koken of voor een groot gezin, je hebt toch een hele keuken nodig ........  Om je vraag tebeanwoorden: ja, je ziet het verkeerd. Gun een fotograaf aub ook een leven.

Ka
door Karin en Erik Rodenburg Jun 30, 2023 om 12:21
7 Antwoorden / 1 Vragen

Sommige gemeentes zijn erg strikt:
Ikzelf moest onlangs mijn rijbewijs verlengen, echter moest ik een pasfoto ZONDER bril aanleveren.
Dit terwijl ik onmogelijk kan rijden zonder bril.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 12:25
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Klopt, moest ik ook

marijke77
door marijke77 Jun 30, 2023 om 14:45
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, en vroeger moest het met bril als je er een nodig had. Pasfoto`s van de drogist worden ook geacepteerd, die hebben ook maar een kleine ruimte, dus zou op gemeentehuis ook makkelijk kunnen.

ju
door juliomariner Jun 30, 2023 om 22:28
1329 Antwoorden / 2 Vragen

In het stadhuis van Enschede kun je pasfoto's laten maken. Tuurlijk kost dat geld maar je hebt wel direct goede foto's. Als ze afgekeurd worden door de ambtenaar kun je direct bij de fotograaf klagen.

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - Jun 29, 2023 om 22:53
544 Antwoorden / Vragen

Morgen maar gauw opnieuw met een goede pasfoto.
Volgende week is het weer ca 8 euro duurder!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 29, 2023 om 23:13
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

Wat opvalt is ,dat pasfoto's vrijwel overal rond de 15 euro kosten, lijkt op prijsafspraken/kartelvorming......

rj
door rjw Jun 30, 2023 om 11:35
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Reken eens voor wat het volgens jou dan zou moeten kosten? Wel alle kosten meerekenen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jun 29, 2023 om 23:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, @geborenamsterdammer, het is niet echt geldklopperij. Gemeentes moeten nu eenmaal de regels van de Staat uitvoeren. Maar als je nog een oude foto hebt, die aan de eisen voldoet, tenzij je natuurlijk of kaal geworden bent of weet ik veel, je "een oudere", goedgekeurde foto ook kan bijvoegen. Die van mij was 5 jaar oud en werd geaccepteerd. Voor ID.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 29, 2023 om 23:16
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Waar het mij meer om gaat is, dat met de huidige moderne technieken  absurd is om extra te betalen voor pasfoto's, terwijl er soms camera's hangen met gezichtsherkenning......

sira
door sira Jun 29, 2023 om 23:26
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Tenormin, maar die regels van de staat hebben vreemde uitzonderingen.

tenormin
door tenormin Jun 29, 2023 om 23:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, je blijft natuurlijk een Don Quichotte. Maar, de meeste mensen volgen de regels zoals is voorgeschreven. En ik denk dat je nu een beetje te kort door de bocht denkt hoor. Camera's met gezichtsherkenning mogen alleen in sommige zaken gebruikt worden, uiteraard voor opsporing. Je wilt toch niet opgespoord worden. ;-))

tenormin
door tenormin Jun 29, 2023 om 23:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Tja @sira, maar ik, en jij, kunnen de vreemde uitzonderingen ook niet veranderen.

rj
door rjw Jun 30, 2023 om 11:36
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@ga: hoe denk je dat die gezichtsherkenning werkt? En leuk als in Nederland je gezicht herkent wordt, maar je paspoort is bedoeld om andere landen binnen te komen. Daarom zijn er afspraken gemaakt waar pasfoto's aan moeten voldoen. Je wilt toch niet dat iedereen zomaar het land in komt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 11:54
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Ik bedoel, dat de overheid/gemeente niet in staat is om zelf pasfoto's te maken van hun burgers......

ne
door neodutchio Jun 30, 2023 om 18:02
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Mensen moeten opgeleid worden en foto's maken kost ook tijd die nu voor andere zaken gebruikt kan worden.

rj
door rjw Jul 1, 2023 om 09:45
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@ga: schrijf dan in eerste instantie meteen op wat je bedoelt. Scheelt een hoop. Je zegt nu twee verschillende dingen.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jun 29, 2023 om 23:23
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Moderne technieken klinken leuk, maar hoe ziet u het voor u? In het ziekenhuis hier werd met een webcam een foto van mij gemaakt voor op het ziekenhuispasje. Ik kan u verzekeren, het ziet er niet uit.
Een ID bewijs (rijbewijs, paspoort, id kaart) moet overal ter wereld te controleren zijn. Dan kan je niet even een foto maken aan een loket in het gemeentehuis. Alleen al door de verlichting en achtergrond krijg je foto's die wettelijk niet correct zijn. En ook de megapixels van een aangesloten camera is niet te vergelijken met eentje van een fotograaf.

En de kosten vind u ook vreemd, maar dat is het niet. Elke fotograaf heeft soortgelijk apparatuur staan en de verwerking is ook nagenoeg gelijk. Dus geen kartelafspraken, maar gewoon rekenen wat iets kost.

tenormin
door tenormin Jun 29, 2023 om 23:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Bij de meeste Primera zaken maken ze pasfoto's die voldoen aan de eisen van de Staat. Een speciale fotograaf is daar niet voor nodig. De sigarenboer maakt de foto's zelf. Zal er wel een kleine opleiding voor hebben gehad.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 02:56
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik vind € 15,- best veel geld voor 4 kleine foto's ....

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 09:16
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@GA, ik zal even in uw gedachten meegaan. Dus kleiner zou goedkoper kunnen zijn ....... ga dan maar eens vragen wat een foto maken kost voor een medaillon van 1 bij 1,5 cm. U zal scrikken, dat kost meer als een pasfoto setje.

rj
door rjw Jul 1, 2023 om 09:47
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@ga: heb je nu al uitgerekend warde werkelijke kosten zijn? Zonder die informatie heeft het geen zin om iets van een prijs te vinden. 1378 euro voor een AOW uitkering is ook heel veel geld. Totdat je de kosten die iemand heeft er naast zet.

Topantwoord

sira
door sira - Jun 29, 2023 om 23:24
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, er zijn regels aan een pasfoto t.b.v. een officieel document, de aanzet van je oren moeten zichtbaar zijn (om bij gezichtsherkenning de breedte van het gezicht te bepalen) en brildragers moeten de bril af zetten (afhankelijk van het type bril en glazen).
Maar al deze regels vervallen als ik om godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen een hoofddoek draag.
Hoe krom wil je het hebben.

atlas1302
door atlas1302 Jun 29, 2023 om 23:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

Moet je ook een pruik afzetten dan, stel eens voor als die met montage kit vastzit. kkkk...

tenormin
door tenormin Jun 29, 2023 om 23:54
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik begrijp wat je bedoelt @ sira. Mijn buurvrouw draagt een hoofddoek, maar haar gezicht moet wel heel duidelijk in beeld komen. Er wordt inderdaad een soort dubbele moraal gebruikt: wij moeten ook oren tonen: zij niet. Heb het al heel lang geleden opgegeven om me eraan te ergeren. Heeft toch geen zin? Verspilde energie.

Maar er is ook goed nieuws: in openbare functies mogen geloofsovertuigingen niet meer tot uitdrukking komen. Een heel klein stapje in de goede richting??

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 02:59
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Ik ga komend weekend even langs de foto winkel om mijn pasfoto's te tonen aan de fotograaf.

Ik meet 1 milimeter verschil....

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 09:20
11544 Antwoorden / 51 Vragen

GA, soms tellen cm, in de ruimte is 1 mm al te veel.

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Jun 29, 2023 om 23:49
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nah, nu je er over begint...ik moet ook eens weer mijn paspoort verlengen. Buiten om dat ik dan een stevige trip moet maken, een kamer ergens huren en dan die pasfoto natuurlijk. In mijn geval zie ik het wel als geld klopperij, dit moet toch zeker anders kunnen.

Maar zo'n pasfoto, wat stelt dat nou eigenlijk voor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 03:01
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Atlas,

U slaat de spijker op zijn kop....

De overheid neemt genoegen met Digi D, maar een pasfoto moet aan strenge eisen voldoen en kost de burger onnodig veel geld .....

th
door thieu Jun 30, 2023 om 10:42
148 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon bij iedereen een chip implanteren. Kost één keer geld en je bent er voor de rest van je leven vanaf. Bij een (paspoort) controle ff de scanner er bij en ze weten álles van je. }:->
 ;-)

atlas1302
door atlas1302 Jun 30, 2023 om 11:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik denk dat een Iris scan al meer dan genoeg volstaat. Dan kunnen de vrouwen of mannen gewoon hun hoofdoek/hoofdtooi laten zitten. Ook zijn we dan lekker van dat ouderwetse paspoort af, experts zien nog steeds kans om deze te vervalsen. Een bekende crimineel had deze in ieder geval op zak in Dubai, en hij zal zeker niet de enige zijn. Hoe betrouwbaar is zo'n officieel document dan?

rj
door rjw Jul 1, 2023 om 09:48
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Irisscan. En daarna weer zeuren dat overheden zoveel geld moeten uitgeven aan apparatuur die alle mensen die ID's moeten controleren bij zich moeten hebben.

atlas1302
door atlas1302 Jul 2, 2023 om 10:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

Welnee joh, je denkt echt helemaal dat iedereen zeurt en aan veel geld. De technologie gaat zo snel dat iedereen dat gewoon op zijn mobieltje heeft t.z.t., Samsung had het al ..het zal zeker gaan gebeuren. Eenmaal geregistreerd, kan je over heel de wereld geïdentificeerd worden
Prachtig mooi toch? Geen fraude meer mogelijk met valse documentjes, geen pinpasjes meer. Druk op de knop en ze weten alles over @RJW.
Biometrie!

Ook kleven hier helaas nadelen aan, voordelen en nadelen.

https://www.securitymanagement.nl/biometrie-toegangscontrole-van-de-toekomst/

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jun 30, 2023 om 08:35
520 Antwoorden / Vragen

Een erkend fotograaf kan de foto ook digitaal naar het RDW sturen. Dan is het aanleveren van een correcte foto de verantwoordelijkheid van de fotograaf.

De kosten voor een 'analoge' foto lopen sterk uiteen. Je kunt ze voor 6,95 laten maken maar ook voor 19,95 euro.
Personeel moet er ook een boterham aan hebben natuurlijk en apparatuur kost ook het een en ander.
Shoppen loont in elk geval.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 19:58
11544 Antwoorden / 51 Vragen

In vroeger tijden maakte Max Koot, de hoffotograaf ook pasfoto's, ook hoog geprijsd. En hij had het druk. Waarom? Hij was de hoffotograaf.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 30, 2023 om 09:18
11519 Antwoorden / 15 Vragen
mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 09:22
11544 Antwoorden / 51 Vragen

GA, maar of je voor die paar foto's goedkoper uit bent ...........

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 10:37
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Bedankt Marita,

Ik had dat item ook al gelezen.

Topantwoord

ka
door kaartendraak - Jun 30, 2023 om 10:29
182 Antwoorden / 2 Vragen

Bij heel veel, zo niet de meeste zaken die pasfoto's maken krijg je nieuwe of je geld terug als de gemeente ze afwijst. Die zaak die ze maakt moet tenslotte goede afleveren, want het kost hun geld als men terugkomt en/of daarna nooit meer.
Maar het zou heel wat handiger zijn als de gemeente zelf naast hun balie een hokje heeft waar je gaat zitten, de gemeentewerker stelt de boel in en maakt de foto meteen digitaal, zonder extra kosten, ID is al veel te duur, en die meteen de computer in gaat, zodat je niet met 3 of meer extra pasfoto's zit die je ws jaren niet meer gebruikt. Ze hebben(sommigen)wel van die hokjes, maar dat is enorm veel gedoe met alles juist instellen enz, dat is voor oudere mensen al helemaal niet te doen.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 10:55
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@Kaartendraak, u denkt dat iedereen met "een hokje" een goedgekeurdepasfoto kan maken? Vergeet het maar. En een gemeente ambtenaar alles laten instellen? Vergeet het maar, voor een goede foto heb je wel een bepaalde ruimte nodig. En equipment ..........

ju
door juliomariner Jun 30, 2023 om 22:32
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Hebben ze in stadhuis Enschede. Daar huurt een fotograaf en klein hokje. Ideasl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 00:17
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Hoe is het bij u in Duitsland geregeld?

Kosten 4 pasfoto's,bij u in het land, ook € 15,- ?......

ju
door juliomariner Jul 1, 2023 om 12:14
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nee € 14,99

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 30, 2023 om 11:09
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt geldklopperij maar zo zie ik dat niet, om op reis te gaan heb je vaak de pas nodig en die moet er goed uitzien en dat is van oudsher al zo.
Voor een OV kaart zijn er gelukkig minder strenge regels en kan het met een selfie.
Fijn weekend.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 11:47
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjjoppy,

Bent u het wel met mij eens, dat € 15,- te duur is voor 4 pasfoto's?

sjjoppy
door sjjoppy Jun 30, 2023 om 12:07
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte geboren Amsterdammer,
ja, dat ben ik met u eens, één foto zou genoeg moeten zijn en niet 4 dezelfde.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 12:08
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Effe vraagje GA, wat zou het volgens jou mogen kosten?

sira
door sira Jul 1, 2023 om 14:46
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom staat men altijd zo lelijk op een pasfoto. Het ziet er vaak niet uit.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 1, 2023 om 17:44
7195 Antwoorden / 3 Vragen
rj
door rjw Jul 4, 2023 om 08:59
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@mahadma: die vraag heb ik GA al een paar keer gesteld maar daar antwoord hij niet op. Waarschijnlijk omdat hij geen benul heeft van wat dingen kosten. Hij ziet alleen maar dat mapje met 4 foto's maar snapt niet van andere kosten.

pe
door pebk Jul 5, 2023 om 12:03
581 Antwoorden / 0 Vragen

Precies RJW. Of het nu 1 of 4 of 8 foto's zijn, de kosten zijn nagenoeg hetzelfde.

rj
door rjw - Jun 30, 2023 om 11:37
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Als je naar een goede fotograaf gaat maakt die gewoon pasfoto's die in 1 keer hoed zijn. Die weet namelijk waar het aan moet voldoen.

marita5
door marita5 Jun 30, 2023 om 11:43
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Als je naar een goede fotograaf gaat maakt die gewoon pasfoto's die in 1 keer hoed zijn , lijkt mij niet de bedoeling .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 11:45
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

U,als ICT specialist,  zou toch kunnen uitleggen, dat een fotograaf niet meer nodig is voor een pasfoto met de moderne technieken?

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 12:10
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@GA, DUS een robot kan een goede foto maken? Een robot kan niet geprogrammeerd niets. Een chirurg kan dan ook vervangen worden door een robot, bent u de eerste patiënt?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 12:38
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Mahadma,

Ik snap ,dat u als fotograaf, uw beroep wilt beschermen, maar soms haalt de techniek het beroep in,denk aan bijvoorbeeld vuilnismannen, die geen vuilniszakken meer hoeven te sjouwen......

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 13:52
11544 Antwoorden / 51 Vragen

En nu de vraag: wat zou volgens jou een goede prijs zijn?????? Geef aub eens een antwoord, met specificaties wat een studio compleet kost graag.

Vaak verlopen uw oas rijbewijs enz tegelijk, dan hoeft u maa1 x te betalen voor 4 foto's

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 19:25
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik denk aan € 1,- extra voor het gebruik van de fotocabine voor het maken van een digitale pasfoto......

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 20:01
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Dank je wel, een ruim bedrag € 1,00! Je geeft datzelfd bedrag als fooi bij een kopje koffie of een tapje ............

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 22:10
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Bent u het met mij eens, dat een digitale pasfoto genoeg is voor een nieuw rijbewijs?

ju
door juliomariner Jun 30, 2023 om 22:34
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nee dat is het niet. Daar kom je niet ver mee in de wereld

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 00:15
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Ik heb het over een pasfoto voor het verlengen van je rijbewijs......

ju
door juliomariner Jul 1, 2023 om 12:13
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ook daar kom je niet ver mee

rj
door rjw Jul 4, 2023 om 09:01
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: de kosten zitten niet in die 4 printjes die je mee krijgt. Maar dat is waarschijnlijk te hoog gegrepen voor jou om te snappen.

@marita: Alarm! Er is een tikfout gemaakt op internet.... Had je ook nog inhoudelijke opmerkingen over wat ik geschreven heb?

Topantwoord

Thijs12
door Thijs12 - Jun 30, 2023 om 12:17
544 Antwoorden / Vragen

Als je het niet vandaag regelt kun je maandag schrijven dat de verhoging per 1 juli ook geldklopperij is.
Je bent gewaarschuwd!

Gr
door Grunn1 - Jun 30, 2023 om 13:28
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee een pasfoto voor een officieel document is geen geldklopperij en nee ook geen kartelafspraak.
Aan pasfoto's voor officiële documenten zijn strenge eissen en als de jouwe niet voldeed heb je niet de juiste pasfoto meegenomen en niet laten maken volgens de daarvoor gestelde eissen.
De eissen zijn duidelijk en ook waar je heen kan en als je dat doet wordt die niet afgewezen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 30, 2023 om 13:42
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Waar het mij omgaat, is dat het gemeente loket de pasfoto niet hoeft af te drukken,maar de "shot" samen met de aanvraag doorstuurt naar de RDW.

Dit hoeft toch geen geld te kosten?

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 14:56
11544 Antwoorden / 51 Vragen

GA, werkte u voor niks toen u nog werkte? De ambtenaren berekenen alles!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 19:16
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik zou € 1,- extra voor het maken van de pasfoto redelijk vinden, voor de slijtage van het krukje en het gordijntje........;<))

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 20:02
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ruim denkend! Ben verbaasd. Zou u er zelf voor werken?????

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 20:15
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Waarom zijn er analoge pasfoto's nodig?

Een digitale pasfoto voldoet toch ook?

De foto op je rijbewijs is toch een kopie van de analoge pasfoto ,of zie ik dat verkeerd?

rj
door rjw Jul 15, 2023 om 09:53
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom denk je toch maar steeds dat het geld zit in die paar printjes die je krijgt? Hoe lang sta je al buiten het arbeidsproces waardoor je niet weet of snapt dat digitaal ook geld kost?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 15, 2023 om 10:29
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

U onderschat mijn intelligentie.....

U dacht ook ,dat ik verzonnen had ,dat Mediamarkt aankoopbonnen ging afstempelen met "hygiëne product".

Als u andere forumleden niet steeds zou afkraken ,zou ik meer respect voor u hebben want u geeft soms goede antwoorden bij ICT vragen....

koekeloer
door koekeloer - Jun 30, 2023 om 15:02
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zal de vraag beantwoorden zoals U alles hier van een antwoord voorziet.

Wanneer heeft U de afspraak gemaakt voor Uw verzoek aan de gemeente?
Aan welk loket bent U geholpen?
Bij welke zaak is de pasfoto gemaakt en wanneer?

Hoe lang geleden heeft U Uw rijbewijs gehaald?

Thijs12
door Thijs12 Jun 30, 2023 om 15:16
544 Antwoorden / Vragen

Niet vergeten fotos uploaden als bijlage.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 20:13
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koekeloer,

Uw eerste vraag wordt beantwoord in het topic, dus even goed "koekeloeren"......;<))

Uw andere 3 vragen zijn nog niet aan de orde.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jun 30, 2023 om 16:50
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Waarde GA, Bedenk ook dat je pasfoto's per 4 krijgt. dus u heeft er 5 jaar wat aan voor uw rijbewijs en 10 jaar voor een ID card. Dus effe rekenen: € 15,00 voor pasfoto's, éénmalig elke 10 jaar en u houdt er 2 over voor de fanclub of sportpasjes o i d .

Dus € 15,00 / 2 foto's = € 7,50 per 10 jaar. Dit betekend dus € 7,50 gedeeld door 3.650 (plus schrikkeldagen = 2) = € 0,002.054.704.5 per dag. Ik snap dat dit voor u een onoverkomelijk bedrag is. De "Leges" voor uw rijbewijs/id card worden door de Gemeente bepaald . Gekoppeld aan alle andere autokosten zijn deze kosten (zoals het bij de bel dienst heet) "Nihil" te noemen.

tenormin
door tenormin Jun 30, 2023 om 19:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@mahadma, een rijbewijs is, al heel lang, 10 jaar geldig (voor mensen zonder medische indicatie.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 19:14
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Klopt, maar max tot 75, dan keuring en dan krijg je per 5 jaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 20:18
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Voor zover ik weet is de foto op je rijbewijs een kopie van je analoge pasfoto.....

Waarom dan niet meteen een digitale pasfoto laten maken aan het gemeente loket?

Bijvoorbeeld in zo'n fotocabine.....

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 21:37
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Wie betaalt de meerkosten van 1.00 euro?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 30, 2023 om 22:08
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Mahadma,

De consument betaalt natuurlijk de extra euro voor de pasfoto boven op de verlenging van het rijbewijs.

Bent u het met mij eens,dat een digitale pasfoto voldoende is?

atlas1302
door atlas1302 Jul 3, 2023 om 10:40
341 Antwoorden / 13 Vragen

DigiD vraagt ook om een Digitale foto en mijn Bank Revolut en N26 toch wel. Bovendien werkt DigiD zelfs ook als je het nalaat, hoe betrouwbaar is de overheid dan zelf? Dat is met twee maten meten en zeker geen gelijke monikken en kappen.

Topantwoord

Me
door Meindo - Jun 30, 2023 om 18:52
64 Antwoorden / Vragen

De pasfoto mag maximaal 6 maand oud zijn en moet ik kleur aangeleverd worden. En al je rijbewijs of is kaart krijgt dan zijn ze zwart wit. Wat een gedoe.

mahadma
door mahadma Jun 30, 2023 om 19:16
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat er mensen met een andere huidskleur zijn die in zwart/wit foto niet goed overeenkomen, klanten willen ze wat lichter of donkerder hebben.. En de kleurenfoto wordt daardoor daarna eerlijk in zwart wit weergegeven worden.

Thijs12
door Thijs12 Jun 30, 2023 om 19:18
544 Antwoorden / Vragen

Maar als je de chip met je smartphone uitleest is de foto toch weer in kleur! Dus ook voor de overheid, politie, marechaussee, douane etcetera.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jul 1, 2023 om 08:38
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Dat een pasfoto voor een rijbewijs noodzakelijk is leidt geen twijfel. De gemeente scant het formulier met daarop de foto in en stuur die digitaal naar het RDW op waarna het formulier in het archief wordt bewaard. Voor een fotowinkel zijn pasfoto's een verdienmodel want je moet er meer kopen dan je nodig hebt en daar zit de winst. In een grijs verleden hebben gemeenten geopperd om zelf pasfoto's te mogen maken en dat is technisch ook mogelijk maar je raad het al de fotowinkels hebben dat plan met succes afgeschoten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 11:05
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Goeiemorgen Ronny530,

Heeft u voor ons een link ,waar het staat ,dat fotowinkels bezwaar hebben gemaakt tegen het zelf maken van pasfoto's door de gemeente/overheid?

sjjoppy
door sjjoppy Jul 1, 2023 om 12:14
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemiddag @geboren Amsterdammer,
misschien heeft u iets aan deze link uit 2015 waar het allemaal mee begonnen kan zijn.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/faciliteiten-pasfotos-mogen-binnen-de-muren-van-het-gemeentehuis

ro
door ronny530 Jul 1, 2023 om 12:38
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Sjjoppy 10 punten, Geboren Amsterdammer helaas 0 punten met een dikke foei er bij en geen stempel in uw schoolschrift.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 21:48
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik snap uw opmerking over mij niet....

Het is hier toch de gewoonte om onze antwoorden te onderbouwen?

ro
door ronny530 Jul 2, 2023 om 09:19
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Ik hoef mijn antwoorden niet met bewijzen te onderbouwen en zeker niet een link te vermelden want mijn antwoord betreffende het maken van pasfoto's bij een loket was informatief en als u daar meer over wilde weten had google uw beste vriend geweest. Sjjoppy heeft dat voor u gedaan en kreeg daarom 10 punten en u 0 punten met de bijbehorende tekst die u blijkbaar ongepast vind maar niet zo bedoelt was.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2023 om 12:14
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik snap u nu wat beter.

Voor mij bent u 1 van de netste leden op dit forum met ook goede en keurige antwoorden.

Ja
door JannyBoe Jul 2, 2023 om 18:48
520 Antwoorden / Vragen

Ik snap het niet: voor 'fotowinkels die een plan met succes hebben afgeschoten' is een linkje naar info die iedereen even kan nalezen zo geplaatst. Altijd welkom zulke info.

Of is het slechts een eigen gedachte? Dan is dat het vermelden zeker waard.

Er staan dus wel degelijk apparaten op gemeentehuizen waar je voor weinig geld zelf foto's kunt maken.
Wat fotowinkel er ook van mogen vinden. Ze hebben er blijkbaar geen invloed op gehad.

ro
door ronny530 Jul 3, 2023 om 13:25
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Die apparaten worden niet door de gemeente zelf geplaatst maar door externe exploitanten en dat was niet waar ik op doelde. Technisch is het mogelijk om aan de balie zelf een digitale pasfoto te laten maken en die foto op het formulier te printen maar helaas is het er niet van gekomen.

ro
door ronny530 Jul 3, 2023 om 13:30
2785 Antwoorden / 41 Vragen

@GeborenAmsterdammer, ik doe mijn best en soms zijn mijn gegeven reacties zoals op de uwe met een vette knipoog bedoeld.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 22:22
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik lees uw antwoorden altijd met aandacht bij een nieuw topic :  u bent toch wel voor mij  een "autoriteit" hier op dit forum.

Ik heb u nooit betrapt op een akelige opmerking naar andere leden.

Fijne avond verder.

Ja
door JannyBoe Jul 4, 2023 om 07:42
520 Antwoorden / Vragen

Blijft het feit dat de opmerking over 'fotowinkels die een plan met succes hebben afgeschoten' nergens terug te vinden is en ook niet aangetoond wordt.

Er wordt de professionele branche iets toegedicht wat feitelijk niet aan de orde is.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jul 1, 2023 om 11:14
520 Antwoorden / Vragen

Nogmaals, je hoeft helemaal niet naar het loket van de gemeente met een analoge pasfoto en formulieren.
Je kunt het allemaal digitaal laten regelen door de fotograaf bij de RDW.

Maar dan nog zult u een fotograaf het voorbereidende werk moeten laten doen.
Tegen betaling.
Het ambtelijk apparaat doet de rest.
Ook tegen betaling.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 11:38
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jannyboe,

Ik snap uw punt.

Maar die pasfoto's kunnen makkelijk op het gemeenteloket worden gemaakt.

Ja
door JannyBoe Jul 1, 2023 om 17:53
520 Antwoorden / Vragen

Ook goed, maar wel tegen betaling want er wordt werk en techniek ingezet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 1, 2023 om 11:33
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Ik vond die gemeente-ambtenaar ook best arrogant, want hij legde niet goed uit wat er precies aan de pasfoto mankeerde.

Ik kreeg bijgevoegde brief mee voor de fotograaf : echt bizar.....

ju
door juliomariner Jul 1, 2023 om 12:13
1329 Antwoorden / 2 Vragen

War is er niet duidelijk aan. De maat klopt niet. Welke toelichting wilt u nig meer?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 13:13
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Ik had toch echt wat meer uitleg willen hebben van de ambtenaar waarom mijn pasfoto niet geschikt is.....

Ik meet 1 millimeter verschil met de eisen....ik had dit graag duidelijk vermeld willen hebben, desnoods mondeling.

Het leek alsof deze ambtenaar zat te muggeziften......was ook heel arrogant qua houding......

ju
door juliomariner Jul 1, 2023 om 13:30
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Waarcwilt u dan de grens leggen. 1 mm te groot is te groot. Ze hebben zo'n frame waar ze de foto inleggen. Als uw gezicht dan niet helemaal zichtbaar is dan is de foto niet goed.

mahadma
door mahadma - Jul 1, 2023 om 15:00
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Er rest mij nog 1 vraag: Wat deed/doet @GA in zijn werkzaam leven, om aan een inkomen te komen, als hij al 1 hele euro over heeft voor een pasfoto .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 1, 2023 om 15:11
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Mahadma,

Dat is wel een erge privé vraag.....;<))

Maar als u goed heeft opgelet, heb ik altijd gezegd ,dat ik zelf gemeente-ambtenaar ben in mijn werkzaam leven.

mahadma
door mahadma Jul 1, 2023 om 16:50
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Dat verklaart veel, dank u wel.

Ozymandias
door Ozymandias - Jul 2, 2023 om 11:54
168 Antwoorden / Vragen

Wat een kansloos topic.

Nee, de prijs is niet te duur.
Nee, de fotos maken ze niet op het gemeentehuis want dat is hun verantwoordelijkheid niet
Nee, gezichtsherkenningscameras kunnen geen pasfoto's maken
Ja, tegenwoordig krijg je je pasfoto's ook gewoon digitaal mee (als je naar de juiste winkel gaat).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2023 om 12:06
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Kunt u onderbouwen waarom u pasfoto's niet duur vindt?

Waarom wilt de gemeente niet verantwoordelijkheid nemen voor de pasfoto's?

Dan is een pasfoto toch geldklopperij?

mahadma
door mahadma Jul 2, 2023 om 19:32
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Kunt u  GA, onderbouwen met getallen graag, waarom u het duur vindt?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 2, 2023 om 21:23
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Zie hieronder.....

Ozymandias
door Ozymandias Jul 3, 2023 om 17:23
168 Antwoorden / Vragen

Wat jij doet is helemaal geen onderbouwing.

Mijn onderbouwing, die een keer per 10 jaar dat ik pasfoto's moet laten maken kan ik mij echt niet druk maken om 15 euro. Ik heb wel wat beters te doen dan dat.

Het is niet de verantwoording van de gemeente. Het is jouw verantwoording. Je bent toch een volwassen persoon?

Je bent weer lekker Amsterdams moeilijk aan het doen om niets. Vermoeiend.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 20:12
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ozymandias,

Het gaat niet alleen om de prijs van de pasfoto's: voor € 48,15 kan ik een hele week eten....

Waarom niet meteen een pasfoto erbij laten maken voor die prijs :

https://www.amsterdam.nl/burgerzaken/rijbewijs/rijbewijs-verlengen-categorie-toevoegen/

Ozymandias
door Ozymandias Jul 4, 2023 om 17:10
168 Antwoorden / Vragen

Het gaat je wel om de prijs. Dat zeg letterlijk in je OP.

Echt, je bent gewoon verwend en je wil alles voor niets blijkbaar. Zoek het lekker uit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 2, 2023 om 21:22
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Een kleine update : ik ben vandaag teruggegaan naar de fotowinkel (zie bijgevoegde foto).

De verkoper weigerde om mijn geld terug te geven.

Meneer gaf aan, dat het vaker voorkomt ,dat pasfoto's worden geweigerd door de gemeente......

Meneer gaf ook aan om geen betere pasfoto's te kunnen maken.....

Dit lijkt op beunhazerij.....

Let op : ga bij dit bedrijf geen pasfoto's laten maken.

Waarom is er geen keurmerk voor
pasfoto's?:<((

Thijs12
door Thijs12 Jul 3, 2023 om 10:17
544 Antwoorden / Vragen

Cartridge depot om fotos te maken?
Ga naar een door de gemeente gecertificeerde fotozaak, waar je meteen een online aanvraag kunt doen.
Goedkoop is duurkoop. Of het nu een cartridge handel of een ambtenaar met een een bijbaantje als fotograaf betreft.
Vakmanschap moet betaald worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 10:48
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs,

Consumenten zouden niet verantwoordelijk moeten zijn voor goede pasfoto's.....

Het kan ook zijn, dat die gemeente-ambtenaar zat te muggeziften.....

Ik ga vandaag naar een andere winkel voor een second opinion over mijn huidige pasfoto's.

Ja
door JannyBoe Jul 3, 2023 om 11:41
520 Antwoorden / Vragen

Een pasfoto die te groot is voldoet niet aan de basiskwaliteit die je mag verwachten. Dat lijkt helemaal nergens op. Slechte service dan men u uw geld niet teruggeeft @GA.

mahadma
door mahadma Jul 3, 2023 om 12:35
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Dat worden dan (in totaal in tijd en moeite) erg tijdrovende pasfoto's.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 12:55
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Jannyboe en Mahadma,

Fotowinkels lijken op rijscholen : er zitten slechte tussen,maar soms heb je ook te maken met humeurige rij-examinatoren (bij pasfoto's: gemeente-ambtenaren....).

De consument is de dupe.

rj
door rjw Jul 4, 2023 om 09:04
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dit is helemaal geen fotowinkel! Ben je nu echt zo dom of doe je alsof??

Of koop jij ook je brood bij de opticien en gaat dan klagen dat opticiens slecht brood bakken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 4, 2023 om 12:30
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Niet zo overdrijven.....

Als ik in een winkel pasfoto's koop, mag ik ervan uitgaan ,dat ze goed zijn.

ne
door neodutchio - Jul 3, 2023 om 13:17
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe lachwekkend, pasfoto's laten maken bij cartridgedepot en geen garantie hebben dat dit de juiste foto's zijn voor een officieel document. En dan zelf niet doorhebben waarom de juiste fotografen met garantie 5 euro meer vragen.

Wel denken dat je gratis een automaat kan neerzetten en dat je 1 euro mag betalen voor de slijtage aan het krukje en het gordijntje. Dan krijg je uiteraard wel de juiste maat foto, maar zal je net zien dat je zelf verkeerd zit.

Pasfoto's maken is een klusje van 5 minuten en kost €15,-. Ex btw is dat €12,39. De fotograaf wil inkomen hebben, moet huur betalen, gas/water/licht en het apparaat is ooit gekocht. Wat zou een reeele prijs zijn waarbij je officiële pasfoto's mag ontvangen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 17:05
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

U praat erover alsof het om klein geld gaat......

In werkelijkheid is het te schandalig voor woorden.

Pasfoto's zijn geldklopperij.

atlas1302
door atlas1302 Jul 3, 2023 om 18:38
341 Antwoorden / 13 Vragen

Gewoon gelul Neo, het gaat om de foto en niet om de prijs. En daar is deze fotograaf niet toe in staat, niet de verantwoording voor niemand.
Er is zelfs BTW betaald voor de service!

ju
door juliomariner Jul 3, 2023 om 18:54
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nee het gaat erom dat het 15 euro kost. Dat de fotos niet goed zijn bevonden en de fotograf geen geld retour wil geven of nieuwe maken is een ander punt  waar GA terecht een punt van maakt. GA blaast het hel topic hoog van de toren dat het schandalig duur is, Neo geeft (terecht) aan dat dit niet te duur is en dat vind GA dan weer schandalig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 19:30
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

U legt woorden in mijn mond : de prijs voor pasfoto's is  gewoon hoog.

Wat schandalig is, dat de overheid dit soort praktijken wat betreft pasfoto's toestaat : dus hoge prijzen laten berekenen voor pasfoto's en de verantwoordelijkheid leggen bij de consument.

ne
door neodutchio Jul 3, 2023 om 19:39
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Geboren Amsterdammer, kom nu eens met een reeele berekening wat een pasfoto mag kosten.

Dus loon fotograaf €75,- per uur
Verwarming en verlichting 4m2 ruimte
Huur van 4m2 ruimte
Juiste fotopapier
Afschrijving opstelling (kruk, doek, enz)
Afschrijving apparatuur (camera, scherm, printer, verlichting)
Reservatie voor de rustige momenten.

Als ik naar de kale prijzen zou kijken, dan kom ik uit op een prijs van rond de €11,- ex btw voor enkel loon, verwarming/verlichting, huur, materialen en licencies, afschrijvingen. Incl BTW kom je dus al bijna aan de €15,-.
Hoe kunt u van een professionele fotograaf verwachten dat het goedkoper kan?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 20:09
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik ga niet niet weer deze discussie met u aan.

Kijk voor de prijs even in de link hieronder : voor € 48,15 kan ik een hele week eten.....:

https://www.amsterdam.nl/burgerzaken/rijbewijs/rijbewijs-verlengen-categorie-toevoegen/

ne
door neodutchio Jul 3, 2023 om 20:55
5156 Antwoorden / 12 Vragen

 Verzekering, wegenbelasting en brandstof is ook niet gratis.

Maar wat is nu het echte probleem, een fotograaf die goedkoop werkt en prutswerk aflevert, dat een echte fotograaf een boterham verdiend of dat de prijs van een rijbewijsverlenging te hoog is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 22:13
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Er is een soort marktwerking bij pasfoto's....en u weet : alles wat met marktwerking te maken heeft ,wordt duurder en slechter.

rj
door rjw Jul 15, 2023 om 09:56
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Geef nou toch gewoon eens een berekening waarvoor een fotograaf volgens jou pasfoto's moet kunnen maken. Die vraag is al meerdere keren gesteld en je draait er maar om heen. Waarschijnlijk omdat je er achter bent gekomen dat je gewoon geen idee hebt waar je het over hebt. Of gewoon zo dom bent dat je de vraag geeneens snapt.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jul 3, 2023 om 14:29
520 Antwoorden / Vragen

De winkel garandeert officiële pasfoto's te maken voor documenten.
En bij 'toch afgekeurd' maakt men een 'gratis en direct een nieuwe foto'.

Daar is niks lachwekkende aan. De winkel moet leveren wat beloofd is. De prijs doet er niet toe. Afspraak is afspraak.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 18:41
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jannyboe,

De winkel heeft de prijzen inmiddels verhoogd.

Helaas doet meneer niet aan geld terug geven....

Thijs12
door Thijs12 - Jul 3, 2023 om 14:40
544 Antwoorden / Vragen

Consumenten zijn er natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor als ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan bij beun de haas uitkomen.
Eerst er over afgeven dat 15 euro te duur is en er toch 5 euro op weten te besparen.
Inmiddels in de nieuwe maand de aanvraag kosten 8 euro omhoog plus nieuwe foto's voor 15 euro. Volgende keer maar meteen de bonafide vakman iets laten verdienen.

Ja
door JannyBoe Jul 3, 2023 om 18:27
520 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf dat de foto's maakt en garandeert dat die aan de eisen voor officiële documenten voldoet is dé partij die verantwoordelijk is.
En niet de consument.

De aanname dat iets dat goedkoper is dan elders inferieur van kwaliteit zou zijn is een aanname.
Het bedrijf moet leveren wat het belooft, ongeacht de prijs.
Afspraak is afspraak.

atlas1302
door atlas1302 Jul 3, 2023 om 18:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Goed = goed, de rest onzin.

Als dit bedrijf dat niet kan, ga dan koekkies bakken...koekenbakkers.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 19:48
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs,

Uw opmerking, dat ik "voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten" vind ik ongenuanceerd: voor mij is € 9,50 een dag eten.

Pasfoto's mogen niet de verantwoordelijkheid zijn van de consument.

Er moet zo snel mogelijk een keurmerk komen voor pasfoto's.

mahadma
door mahadma - Jul 3, 2023 om 14:46
11544 Antwoorden / 51 Vragen

In 2009 moest mijn toenmalige partner bij het stadhuis bij een gemeente ambtenaar een "gelegaliseerde" handtekening zetten, kosten toen voor "zien dat de handtekening gezet werd" en een stempel zetten  waren € 12.50. En dan zou een gemeente ambtenaar voor effectief een foto maken voor 1 euro moeten doen .......... in 2023........

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 20:04
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik vond € 48,15    al een flink bedrag: daar kan ik 1 week van eten.....

Zie hier:

https://www.amsterdam.nl/burgerzaken/rijbewijs/rijbewijs-verlengen-categorie-toevoegen/

rj
door rjw Jul 4, 2023 om 09:05
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Ook hier dan maar de vraag: wat zou het dan wel moeten kosten? Als je iets te duur vindt moet je dat kunnen onderbouwen.

Topantwoord

dm
door dmv - Jul 3, 2023 om 18:41
71 Antwoorden / 11 Vragen

De voorwaarden waar de foto aan moet voldoen zijn prima online te vinden.
Ik heb een selfie gemaakt, conform eisen bewerkt, geprint en deze staat nu in mijn paspoort.

Mabelle
door Mabelle - Jul 3, 2023 om 20:14
427 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Amsterdammer,

Heeft u een foto zodat ik zelf even de kwaliteit kan beoordelen en de maat op kan nemen?;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 3, 2023 om 22:11
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@ Mabelle,

Geef mij even uw adres, dan kom ik morgen even langs......;<))

atlas1302
door atlas1302 Jul 4, 2023 om 13:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

@Mabelle,

Ik kom samen met G.A. carpooling natuurlijk, geef ons even het adres zodat u kan beoordelen en de maat opnemen. Krijgen we wel garantie voor goedkeuring, en wat is de prijs?

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jul 4, 2023 om 13:27
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Toch een heel gedoe op een pasfoto als zelfs een reactiegever de pasfoto wil controleren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 4, 2023 om 20:50
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Ronny530,

Ik ben vandaag bij een andere fotowinkel geweest voor een second opinion : het verschil is echt minimaal.

Ik ga binnenkort nog een keer dezelfde pasfoto aanbieden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 13, 2023 om 20:02
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden,

Een update.

Vandaag heb ik mijn nieuwe rijbewijs opgehaald (zie bijgevoegde foto) met dezelfde pasfoto.......bizar toch?......

Tips :

a : Ga niet bij de ambtenaar klagen over de dure pasfoto's.......

b : Maak de pasfoto's zo dicht mogelijk bij het gemeentehuis.....

c : Als de pasfoto wordt afgekeurd , probeer dan een week later opnieuw met dezelfde pasfoto.......

ne
door neodutchio Jul 13, 2023 om 20:21
5156 Antwoorden / 12 Vragen

a: Een ambtenaar gaat niet over de hoogte van de prijs van elders gemaakte pasfoto's;
b: Ik zou het gewoon bij een goede fotograaf maken die garantie geeft, ondanks waar die zit;
c: Of vraag wat er aan de hand is en ga terug naar de fotograaf.

mahadma
door mahadma Jul 13, 2023 om 20:38
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ik begreep dat GA zelf gemeente ambtenaar is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2023 om 21:42
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Ik mag in ieder geval nu officieel op een tractor rijden in uw dorp......;<))

ne
door neodutchio Jul 13, 2023 om 22:34
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ik woon in een stad en toevallig van de week een tractor in de straat gehad die met pijn en moeite kon keren omdat deze de straat niet meer uit kon.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2023 om 22:59
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Welke stad bedoelt u?

ne
door neodutchio Jul 14, 2023 om 08:02
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn meer steden in Nederland dan alleen Amsterdam hoor. In heel Nederland zijn zelfs 2.500 steden te vinden.

Thijs12
door Thijs12 - Jul 13, 2023 om 20:33
544 Antwoorden / Vragen

Ga gewoon naar de vak fotograaf die de foto online naar de gemeente stuurt. Hoef je er pas naar toe om je document op te halen.
Dan hoeft er ook niet zo'n toestand gemaakt te worden voor foto's of steigers.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2023 om 21:49
1768 Antwoorden / 31 Vragen

@Thijs12,

Achteraf gezien was dat waarschijnlijk beter geweest.

Toch blijf ik erbij, dat een pasfoto geldklopperij is.......

mahadma
door mahadma Jul 14, 2023 om 09:49
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Deze opmerking verbaasd mij niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 14, 2023 om 23:10
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Ik hoop, dat over 10 jaar het afgelopen is met de geldklopperij bij pasfoto's.....;<))

Ojee,volgend jaar verloopt mijn paspoort : gaat mij weer extra geld kosten voor de pasfoto.....:<((

mahadma
door mahadma Jul 15, 2023 om 00:50
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@GA, weet wat geldklopperij is? Een legalisatie van een handtekening kost € 16,15, dàt is pas geldklopperij. Daar moet de ambtenaar zien dat iemand een handtekening zien zetten, de ambtenaar moet ook tekenen en een stempel zetten. U bent expert in het niet gunnen van brood op de plank bij de fotograven.

O ja, u had ipv één 4 of 6 pasfoto's gehad, die kunt u volgend jaar dan gewoon voor € 0,00 gebruiken voor uw paspoort. Meevaller!!!! Ga maar vast sparen, kost u € 77,87 (ik laat aan u over of dàt geldklopperij is.)

Thijs12
door Thijs12 - Jul 15, 2023 om 12:21
544 Antwoorden / Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 15, 2023 om 12:25
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Leuke reclame voor Juliomariner.......;<))