Is een snorfiets een veilig vervoermiddel?
is het vervoermiddel 'snorfiets' in Nederland wel een veilig vervoermiddel?
Dit vraag ik u naar aanleiding van de discussie over een helmplicht voor de snorfiets op 11 december https://nos.nl/artikel/2263057-tweede-kamer-wil-helmplicht-voor-snorfietsers.html of https://www.telegraaf.nl/nieuws/2902762/had-ik-maar-een-helm-op-gehad
Bij de SWOV zag ik in het document "Monitor_Verkeersveiligheid_2018__Doorpakken_om_de_verkeersveiligheid_effectief_te_verbeteren" een grafiek "Overlijdensrisico per vervoerswijze" (p.11) en daar schiet een staaf voor "Gemotoriseerde tweewieler" zo op het oog drie keer verder uit dan die voor fietsers of voetgangers.
De wetgever suggereert dat het een veilig vervoermiddel is. Als een fiets. Op het fietspad. Maar dan met een beetje motorondersteuning. Maar toch, het lijkt meer op een bromfiets dan op een e-bike. Maar de bromfiets is zelfs weer veiliger dan de snorfiets begreep ik. Snorfietsen komen voor automobilisten uit de dode hoek uit het niets bij het afslaan. Ze geven geen voorrang aan de snorfiets die ze niet zagen en de snorfiets ziet vol ongeloof dat de automobilist geen voorrang geeft. Heeft de bromfiets geen last van.
Graag uw persoonlijke ervaringen en observaties!
Wat een vraag, is een autoped een veilig vervoermiddel, of wandelen ? Dat ligt voor het grootste deel aan u zelf en een aantal procenten aan de andere deelnemers op de weg. So wie so een helm op doen, dat hoeft niet perse een
grote zware helm te zijn als motorrijders of scooters met een geel kenteken dragen, te zijn. Ik zelf heb een"gewone' fietshelm van de anwb, dat zal als ik komt te vallen en met mijn hoofd op het asfalt stuiter ook geen 100% veiligheid bieden maar in ieder geval iets tegnhouden.
En het probleem met de snorfiets is dat de overheid heeft bepaald dat ze niet sneller dan 25 km mogen maar dat denk ik 90% aanzienlijk sneller rijdt, ook die van mij (2e hands) en op de teller 50 haalt dus met de afwijking misschien net iets over de 40. En als je rust rijdt is er niets aan de hand, als je als zovelen van de jeugd er mee gaat scheuren en met niemand op het fietspad rekening houdt, dan kun je zeggen dat een snorfiets misschien onveilig is.
De keus is aan u.
@VDLIEUW,
Dit is geen rare vraag !
Ik vind de elektrische fiets gevaarlijker voor het overige verkeer omdat je op afstand vaak niet kunt zien hoe snel ze gaan...
Vooral als er een fietstas over de accu zit.
Van een snorfiets weet je ongeveer de snelheid....
Vooral als er een fietstas over de accu zit.
Hoebedoelu, als er geen tas over zit kun je de snelheid dan wel bepalen?
Ik heb ook zo'n traporgel met ondersteuning, maar geen accu onder de bagagedrager.
En sowieso kan je bij een aankomende fiets niet zien of er wel of geen accu in, aan of op zit, aangezien de berijder van het rijwiel deze volledig afschremt.
De gereden snelheid kan je toch wel aardig, met enige marge, inschatten en dat ligt meestentijds ergens tussen 0 en te hard in.
@Gerbera&Mein,
Ik pleit voor het voeren van de oranje plaat op het voorspatbord van de elektrische fiets.
Dit is veilig voor de andere weggebruikers .
Wat een vreemde vraag. Geen enkel vervoermiddel is veilig (zelfs de benenwagen niet) als je overhoop gereden wordt.
@Netflixfan,
Het is geen vreemde vraag !
Snorfietsen worden misbruikt .
Ik pleit voor een verplichte rijleeftijd van een snorfiets vanaf 30.
Dan zijn de hormonen wat rustiger geworden....
Dan pleit ik voor een maximale leeftijd waarop je nog je mening mag geven van 50. Daarboven worden veel mensen ouwe zeuren die vergeten zijn dat ze jong zijn geweest. En een verbod dat ouderen met een scootmobiel de buurt mogen terroriseren. Vanmiddag weer een paar van die lui moeten ontwijken in het winkelcentrum.
@Jorisw,
Dit topic gaat over de snorfiets in vergelijking met de ebike.
Een snorfiets is net zo veilig en/of onvelig als elk ander vervoermiddel.
De berijder bepaald voor een groot deel hoe hij/zij met zijn/haar veilheid en dat van de overige weggebruikers omgaat.
Maar als je met een gangetje van 25 km/h of hoger met je knarrtje op de straatstenen knalt, dan winnen de straatstenen gegarandeerd, maar dat geldt ook voor een fiets (met of zonder E.) en zelfs voor een voetganger.
Beveilig jezelf, van een ander mag/kan je dit niet verwachten.
Overigens zou een helmplicht voor fietsers (met en zonder E.) en snorfietsers een hele goede verplichting zijn, het zou een hoop persoonlijk leed kunnen voorkomen.
Er zal wel veel weerstand tegen bestaan, maar "Pot op je hasses" en in de korste keren ben je er aan gewend.
@Mein33,
Ik ben het met je eens tot en met een elektrische fiets voor een helmplicht .
Voor een normale fiets vind ik een verplichte helm te ver gaan.
In bijvoorbeeld Duitsland in een helm verplicht op de fiets.
Een fietshelm is in Duitsland niet verplicht, tenzij u op een racefiets of mountainbike rijdt.
Als de snorscooters met geen mogelijkheid op te voeren waren en dus max 25 km zouden kunnen rijden zou er weinig aan de hand zijn.
Er zijn voldoende wolven in schaapskleding, lees snorscooters die eruit zien als snorscootyer maar racemonsters zijn die probleemloos vaak 60 of meer km per uur kunnen. Je kan kiezen: Of snorscooters een helmplicht of de snorscooters verbieden en laten ombouwen tot gele plaatjes met helmplicht.
@Kassagebruiker,
Ik pleit voor een minimumleeftijd voor snorfietsen van 30 jaar.
Het zijn immers vooral jongeren,die zich niet aan de snelheid houden.
020 bewoner,
Dis is een behoorlijk discriminerende en stigmatiserende opmerking, Je wil vandaag niet alle 30 plussers met opgevoerde snorscooter berijders op de koffie krijgen, je komt koffie en kopjes tekort.
Ik pleit voor een rijbewijs + verplichte verzekring voor elke bestuurder van elk motorvoertuig in de ruimste zin des woords, dus ook scootmobielrijders, die zijn (over het algemeen) wat ouder en soms gehandicapt, en die denken vaak dat ze alles nog kunnen, zien en horen, echter die mogen wèl zonder enig examen/controle of ze het wel kunnen fysiek gezien de weg op. Electro fietsen hebben ook een motor, dus ook een rijbewijs. De rest moge duidelijk zijn. Ook ben ik voor herhalingcursussen eens in de 10 jaar voor alle rijbewijshouders Ik heb ook bijna 50 jaar geleden mijn examen gehaald, echter er zijn véél regels veranderd, borden gewijzigd enz. Door een tussentijds beroepsmatig examen, theorie, merkte ik al dat ik niet alles meer wist. Al was het maar theorie, een kort examen in de prakrijk zou ook zeker goed zijn. Daarmee wordt èn het verkeer veiliger en brokkenpiloten gaan zo van de weg af.
Op scholen hebben ze fiets examens, de rit naar school is een gewone rit voor de kids, het examen steken ze overal hun hand uit, stoppen voor rood en houden zich aan de regels. Gaan ze weer naar huis zijn het ongeleide projectielen met een verkeersdiploma op zak.
@Kassagebruiker,
Een scootmobiel heeft een WA verzekering.
Ik ben het voor de rest met je eens maar dat is aan de politiek.
Topantwoord
De wetgever suggereert dat het een veilig vervoermiddel is. Als een fiets. Op het fietspad.
De wetgever suggereerd niets maar geeft aan dat het een veilig vervoermiddel is.
Maar dan wel bij normaal gebruik en daar schort nog wel het een en ander aan. In tegenstelling met een e-bike schakeld de ondersteuning bij 25 km/u niet uit. Met name de snelheid waarmee sommige over het fietspad scheuren is net als een snorscooter moeilijk in te schatten voor ander verkeer. Datzelfde geldt voor de zgn tour de france fietsers die denken dat het fietspad van hen is. Ook die zouden ze moeten verplichten een (fiets)helm te dragen. Overigens voor sommige e-bike rijders/sters zou dit ook geen overbodige luxe zijn want daar lijkt het er op dat hoe ouder hoe meer haast zij hebben dus op volle snelheid rijden.
Dat is zoals u vraagd mijn persoonlijke mening en observatie, en ik zit dagelijks op mijn e-bike, wel met een petje op, en wordt vaak in het kielzog van mederijders/sters mee gezogen.
Vriendin van me werkt als opnamefunctionaris in de verpleeghuiszorg. Dagelijks worden oudjes opgenomen die hun rijkunsten fors hebben overschat.
@Gerbera,
Ik raad je DRINGEND een fietshelm aan.
Vooral nu het gladder wordt....
@amsterdammer, ik ben gekke gerritje niet, als het glad is blijft mijn fiets in de stalling.
Je hebt een snorfiets en je wilt geen helm op? Je haar gaat er van in de war of het is niet stoer genoeg?
Wat wil je met persoonlijke ervaringen en observaties. Een werkstuk maken voor school?
Dit soort discussies waren er zo'n 40 jaar terug over de helmplicht van een brommer.
@Panter22,
Een nieuwe discussie is nodig !
Op zich zijn een fiets, step, e-bike, bromfietsauto, vrachtauto, trein, vliegtuig, schip veilige vervoermiddelen maar het zijn helaas de berijders, bestuurders etc. die onveilige situaties veroorzaken.
En hoe komt u op het idee dat een bromfiets(berijder) niet in een zg dode hoek van een auto of vrachtauto zou zitten?
Ik zal het verder maar niet vooral ook over het overschrijden van maximum snelheden voor bromfietsen hebben.
De helmplicht doet het aantal ongevallen niet afnemen maar de kans op het overleven van een ongeval neemt wel toe. Er zou eens onderzoek gedaan kunnen worden naar ongevallen waarin de snorfietser schuldig is aan het ongeval en ook naar het aantal gevallen dat een snorfiets sneller kan dan wettelijk is toegestaan. Als uit die onderzoeken blijkt dat veel ongevallen aan de snorfietser zelf te wijten zijn dan is het veel nuttiger om als overheid daar op in te spelen en niet op een helmplicht. Voor de toekomst zie ik een E-bike als het meest gevaarlijke vervoermiddel want het wordt voor een automobilst steeds moeilijker om de snelheid van zo'n E-bike in te schatten en de gebruikers gedragen zich net als fietsers die met alles weg komen omdat ze zwakke deelnemenrs zijn. Met een gangetje van 25 km tegen het verkeer in rijden, rood verkeerslicht negeren, geen licht voeren omdat de accu het langer volhoud en vooral blijven appen want de sterkere verkeersdeelnemer dient de zwakkere verkeersdeelnemer te beschermen. Het is niet zo dat ik alle E-bike gebruikers van dit gedrag beschuldig maar ik rij veel stadsverkeer en kom vaak verkeerssituaties tegen waarin het net aan goed gaat omdat de automobilist optijd in de remmen ging. Saillant detail is dan wel dat er vaak een middel vinger wordt uitgestoken maar die is niet van de automobilist.
@RON503 ,
Amen !
Ik maak hetzelfde als jij mee hier in Amsterdam.
De zwakste schakel in het verkeer zit op of in het voertuig....
@Holstein,
Het grootste gevaar van een elektrische fietser, is dat hij/ zij vaak geen rijbewijs heeft.
Vandaag nog reed ik er bijna 2 aan in Amsterdam noord: het waren weer 2 pizzabezorgers, die met elkaar aan het racen waren op het fietspad; ook nog tegen het verkeer in rijdend.....
@RRustema,
Eindelijk weer een goede topic !
Ik pleit voor een minimumleeftijd voor snorfietsen vanaf 30 jaar.
De monteur van mijn bromscooter is 21.
Hij heeft een Vespa snorscooter, die hij heeft opgevoerd tot 90 km per uur !
Het zijn vooral de jongeren, die zich dus niet aan de snelheid houden .
Vanaf 30 verwacht ik,dat de hormonen rustiger zijn geworden en het verstand volwassenen......
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer