rr
door rrustema_1 Dec 21, 2018 om 12:36
Auto & vervoer
Is een snorfiets een veilig vervoermiddel?

is het vervoermiddel 'snorfiets' in Nederland wel een veilig vervoermiddel?

Dit vraag ik u naar aanleiding van de discussie over een helmplicht voor de snorfiets op 11 december https://nos.nl/artikel/2263057-tweede-kamer-wil-helmplicht-voor-snorfietsers.html of https://www.telegraaf.nl/nieuws/2902762/had-ik-maar-een-helm-op-gehad

Bij de SWOV zag ik in het document "Monitor_Verkeersveiligheid_2018__Doorpakken_om_de_verkeersveiligheid_effectief_te_verbeteren" een grafiek "Overlijdensrisico per vervoerswijze" (p.11) en daar schiet een staaf voor "Gemotoriseerde tweewieler" zo op het oog drie keer verder uit dan die voor fietsers of voetgangers.

De wetgever suggereert dat het een veilig vervoermiddel is. Als een fiets. Op het fietspad. Maar dan met een beetje motorondersteuning. Maar toch, het lijkt meer op een bromfiets dan op een e-bike. Maar de bromfiets is zelfs weer veiliger dan de snorfiets begreep ik. Snorfietsen komen voor automobilisten uit de dode hoek uit het niets bij het afslaan. Ze geven geen voorrang aan de snorfiets die ze niet zagen en de snorfiets ziet vol ongeloof dat de automobilist geen voorrang geeft. Heeft de bromfiets geen last van.

Graag uw persoonlijke ervaringen en observaties!

3308 16 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Dec 21, 2018 om 12:47
218 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een vraag, is een autoped een veilig vervoermiddel, of wandelen ? Dat ligt voor het grootste deel aan u zelf en een aantal procenten aan de andere deelnemers op de weg. So wie so een helm op doen, dat hoeft niet perse een
grote zware helm te zijn als motorrijders of scooters met een geel kenteken dragen, te zijn. Ik zelf heb een"gewone' fietshelm van de anwb, dat zal als ik komt te vallen en met mijn hoofd op het asfalt stuiter ook geen 100%  veiligheid bieden maar in ieder geval iets tegnhouden.
En het probleem met de snorfiets is dat de overheid heeft bepaald dat ze niet sneller dan 25 km mogen maar dat denk ik 90% aanzienlijk sneller rijdt, ook die van mij (2e hands) en op de teller 50 haalt dus met de afwijking misschien net iets over de 40. En als je rust rijdt is er niets aan de hand, als je als zovelen van de jeugd er mee gaat scheuren en met niemand op het fietspad rekening houdt, dan kun je zeggen dat een snorfiets misschien onveilig is.
De keus is aan u.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:14
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@VDLIEUW,

Dit is geen rare vraag !

Ik vind de elektrische fiets gevaarlijker voor het  overige verkeer omdat je op afstand vaak niet kunt zien hoe snel ze gaan...
Vooral als er een fietstas over de accu zit.

Van een snorfiets weet je ongeveer de snelheid....

gerbera
door gerbera Dec 23, 2018 om 10:59
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Vooral als er een fietstas over de accu zit.

Hoebedoelu, als er geen tas over zit kun je de snelheid dan wel bepalen?

me
door mein33 Dec 23, 2018 om 11:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb ook zo'n traporgel met ondersteuning, maar geen accu onder de bagagedrager.
En sowieso kan je bij een aankomende fiets niet zien of er wel of geen accu in, aan of op zit, aangezien de berijder van het rijwiel deze volledig afschremt.
De gereden snelheid kan je toch wel aardig, met enige marge, inschatten en dat ligt meestentijds ergens tussen 0 en te hard in.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 23, 2018 om 20:34
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Gerbera&Mein,

Ik pleit voor het voeren van de oranje plaat op het voorspatbord van de elektrische fiets.
Dit is veilig voor de andere weggebruikers .

Cookies
door Cookies - Dec 21, 2018 om 13:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat een vreemde vraag. Geen enkel vervoermiddel is veilig (zelfs de benenwagen niet) als je overhoop gereden wordt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:20
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Netflixfan,

Het is geen vreemde vraag !

Snorfietsen worden  misbruikt .

Ik pleit voor een verplichte rijleeftijd van een snorfiets vanaf 30.
Dan zijn de hormonen wat rustiger geworden....

jo
door jorisw Dec 23, 2018 om 00:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dan pleit ik voor een maximale leeftijd waarop je nog je mening mag geven van 50. Daarboven worden veel mensen ouwe zeuren die vergeten zijn dat ze jong zijn geweest. En een verbod dat ouderen met een scootmobiel de buurt mogen terroriseren. Vanmiddag weer een paar van die lui moeten ontwijken in het winkelcentrum.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 23, 2018 om 20:38
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Jorisw,

Dit topic gaat over de snorfiets in vergelijking met de ebike.

me
door mein33 - Dec 21, 2018 om 13:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een snorfiets is net zo veilig en/of onvelig als elk ander vervoermiddel.
De berijder bepaald voor een groot deel hoe hij/zij met zijn/haar veilheid en dat van de overige weggebruikers omgaat.
Maar als je met een gangetje van 25 km/h of hoger met je knarrtje op de straatstenen knalt, dan winnen de straatstenen gegarandeerd, maar dat geldt ook voor een fiets (met of zonder E.) en zelfs voor een voetganger.
Beveilig jezelf, van een ander mag/kan je dit niet verwachten.
Overigens zou een helmplicht voor fietsers (met en zonder E.) en snorfietsers een hele goede verplichting zijn, het zou een hoop persoonlijk leed kunnen voorkomen.
Er zal wel veel weerstand tegen bestaan, maar "Pot op je hasses" en in de korste keren ben je er aan gewend.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:23
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Mein33,

Ik ben het met je eens tot en met een elektrische fiets voor een helmplicht .

Voor een normale fiets vind ik een verplichte helm te ver gaan.

costnix
door costnix Dec 23, 2018 om 22:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In bijvoorbeeld Duitsland in een helm verplicht op de fiets.

gerbera
door gerbera Dec 24, 2018 om 13:11
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Een fietshelm is in Duitsland niet verplicht, tenzij u op een racefiets of mountainbike rijdt.

Ka
door Kassagebruiker - Dec 21, 2018 om 13:43
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als de snorscooters met geen mogelijkheid op te voeren waren en dus max 25 km zouden kunnen rijden zou er weinig aan de hand zijn.
Er zijn voldoende wolven in schaapskleding, lees snorscooters die eruit zien als snorscootyer maar racemonsters zijn die probleemloos vaak 60 of meer km per uur kunnen. Je kan kiezen: Of snorscooters een helmplicht of de snorscooters verbieden en laten ombouwen tot gele plaatjes met helmplicht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:33
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Kassagebruiker,

Ik pleit voor een minimumleeftijd voor snorfietsen van 30 jaar.
Het zijn immers vooral jongeren,die zich niet aan de snelheid houden.

Ka
door Kassagebruiker Dec 23, 2018 om 13:49
683 Antwoorden / 5 Vragen

020 bewoner,

Dis is een behoorlijk discriminerende en stigmatiserende opmerking, Je wil vandaag niet alle 30 plussers met opgevoerde snorscooter berijders op de koffie krijgen, je komt koffie en kopjes tekort.

Ik pleit voor een rijbewijs + verplichte verzekring voor elke bestuurder van elk motorvoertuig in de ruimste zin des woords, dus ook scootmobielrijders, die zijn (over het algemeen) wat ouder en soms gehandicapt, en die denken vaak dat ze alles nog kunnen, zien en horen, echter die mogen wèl zonder enig examen/controle of ze het wel kunnen fysiek gezien de weg op. Electro fietsen hebben ook een motor, dus ook een rijbewijs. De rest moge duidelijk zijn. Ook ben ik voor herhalingcursussen eens in de 10 jaar voor alle rijbewijshouders Ik heb ook bijna 50 jaar geleden mijn examen gehaald, echter er zijn véél regels veranderd, borden gewijzigd enz. Door een tussentijds beroepsmatig examen, theorie, merkte ik al dat ik niet alles meer wist. Al was het maar theorie, een kort examen in de prakrijk zou ook zeker goed zijn. Daarmee wordt èn het verkeer veiliger en brokkenpiloten gaan zo van de weg af.
Op scholen hebben ze fiets examens, de rit naar school is een gewone rit voor de kids, het examen steken ze overal hun hand uit, stoppen voor rood en houden zich aan de regels. Gaan ze weer naar huis zijn het ongeleide projectielen met een verkeersdiploma op zak.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 23, 2018 om 20:41
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Kassagebruiker,

Een scootmobiel heeft een WA verzekering.

Ik ben het voor de rest met je eens maar dat is aan de politiek.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 21, 2018 om 14:08
7459 Antwoorden / 14 Vragen

De wetgever suggereert dat het een veilig vervoermiddel is. Als een fiets. Op het fietspad.
De wetgever suggereerd niets maar geeft aan dat het een veilig vervoermiddel is.
Maar dan wel bij normaal gebruik en daar schort nog wel het een en ander aan. In tegenstelling met een e-bike schakeld de ondersteuning bij 25 km/u niet uit. Met name de snelheid waarmee sommige over het fietspad scheuren is net als een snorscooter moeilijk in te schatten voor ander verkeer. Datzelfde geldt voor de zgn tour de france fietsers die denken dat het fietspad van hen is. Ook die zouden ze moeten verplichten een (fiets)helm te dragen. Overigens voor sommige e-bike rijders/sters zou dit ook geen overbodige luxe zijn want daar lijkt het er op dat hoe ouder hoe meer haast zij hebben dus op volle snelheid rijden.
Dat is zoals u vraagd mijn persoonlijke mening en observatie, en ik zit dagelijks op mijn e-bike, wel met een petje op, en wordt vaak in het kielzog van mederijders/sters mee gezogen.

Cookies
door Cookies Dec 21, 2018 om 14:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vriendin van me werkt als opnamefunctionaris in de verpleeghuiszorg. Dagelijks worden oudjes opgenomen die hun rijkunsten fors hebben overschat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:34
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Gerbera,

Ik raad je DRINGEND een fietshelm aan.
Vooral nu het gladder wordt....

gerbera
door gerbera Dec 23, 2018 om 10:55
7459 Antwoorden / 14 Vragen

@amsterdammer, ik ben gekke gerritje niet, als het glad is blijft mijn fiets in de stalling.

panter22
door panter22 - Dec 21, 2018 om 16:27
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een snorfiets en je wilt geen helm op? Je haar gaat er van in de war of het is niet stoer genoeg?
Wat wil je met persoonlijke ervaringen en observaties. Een werkstuk maken voor school?
Dit soort  discussies waren er zo'n 40 jaar terug over de helmplicht van een brommer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:35
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Panter22,

Een nieuwe discussie is nodig !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2018 om 16:54
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich zijn een fiets, step, e-bike, bromfietsauto, vrachtauto, trein, vliegtuig, schip veilige vervoermiddelen maar het zijn helaas de berijders, bestuurders etc. die onveilige situaties veroorzaken.

En hoe komt u op het idee dat een bromfiets(berijder) niet in een zg dode hoek van een auto of vrachtauto zou zitten?
Ik zal het verder maar niet vooral ook over het overschrijden van maximum snelheden voor bromfietsen hebben.

ro
door ron503 - Dec 21, 2018 om 17:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De helmplicht doet het aantal ongevallen niet afnemen maar de kans op het overleven van een ongeval neemt wel toe. Er zou eens onderzoek gedaan kunnen worden naar ongevallen waarin de snorfietser schuldig is aan het ongeval en ook naar het aantal gevallen dat een snorfiets sneller kan dan wettelijk is toegestaan. Als uit die onderzoeken blijkt dat veel ongevallen aan de snorfietser zelf te wijten zijn dan is het veel nuttiger om als overheid daar op in te spelen en niet op een helmplicht. Voor de toekomst zie ik een E-bike als het meest gevaarlijke vervoermiddel want het wordt voor een automobilst steeds moeilijker om de snelheid van zo'n E-bike in te schatten en de gebruikers gedragen zich net als fietsers die met alles weg komen omdat ze zwakke deelnemenrs zijn. Met een gangetje van 25 km tegen het verkeer in rijden, rood verkeerslicht negeren, geen licht voeren omdat de accu het langer volhoud en vooral blijven appen want de sterkere verkeersdeelnemer dient de zwakkere verkeersdeelnemer te beschermen. Het is niet zo dat ik alle E-bike gebruikers van dit gedrag beschuldig maar ik rij veel stadsverkeer en kom vaak verkeerssituaties tegen waarin het net aan goed gaat omdat de automobilist optijd in de remmen ging. Saillant detail is dan wel dat er vaak een middel vinger wordt uitgestoken maar die is niet van de automobilist.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:38
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@RON503 ,

Amen !

Ik maak hetzelfde als jij mee hier in Amsterdam.

holstein
door holstein - Dec 22, 2018 om 10:14
922 Antwoorden / 16 Vragen

De zwakste schakel in het verkeer zit op of in het voertuig....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 22, 2018 om 23:43
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Holstein,

Het grootste gevaar van een elektrische fietser, is dat hij/ zij vaak geen rijbewijs heeft.

Vandaag nog reed ik er bijna 2 aan in Amsterdam noord: het waren weer 2 pizzabezorgers, die met elkaar aan het racen waren op het fietspad; ook nog tegen het verkeer in rijdend.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 22, 2018 om 23:49
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@RRustema,

Eindelijk weer een goede topic !

Ik pleit voor een minimumleeftijd voor snorfietsen vanaf 30 jaar.

De monteur van mijn bromscooter is 21.
Hij heeft een Vespa snorscooter, die hij heeft opgevoerd tot 90 km per uur !

Het zijn vooral de jongeren, die zich dus niet aan de snelheid houden .
Vanaf 30 verwacht ik,dat de hormonen rustiger zijn geworden en het verstand volwassenen......

gerbera
door gerbera - Dec 23, 2018 om 14:04
7459 Antwoorden / 14 Vragen

@amsterdammer,

Vanaf 30 verwacht ik,dat de hormonen rustiger zijn geworden

U bent een optimist, het zijn juist de ouderen op een e-bike die maar 2 standen kennen nml alles uit of alle standen voluit aan. Idem dito als er plotseling geremd moet worden dan wordt gelijk met de achterrem ook de voorrem met alle kracht ingeknepen, gevolg ze liggen op hun platte bek en vragen zich dan af "hoe kan dat nou".

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 23, 2018 om 20:48
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Gerbera,

Veel gebruikers van de ebike zijn "de zwaargewichten".
Ik merk,dat ze harder gaan met hun ebike dan 25 km/uur.

Een vriend van mij heeft de "begrenzer" van zijn ebike afgehaald.
Zijn fiets haalt makkelijk 45 km/uur.
Wel gaan de spaken van de wielen snel stuk....

gerbera
door gerbera Dec 24, 2018 om 11:17
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Wel gaan de spaken van de wielen snel stuk....

Dit heeft niets met de snelheid te maken, gewoon een verkeerde fiets aangeschaft die niet op zijn gewicht is berekend. Verder twijfel ik er aan of de begrenzer van de fiets is afgehaald. Deze werkt electronisch via de motor en/of display. In de meeste gevallen schakeld de ondersteuning in als de fiets een snelheid van ong. 5 km/u heeft. Is de begrenzer verwijderd kan dit niet gemeten worden en schakeld de ondersteuning niet in. Daarnaast is het best mogelijk ook zonder ondersteuning een snelheid van boven de 25 km/u te halen, als je de wind in de rug hebt, de juiste versnelling gebruikt en flink op de pedalen trapt.

rr
door rrustema_1 - Dec 24, 2018 om 10:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik tot nu toe van u heb geleerd:

- het ligt aan de berijder
- de snorfiets berijder is jong (zou minstens 30 moeten zijn)
- beveilig jezelf, van een ander mag/kan je dit niet verwachten
- de snelheid moet max 25km/u zijn, is het in de praktijk niet
- de snorfiets wordt nu niet normaal (=veilig) gebruikt
- e-bike schakelt zichzelf wel af bij 25km/u
- een helmplicht doet het aantal ongevallen niet afnemen maar de kans op het overleven van een ongeval neemt wel toe
- e-bike is onveiligst in de toekomst, want ziet eruit als fiets, maar lastig in te schatten snelheid (voor automobilisten)
- niets is veilig

Wat dat laatste betreft, ik bedoelde dus ook in uw ervaring. Als je te voet of fiets wel ongelukken hebt meegemaakt maar op de snorfiets nooit, dan is de snorfiets een veiliger vervoermiddel, toch?

Ik schreef dat een snorfiets vaak in de dode hoek van de automobilist zou zitten. Ja, een bromfiets kan dat ook, maar het gebeurt minder omdat ze niet op een gewoon fietspad mogen. De automobilist ziet ze doorgaans dan wel goed omdat ze de rijbaan delen. De auto rijdt achter de bromfiets of haalt 'm in.

Dus als je als 30-plusser, met helm op, 25km/u maximaal rijdt is de snorfiets even veilig als een e-bike (waar je ook een helm voor op zou moeten).

Maar dan vraag ik me af, de snorfiets en e-bike, die rijden toch heel anders? Je moet actief trappen op de e-bike, je bent lichter en je hebt grote wielen. De snorfiets pruttelt zonder moeite door, je hand aan de gashendel doet de inspanning.

Wat de wielen betreft herinner ik me dat ik tijdens het opgroeien een grotere fiets zowel makkelijker als moeilijker vond. Het evenwicht bewaren was even wennen, maar daarna wilde de fiets alleen maar rechtdoor. Vooral de opoefiets, waarvan de voorvork anders staat. Met kleine wieltjes maak je kleine zigzag-bewegingen. Dat zie ik ook als ik achter een snorscooter fiets, die maakt kleine zwabbberbewegingen. Vooral op lage snelheid.

Toen ik zelf eens een scooter probeerde was dat ook wennen, want je hebt wel veel motorkracht om dat te compenseren. Dat samen geeft, lijkt me, dat een snorscooter instabieler is. Ik zie bij snorscooters ook steevast schadesporen aan de zijkant. Een buurmeisje vertelde dat ze ook al meerdere keren onderuit is gegaan met haar Vespa. Maar dat levert cash op van haar (best dure) verzekering. Meer dan €100 per maand. Op de fiets ben ik maar één keer gevallen. Toen een auto mij afsneed bij een op een op de fietsstrook dubbel geparkeerde auto (ik raakte de spiegel met mijn stuur).

Dus afgezien van de snelheid, hoe zit het met de stabiliteit van een fiets (een snelle eventueel) in vergelijking met een snorscooter met kleinere wielen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 25, 2018 om 20:59
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@RRustema,

Je moet eigenlijk de geschiedenis van de snorfiets bekijken .
Ik ken de snorfiets vanaf eind jaren zeventig /begin tachtig.

Het was een soort Tomos met pedalen waarmee je kon meefietsen.
Een oranje plaat op het voorspatbord was verplicht.

Later kwam de Spartamet, dit was een fiets met hulpmotor.

Ook veel snorfietsen waren van Peugeot.
Je had deze ook met kleine 10" velgen.
Deze heette "GL10".
Mijn broer had er 1. Dit vond hij handig omdat zijn haar slordig werd door een helm..... Ook waren deze snorfietsen makkelijk op te voeren: met een andere uitlaat en een grotere sproeier in de carburateur reed zo'n Peugeot makkelijk 60 km /uur. Later kwam de Gilera/Vespa Citta erbij. Deze is bekend uit de serie "New Kids". Een paar jaar later ( begin jaren negentig ) kwam de Peugeot Rapido snorscooter. Deze werd populairder dan de Vespa Citta. Persoonlijk vind ik de 10" banden gevaarlijk bij natte tramrails omdat je ertussen kunt komen.

rr
door rrustema_1 Dec 25, 2018 om 22:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Amsterdammer

Aangezien u de geschiedenis kent, weet u wat er met de Tomosjes en Gilera's als snorfiets is gebeurd?

Als je naar de snorfietsen in Nederland kijkt dan lijken die de afgelopen 10 jaar nauwelijks meer verkocht te worden. Maar bij elkaar rijden er wel krap 100.000 van rond. Zijn die zo onaantrekkelijk geworden? Te duur? Niet meer nieuw te koop? Dat waren toch de oorspronkelijke snorfietsen, anders dan de populaire snorscooter nu?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 25, 2018 om 23:53
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@RRustema,

Die oude Peugeot snorfietsen waren bijna onverwoestbaar.
Je ziet ze af en toe nog rijden.

De 1e snorscooter was dus volgens mij de Peugeot Rapido.
Het voordeel van een scooter is natuurlijk het beenscherm en de voetenplank :je kunt door plassen rijden zonder natte voeten te krijgen...

Toen Vespa ook met een snorscooter kwam,werden de gewone snorfietsen minder populair.
Kijk maar om je heen.
De Tomos snorfiets is meer voor de "oude dames" met dat mandje voorop.
Maar die grote wielen zorgen voor een betere rijstabiliteit.

Door de strengere milieu eisen voldeden de oude modellen niet meer aan de huidige eisen ("euro 4).
Tomos is echter uniek:zij verkopen een snorfiets met de vertrouwde 2 takt motor,die ze zo "schoon" hebben gemaakt,dat hij aan de Euro 4 norm voldoet !
Ik hoop, dat deze motor ook in een scooter komt.
Bij een Tomos snorfiets vind ik het grootste nadeel de aandrijf ketting, die extra onderhoud vraagt.
De variomatic automaat van een scooter heeft een riem,die vrijwel onverslijtbaar is en onderhoudsvrij.

Een vriend van mij verkoopt oude brom- en snorfietsen aan een handelaar, die ze verscheept naar Suriname, waar niet van die strenge milieu eisen zijn.

Doordat snorscooters makkelijk zijn op te voeren,zijn ze populair bij jongeren.
Een snorscooter is eigenlijk een bromscooter,die is "afgevoerd ": door onder andere een langzame uitlaat erop te zetten.

De Vespa snorscooter is het populairst onder jongeren.
Hij heeft nu 12" wielen,rijdt dus beter.
Ook is hij waardevast.

Het nadeel vind ik de hoge prijs.

Mijn voorkeur gaat uit naar een grote scooter met grote wielen omdat ik vaak met 2 personen rij.

gerbera
door gerbera - Dec 24, 2018 om 11:38
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dat er in de stabiliteit niet veel verschil is, meestal is dat een kwestie van wennen. Wel van belang is de afstelling van de snorfiets/e-bike en dan met name de zadelhoogte. Die moet zodaning zijn afgesteld dat je bij stilstand met de voeten op de grond staat. Het onderuitgaan vindt vaak zijn oorzaak in het verkeerd remgedrag, dus de voorrem vol inknijpen waardoor het voorwiel blokkeerd en je dus onderuit gaat. En zover mij bekend is de wielmaat van een snorfiets gelijk aan die van de e-bike maar wat je vaak ziet is dat de fietsmaat niet in overeenstemming is met de berijder, dus vaak een verkeerde (te hoge) framehoogte. Dit alles is mede bepalend voor de stabiliteit. Maar nog belangrijker is het rijgedrag van de berijder en dat laat, vooral bij de ouderen, nog wel eens te wensen over. Zelf kan ik mij ook tot de groep "ouderen" rekenen maar vindt max 20 km/u op mijn e-bike hard genoeg en doe ik ook veel langer met mijn accu voordat ik hem weer op moet laden.

ma
door marnix1 - Dec 26, 2018 om 11:02
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik heb naast wat andere voertuigen ook een snorfiets,
ik heb hem gekocht om rustig op het fietspad rond te ploffen.
Ik kocht hem tweedehands, het ding ging 60km/uur.
Valt nog niet mee om zo'n ding langzamer te laten lopen.
Ja, je kunt minder gas geven, maar oom agent vindt dat niet de juiste oplossing.
Hij gaat nu iets van 30 km/uur en ik word constant ingehaald door allerlei volk wat met minstens 50km/uur langs mij raast.
Vaak nog met meer personen erop ook.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 26, 2018 om 19:26
1866 Antwoorden / 32 Vragen

@Marnix1,

Jij beschrijft precies de reden waarom snorfietsen hier in Amsterdam vanaf volgend jaar verplicht op de rijbaan moeten rijden met een helm op.

Echt veilig is dat natuurlijk niet voor de snorfietser en het overige verkeer. ...

Ook absurd, is dat de speedelec  (de elektrische fiets met bromfiets kenteken ) op de rijbaan moet rijden....
Vooral bij stoplichten ontstaat een vreemde situatie als deze "fietser" moet optrekken bij groen licht:hij trapt zich "kapot".....
Veel automobilisten denken ook,dat het een gewone mountainbiker is en toeteren geïrriteerd als de speedelec op de rijbaan rijdt....
Persoonlijk vraag ik mij af wat er gebeurd, als de speedelec valt....de bestuurder is vaak luchtig gekleed.
Ik draag een motorjas op mijn bromscooter. ...