ge
door george66 Jun 26, 2013 om 11:49
Auto & vervoer

Is het (cbr) praktijkexamen eerlijk en transparant?

het cbr examen wordt afgenomen door de examinator. Als mens heeft de examinator alleen beslissingsrecht. De examinator dient ieder examen objectief en volgens bepaalde maatstaven te beoordelen.
Het systeem van beoordeling is dus al jaren afhankelijk van één persoon. Voor ieder mens is het schier onmogelijk om altijd objectief te zijn.
En al decenia staat de examinator onder druk om een supermens te zijn. De druk komt mede van de algemene opinie over het cbr praktijkexamen. Dwz. de geloofwaardigheid van het cbr is al decennia onderhevig aan naar mijn mening oprechte kritiek
Die kritiek kan concreet de plank misslaan maar cbr heeft nog nooit de moeite genomen om het praktijkexamen transparanter te maken.
Het imago van cbr en wellicht de examinatoren zijn gebaat bij een moderne lesmethode waar technische hulpmiddellen
kunnen helpen. Het is nooit een goed plan geweest lijkt me om één examinator/beoordelaar in een fronoffice situatie volledige beslissingsbevoegdheid te geven. Fraude, onbewust of soms bewust vriendjespolitiek. Enfin mijn vraag is, waarom het cbr altijd defensief of repressief reageert op kritiek en nooit zelf op het idee gekomen is deze onwenselijke examenmethode transparanter te maken voor de klant cq het grote publiek. Het gaat om veel geld!!
Als rijschoolhouder sta ik er vaak van verbaasd hoe er bij cbr per examinator verschillend wordt beoordeeld.
Ik heb eerder ook bij verschillende rijscholen gewerkt en zelf daar is qua beoordeling door cbr verschil te bespeuren.
Wie heeft ook dergelijke ervaringen. En waarom is het cbr cq de overheid niet positief kritisch omtrent haar product/examenmethode. Is onbeperkte macht toch verslavend?

5349 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2013 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit lijkt me eerder iets voor discussie, dan voor vraag en antwoord.

En ja, onbeperkte macht is verslavend. Kijk maar naar alle dictators.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 26, 2013 om 13:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Is de gehele overheid zelf eerlijk en transparant?

ge
door gerardknuvelder - Jun 26, 2013 om 14:09
10 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien is het tijd voor een andere baan!
Want zo ziet de wereld er NIET uit!

me
door mein33 - Jun 26, 2013 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uit uw uiteenzetting proef ik een grote frustratie en achterdocht jegens het CBR in het algemeen en de examinatoren in het bijzonder.
Termen als "fraude" en vriendjespolitiek" zijn denk ik niet op z'n plaats.
In elk vakgebied staat een uitslag van een examenaltijd ter discussie en de examinator heeft het altijd bij het verkeerde eind.
Neem de examens in het onderwijs, deze dienen door twee personen en onafhankelijk van elkaar, te worden beoordeeld en ook daar gaat het fout.
Een praktijk examen, zeker uitgevoerd op de openbare weg, is tevoren niet in een standaardsysteem vast te leggen aangezien er constant sprake is van allelei wisselende omstandigheden die niet van te voren als standaard te beoordelen kunnen worden aangemerkt.
En, hoe u het ook bekijkt. het is en blijft mensenwerk en daarbij zijn fouten niet uitgesloten, net als er bij de instruktie ook van alles fout kan gaan. Vanuit uw vakgebied weet u dat als geen ander.
Misschien is het aan u om een andere, transparante, wijze van examineren te ontwikkelen.
U heeft het over "technische hulpmiddelen", maar daar blijft het bij. Mogelijk heeft u hierover ver gaande inzichten. Ik zou ze graag lezen.