ab
door abdelmakr Mar 23, 2020 om 20:23
Auto & vervoer
Vallen alle schades, onstaan tijdens het wassen in een wasstraat, onder het eigen risico van de klant?

Ik was 15 maart 2020 bij de wasstraat van de Autoradam in Almere en hebt gebruik gemaakt van hun dienst. Halverwege de wasstraat werd mijn auto een Volkswagen Up! even handmatig gewassen door een van de medewerkers. Deze medewerker klopte aan om mijn tankklep aan mij te geven. De tankklep was afgebroken tijdens het wassen. Die kreeg ik gewoon in mijn handen alsof het normaal is. Hierna ben ik met mijn verhaal naar de medewerker geweest waar ik betaald heb. Die gaf aan dat het betreden van de wasstraat op eigen risico is. Na een e-mail (klacht) kreeg ik dit bericht ook terug van de algemeen directeur. Met eigen risico zou ik meer denken aan krassen of andere kleine dingen Alleen dit is echt jammer Daarom ga ik geen gebruik meer maken van de wasstraat van de Autoradam in Almere. Wat is de mening van de Kassa-lid?

5105 10 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 23, 2020 om 20:29
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Het is natuurlijk niet de schuld van de wasstraat dat het klepje open is gaan staan. Schijnbaar is met weinig weerstand dit klepje te openen. De wasstraat is niet verantwoordelijk voor de gebreken van uw auto.

pe
door peentjes - Mar 23, 2020 om 20:32
421 Antwoorden / 0 Vragen

..dat het klepje op een kier heeft gestaan. Geen enkele wasstraat of borstel vernielt namelijk een tankklep die is afgesloten.
En eigen risico geldt voor alle schades aan uw auto en die uw auto eventueel maakt aan de wasstraat.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2020 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet hij dus al open gestaan hebben.

Gr
door Grunn1 Mar 23, 2020 om 23:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoeft niet, bij sommige klepjes zit de sluiting al zo los dat de druk van een wasborstel het klepje kan openen. Kan zelfs onder het rijden wel gebeuren. Alleen al daarom wil een eigenaar van een wasstraat niet aansprakelijk gesteld worden.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2020 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij moet je al jarenlang binnen in de auto een handeltje over halen om die klep te openen.

ne
door neodutchio Mar 24, 2020 om 00:11
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Nee hoor Tijger, mijn 2 jaar oude Franse bolide moet je ook tegen het klepje drukken.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2020 om 20:51
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Staat er niet dat bij gebruik van de wasstraat het eigen risico is als er, als voorbeeld, de ruitenwisser of, erger, spiegel, eraf gaat? Maar inderdaad, een dichte tankklep krijgen de borstels in de wasstraat echt niet open. U weet wel, sluiten met de sleutel. Althans, als dit nog zo gaat. Zo lang geen "nieuwste der nieuwste" auto's gehad.

Gr
door Grunn1 Mar 23, 2020 om 23:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Al jaren niet meer. Meeste klepjes sluiten automatisch mee met de centrale deurvergrendeling. Als de sloten ontgrendeld zijn moet je op het klepje drukken en dan gaat ie open. De dop hoeft dan ook niet meer afgesloten te worden met een sleutel.

tenormin
door tenormin Mar 24, 2020 om 00:11
16842 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot, dat bedoelde ik: geen idee over nieuwe auto's. Ook geen sleutel meer gebruiken. Al die jaren in een oude kattenbak gereden, tot 2018. Maar als ik auto zoon zie: snap er geen bal meer van. Geeft niet, heb mijn rijbewijs (door die rotte omstandigheden met RDW) maar laten verlopen. Ding was trouwens van exact 29 Februari 2000!!

Gr
door Grunn1 Mar 24, 2020 om 11:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Neem aan dat je je verlopen rijbewijs met die datum wel hebt bewaard

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Mar 23, 2020 om 20:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Abdel,

Je loopt altijd risico in een wasstraat.

Je kunt juridische hulp inschakelen als je een rechtsbijstandverzekering hebt.
Zelf een advocaat betalen is duurder dan een nieuw klepje.

Ik heb 2 slechte ervaringen : 1 afgebroken antenne en 1x de lak van mijn velgen.....:-(((

Ga liever zelf regelmatig je auto wassen in een wasbox.

ne
door neodutchio Mar 24, 2020 om 00:12
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou er juridische hulp ingeschakeld moeten worden? Als het klepje defect is is dat niet de schuld van de wasstraat.

justmeagain
door justmeagain Mar 24, 2020 om 00:14
623 Antwoorden / 8 Vragen

@Magnum, Dat zijn twee hele rare ervaringen.
Bij iedere wasstraat moet je de antenne inschuiven danwel demonteren. Een zogenaamde haaievin krijgt geen wasstraat eraf.
En lak van de velgen, dan is de velg wel van heel matige kwaliteit, dat zou normaal echt niet kunnen.
U had dan beter uw rechtsbijstand op de leverancier van de velgen kunnen zetten.

In dit geval zal ook de rechtsbijstand zeggen, eigen risico. Dat staat bij iedere wasstraat duidelijk aangegeven.

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 11:21
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Justmeagain ,

Tja,je leert van je fouten:

Mijn antenne schoof niet meer helemaal in,dus dat was eigenschuld.....

De 2e keer kreeg ik een gratis wasbeurt omdat ze een nieuwe velgenreiniger wilden testen.....
De velgen werden mooi schoon, maar na een paar weken vloog de lak eraf......

Sindsdien was ik mijn auto zelf......

justmeagain
door justmeagain Mar 24, 2020 om 23:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar dan had u toch terug kunnen gaan en een oplossing kunnen vragen?

Magnum007
door Magnum007 Mar 24, 2020 om 23:49
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Justmeagain,

Het had inderdaad gekund, maar de velgen zou ik toch al vervangen....

Door schade en schande wordt men wijs.....

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Mar 23, 2020 om 23:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom denk je dat er gewezen wordt op het eigen risico als je met je auto door de wasstraat gaat?
Er sneuvelen nogal eens ruitenwissers, antennes, tankklepjes en andere accessoires. Niet bij elke auto zitten deze zaken even vast en daarvoor wil een eigenaar van een wasstraat natuurlijk niet aansprakelijk worden gesteld.

Topantwoord

ma
door malty - Mar 23, 2020 om 23:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan me voorstellen dat het eigen schuld is als de ronddraaiende borstels het klepje stuk maken maar niet als een medewerker dat doet tijdens het handmatig wassen van de auto waar het grootse vuil alvast verwijderd wordt.
Ik zou het er niet bij laten zitten, als u een rechtsbijstandsverzekering hebt deze inschakelen anders toch maar even langs het Juridisch loket in uw woonplaats.
Lees eens
https://www.wasinsleen.nl/wp-content/uploads/2019/04/Algemene-voorwaarden-autowas-en-poetsbedrijven-particulier-januari-2018.pdf

justmeagain
door justmeagain Mar 24, 2020 om 00:17
623 Antwoorden / 8 Vragen

U leest niet goed. Het klepje werd aangegeven door de medewerker die het handmatige deel deed. Er staat nergens dat deze medewerker het klepje heeft vernield. Iets wat me ook zeer onwaarschijnlijk lijkt gezien de materialen waarmee ze werken.

ma
door malty Mar 24, 2020 om 00:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@justmeagain. Er staat toch wel degelijk even handmatig gewassen door medewerker.
Het lijkt u onwaarschijnlijk, mij lijkt het onwaarschijnlijk dat het klepje uit zichzelf gebroken is.

justmeagain
door justmeagain Mar 24, 2020 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

@malty
Ik lees dit
Halverwege de wasstraat werd mijn auto een Volkswagen Up! even handmatig gewassen door een van de medewerkers. Deze medewerker klopte aan om mijn tankklep aan mij te geven. De tankklep was afgebroken tijdens het wassen
 Daaruit maakte ik op dat de auto al door borstels is geweest en dat evt gemiste plekken handmatig worden gedaan. Het is inderdaad een kwestie van hoe lees je het

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 24, 2020 om 09:38
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Om de een of andere reden zal uw tankklep (dop) niet goed vast hebben gezeten (heeft uw auto een 'slot' waarmee de klep van binnen uit geopend dient te worden?). Normaliter is het risico als aangegeven voor u maar in deze lijkt het mij zinvol dat u uw verzekeraar informeert en om nader advies vraagt, mogelijk heeft u een aanvullende autorechtsbijstandsverzekering.

Overigens is het niet handig om een klacht via e-mail in te dienen. Het is nog steedds beter om dat schriftelijk, dus per brief te doen en u vindt bij vijv. juridiscj loket of consumentenbond wel bruuikbare voorbeeldbrieven. Mogelijk kunt u ook nog advies vragen bij de aNWB als u daar lid van bent.

(Aantekening: bij handmatig wassen zal m.i. een tankklep niet stuk gaan en is het meer waarschijnlijk dat de bedoelde medwerker heeft geconsteerd dat de klep was losgeraakt.)

ma
door malty Mar 24, 2020 om 10:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij handmatig wassen, voordat de auto door de draaiende borstels onder handen wordt genomen, kan ook gebruik gemaakt zijn van een hogedruk waterpistool, hoe krijg je anders het grootste vuil verwijderd.
Normaal gesproken wordt eerst een flinke laag schuim aangebracht om het ergerste vuil los te weken en met een hogedrukspuit verwijderd.
Met spons en emmertje sop duurt het veel te lang.
Ik verwacht dat die hogedrukspuit de boosdoener is geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 24, 2020 om 10:26
16882 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, (als uw opmerking voor mij is bedoeld) denkt u dat ik nooit in een wasstraat kom? En/of nooit zelf met een hogedruk spuit een auto heb gewassen? Met een hoge druk spuit gaat normaliter een tankklep niet los. Die moet dan echt al los hebben gezeten.

Bovendien verwijder je met alleen schuim en dan een hogedruk waterstraal niet het ergte (vet aanslag) vuil, daar is echt een borstel bij nodig.

aurora1
door aurora1 - Mar 24, 2020 om 23:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan was die tankklep al gammel en zat niet goed dicht. Dat is uw eigen risico. Gelukkig bent u de klep niet kwijt dankzij die medewerker.

ab
door abdelmakr - Apr 4, 2020 om 08:09
8 Antwoorden / 6 Vragen

Beste leden van de kassa community,

Harstikke bedankt voor jullie reacties en de tips.

Ik zal volgende week contact opnemen met de ANWB waar ik bij aangesloten ben. Daarnaast zal ik de volgende keer mijn auto handmatig wassen en in soortgelijkge gevallen een aangetekende brief sturen.

Met vriendelijke groet,

Abdel