go
door goldy Jun 1, 2013 om 18:38
Auto & vervoer

Kan een fiets van 1400 euro in 8 mnd versleten zijn?

Ik heb in september een stevens avantgarde light gekocht, kosten1400 euro. Deze fiets gebruik maximaal 4 keer in de week voor woon werk verkeer op de verharde weg. De totaal afgelegde afstand is maximaal 1000km. Ik heb de fiets in november een eerste onderhoudsbeurt laten geven. Zelf reinig ik regelmatig de fietsketting en gebruik de aangerade smeermiddelen. In mei heb ik de fiets weer voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker gebracht. De fietsenmaker gaf te kennen dat de ketting, de cassette maar ook de grote tandwielen voor versleten zijn, de ketting slaat over.. De fietsenmaker geeft aan dat de fiets goed is onderhouden, maar dat dit normale slijtage is, en dus buiten iedere garantie valt. Hij raad mij aan om stalen onderdelen erop te zetten ipv alluminium met een ander cranckstel, zodat ik over een half jaar niet weer teleurgesteld ben. Is zo'n snelle slijtage wel normaal voor de shimano deore xt onderdelen op deze fiets ?

18834 32 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 1, 2013 om 18:44
937 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas besparen fabrikanten vaak op dat soort onderdelen, zelf denk ik niet dat je er iets aan kan doen ( lees: verhalen ). Ik zou er dan toch iets meer aan spenderen en gelijk echt sterke onderdelen erop zetten. Ik weet niet hoe hard je fietst of hoe zwaar je bent, maar die tandwielen moeten natuurlijk wel alle kracht overbrengen die jij genereert tijdens het trappen, als je dan ook nog in Limburg woont kan het met die heuvels net even te veel zijn voor je fiets.

zoekster
door zoekster - Jun 1, 2013 om 18:59
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou er een andere fietsenmaker naar laten kijken en die eens zijn oordeel over deze fiets laten vellen. Neem ook contact op met de fabrikant en vraag die eens of dit normaal is bij deze fiets, want dan kunt u forums vol kunnen gaan schrijven over deze extra kostenpost bij deze fiets.
Dat aluminium niet zo sterk is als staal, dat is te begrijpen, maar na 8 maanden al zulke kosten te moeten maken wegens 'normale slijtage', komt erg vreemd bij me over.

jantom
door jantom - Jun 3, 2013 om 13:18
377 Antwoorden / 0 Vragen

Uw fiets is niet degelijk gebouwd. De onderdelen die u noemt moeten gewoon lang mee kunnen gaan. Men heeft verkeerd materiaal gebruikt bij de bouw van de fiets ~ ongeschikt voor het doel.
Voor de prijs die u betaalde mag een goede, degelijke fiets worden verwacht.
Ik rijd zelf vaak op de fiets van mijn moeder, welke fiets nu minstens 40 jaar oud is en deze heeft nog steeds de originele onderdelen (op de banden na). Een Gazelle.

da_bartman
door da_bartman - Jun 3, 2013 om 13:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

Shimano Deore XT is een hele goede onderdelen groep. wordt heel veel op de betere mountainbikes gebruikt en is zeker geen goedkoop spul zoals hierboven onterecht wordt gesuggereerd. Zeker als je de ketting regelmatig goed schoon maakt kun je heel lang zonder vervangingen, zeker op de weg. Door zand kan de ketting slijten en "rekt" daardoor op, waardoor de ketting de tandwielen en cassette gaat aanvreten. Je heb speciale kettingslijtage meters zodat je bijtijds de ketting, het goedkoopste onderdeel uit de groep, kan (laten) vervangen zodat tandwielen en cassette langer gespaard blijven.

Nu zijn waarschijnlijk helaas inderdaad ketting en daardoor tandwielen en cassette versleten en zullen die vervangen moeten worden. Mocht je alleen op de weg rijden en is dat schoonhouden van de ketting e.d. te veel werk, kun je beter voor een fiets met een geloten kettingkast met naaf versnellingen kiezen. Je hebt bijvoorbeeld de shimano nexus naaf met 7 versnellingen en dat is voor op de weg vaak meer dan genoeg..

da_bartman
door da_bartman - Jun 3, 2013 om 13:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

PS.
1000 km is wel heel weinig voor een ketting, een regelmatig schoongemaakte XT-ketting moet minstens 3x zolang mee kunnen gaan. Over het algemeen kun je zeggen dat cassettes en tandwielen 3 tijdig vervangen kettingen kunnen overleven dus zo rond de 10.000 km's

dearagain
door dearagain - Jun 3, 2013 om 13:54
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*wie is de verkoper?

jantom
door jantom - Jun 3, 2013 om 14:07
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=da_bartman schreef op maandag 3 jun 2013, 13:41]Shimano Deore XT is een hele goede onderdelen groep. wordt heel veel op de betere mountainbikes gebruikt en is zeker geen goedkoop spul zoals hierboven onterecht wordt gesuggereerd. Zeker als je de ketting regelmatig goed schoon maakt kun je heel lang zonder vervangingen, zeker op de weg. Door zand kan de ketting slijten en "rekt" daardoor op, waardoor de ketting de tandwielen en cassette gaat aanvreten. Je heb speciale kettingslijtage meters zodat je bijtijds de ketting, het goedkoopste onderdeel uit de groep, kan (laten) vervangen zodat tandwielen en cassette langer gespaard blijven.

Nu zijn waarschijnlijk helaas inderdaad ketting en daardoor tandwielen en cassette versleten en zullen die vervangen moeten worden. Mocht je alleen op de weg rijden en is dat schoonhouden van de ketting e.d. te veel werk, kun je beter voor een fiets met een geloten kettingkast met naaf versnellingen kiezen. Je hebt bijvoorbeeld de shimano nexus naaf met 7 versnellingen en dat is voor op de weg vaak meer dan genoeg..

Ik heb niet gesteld dat het goedkoop spul is maar stel wel dat onderdelen niet deugen. Dat kan exemplarisch zijn maar feiten zijn feiten. En daarom wordt de klacht naar voren gebracht.

da_bartman
door da_bartman - Jun 3, 2013 om 14:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het mountainbiken heeft zo'n systeem veel meer te lijden dan op de weg en onder de mountainbike-groepen (waartoe deze XT-groep behoord) is er maar een groep die nog beter is (maar danook 2 keer zo duur is) maar die voor op de weg overdone is.

Het ligt dus zeker niet aan de kwwaliteit van de groep, degene die dit als antwoord geven weten er gewoon te weinig vanaf om een zinvol antwoord aan de vrager te geven.

go
door goldy - Jun 3, 2013 om 14:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mij stevens gekocht in arnhem bij mantel. Ik fiets al 45 jaar mijn laatste fiets heb ik 18 jaar gehad (zonder noemenswaardige problemen) was een giant, daar fietst mijn zoon nu op. Ik heb speciaal de schuur opnieuw ingericht om de fiets goed te kunnen schoonmaken. Ik gebruik speciale kettingreiniger met zo,n behuizing, en gebruik twee soorten smeermiddelen voor nat en droog weer.
Daarnaast borstel ik de boel regelmatig schoon. De fiets ziet er nog uit als nieuw de banden de remblokken alles is nog in prima staat alleen de grote tandwielen voor en de ketting zijn versleten en daarom moet ook de cassete achter worden vervangen. Ik weet ook niet waarom het versleten is. De fietsenmaker blijft beweren dat dat het heel normaal is. Het materiaal is speciaal gemaakt voor mountainbikes en zou daarom niet zo geschikt zijn voor dagelijkse ritjes??? Als dit de vaste lasten voor deze fiets worden buiten de banden en ander kosten om, dan zijn het wel hele dure kilometers. Iets waarvan een echte hobby fietser misschien niet schrikt.

ikbenik
door ikbenik - Jun 3, 2013 om 14:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jantom schreef op maandag 3 jun 2013, 14:07]
Ik heb niet gesteld dat het goedkoop spul is maar stel wel dat onderdelen niet deugen. Dat kan exemplarisch zijn maar feiten zijn feiten. En daarom wordt de klacht naar voren gebracht.

[spot]
Dat betekent dat 99% van de producten niet "deugen".
[/spot]

jantom
door jantom - Jun 3, 2013 om 14:45
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 3 jun 2013, 14:27][quote=jantom schreef op maandag 3 jun 2013, 14:07]
Ik heb niet gesteld dat het goedkoop spul is maar stel wel dat onderdelen niet deugen. Dat kan exemplarisch zijn maar feiten zijn feiten. En daarom wordt de klacht naar voren gebracht.

[spot]
Dat betekent dat 99% van de producten niet "deugen".
[/spot]

Vertel eens waarom die 99% van de producten niet deugt. Ik denk dat ik wat aan info mis..

vr1944
door vr1944 - Jun 3, 2013 om 14:46
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat deze fietsenmaker je een poot probeert uit te draaien . De tandwielen zijn van staal en zijn niet versleten na 1000km . De aluminium cranks vervangen is onzin en zonde van het geld.Dat aluminium minder sterk is onzin.Vliegtuigen zijn ook van aluminium gemaakt

=goldy schreef op zaterdag 1 jun 2013, 18:38: Ik heb in september een stevens avantgarde light gekocht, kosten1400 euro. Deze fiets gebruik maximaal 4 keer in de week voor woon werk verkeer op de verharde weg. De totaal afgelegde afstand is maximaal 1000km. Ik heb de fiets in november een eerste onderhoudsbeurt laten geven. Zelf reinig ik regelmatig de fietsketting en gebruik de aangerade smeermiddelen. In mei heb ik de fiets weer voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker gebracht. De fietsenmaker gaf te kennen dat de ketting, de cassette maar ook de grote tandwielen voor versleten zijn, de ketting slaat over.. De fietsenmaker geeft aan dat de fiets goed is onderhouden, maar dat dit normale slijtage is, en dus buiten iedere garantie valt. Hij raad mij aan om stalen onderdelen erop te zetten ipv alluminium met een ander cranckstel, zodat ik over een half jaar niet weer teleurgesteld ben. Is zo'n snelle slijtage wel normaal voor de shimano deore xt onderdelen op deze fiets ?

jantom
door jantom - Jun 3, 2013 om 14:49
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=da_bartman schreef op maandag 3 jun 2013, 14:16]Bij het mountainbiken heeft zo'n systeem veel meer te lijden dan op de weg en onder de mountainbike-groepen (waartoe deze XT-groep behoord) is er maar een groep die nog beter is (maar danook 2 keer zo duur is) maar die voor op de weg overdone is.

Het ligt dus zeker niet aan de kwwaliteit van de groep, degene die dit als antwoord geven weten er gewoon te weinig vanaf om een zinvol antwoord aan de vrager te geven.

Lees de vraag eens. Het gaat om rijden op de gewone (verharde) weg. Ik ben geen expert maar heb gelukkig wel inzicht en kennis. Als dit soort problemen gebeurt deugt er iets niet. Geen expert kan mij van dat inzicht afbrengen.

ikbenik
door ikbenik - Jun 3, 2013 om 14:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jantom schreef op maandag 3 jun 2013, 14:45][quote=ikbenik schreef op maandag 3 jun 2013, 14:27][quote=jantom schreef op maandag 3 jun 2013, 14:07]
Ik heb niet gesteld dat het goedkoop spul is maar stel wel dat onderdelen niet deugen. Dat kan exemplarisch zijn maar feiten zijn feiten. En daarom wordt de klacht naar voren gebracht.

[spot]
Dat betekent dat 99% van de producten niet "deugen".
[/spot]

Vertel eens waarom die 99% van de producten niet deugt. Ik denk dat ik wat aan info mis..

Omdat veel mensen zeuren dat het product niet "deugd" en kosteloze reparatie of vervanging eisen.
Vandaar.

jantom
door jantom - Jun 3, 2013 om 15:25
377 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik,

Dank voor je verklaring. Ik denk (ook naar eigen ervaringen kijkend) dat het allemaal wel meevalt maar een product als een fiets moet gewoon geschikt zijn om het veel langer uit te houden. De desbetreffende fiets is ook goed onderhouden dus daar ligt het niet aan.
Het ligt gewoonweg aan de omstandigheid dat sommige vitale onderdelen van de fiets niet goed genoeg zijn. Ik kan er niets anders van maken.

Groet, Jan

dearagain
door dearagain - Jun 3, 2013 om 16:24
2462 Antwoorden / 7 Vragen

Dank voor je verklaring. Ik denk (ook naar eigen ervaringen kijkend) dat het allemaal wel meevalt maar een product als een fiets moet gewoon geschikt zijn om het veel langer uit te houden. De desbetreffende fiets is ook goed onderhouden dus daar ligt het niet aan.
Het ligt gewoonweg aan de omstandigheid dat sommige vitale onderdelen van de fiets niet goed genoeg zijn. Ik kan er niets anders van maken.

*dat is mooi verwoord! het produkt is non-conform en hoort gratis door de verkoper hersteld te worden

*deze fietsenmaker is een druiloor die de klant met een kluitje in het riet stuurt en smoesjes verkoopt

wimmi20
door wimmi20 - Jun 3, 2013 om 16:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller,

als ik u was zou ik contact opnemen met de leverancier van de versleten delen.
Dat is dus Shimano, een Nederlands bedrijf.
Versleten na 1000 km is gewoon belachelijk, en een enorme anti reclame voor Shimano.
Ik heb even gekoekeld op uw fiets, hij wordt aanbevolen als onderhouds arm....jaja

mi
door michellekepen - Jun 3, 2013 om 16:50
22 Antwoorden / 11 Vragen

Goldy,

1000km onder dergelijke perfecte condities (woon-werkverkeer, verharde weg, servicebeurt en veel onderhoud) en dan een versleten crank/krans/ketting is onacceptabel.
U heeft de fiets in 2012 gekocht heb. Ik ga er van uit dat het onderstaand model betreft, afgemonteerd met bijhorende onderdelen:
http://www.mantel-fietsen.nl/stevens-avantgarde-lite

Ik sluit me me aan bij 'zoekster': een second opinion en/of zoek contact met importeur/fabrikant.
De door 'da.Batman'' genoemde afstanden zouden onder deze omstandigheden veel realistischer moeten zijn.

Enige twee redenen die ik kan bedenken voor extreme slijtage (ik acht dit echter onwaarschijnlijk):
- er zijn onderdelen gemonteerd (misschien na verlaten fabriek) die niet goed compatibel zijn. Bijvoorbeeld verkeerde ketting die de tanden heeft 'opgevreten'.
- langdurige gebruik van verkeerde versnellingscombinaties, d.w.z. grootste tandwiel voor icm met grootste tandwiel(en) achter en/of vice versa.

Het advies van uw fietsenmaker houdt in dat deze zelf van mening is een ondeugdelijk produkt te hebben geleverd: er moeten andere onderdelen op, omdat bij normaal gebruik en onderhoud het door hem geleverde kennelijk niet voldoet! De Stevens Avantgarde Lite is bedoeld om kilometers te maken.

Uw fietsenmaker acht het normaal dat er elke 1000km voor 100-300 euro vervangen dient te worden (heel globaal: ketting 20,-, cassette 40,- en crank 190,-, excl. montage Ik weet niet of losse tandwielen voor mogelijk zijn, maar in XT uitvoering ook zeer aan de prijs) om de fiets hetzelfde te houden. Stevens vermeld zelf onder Premium trekking, waaronder Avantgarde Lite: "een weekend trip of een wereldreis: onze hoogwaardige Trekking fietsen zijn voorbereid op elke route. Jij ook?"

Feitelijk zegt uw fietsenmaker: om de fiets in de conditie te krijgen zoals u dat wenst (en onder welke noemer ik hem heb verkocht) moeten er andere (lees sterkere en goedkopere) onderdelen op. Typisch dus geval van probleem dat verkoper op dient te lossen. Let er op dat zelfs wanneer hij dit gratis zou doen, de fiets minder waard kan worden!

In zijn algemeenheid: aluminium TANDWIELEN slijten sneller dan stalen. Aluminium wordt vaak gebruikt om de fiets lichter te maken. Smallere kettingen/tandwielen, bijvoorbeeld 10-speed, slijten sneller dan bijvoorbeeld de iets bredere 7-speed.
Het is in de fietsenwereld niet zo dat duurder ook altijd duurzamer betekent. Integendeel, vaak betekent duurder lichter maar ook dat het minder lang mee gaat. Zo wil je geen superlichte en dure -race onderdelen op een vakantiefiets hebben!

go
door goldy - Jun 3, 2013 om 17:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste michellekepen,

Het cranckstel hoeft niet vervangen te worden maar omdat de fietsenmaker stalen bladen ipv van het originele materiaal (deore xt) op de fiets wil zetten moet er een andere cranckstel in, anders past het niet. Dit voorstel doet hij zoals hij zei; zodat ik over een half jaar niet weer een teleurgestelde meneer aan de balie tref omdat dan de boel weer is versleten. De fietsenmaker vraagt voor het plaatsen van stalen onderdelen ipv de originele onderdelen 150 euro. De kosten voor de montage zijn dan voor zijn rekening. Omdat hij vindt dat hij bij de verkoop van de fiets misschien de verkeerde voorlichting heeft gegeven. Jouw laatste allinea vertelde hij mij ook, en dat ik beter voor duurzaam kan kiezen, vandaar dat verhaal over stalen tandwielen. Een mooie sterke en lichte fiets had mijn voorkeur, eentje waarmee je graag een extra blokje mee om fietst, ik doe er geen boodschappen mee etc. Ik ging ervan uit dat in duurzaamheid van alluminium en staal niet zo groot verschil zou zijn. Jammer dat de fietsenmaker me dat niet heeft verteld.

dearagain
door dearagain - Jun 3, 2013 om 17:39
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de verkoper had je van het kwaliteitsverschil en de enorme slijtage voor de koop moeten informeren

*ik zou met zijn voorstel niet akkoord gaan

mi
door michellekepen - Jun 3, 2013 om 18:25
22 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Goldy,

ik heb getracht twee boodschappen over te brengen:
1. 1000km onder perfecte omstandigheden is voor deze XT(maar eigenlijk voor elke)-afmontage veel te weinig. Er iets extreems aan de hand. Wat kan ik zo niet beoordelen, ik kon slechts twee (onwaarschijnlijke) redenen bedenken. En misschien als derde, de invloed van extreme pekel.
2. de fiets komt op mij niet als zeer uitgebalanceerd over: bedoeld voor lange afstandswerk, voorzien van relatief licht maar niet echt duurzaam spul. XT zal wel zeer soepel schakelen.

Boodschap 1: is het probleem van de verkoper, in casu jouw fietsenmaker. Het betreft GEEN normale slijtage! Garantie dus. Als dat niet zo is, dan zou dus elke XT-aandrijflijn na 1000km vervangen moeten worden. En vaak nog veel sneller, want de omstandigheden zullen meestal minder florissant zijn. Wat denk je bijvoorbeeld van mountainbikers? Veel grotere krachten, en veel slechtere omstandigheden
Boodschap 2: wordt eigenlijk door de fietsenmaker beaamd. Er is sprake van een minder goed 'ontwerp'. Maar ook hier is de verkoper in eerste instantie weer verantwoordelijk voor.

Ik zou hoog inzetten: sowieso abnormale slijtage, en daarnaast wellicht een produkt dat vanuit zijn aard minder geschikt is voor het doel waarvoor hij verkocht wordt.

ps ik hield er reeds rekening mee dat de crank niet vervangen hoefde te worden, maar slechts de versleten voortandwielen (daarom mijn ruime range van 100-300 euro. Losse XT-kettingwielen kosten helaas echter ook een vermogen)
Ontbreekt mij aan mtb-kennis, maar op http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=101687 kwam ik verontrustende berichten tegen over oa de XT FC-T780. Bedenk echter wel dat omstandigheden in mtb-wereld extreem slecht kunnen zijn, nog naast de optredende krachten.

bu
door buckdivers - Jun 3, 2013 om 18:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is de fiets niet goed afgesteld geweest Als de tandwielen niet goed in lijn staan bijvoorbeeld doordat de derailleurkooi scheef staat t.o de cassette treed er snel slijtage op. De fietsenverkoper had voor aflevering de fiets moeten afstellen. Ik zou hem daarvoor aansprakelijk stellen. In een korte periode als deze gebruik, woon werk verkeer is zoveel slijtage niet mogelijk zelfs niet met een goedkope Chinese fiets.

go
door goldy - Jun 3, 2013 om 19:28
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals je al op kunt maken voelt de fietsenmaker er niks voor om de boel op zijn kosten te repareren.
Hij ziet hier geen garantie in. Hij gooit het op slijtage en dat valt buiten de garantie. Wat ik hier maar ook op andere sites wel lees is dat het spul langer mee moet gaan. Ze staan dus keihard te liegen Wat kan je doen? Ik heb een mailtje gestuurd naar Stevens, die laten niks van zich horen. Shimano kan je alleen per post bereiken maar ik denk niet dat die iets van zich laten horen. De fiets staat nog bij de fietsenmaker en wil weten wat ik ga doen?. Ik denk dat ik met de fiets naar een andere fietsenmaker ga voor een secund opinion. Misschien is het puur pech een slechte produktie, en heb ik met een nieuw setje meer geluk. Het mooie weer en de vakantie komt eraan en ik wil toch ook echte stukjes fietsen ipv van de 40km in de week. Ik voel er niks voor om op het oog nog mooie fiets te ontsieren met stalen onderdelen.

ikbenik
door ikbenik - Jun 3, 2013 om 20:06
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=goldy schreef op maandag 3 jun 2013, 19:28]Wat ik hier maar ook op andere sites wel lees is dat het spul langer mee moet gaan.

Dat is juist mijn punt: waarop is dat gebaseerd?
Heel vaak op gevoelens en meningen. En daarop kan niets gebaseerd worden.

dearagain
door dearagain - Jun 3, 2013 om 20:22
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ikbenik, nu sla je een beetje door

*als essentiële onderdelen van een spiksplinternieuwe fiets na 1000 km versleten zijn, dan is er natuurlijk wél sprake van een ondeugdelijk produkt

*en dat valt dan vanzelfsprekend wél onder de garantie

ikbenik
door ikbenik - Jun 3, 2013 om 21:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 3 jun 2013, 20:33]
(let maar niet op ikbenik, dat is bepaald geen consumentenvriend)
Hmmm, bedankt voor de steek onder water.

zoekster
door zoekster - Jun 3, 2013 om 21:52
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Wat u kunt doen is de verkoper een brief sturen
klik HIER waarbij u eist dat de fiets kosteloos wordt hersteld of vervangen.
aanpassen aan uw situatie.

Wat u ook kunt doen is de verkoper een laatste kans op herstel van de fiets geven. Wil hij dat niet dan laat u de fiets ergens anders maken en verhaalt u de kosten op Mantel. (wel lastig als M niet wil meewerken)
Daarvoor kunt u de volgende voorbeeldbrief gebruiken.
klik HIER

Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u die er nu meteen al opzetten.

Helaas is Mantel niet aangesloten bij een geschillencommissie, dus daar kunt u niet terecht.

Eventueel kunt u er ook een jurist op zetten, op deze site kunt u misschien iemand vinden die u tegen een schappelijke prijs wil verder helpen. Een pittige brief van een jurist kan wonderen doen.
klik HIER

U kunt ook nog informatie inwinnen bij het juridisch loket tel 0900 8020 of ga langs, klik HIER voor de adressen.

Succes!

(let maar niet op ikbenik, dat is bepaald geen consumentenvriend)

wimmi20
door wimmi20 - Jun 3, 2013 om 21:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Shimano Benelux in Nunspeet is gewoon telefonisch bereikbaar.
Ik had het nummer via koekel in 18 seconden :0341-272300.
Ze doen ook in hengels, misschien kunt u ruilen.

Stevens vindt ik maar een dubieus merk, geen Nederlandse importeur, alleen een adres in Hamburg.
Zo'n onbekend merk zonder Nederlandse importeur zou ik niet kopen.
En voor zo'n prijs zeker niet.
Maar dat is geklets achteraf.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=goldy schreef op maandag 3 jun 2013, 19:28: /// Wat kan je doen? Ik heb een mailtje gestuurd naar Stevens, die laten niks van zich horen. Shimano kan je alleen per post bereiken maar ik denk niet dat die iets van zich laten horen.

zoekster
door zoekster - Jun 4, 2013 om 08:43
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Dan eerst even bellen met Shimano. Zeg dat u met uw klacht op het Kassaforum staat en dat Mantel beweert dat dit normale slijtage is bij 1000 km, wat erop neer zou komen dat deze onderdelen van waardeloze kwaliteit zijn. Eens zien hoe ze reageren.

Over die voorbeeldbrieven, mocht u daar gebruik van willen maken, vertel daarin dan dat u een kosteloze reparatie wenst.

go
door goldy - Jun 4, 2013 om 10:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Shimano kan en wil er niet veel over zeggen. Het product kan versleten zijn bij 1000km maar dat is wel heel snel. Hoe lang het product mee gaat, onder normaal gebruik, kunnen ze ook niet zeggen.
Ik mag de tandwielen opsturen naar hun service garantie afdeling, via de dealer, maar ze geven me weinig (geen) kans dat er iets te verhalen valt. Als iets versleten is kan je niet zien hoe dat komt. Het kan van de ketting komen, het kan een verkeerd gebruik van de fiets zijn (ketting schuin geschakeld) het kan aan het onderhoud liggen, het kan aan de afstelling liggen etc..
Ze konden dus niks over de houdbaarheid van hun product vertellen en vinden dat dat iets tussen mij en de dealer is.

wordt vervolgd........

ikbenik
door ikbenik - Jun 4, 2013 om 10:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=goldy schreef op dinsdag 4 jun 2013, 10:03]Hoe lang het product mee gaat, onder normaal gebruik, kunnen ze ook niet zeggen.
Dat kan kloppen.

Degene die aangeven dat een product bij normaal gebruik een x tijd probleemloos mee dient te gaan laten wel de gebruiksintensiteit, gebruiksfrequentie en gebruiksduur weg.
Daarnaast kun je geen gemiddelde pakken, omdat de waarden zover uit elkaar kunnen liggen.

Ik krijg hier de indruk dat men een fiets voor de race (kort en krachtig) gaat gebruiken voor woon-werkverkeer (lang en minder krachtig).
Dus in dat geval zou er een totaal verkeerde fiets gebruikt zijn.

who cares
door who cares - Jun 4, 2013 om 11:08
146 Antwoorden / 9 Vragen

ik ben al 22 jaar in het bezit van een Koga Miyata ,waarvan bijna alles van alluminium er is nog nooit iets vervangen ,ja alleen de banden/rem blokken/en wat kabeltjes, betaalde toen 2200 gld ,maar dan heb je ook wat.
tegenwoordig is het materiaal niet meer wat het was ,men bezuinigd hier heel erg op.