Kat in de zak gekocht
Vorig jaar januari/februari een ford fiesta uit 2017 gekocht ( toen nog 2 jaar en 4 maanden oud ). Auto met garantie gekocht en een grote beurt laten afleveren. Deze auto was gereden tot 58000 km dat is dus nagenoeg nieuw.
met mijn zuurverdiende geld de auto gekocht ( want was alleenstaande moeder werk in de zorg dus noodzakelijk ).
tussendoor meerdere malen terug gegaan naar de zaak met de melding ik hoor een geluid en het klopt niet. En elke keer weg " gestuurd worden " onder het mom van het hoort, de auto heeft een zeer lichte motor en is zelf wat zwaarder. Tja daar zit een punt van waarheid in, een lichte auto maakt meer geluid.
echter werd het geluid steeds erger, weer meerdere malen terug geweest. Weer een soort van weggestuurd worden.
afgelopen jaar oook 3 a 4x Bij de zaak geweest want we wilden misschien toch wat groter rijden. De verkopers/garage hebben in de auto gereden en gezegd we kunnen niks met deze auto, verder niks gezegd over het geluid en t hoe en waarom.
tot onze verbazing gingen we afgelopen week naar een andere garage kijken ( met meer aanbod ). Deze meneer attendeerde ons erop dat de druklagers en hoogstwaarschijnlijk de versnellingsbak helemaal kapot zijn.
mijn rechten vallen totaal weg want we zijn na de 6 maanden. Echter zijn wij meermaals weggestuurd en is er dus gelogen ( stilzwijgen is ook liegen ) de garage heeft het geluid moeten horen want het is echt niet te missen.
Wij hebben uiteraard de garage erop aangesproken en gaat meteen vol in de verdediging.
wij hebben hierbij ook meerdere vaklui langs laten komen om te kijken en luisteren naar deze auto en hebben allen hun vermoedens. ( lees: een schade auto, gezien roestende schroeven aan 1 kant, waar die een klap heeft gehad waardoor de druk lagers in de versnellingsbak zijn geklapt en waardoor het dus stuk geraakt is ).
de garage heeft heeel veel moeite om een passende oplossing te zoeken, en schuift het elke keer af naar een ander persoon. Uiteraard worden wij steeds bozer en bozer, want zij leggen het verhaal bij ons neer. De auto staat nu op 83000 km en wordt 4 jaar. De monteur van de garage die we gisteren gesproken hebben zegt zelf ook dat dit niet kan en mag bij zo'n jonge auto. En het geen bekend probleem van ford is.
alleen hij gaat niet over onderhandelingen ed. De grote baas is echter niet zo aardig en heeft meerdere klachten aan zijn broek hangen van klanten ( we wonen in een dorp dus die verhaaltjes gaan snel ).
kortom ik voel me bedonderd en opgelicht voor heel veel geld, en daarbij de weg opgestuurd met een gevaarlijke auto. En daar rij ik dan ik met mijn kind...
wat mag ik verwachten van deze garage
Geachte Katindezak,
U heeft veel te lang gewacht om uw garantie te claimen.
Om welk bedrijf gaat het?
Ik raad u aan om een klacht in te dienen bij de BOVAG.
Klik op de volgende link :
https://bovag.nl/contact
Dat klopt. Maar zoals het verhaal al beschrijft ben ik binnen die 6 maanden meerdere malen weggestuurd. En daarbij mag ik van een tweedehands auto een goed en deugdelijk ( en bovenal veilig ) product verwachten. Ook na die 6 maanden is het voor hun niet een vrijbrief om er niks meer mee te doen, voor iets dat zij wel afgeleverd hebben aan mij.
Geachte Katindezak,
Wat nu van belang is of het bedrijf is aangesloten bij de BOVAG.
Als het om een autohandelaar gaat, staat u zwak.
Dan is er alleen een gang naar de rechter.
Als het om een officiële automerkdealer gaat, staat u sterker.
@Heremietkreeft, even OT .... mag ik van u het recept van "zure rapen", krijgt U van mij dat van gare druiven". Fijne zondag!
Dat is een hele vervelende situatie! Het is hele droge informatie maar hier bij Het Juridisch Loket staat precies hoe het wettelijk zit. Na 6 maanden 'Dan moet u bewijzen dat de problemen er al waren toen u de auto kocht.' staat daar te lezen.
Ik zou proberen om uit de emoties te raken en dan met de verkoper op een rustige manier onderhandelen over een redelijke oplossing waar jullie allebei mee kunnen leven.
Mocht dat via deze weg niet lukken dan wordt het een heel lastig karwei om via de juridische weg wat te bereiken. Lastig, misschien niet onmogelijk.
Of de auto onveilig is door dit kennelijke gebrek is de vraag.
Er dient duidelijk te worden wat de feitelijke gebreken zijn voordat u wat kunt gaan claimen.
Wat tot nog toe geroepen wordt is wel erg vaag. Waarschijnlijk defect is wel erg ruim.
Wellicht kunt u de auto laten keuren bij de ANWB voor een onafhankelijk advies dan staat u sterker in uw claim.
Indien u van mening bent dat het gebrek dat u aan de auto constateert niet aan u is gelegen adviseer ik u (ook) om deen keuring bij de RDW te laten doen om ook het bewijs daarvoor te kunnen overleggen. Keuren | RDW Indien daaruit inderdaad volgt dat het niet aan u is te wijten kunt u overwegen om een ingebreke stelling doen m.b.t. niet naleven van de wetgeving https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en dit als voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ benutten. Let op dat indien u inderdaad betrokken raakt bij een ongeval, wel of niet door uw schuld, kunnen 'de rapen erg zuur zijn' indien uw auto inderdaad gevaarlijk is.
Indien het garagebedrijf is aangesloten bij de BOVAG kunt u als al gezegd ook daar uw geschil melden https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten.
En nu nog een aantal verwijzingen naar de wetgeving: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
Je hebt 1,5 jaar en 25000 km gereden met de auto. Dan kun je moeilijk spreken over een gevaar op de weg
Je hebt de auto niet laten keuren, zelfs niet toen je een geluid hoorde wat volgens jou niet klopte, maar je bent gewoon doorgereden.
Dat wordt lastig onderhandelen. Want hoe bewijs je dat het mankement er al was toen je de auto kocht. En je hebt er probleemloos mee kunnen rijden. Je wilde de auto zelfs inruilen.
De auto is niets meer waard?
Ik denk dat u naar een andere garage had moeten gaan toen het alsmaar niet opgelost werd door uw garage.
Het is nu al meer dan een jaar geleden dat de auto gekocht is.
Vul het kenteken van de auto eens in op de RDW site wat er over uw auto bekend is.
Een andere mogelijkheid zou zijn om via het chassisnummer van de auto op te zoeken of deze in het verleden flinke schade heeft opgelopen.
Ga naar een (vertrouwde) garage hoe u dat aan moet pakken.
U hebt uw rechten nog niet verspeeld. U hebt netjes binnen de 6 maanden aangegeven dat er een probleem in de auto zit die u niet had mogen verwachten. Maar ja, recht hebben is iets anders dan recht ook krijgen.
Waar hebt u die auto gekocht? Dan is ook na te gaan welke stappen er genomen kunnen worden.
Hallo Katindezak ,
Lees deze informatie eens door , zie deze link , klik op de rode regel .
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop
Als je na meerdere keren weggestuurd niet een andere garage ging vragen?
Die hadden schade wel gezien en oorzaak genoemd en je had binnen de garantie periode de koop kunnen ontbinden.
Nu jaren en vele km later is die kans verlopen helaas.
Ik denk dat dit een redelijk herstelde schade voertuig is, maar de motor een tik heeft gehad.
Bij afleveren is dit vrijwel niets maar bij meer KM kan dit duidelijker worden.
Je hebt te lang doorgereden en te laat elders advies gevraagd.
Naast de Bovag is een andere garage vragen vaak sneller en Bovag kan altijd nog.
Ik lees niet of deze garage een Ford dealer is of Universele....?
sommeer ze schriftelijk om de klacht binnen 15 dagen op te lossen OF de auto terug te nemen en u uw geld terug te geven, hier zal ie geen gehoor aan geven en op dat moment zult u een vordering in moeten stellen tegen deze garagist....
vandaar af gaat de bal rollen richting de rechter en dus zult u een advocaat in de arm moeten nemen, wel zult u een technisch rapport zullen moeten overleggen bij de rechtbank....
als eerste stap raad ik u echter aan om deze klacht bij de bovag neer te leggen met daarin beschreven de gehele procedure die u gelopen hebt met OOk en vooral welk tijdspad daarbij hoort!!!!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer