tasja71
door tasja71 Sep 14, 2004 om 09:57
Auto & vervoer

KIA; goed of slecht

Wij overwegen de aanschaf van de KIA Rio. We hebben inmiddels goede ervaringen met de KIA Picanto. Nu horen we echter van verschillende kanten verschillende verhalen over de KIA. De een vindt het een geweldige wagen, de ander klaagt alleen maar.

Wat vinden jullie van de KIA?

29938 13 Rapporteer

jo
door jopperdebop - Sep 14, 2004 om 17:42
3 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals bij alles zijn de meningen altijd verdeeld. KIA is helemaal geen slecht merk. In het kader van 'waar voor je geld' scoort KIA erg hoog. Ik rijd zelf geen KIA maar wat mij betreft: doen.

hv
door hvwees - Sep 16, 2004 om 08:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, het is maar net wat je gewend bent.

Persoonlijk vindt ik de Rio een uitstraling van een 30 jaar oude auto hebben, erg grijs.

Maar hoe de rij eigenschappen zijn en de kwaliteit kan ik niet over oordelen.

Wel is het zo dat he geen hoogvliegers zijn qua prestatie, maar daar is de prijs ook wel naar.

Als je al Kia gewend bent, zal de look and feel hetzelfde zijn.

Neem vooral eerst een proefrit voordat je tot aanschaf over gaat....

Success.

oi
door oist10 - Sep 18, 2004 om 23:41
2 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb een shuma van schoonvader over genomen was toen 3 jaar oud zeer tevreden over volgende wordt weer een kia. schoonvader  heeft een rio gekocht zeer tevreden over wil niks anders .

hidkees
door hidkees - Sep 19, 2004 om 10:59
41 Antwoorden / 5 Vragen

Denk wel hieraan: ik heb gelezen (misschien in de Kampioen) dat je een Kia heel moeilijk kunt inruilen tegen een ander merk! Maar u heeft blijkbaar al een Kia. Goede ervaringen met een ander type van hetzelfde merk zegt niet zo heel veel. U zou in ieder geval een uitgebreide proefrit moeten maken. En die klagers, hebben die het over de Rio of over een ander type?

gery
door gery - Sep 20, 2004 om 21:37
504 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn ouders hebben een KIA, de pride.
Voor de KIA hadden ze exact hetzelfde model van Mazda en ik moet toegeven dat KIA de fouten van de Mazda eruit hebben gehaald en dat de auto perfect rijd.
Het is alleen wel zo dat langere mensen problemen kunnen hebben met de stoelen, deze zijn 'japans' (korte benen)
Mijn man en ik zijn qua been lengte aardig gelijk en hij vindt het niet zitten, maar ik heb geen probleem.

Ga het gewoon uitproberen bij de dealer.
De service van KIA is wel goed, maar ja, dat kan per dealer ook weer verschillen.

sixerdude
door sixerdude - Sep 29, 2004 om 10:14
37 Antwoorden / 13 Vragen

Volgens mij worden er tegenwoordig geen echt slechte auo's meer gemaakt. Tuurlijk, een Mercedes Benz van 80.000 Euro zal een hoger kwaliteitsniveau hebben dan een Kia Picanto van 13.000 Euro, maar al met al zul je met de Picanto een prima auto kopen tegen een erg lage prijs. Tegenwoordig vinden auto's voornamelijk hun verschil op grond van emotionele argumenten. Ik zou er zelf niet aan moeten denken om bijvoorbeeld een Toyota Corolla te moeten rijden, terwijl ik dondersgoed weet dat de Corolla al jarenlang de beste auto ter wereld is. Kijk nog wel even goed uit naar de dealers en probeer daar lokaal wat informatie over in te winnen. De automerken verschillen dus niet zoveel, de kwaliteit van de dealers des te meer! Geinig karretje die Picanto. Wel opvallend dat de naam en het uiterlijk weer zo Italiaans overkomen. Het doet me een beetje denken aan de Fiat Punto. Zal wel niet voor niets zijn :-)

pl
door pluck - Oct 6, 2004 om 13:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik heb een collega met Kia Rio, hij rijdt daar ruim 1,5 jaar in met heel veel plezier. Het is een goede , comfortabele auto zeker in die prijsklasse. dus ik zou zeggen DOEN!

jubereva
door jubereva - Oct 6, 2004 om 13:58
42 Antwoorden / 17 Vragen

Op onderstaande sites vind je de testen van de Kia Rio:

http://www.autozine.nl/text/125.html http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=445&ref=msn

wj
door wjrvdheuvel - Oct 17, 2004 om 21:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik rij op dit moment de Kia Rio 1.5, en ik vind het een fantastische auto. Ik heb hem nu bijna 1.5 jaar, en heb tot nu toe geen problemen gehad, ik rij er ongeveer 25000 km mee.

Wat betreft de beenruimte, valt reuze mee, ikzelf ben 1.75m lang en heb ruimte zat, ook mijn kind die achterin zit, heeft ook bewegingsruimte zat. En wat nog het leukste is van deze auto, alles zit erop en eraan, tot automatische lichtuitschakeling als je de sleutel eruit haalt.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat Kia een slecht merk is, maar koop maar eens een VW of een Opel, dan rijd Kia zeker net zo goed, misschien wel beter.

Hiervoor had ik een Kia Pride, ook een leuke auto, maar als je overgaat naar een Rio, voel je toch de vooruitgang van dit merk.

De volgende auto word zeker weer een Kia, ze hebben gewoon een beter kwaliteit/prijs verhouding.

Een tevreden Kia-rijder

ge
door gerrit55_1 - Oct 21, 2004 om 23:49
5 Antwoorden / 6 Vragen

FFFFFFFFF let goed op als je een kia koopt wij hebben in december 2003 een kia sorento besteld die zou in maart geleverd worden,nu hebben wij hem nog niet,de dealers doen alleen maar zielig ja hun zijn zielig wij niet zij kunnen hem niet leveren en dat ligt aan de impoteurs zeggen ze dan omdat ze de levering niet aan kunnen,ja zou u zeggen dat is bekend maar wij als consument zitten er mee.De dealers klopen alleen maar meer geld uit je zak om hun zaakjes te redden,maar dat wij er hard voor moeten werken is hun niet bekend.Laat alles goed op papier zetten dat hebben wij ook gedaan het loop nu bij een advocaat misschien dat wij via een rechter ons recht krijgen.

ge
door gerrit55_1 - Oct 21, 2004 om 23:54
5 Antwoorden / 6 Vragen

Heb jij hem zeker niet in utrecht gekocht bij kia dealer utrecht of de baas heer roelofs die kan ze amper leveren en neemt geen contact meer met zijn klanten

ja
door jac_1 - Nov 6, 2004 om 10:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben uiterst tevreden over mijn kia's

Ik heb vorige week mijn 4e kia in gebruik genomen

nooit enig mankement gehad

Ik heb een pride-wagon gereden, een Chuma, een Mentor en nu een Carens

dus het zal duidelijk zijn ik heb geen problemen met kia en een pre is natuurlijk een goede prijs/kwaliteitverhouding

ba
door baad - Jan 19, 2008 om 20:40
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kan je KIA helaas niet aanbevelen:

Zaterdag 12 januari is de krukas van mijn KIA Picanto gebroken, net 3 jaar oud, 45.000 km, altijd keurig dealeronderhouden.

Schade: 2.300 euri.

KIA wil niet meer dan een deel van de onderdelen
vergoeden, een fractie van de schade.

Na
1 jaar is er met een terugroepaktie een blijkbaar niet effektieve
modificatie op de krukas uitgevoerd. KIA vond de modificatie schijnbaar
wel effektief: de krukassen (wij zijn vast niet de enigen!) houden het
tot (net) na de garantieperiode. Er zullen ongetwijfeld nog veel KIA
krukassen na de garantieperiode stuk gaan. Is namelijk een
fabricagefout, waar je als KIA rijder niets aan kunt doen.

Ik zag op de TROS/RADAR- site dat de heer Leo van der Kaaij een week
eerder hetzelfde is gebeurd. Ook bij hem is, uiteindelijk dus eveneens
zonder goed resultaat, na ca. een jaar een modificatie op de krukas
uitgevoerd. Hij nomineerde KIA voor de koude douche.

Breuk van een krukas lijkt me een duidelijk geval van consumentenbescherming,
conformiteitsbeginsel: redelijke eisen bij normaal gebruik aan een
duurzaam gebruiksartikel (art. 7.21 BW), maar KIA vindt tot op heden
blijkbaar van niet.

Intussen zit ik nu al een week zonder vervoer.

Bij enig googelen (KIA krukas)is me inmiddels gebleken dat dit probleem eigenlijk
bij alle KIA modellen speelt, alleen heb ik de pech dat dit net na de
garantieperiode gebeurt.
Googelen met "KIA krukas" of "Picanto krukas" levert onder meer op:

http://www.zakenauto.nl/autovergelijk/pg/auto/kt/geel/me/99/mo/4751/ty/4081856/Kia_Picanto.html

(Picanto, een week eerder dan ik; dhr L. van der Kaaij, geen vergoeding
"niet dealeronderhouden", ook wel modificatie krukasbout; heeft KIA bij
TROS/RADAR ook genomineerd voor de koude douche; gaarne contact)

http://autonieuws.autotrader.nl/myreviewautodata.php?id=12337 (Picanto)

http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?tk=290&mok=1109 (Picanto: Ik heb een picanto LXE 1.1 en heb na 20.000

km een gebroken krukas gehad. Door Kian prima behandeld en een
nieuwe motor gehad. Hoor graag van andere mensen of zij dit zelfde
probleem hebben gehad. mijn email lucky_day7@hotmail.com)

http://autonieuws.autotrader.nl/myreviewautodata.php?id=16360 (KIA Ceed)

http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=683 (3x bij Sorento)

http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=11795 (Cerato)

http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=636&cache=no (Cerato)

Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld, en zit voorlopig zonder

vervoer.

Mochten er meer mensen zijn met problemen met de krukas van hun KIA,
meldt je, danwel op deze KASA site, danwel op de TROS/RADAR site!

Bij voorbaat dank!
DB