Ik koop een Siemens koffieautomaat bij Mediamarkt. Op het prijskaartje van de mediamarkt staat €419,- Bij de kassa moet ik €449,- afreken om vervolgens via internet na het versturen van al mijn gegevens, (naam adres,bankrekeningnummer) mijn €30,- terug te krijgen en zo op €419,- uit te komen.... Mag dat zomaar? Slimme manier om aan iemand zijn gegevens te komen...
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
@tijger1: wat mij betreft slaat u een vraag over namelijk: wat moet een koffieautomaat producent met mijn gegevens zoals bankrekeningnummer adres etc. ongeacht wat hij er mee kan? Waarom niet gewoon €419,- betalen in de MM en laat de MM de €30,- terug zien te krijgen...?
@Polleke, bij cashback acties zoals u heeft gehad, kan ik u vertellen wat ze doen, Ik krijg reclame van de importeur toegestuurd (canon in dit geval) per mail. Mijn apparaat is daar geadministreerd, handig voor garantie enz. Dat gebeurt er. Op deze manier krijgt MM de volledige verkooprijs en als u wilt krijgt u van de koffiemaker een bedrag terug. En dat is de manier die de importeurs gebruiken. Uiteindelijk betaalt u minder euro's, maar daarvoor zult u wat reclame krijgen. De delete knop en de vuilnisbak zijn geduldig. U kunt natuurlijk niet de gegevens insturen, maar dan betaalt u meer.
Bedankt voor de reacties. Waardeloze actie inderdaad. Meer betalen om vervolgens je geld weer terug zien te krijgen.. De logica ontbreekt hier mijns inziens...
De Dolce Gusto, de Nespresso, (en onnoemelijk meer apparatuur) allemaal acties met geld terug. Met uiteraard al je gegevens. Bent u principieel dan vult u niets in en krijgt ook geen €30,00, zo simpel is het. Niets nieuws onder de ?
Bent u principieel dan vult u niets in en krijgt ook geen €30,00, zo simpel is het.
U beschrijft mijn probleem uitstekend! En mijn vraag was of dit mag. Blijkbaar wel, ik weet genoeg.
Van de ene kant word je overal gewaarschuwd voor het geven van persoonlijke info. Van de andere kant wordt het geven van deze info in ruil voor geld, aan een koffieautomaat fabrikant (!) als normaal ervaren...
[quote=polleke2014 schreef op dinsdag 16 dec 2014, 23:25]Bedankt voor de reacties. Waardeloze actie inderdaad. Meer betalen om vervolgens je geld weer terug zien te krijgen.. De logica ontbreekt hier mijns inziens...
Zo onlogisch is het niet. Een retailer heeft een procentuele marge over alles wat wordt verkocht. Wordt de verkoopprijs lager, dan daalt de marge. Door een cashback actie verandert er voor de retailer niets. Die houdt gewoon z'n marge terwijl de klant wel een voordeeltje heeft. Op kosten van de importeur.
Het voordeel voor de importeur of fabrikant is dat ze veel makkelijker kortingsacties kunnen doen zonder met alle retailers te gaan onderhandelen.
[quote=pieterwolters schreef op woensdag 17 dec 2014, 08:52][quote=polleke2014 schreef op dinsdag 16 dec 2014, 23:25]Bedankt voor de reacties. Waardeloze actie inderdaad. Meer betalen om vervolgens je geld weer terug zien te krijgen.. De logica ontbreekt hier mijns inziens...
Zo onlogisch is het niet. Een retailer heeft een procentuele marge over alles wat wordt verkocht. Wordt de verkoopprijs lager, dan daalt de marge. Door een cashback actie verandert er voor de retailer niets. Die houdt gewoon z'n marge terwijl de klant wel een voordeeltje heeft. Op kosten van de importeur.
Het voordeel voor de importeur of fabrikant is dat ze veel makkelijker kortingsacties kunnen doen zonder met alle retailers te gaan onderhandelen.
Bedrijfskundig briljant maar daar gaat het mij nogmaals niet om.. De klant die zijn gegevens aan de importeur / fabrikant geeft heeft een voordeeltje... Die logica ontbreekt me..
Bij veel apparaten (magnetron o.a.) zit ook een garantiekaart die je kunt terugsturen naar de fabrikant, al dan niet vergezeld met een code die op bijv. de verpakking geprint staat en een kopie kassabon. Op die garantiekaart moet je toch ook al je gegevens invullen... Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van de cash back acties van Canon... dan moeten de gegevens naar het buitenland, maar altijd keurig het beloofde geld binnen gekregen en niet overspoeld door zinloze reclame achteraf.
Soms wil ik nog wel eens iets analyseren, gaat het om de TE502206RW en wat kost die automaat dan bij andere winkels? De analyse is mislukt want de automaat is alleen bij Mediamarkt verkrijgbaar!
De klant die zijn gegevens aan de importeur / fabrikant geeft heeft een voordeeltje... Die logica ontbreekt me..
Nog één poging. Je moet zowiezo voor veel artikelen een fabrieksgarantiekaart volledig invullen en opsturen / via internet registeren. Alleen maar verstandig voor als de winkelier uitvalt anders heb je niks, maar dat terzijde.
De reden dat er door de importeur/fabrikant op zijn/haar kosten u een korting in de vorm van cashback actie wordt gegeven is dat als u bijvoorbeeld iets van Canon heeft gekocht, u waarschijnlijk de volgende keer, OMDAT u van Canon € xx,xx kreeg, de naam Canon weer mee neemt is uw volgende aankoop. Dat heet gerichte reclame + omzet voor het merk. Is dat nu zo onlogisch?
[quote=carola.83 schreef op woensdag 17 dec 2014, 08:45]@polleke2014: natuurlijk mag dat. Cashback acties bestaan al jaren en jaren.
Wel benieuwd wat jij belangrijker vindt: je privacy of die 30,- euro. Oftewel: heb je de gevraagde gegevens verstrekt.
Mijn gegevens heb ik verstrekt en ik hoop 30,- euro terug te krijgen. Ik ga er hierbij vanuit dat mijn gegevens vertrouwelijk behandeld worden. Echter ik ben als de dood dat ik in de toekomst ergens gegevens verstrek die niet vertrouwelijk behandeld worden en dan bij kassa in het publiek zit en waar half Nederland denkt: "Hoe stom kan je zijn om je gegevens te verstrekken..."
Ik ga er hierbij vanuit dat mijn gegevens vertrouwelijk behandeld worden.
Beste, ik doe wekelijks mee aan cash back acties, van verschillende soorten, ik wordt zelfs geïnformeerd dat ik weer ergens wat kan kopen, en dat ik 100% geld terug krijg. Tot op heden heb ik altijd alle akties betaald gekregen binnen de termijn die ze stellen. Verder heb ik hooguit email van weer gratis aanbiedingen, en daar kan ik best mee leven.
Overigens Polleke, u wil niet weten in hoeveel computerbestanden u genoteerd staat, zelfs al zou dat absoluut noodzakelijk zijn ............
Ik verheug me nu al op het moment dat ik in de cafetaria 10,-Euro moet afrekenen voor een frikandel om vervolgens 8,-Euro via internet terug te krijgen bij vertrekking van mijn bankgegevens en adres etc...
En als het om garantie gaat... op een frikandel zit momenteel ook garantie want als hij niet goed is, breng ik heb gewoon terug en krijg ik een nieuwe. (of geld terug)
[quote=polleke2014 schreef op woensdag 17 dec 2014, 11:50]Ok, jullie hebben gelijk!
Ik verheug me nu al op het moment dat ik in de cafetaria 10,-Euro moet afrekenen voor een frikandel om vervolgens 8,-Euro via internet terug te krijgen bij vertrekking van mijn bankgegevens en adres etc...
En als het om garantie gaat... op een frikandel zit momenteel ook garantie want als hij niet goed is, breng ik heb gewoon terug en krijg ik een nieuwe. (of geld terug)
:-)
Succes allemaal!
Die vergelijking slaat de plank helemaal mis, maar dat begrijp je zelf ook wel hè. De cafetaria die dat doet kan z'n deuren sluiten. In het voorbeeld vraagt de cafetaria namelijk veel meer dan de prijs die de consument wenst te betalen. Er zijn denk ik zat mensen die hun e-mail adres zouden afgeven voor een korting van vijftig cent op die frikadel.
[quote=polleke2014 schreef op woensdag 17 dec 2014, 09:34][quote=pieterwolters schreef op woensdag 17 dec 2014, 08:52][quote=polleke2014 schreef op dinsdag 16 dec 2014, 23:25]Bedankt voor de reacties. Waardeloze actie inderdaad. Meer betalen om vervolgens je geld weer terug zien te krijgen.. De logica ontbreekt hier mijns inziens...
Zo onlogisch is het niet. Een retailer heeft een procentuele marge over alles wat wordt verkocht. Wordt de verkoopprijs lager, dan daalt de marge. Door een cashback actie verandert er voor de retailer niets. Die houdt gewoon z'n marge terwijl de klant wel een voordeeltje heeft. Op kosten van de importeur.
Het voordeel voor de importeur of fabrikant is dat ze veel makkelijker kortingsacties kunnen doen zonder met alle retailers te gaan onderhandelen.
Bedrijfskundig briljant maar daar gaat het mij nogmaals niet om.. De klant die zijn gegevens aan de importeur / fabrikant geeft heeft een voordeeltje... Die logica ontbreekt me..
De logica is vrij eenvoudig hoor:
- De importeur/fabrikant wil de verkopen vergroten via aanbiedingen. Retailers hebben daar niet altijd zin in (die kan altijd merk B of C verkopen als merk A minder loopt). De importeur/fabrikant start dan een cash-back actie zodat hij niet afhankelijk is van de retailer. - Voor de klant is het uiteindelijk voordeliger zodat die wellicht kiest voor het betreffende product. Al is dat geen garantie natuurlijk - als een consument het merk niet wil hebben kan je nog zoveel cashback geven, de kans op succes is dan nog steeds niet zo groot. - Bijkomend voordeel is dat je NAW gegevens voor potentiele upsell hebt. Al moet je je daar ook weer niet te veel van voorstellen, aan alleen NAW gegevens heeft een marketeer niet zo heel veel.
Geniereneuk over privacy. Door dat apparaat daar te kopen ben je akkoord gegaan met de cashbackactie. Meestal moet je dat apparaat ook registreren om garantie te krijgen dus je gegevens zijn dan ook bekent. Of gewoon de € 30,00 niet aanvragen, zo simpel is het tegenwoordig met vele commerciele acties. Meer dan de helft van de aankopen binnen zo'n actie doet de cashback aanvraag niet en de fabrikant lacht zich wild.
Als er op het prijskaartje alleen de prijs staat en verder niets over de cashback actie, moet de winkel toch het apparaat tegen de die prijs ( €419.-) leveren.
[quote=ikzelf1942 schreef op zondag 28 dec 2014, 10:03]Als er op het prijskaartje alleen de prijs staat en verder niets over de cashback actie, moet de winkel toch het apparaat tegen de die prijs ( €419.-) leveren.
Ik ben het hiermee eens. Het moet bij aankoop duidelijk zijn dat het om cashback gaat. Wat op het prijskaartje staat moet worden betaald.
Voor cashback moet je altijd weer de nodige moeite doen, kopie maken van bon, soms nog iets uit de verpakking knippen en vaak moet je lang wachten op je geld. Bij de laatste cashback heb ik 2,5 maand moeten wachten op mijn geld. En ook dat na enig aandringen. Ik moest toen per mail en ook nog per post dingen opsturen. Niet iedereen heeft zin in die procedure en soms loopt het ook nog eens mis en krijg je niets en zie dan maar je geld te krijgen. De verkoper voelt zich in het geheel niet verantwoordelijk voor de cashback, maar maakt er wel goede sier mee.
Als er nergens werd gerept over de cashback voordat u bij de kassa stond, dan zou u hierover een klacht kunnen indienen bij de ACM.
Zonder welke TS dan ook van niet of niet goed lezen te beschuldigen, wij hebben de prijskaart niet zelf gezien en wij gaan er hier van uit dat wat er staat geschreven de 100% ( en de 100% ware) informatie is. Hoe vaak blijkt dat er meer informatie is of fout begrepen is, is niet te peilen. Ik sluit niet uit dat er op de prijskaart, met kleinere letters staat: "Na cash back aktie" of "na cashback".
[quote=mahadma schreef op zondag 28 dec 2014, 11:07]wij gaan er hier van uit dat wat er staat geschreven de 100% ( en de 100% ware) informatie is. . Hoe kom je erbij dat wij daarvan uitgaan?
Er staat in zowel mijn reactie als die van ikzelf1942 'als'.
Misschien schaar je jezelf onder de 'wij' die ergens vanuit gaan?
Om over "wij" en "als" te discussiëren gaat mij te ver.
Het gaat mij om het feit dat er (niet specifiek dit item) heel vaak blijkt dat een pannenkoek toch twee kanten heeft, iets wat een TS denkt te lezen of graag leest en wat er ècht staat.
"Men" leest heel vaak alleen de grootste letters, tenzij er het woord "gratis" in 8 punts grootte staat natuurlijk.
[quote=mahadma schreef op zondag 28 dec 2014, 12:03]Om over "wij" en "als" te discussiëren gaat mij te ver.
Het gaat mij om het feit dat er (niet specifiek dit item) heel vaak blijkt dat een pannenkoek toch twee kanten heeft, iets wat een TS denkt te lezen of graag leest en wat er ècht staat.
"Men" leest heel vaak alleen de grootste letters, tenzij er het woord "gratis" in 8 punts grootte staat natuurlijk.
Allemaal een goed 2015 overigens.
Als je dat bedoelt, moet je gewoon zo schrijven. En niet over een 'wij' beginnen waar je jezelf dan zeker niet toe rekent, maar wie dan wel... geen idee. Zo'n pannenkoek smaakt mij niet.
"ALS "WIJ" nou eens gewoon een antwoord geven op de vragen en niet alles erbij halen , en zeker wachten op de reactie(s) van de vraagsteller ( ster) dan blijft het gezellig, ook in 2015, en dat wens ik ook iedereen toe met veel geluk, gezondheid en liefde. ( dus geen reactie op DIT bericht )
[quote=ikzelf1942 schreef op zondag 28 dec 2014, 12:21]"ALS "WIJ" nou eens gewoon een antwoord geven op de vragen en niet alles erbij halen , en zeker wachten op de reactie(s) van de vraagsteller ( ster) Echter zo werkt dat hier niet. Wanneer je 'n tegenvraag stelt (wat vaak toch echt nodig is), om tot een juist antwoord te komen, word je; a. niet begrepen b. is het offtopic c. wordt het als complete -aluhoedjes dragende- nonsens bestempeld d. compleet genegeerd en krijgt gewoon geen antwoord of e. een ander gaat gokken wat het antwoord is en geeft 'antwoord' f. TS zie je nooit meer terug.
Dat ga je ze hier never nooit niet duidelijk maken hoe belangrijk vaak 'n tegenvraag is..
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd. Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap? Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend. Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer