Br
door Brakeboer Feb 14, 2018 om 11:19
Auto & vervoer

Kosten reparatie bij garage vallen veel duurder uit, mag dat zomaar?

Beste lezer,

Ik heb mijn auto ter reparatie aangeboden bij de betreffende garage. Deze gaf aan dat de versnellingsbak vervangen diende te worden, daarnaast moesten 2 banden vervangen worden. Op de vraag hoeveel dit ongeveer ging kosten kwam het antwoordt: 1500-1600 euro inclusief Btw.

Na 2 weken heb ik contact gezocht met de vraag hoe de stand van zaken was. Het was voor de garage lastig om een tweedehands versnellingsbak te vinden in dit type; nog even geduld, het zou goed komen. Nog geen 2 dagen later kreeg ik een appje van de garage met daarin een voorstel voor tot overname van een andere tweedehands auto. Ik heb te kennen gegeven dat ik hier geen interesse in heb en dat het voor mij financieel voordeliger is om de voorgestelde reparatie af te wachten.

Na wederom 2 weken was mijn auto klaar. Bij het ophalen stond de garagehouder mij op te wachten om te vertellen dat de reparatie duurder uit was gevallen, omdat er nog een onderdeel vervangen diende te worden. De 2 banden die waren vervangen had ik van de garage gekregen, als geste omdat de rekening zoveel hoger uit was gevallen. De rekening 2500 euro inclusief Btw.

Uiteraard heb ik direct te kennen gegeven dat ik hier zeer ontstemd over ben. Waarom heeft de garage mij niet op de hoogte gebracht van het andere onderdeel dat vervangen diende te worden? Voor dit bedrag had ik mijn auto niet meer laten maken waarschijnlijk.

Mag een garage dit zomaar doen?
Voor mijn gevoel niet, maar wat kun je er aan doen.
Ik zit er over te denken om een brief naar de garage te sturen met een vriendelijke ondertoon waarbij ik alle feiten beschrijf en vraag naar de manier van communiceren. Mogelijk dat dit iets oplevert, en anders heb ik in ieder geval de feiten zwart op wit.

Heeft u nog tips voor mij?

Hartelijke groet,
Brakeboer

19268 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2018 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u die opgaven van ca. € 1.600 zwart op wit? En wat was dat andere onderdeel dan?

Br
door Brakeboer Feb 14, 2018 om 12:18
Antwoorden / 1 Vragen

Het andere onderdeel was een vliegwiel.

Helaas was de overeenkomst voor het vervangen van de versnellingsbak voor 1600 euro mondeling.

ge
door gewicht Feb 14, 2018 om 14:20
170 Antwoorden / 1 Vragen

Het komt vaker voor dat bij het vervangen van de versnellingsbak ook het vliegwiel vernieuwd moet worden. De garagehouder had u toch minstens daarop moeten wijzen. Gezien uw positieve indruk over de garagehouder kunt u het beste in een vriendelijk gesprek proberen de kosten nog wat te drukken.

Di
door Dirk W Feb 16, 2018 om 12:59
4 Antwoorden / Vragen

Een mondeling overeenkomst is op rechtsgeldig , hoeft niet "zwart op wit " staan.

De garagehouder had akkoord moeten vragen, betreft hier niet een geringe prijsafwijking maar ruim 50%.

Het feit dat de garagehouder u  2 autobanden schenkt, komt bij mij al vreemd over.
Probeer een compromie te sluiten op € 2000,= met behoud van autobanden.

tenormin
door tenormin - Feb 14, 2018 om 11:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat mag niet zomaar. De garage had ik van één en ander moeten verwittigen dat het veel duurder zou uitvallen. Had u alsnog een keus kunnen maken. Het verschil in prijs is veel te hoog om zomaar toch, zonder toestemming, tot deze reparatie over te gaan.

Br
door Brakeboer Feb 14, 2018 om 12:19
Antwoorden / 1 Vragen

Weet u welke stappen ik kan ondernemen?

tenormin
door tenormin Feb 14, 2018 om 13:56
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Mogelijkerwijs toch weer naar de garage teruggaan om te proberen de extra kosten 'sam-sam' te delen, maar ik denk dat u de auto al heeft betaald. Is het uw vaste garage: misschien toch punt voor punt uw ongenoegen uiten: uiteindelijk had de garage u werkelijk van te voren op de hoogte moeten stellen, vóór hij verder ging repareren. Maar heel eerlijk? Ik geef u weinig kans, al is het de moeite van proberen waard.

ju
door juliomariner - Feb 14, 2018 om 11:42
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Om dit soort dingen te voorkomen maak ik altijd een mondelinge afspraak met de garage van een globale kosten indicatie (daar mogen ze van mij wel  50 euro naast zitten. Als het duurder wordt nemen ze altijd contact met mij op. Blijkbaar heeft u dat niet afgesproken maar de garage alleen gezegd dat u de auto gerepareerd wilt hebben. Ik denk niet dat u nog veel kunt verhalen op de garage want ze hebben het werk gedaan waarvoor u opdracht hebt gegeven namelijk de auto gerepareerd. Temorin heeft in principe gelijk maar we zijn niet bij het opdrachtgesprek geweest.

Br
door Brakeboer Feb 14, 2018 om 12:22
Antwoorden / 1 Vragen

Er is weldegelijk een mondelinge overeenkomst gesloten voor de vervanging van de versnellingsbak en 2 banden voor een bedrag van 1500-1600 euro inclusief Btw.

Helaas mondeling.

Ik heb weldegelijk aandacht e garage aangegeven dat ik niet te veel geld meer wil spenderen aan de auto, aangezien de auto dat niet meer waard is. De garagehouder gaf aan dat hij de auto voor 1500-1600 euro weer kon repareren en daarom hebben we toen samen besloten om de auto te repareren.

ju
door juliomariner Feb 14, 2018 om 12:39
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dan is het inderdaad wel heel kwalijk dat de garage niet gebeld heeft toen het mankement met het vliegwiel naar boven kwam

marita5
door marita5 - Feb 14, 2018 om 11:44
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Brakeboer ,

Onenigheid over de kosten .

Tips:

  • Hebt u van tevoren met de garage een prijs afgesproken ? Dan mag de garage maximaal 10 % van deze prijs afwijken.
  • Maakt u tijdens het gesprek afspraken met elkaar? Of doet de monteur u een toezegging? Bevestig deze dan achteraf in een brief of e-mail naar de garage .

Komt u er samen niet uit? Maar wilt u niet meteen naar de Geschillencommissie of naar de rechter? Dan kunt u als tussenstap kiezen voor Bovag Bemiddeling

Bekijk ook dit filmpje ,

https://www.youtube.com/watch?v=UCsFo1ow5rk

Br
door Brakeboer Feb 14, 2018 om 12:25
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!

marita5
door marita5 Feb 14, 2018 om 12:26
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

jo
door jorisw Feb 14, 2018 om 14:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier niet om het afwijken van de eerder gegeven prijs maar het uitvoeren van extra werkzaamheden. Het vervangen van de versnellingsbak kan best binnen die 10% afwijking vallen.

Uiteindelijk is het enige wat je de garage kunt verwijten dat ze niet even gebeld hebben omdat er meer vervangen moest worden.

marita5
door marita5 - Feb 14, 2018 om 12:21
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@BrakeBoer ,

Lees deze informatie eens door ,

http://www.wetrecht.nl/autodealer-rekent-veel-meer-kosten-voor-reparatie-dan-afgesproken/

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Br
DOOR BRAKEBOER 14 FEB. 2018 OM 12:18
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het andere onderdeel was een vliegwiel.

Helaas was de overeenkomst voor het vervangen van de versnellingsbak voor 1600 euro mondeling.

emcede
door emcede - Feb 14, 2018 om 12:39
960 Antwoorden / 4 Vragen

Weet u zeker dat uw auto bij een garage gestaan heeft? 4 weken voor een reparatie!!!! Mijn 10 jaar oude auto heeft over z'n hele leven nog geen 4 weken bij de garage gestaan....

Natuurlijk had de hersteller u eerst moeten inlichten, maar was dit geen beun de haas?

Br
door Brakeboer Feb 14, 2018 om 12:44
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een gerenommeerde plaatselijke garage, waar ik al jaren mijn auto heen breng (net zoals ongeveer de helft van het dorp). Nog nooit problemen gehad.

Ik heb de garage ook voorgelegd waarom de reparatie zo lang moest duren. De garagehouder gaf hierbij aan dat het niet mee viel om een goede tweedehands 6 bak versnellingsbak op te speuren voor een Fiat Punto. Dit lijkt mij een plausibele verklaring voor de lange duur van de reparatie?

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2018 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@brakeboer. Maar misschien juist omdat u daar al jaren komt, dacht de garage dat het wel goed zou zijn. Dat was dan wel een waanzinnig duur vliegwiel, als u ook nog de banden gratis hebt gekregen,

ju
door juliomariner Feb 14, 2018 om 14:38
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Een vliegwiel is meestal niet echt goedkoop, daarbij moeten dan meestal de koppelingplaten ook vervangen worden.

fgrijder
door fgrijder Feb 19, 2018 om 12:58
55 Antwoorden / 12 Vragen

Een versnellingsbak wisseleen is wel ieta anders dan een remblokje vervangen

edrick3
door edrick3 - Feb 14, 2018 om 14:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dit is een gerenommeerde plaatselijke garage, waar ik al jaren mijn auto heen breng (net zoals ongeveer de helft van het dorp). Nog nooit problemen gehad.

Dan had deze gerenommeerde garagehoudere moeten weten dat je niet 'zomaar' een reparatie uitvoert als deze zo'n €1000 hoger uitkomt dan (mondeling) afgesproken. Het is gebruikelijk om dan eerst in overleg te treden.
Zou deze garagist hier toch nog maar eens over aanspreken, maar ja .... je hebt blijkbaar al betaald.

panter22
door panter22 - Feb 15, 2018 om 20:21
6599 Antwoorden / Vragen

Die versnellingsbak was al moeilijk te krijgen en daarmee vast duurder dan begroot.
En nu blijkt dat er een vliegwiel van enkele honderden euro's moet worden vevangen en dan is er waarschijnlijk geen weg meer terug.
Jij wilde de auto dan niet meer laten maken, maar je had ook niets meer aan die auto want die oude versnellingsbak was er al uit.
Die zal niet meer teruggeplaatst kunnen worden.
Wat dan?
De garagehouder heeft je 2 nieuwe banden gegeven ter compensatie. Maar misschien kan er nog wat van het werkloon af.
Ik zou nog even persoonlijk met de garagehouder spreken. Mogelijk komen jullie er samen uit.

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - Feb 16, 2018 om 12:30
18 Antwoorden / Vragen

U heeft er nu niets meer aan, maar spreek altijd af, dat ze bellen over de kosten, bij mij bellen ze altijd over de kostprijs, of ik er akkoord mee ga, wellicht nog eens met eigenaar het gesprek aan gaan, maar ik denk, dat het weinig meer zal opleveren, succes!

vi
door vitara - Feb 16, 2018 om 12:47
5 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vervelend als niets zwart op wit staat. Reparatie aan Qashqai automaatbak kostte mij €8500!!!! Nissan vindt dit normaal bij 75000 km. Schrale troost voor u.

jo
door joQ - Feb 16, 2018 om 13:39
23 Antwoorden / 1 Vragen

Half repareren gaat niet en is niet verstandig. Wel had het garagebedrijf u op de hoogte moeten houden / informeren!
u had dan een keuze gehad, op dit moment lijkt het mij verstandig om dit met hun te bespreken en er samen uit te komen!

Succes

1paul
door 1paul - Feb 16, 2018 om 14:06
3155 Antwoorden / 0 Vragen

een reparatie mag ongeveer 10% hoger uitvallen dan van te voren afgesproken, alles daar boven moet eerst overleg over gevoerd worden, nu de garage dit zonder overleg gedaan heeft hoeft u dit niet te betalen, in ieder geval niet hoger dan 10% van de originele prijs die is afgesproken...

panter22
door panter22 Feb 16, 2018 om 14:11
6599 Antwoorden / Vragen

Dan sloopt de monteur het vliegwiel er weer uit. Dat is niet afgesproken.

1paul
door 1paul Feb 16, 2018 om 14:25
3155 Antwoorden / 0 Vragen

dat mag ie doen als ie dat wil, hij zal dan wel het oude vliegwiel er weer op moeten zetten...

kan zo maar zijn dat dit onderdeel te laten zitten en pak goedkoper is voor deze garage, in 2012 trouwens kostte deze reparatie op een BMW precies het bedrag wat TS eerst zou moeten betalen maar dan met een nieuwe bak eronder, vraag me dus af of deze garage TS niet een poot uit wil draaien!!!

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4845411

https://automotive-werkplaats.nl/techniek/motoren/item/11309-vliegwiel-een-slijtagedeel

hier blijkt dat er ook meer stuk kan zijn zoals de drukgroep...

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2018 om 14:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al eens bij anderen die hun auto bij deze garage laten repareren gevraagd of zij ook een dergelijke ervaring daar hebben gehad?
Ik zou nog maar eens vriendelijk overleggen over de kosten en handelwijze en proberen om, met behoud van de banden, toch wat lager uit te komen. Laten uitleggen waar die kosten dan precies in zitten en zeggen dat u er nogal verbaasd over bent.
Heeft de garage ook gezegd waarom hij andere auto's aanbood? En wat voor prijs hadden die auto's?

mo
door mof - Feb 16, 2018 om 14:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dit mag een garage niet zomaar doen. Ze hadden u moeten informeren en aan u de keus laten of u wilt repareren of niet.
Als de kosten tot ca 10% hoger waren uitgevallen, kan gebeuren.  maar dit is 60 - 70% hoger dan de originele kosten.
Ik zou de brief schrijven, die 10% noemen en ze uiteindelijk 1750 euro bieden. Misschienm accepteren ze het, misschien willen ze 1850 euro of zo,
schikken lost het probleem deels op voor beide partijen.

er
door ernie eduard - Feb 16, 2018 om 16:28
21 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het niet zwart op wit heb staan, is het jouw woord tegen dat van hem. Dus een gebet zonder end. Veel sucses, dit is echt een hoofd pijn dossier.

boppe1943
door boppe1943 - Feb 16, 2018 om 16:57
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U heeft al veel goede reacties gehad. Maar u heeft zelf eigenlijk al een, naar mijn idee, goed voornemen: stuur die vriendelijke brief enz. Wijs op de feiten die u bij bovenstaande reacties diverse keren hebt kunnen lezen en biedt 1800 euro + 10%. Misschien kunt u elkaar halverwege tegemoet komen. Bedenk wel dat een mondelinge prijsindicatie moeilijk te bewijzen is.

harpoo13
door harpoo13 - Feb 16, 2018 om 18:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik voor reparatie naar mijn garage ga wordt er altijd de prijs gegeven zonder BTW. Ik vindt dit erg irritant want 200 wordt dan 240 euro. Mag dit?

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 16, 2018 om 19:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja

1paul
door 1paul Feb 17, 2018 om 08:36
3155 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit mag absoluut niet, offerte aan particulieren dient altijd incluis de btw te zijn, doet men dit niet hoeft u dit extra bedrag niet te betalen...

marita5
door marita5 Feb 17, 2018 om 08:58
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Har Poolen , Prijzen exclusief btw aan particulier verboden : Levert u goederen aan of verricht u diensten voor particulieren? Dan is het verboden om dit aan te bieden voor een prijs waarbij de btw niet is inbegrepen. Het moet voor uw particuliere afnemer daarom altijd duidelijk zijn wat de prijs inclusief btw is. Is dat niet het geval, dan kunt u een boete krijgen.

Het verbod is in de wet opgenomen om bij niet-ondernemers verwarring te voorkomen over de door hen per saldo te betalen bedragen. Het geldt daarom niet alleen voor particuliere afnemers maar ook voor publiekrechtelijke lichamen.

Omdat een ondernemer over het algemeen de btw in aftrek kan brengen, geldt de verplichting om te prijzen inclusief btw niet als uw afnemer een ondernemer is.

Bij overtreding van het verbod kunt u gestraft worden met een geldboete van € 8.200. bron sra.nl

janjazz37
door janjazz37 - Feb 20, 2018 om 02:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelende kwestie; temeer omdat betreffende garage in je dorp en ook bij jou een goede reputatie heeft.
Natuurlijk had Garage je van tevoren moeten informeren over de aanzienlijk duurdere reparatie, maar Garage
heedt al geprobeerd je tegemoet te komen. Wie weel zit er nog wat rek in. Sukses!