ka
door kaizah Jun 10, 2011 om 14:01
Auto & vervoer

Kosten reparatie fiets

Beste lezer,

Ik heb mijn fiets weggebracht voor reparatie bij het fietsenhuis in Spijkenisse: http://www.hetfietsenhuis.nl/. Mijn achterband was geklapt en moest vervangen worden, dit zouden ze doen. Ik heb duidelijk vermeld dat ik alleen dit wilde laten repareren maar dat ik van tevoren eerst wilde weten wat het zou gaan kosten.

Er is 1 maal contact met mij opgenomen waarin men vroeg of ik de achterband wilde laten repareren. Aangezien dit de reden is waarom ik mijn fiets heb weggebracht zei ik natuurlijk ja. Een prijsindicatie heb ik toen niet gekregen, maar ik heb hier ik niet expliciet _nog een keer_ om gevraagd.

Vervolgens ben ik later op de dag weer gebeld met de mededeling dat mijn fiets gerepareerd was en dat ik hem kon ophalen. Ik vond het vervelend dat dit gedaan is zonder eerst aan mij een prijsindicatie door te geven. Maar goed, ik heb de fiets toch nodig dus ik vroeg wat het gekost heeft. Er werd mij een prijs van €62,40 doorgegeven, wat ik al erg duur vond maar over de telefoon heb ik het er bij gelaten.

Ik ben 's avonds naar het fietsenhuis gegaan om mijn fiets op te halen. Omdat ik de prijs nogal aan de hoge kant vond vroeg ik wat er allemaal gedaan is. Niet alleen bleek mijn achterband vervangen te zijn maar ook was er een onderhoudsbeurt a €37,50 uitgevoerd waar ik nooit om gevraagd heb en waarover ik ook niet geïnformeerd ben. Ik heb hierover duidelijk mijn ongenoegen geuit maar er was niks aan te doen zei men. Ik heb mijn fiets nou eenmaal nodig dus ik besloot te gaan betalen.

Halverwege het betalingsproces echter bleek dat ze vergeten waren om de montage/demontage kosten van het wiel te berekenen. Er kwam nu dus nog eens €12,50 bovenop de prijs en ik moest €74,90 betalen. Ik heb hier flink over geklaagd in de winkel maar men lachte mij uit, zei dat ze er niks aan konden doen, dat ik maar moest betalen en toen ik zei nooit meer terug te zullen komen zeiden ze letterlijk 'gelukkig maar, het kost ons toch te veel', refererend naar de gratis ophaalservice. Er was niet met de mensen van het fietsenhuis te praten en ik had geen keus dan betalen als ik mijn fiets mee wilde krijgen.

Ik heb uiteindelijk betaald (ik heb mijn fiets immers nodig) voor een onderhoudsbeurt waar ik nooit om heb gevraagd en ik heb meer moeten betalen dan de prijs die mij vooraf mondeling is toegezegd. Ik vraag mij af wat voor stappen ik kan nemen om aan dit soort wanpraktijken iets te doen.

24680 25 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 10, 2011 om 15:49
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Wat ik niet begrijp is dat u betaald voor diensten waar u niet om gevraagd heeft, en dan ook nog eens 12,50 extra in rekening brengen, dat kan dus echt niet, en daar moet u echt werk van maken.
Als dit bedrijf is aangesloten bij de Bovag of een andere organisatie ( staat ook vaak ergens vermeld in de zaak) zou ik daar zeker een klacht indienen, en u te veel betaalde geld terug eisen.

Succes er mee.

marieke79
door marieke79 - Jun 10, 2011 om 16:18
94 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft opdracht om een band te vervangen en later krijgt u een telefoontje of u de band wilt laten vervangen.

Waarom niet gevraagd naar de kosten? Niet dat de kosten terecht zijn hoor.

Dat de ophaalservice te duur is, is natuurlijk geen argument. Dan moet die fietsenzaak een minimaal reparatiebedrag oid hanteren.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 10, 2011 om 17:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom niet gevraagd naar de kosten? Niet dat de kosten terecht zijn hoor.
@marieke79
T.S. heeft hier dus wel om gevraagd maar niet gekregen en om dat hij dus niet zonder fiets kan het zo maar gelaten.

marieke79
door marieke79 - Jun 10, 2011 om 17:44
94 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kaizah schreef op vrijdag 10 jun 2011, 14:01]
Er is 1 maal contact met mij opgenomen waarin men vroeg of ik de achterband wilde laten repareren. Aangezien dit de reden is waarom ik mijn fiets heb weggebracht zei ik natuurlijk ja. Een prijsindicatie heb ik toen niet gekregen, maar ik heb hier ik niet expliciet _nog een keer_ om gevraagd.

Dit moment bedoel ik, waarom toen niet gevraagd om een prijsindicatie?

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 10, 2011 om 18:45
859 Antwoorden / 10 Vragen

Dit moment bedoel ik, waarom toen niet gevraagd om een prijsindicatie?

Hallo marieke 79

De fiets word aangeboden voor de reparatie van een band, dat is waar het hier om gaat, en dus heeft de fietsenmaker niet het recht om zonder goed overleg met de klant, de fiets ook maar even een onderhoudsbeurt te geven, daar gaat het hier om en nergens anders.
Dus dat bedoel ik maar even.

Gr, wolfenjong

ka
door kaizah - Jun 10, 2011 om 21:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste lezers,

Bedankt voor de reacties.
Ik wilde inderdaad mijn achterband laten repareren.
Toen de fietsenmaker mij belde en vroeg (ik citeer) 'wilt u uw achterband laten repareren', dacht ik dat de fietsenmaker niet duidelijk door had gekregen wát ik wilde laten repareren, vandaar dat ik instemmend antwoordde.
Ik verwachtte dat de fietsenmaker vervolgens pas echt ging kijken wat er mis was (wetende dat het alleen om de achterband gaat) en vervolgens een prijsindicatie zou geven, maar dit is niet gebeurt.
Maar goed, dat is nog het minste van de problemen, want die achterband moest immers ook gemaakt worden, dat wilde ik.

Ik wil er ook graag werk van maken maar juridische stappen o.i.d. nemen kost €150, meer dan wat ik besteed heb.
Wel ben ik blij met de suggestie te kijken naar de Bovag, ik zie net dat het fietsenhuis daarbij aangesloten is.
Ik zal daar dan ook een klacht indienen.

marieke79
door marieke79 - Jun 10, 2011 om 22:25
94 Antwoorden / 0 Vragen

@Wolfenjong
Ik vroeg mij alleen af waarom in het telefoongesprek niet is gevraagd naar een prijsindicatie. Dat staat buiten de ongewenste onderhoudsbeurt.

@Kaizah
Het is me duidelijk waarom je er niet naar hebt gevraagd op dat moment. Ik hoop dat je er verder mee komt.

aragon
door aragon - Jun 14, 2011 om 13:36
106 Antwoorden / 0 Vragen

@kaizah,

Om hier nu nog iets aan te doen zal waarschijnlijk erg moeilijk worden.
U heeft hun totale rekening voldaan; d.w.z. dat u er mee accoord bent gegaan.

Als u echt door hun in de maling genomen bent, dan had u misschien beter even ter plekke de politie kunnen bellen , en het probleem aan hun voorleggen.
Dit lijkt zeer sterk op een geval van oplichting.

rg
door rgv - Jun 14, 2011 om 13:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bij bedrijven die zo handelen helpt volgens mij alleen: nooit geen zaken meer mee doen en tegen iedereen die het wil horen de manier van handelen van dit bedrijf vertellen.

jantom
door jantom - Jun 14, 2011 om 13:45
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aragon:
Inderdaad, dit is een goed voorbeeld van oplichting.
Algemeen advies: Voortaan altijd vooraf prijsopgave vragen (en evt ook vastleggen) want anders krijg je dit soort toestanden.
Tot nu toe heb ik dit soort gemene praktijken nooit zelf meegemaakt.

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2011 om 14:28
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Pino en Edrick, de dubbelpost is al lang weg, hoor.
Kaizah, dat is wat je noemt met recht "een fietsenmaker". Je bent gewoon op klaarlichte dag belazerd (sorry voor de vloek). En je zat ook nog eens in de val want je hebt je fiets nodig. Gezien hun laatdunkende uitlatingen hoef je bij deze zaak niet meer aan te komen; ze hebben het zeker TE goed. Stelletje arrogante oplichter, dat zijn het. Probeer je er bij neer te leggen'hij is nu (als het goed is) wel weer zo goed als nieuw. Je recht halen is, in mijn opinie, verspilde moeite.

ka
door kaizah - Jun 14, 2011 om 15:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de verdere reacties.
Inderdaad ga ik proberen in de toekomst in dit soort situaties wat kordater te reageren.
Wel ga ik het volgende doen, hetgeen wellicht als tip voor toekomstige gedupeerden in soortgelijke zaken kan dienen:
Het blijkt dat deze fietsenmaker is aangesloten bij de Bovag. Ik ga hier een klacht indienen (kost niets), de Bovag zal verhaal gaan halen en eventueel bemiddelen.
Hopelijk helpt dit !

re
door red1 - Jun 14, 2011 om 16:24
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, erg lullig van die zaak. Mischien kan je de moeite eens nemen om naar Rotterdam zuidwijk te gaan . daar zit sinds 1974 firma de Mik . Ik kom daar al sinds 1975 . Heb verleden maand daar mijn fiets een service beurd laten geven en gelijk 2 nieuwe buitenbanden (antilek ) met kevlar laag , binnenbanden(potdicht ) nieuwe remblokjes en nieuwe kabels, totaal incl. arbeidsloon 101 eurie, en vante vooren netjes gebeld door die firma wat de kosten zouden zijn !! DAT IS SERVICE !!

gallito
door gallito - Jun 14, 2011 om 17:09
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ik heb een paar jaar geleden ook iets in die geest meegemaakt. Bracht een fiets voor een nieuwe band. De rekening bij het afhalen bleek hiervoor € 50! Ze konden niet speicificeren. Wat doe je? Betalen, er zit niets anders op, anders krijjg je fiets niet terug.
Er is ook nergens een indicatie te vinden wat reparatiekosten voor rijwielen kunnen zijn. Dus is het een vrije markt.

js
door jserle - Jun 14, 2011 om 17:38
30 Antwoorden / 1 Vragen

Koop een nieuw achterwiel bij de fietsenmaker en zet het er zelf in.à € 65. en een uur werk thuis.
Velg, lagers, spaken, banden meestal gaar versleten.
Met een antielekband kost het nog dertig euro meer.
Of wordt anders zelf fietsenmaker. Dan kan je geld verdienen.
Het is net als schoenmaker één van de minst betaalde baantjes.

erik9472
door erik9472 - Jun 14, 2011 om 18:01
50 Antwoorden / 1 Vragen

Toch de volgende keer maar een andere fietsenmaker opzoeken. Misschien één waar je de haal en brengservice wel bij betalen moet. Op de site van het fietsenhuis in Spijkenisse is ook niet te zien dat ze ergens bij zijn aangesloten. Jammer van zo'n mooi bedrijf.

confix
door confix - Jun 14, 2011 om 18:12
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kaizah,

een mooi voorbeeld van chantage / oplichting lijkt mij. Nooit meer naar toe gaan en bovendien proberen er nog iets van terug te krijgen, dat kun je dan als een leuke uitdaging zien.
Al lezend vroeg ik me af wat ik zelf gedaan zou hebben. Ik denk toch inderdaad de politie inschakelen wegens chantage / oplichting. Vermoedelijk komt de politie niet, maar tenminste geef je een signaal af dat je het er absoluut niet mee eens bent. Bovendien: áls het al nodig is zou ik zeker onder protest betalen, (dit ook op de bon (laten) zetten), hopelijk met een getuige erbij.

Het gaat natuurlijk om de kwaliteit van de service. Als je als winkelier niet begrijpt dat dit soort ervaringen van klanten je zaak écht schaden (want 'bad news travels fast', en bovendien: vertrouwen komt te voet en gaat te paard) moet je maar beter afzien van elke service. Ik vermoed trouwens dat zij er anders over denken, gezien de informatie op hun website:
zie: reparaties

Zij hebben u gewoon een dienst bewezen!! Want nu gaat uw fiets langer mee, en houdt u bovendien garantie. Hadden ze dat nou maar gezegd......

Maar goed: de prijs van een fiets in deze winkel is al erg hoog (ik zag mijn fiets (1 maand oud, gekocht bij een bekende grote fietsenwinkel hier in de buurt) voor 80% van de hier gevraagde prijs staan) en de service is dus heeeel erg slecht. Een zaak om te mijden dus en bovendien rond te bazuinen.

Leuk is anders, gechanteerd worden is geen fijne ervaring en je 'recht halen' is een heel relatief begrip. De kosten, moeite en sores van een juridisch steekspel wegen niet op tegen de geleden schade. Dat weten zij ook, daarom doen ze dit ook. Vooral de minachtende opmerkingen die je nog naar je hoofd geslingerd krijgt zijn stuitend.
Zet het van je af, probeer nog iets terug te krijgen en vind een goede fietsenmaker (of een handige oom/neef/....) die je wel vertrouwd. En dan nog: een briefje erbij wat wél, en wat niét geraperaard moet worden.
1 voordeel heeft u: een mooi verhaal voor feesten en partijen!!

Succes.

te
door terpstra - Jun 14, 2011 om 22:59
174 Antwoorden / 5 Vragen

Kaizah.
Het bedrag van de rekening is te laag om een tegen reactie op te starten.Het kost u alleen meer geld . Roer de "tamtam'.
Mij is iets dergelijks overkomen bij renault abd in Drachten.
Let wel het is risicovol wat ik hier vermeld. Je auto, fiets of anderzinds is vogelvrij bij reperateurs.Maak je dat publiekelijk kenbaar en maak je misbaar kennis van fraude, moet je wel harde bewijzen hebben. Als je door de frauderende aangeklaagd wordt voor bedrijfsschade , moet jij als consument het tegendeel bewijzen.

ra
door radha - Jun 17, 2011 om 18:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

mevr kaiza heeft inderdaad een email gestuurd voor reparatie en prijs indicatie.
De volgende dag heb ik heb ik het nummer gebeld en gevraagd of er een fiets opgehaald moet worden en er werd gezegd ja dat klopt. Ik vroeg of het nu kon en dat was goed.
Ik heb terplekke een reparatie bon geschreven, er moest a.band rep en servicebeurt gedaan worden. Er is aan de deur niet aan mij doorgegeven of we eerst wilden doorbellen wat de kosten zouden zijn. En ik wist niet dat ik met 2 verschillende vrouwen te maken had. Mevr Kaiza heeft een email gestuurd en mevr 2 heeft de fiets aan mij meegegeven.

Zij is gebeld dat haar fiets klaar stond en wat de kosten waren. Mevr Kaiza kwam haar fiets halen en vroeg wat er allmaal gedaan is en ik noemde het op en ze zij dat de servicebeurt niet gevraagd was, en ik zei dat mij dat gevraagd was toen ik het fiets op heb gehaald heb. Haar vriend vroeg of er naar de trapper is gekeken? en dat was niet gevraagd dus dat is ook niet gebeurd. Echter tijdens het afrekenen kwam ik erachter dat de reparatie a. band niet op de bon stond en dat zei ik ook waarop Mevr Kaiza begon gelijk ja maar aan de telefoon werd er gezegd dat, en ik heb 3 keer uitgelegd waarom maar ze bleef door praten ja maar!! dus de monteur kwam er bij en hij nog een keer uitgelegd. Ze werd boos en zei je hoef het niet steeds te herhalen.
Toen kwamen de dreigementen van haar kant waarop de monteur zei prima. ze zei en ik kom nooit meer hier, ook goed zei de monteur.
Als zij een band of service beurt of iets anders gratis had gekregen ,dan had ze nooit gereageerd bij kassa

p.s
Er wordt altijd erbij verteld wat er gerepareerd is. Je kan nooit een reparatiebedrag noemen en niet kunnen vertellen wat er gedaan is .

Het fietsenhuis

ka
door kaizah - Jun 20, 2011 om 11:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste radha,

Fijn dat u dit bericht ook heeft gevonden.
U geeft aan dat er een aantal misverstanden in de communicatie zijn geweest, kennelijk.
Wat ik mij dan echter afvraag, is het volgende:
- Is het standaard dat jullie nooit vooraf een prijs doorgeven? Je kan anders iemand behoorlijk goed oplichten lijkt mij. Dit is een hekelpunt voor ons.
- Het feit dat een verkeerde prijs wordt doorgegeven is niet onze fout, redelijk handelen zou dus zijn om óns hier in ieder geval niet voor op te laten draaien, wat wel gebeurt is. Als er bij het ophalen is vermeld om een servicebeurt te (ik kan dit alleen van horen-zeggen verifiëren) doen terwijl in de mail anders staat, vind ik het prettig (en logisch) dat deze ambiguïteit met mij kortgesloten wordt.
- We snappen heel goed dat u gedaan werk graag declareert, echter is een goede communicatie hierin wel essentieel (ik breng toch ook niet mijn auto voor een dashboard reparatie waarvan verteld wordt dat het €50 kost en later als ik wil betalen blijkt ineens een heel nieuw dashboard geïnstalleerd te zijn en zijn de kosten ineens €100?). Als dit niet juist gebeurt vind ik dat u daar met ons betere afspraken over had kunnen maken en uw fout kunnen toegeven en er dus ook zelf voor opdraaien.
- Los van de problematiek, maar als reactie op uw post; de vraag naar de trapper was uit 'nieuwsgierigheid', mij is niet duidelijk wat allemaal onder een servicebeurt valt bij jullie, vandaar.
- U zegt dat met ons niet viel te praten (daar komt het althans op neer), echter was het zo dat u uitlegde waarom u de kosten wil declareren, waarop wij antwoordden waarom dit niet juist is. Als u dan zelf nogmaals precies gaat herhalen wat u al eerder heeft gezegd, dan kiest u er zelf voor om niet in te gaan op onze argumentatie waarop wij deze proberen te verduidelijken om hier een antwoord op te krijgen (of enige vorm van reactie). Dit deed u echter niet, u bleef uw verhaal, welke wij prima snapten; herhaling was overbodig ,herhalen waardoor u niet inging op ons standpunt waardoor wij ons niet geholpen voelden.

De monteur die daarna zich met het gesprek bemoeide hebben wij wederom onze standpunten uitgelegd en waarom wij het onrechtvaardig vinden. Deze herhaalde wederom het zelfde verhaal en ging niet in op onze standpunten. Nadat ik nogmaals onze standpunten argumenteerde en extra aandacht vroeg om een reactie dáárop werd de monteur naar onze mening erg onvriendelijk en hebben we besloten te betalen en weg te gaan.

Ik hoop dat dit het een en ander voor u verduidelijkt.
Laten wij in ieder geval duidelijk zijn van onze kant uit:
De manier waarop u gecommuniceerd heeft stond ons niet aan, dit wilden wij duidelijk maken in de zaak. De reacties die wij hierop ter plaatse kregen hebben wij niet als informatief en erg klant onvriendelijk beschouwd.
Wij zijn der mening dat wij niet de partij zijn die moet opdraaien voor de kosten omdat er niet juist gecommuniceerd is (het is immers úw werk dit goed te doen) en hebben om deze reden ook een officiële klacht ingediend bij de Bovag.

jantom
door jantom - Jun 20, 2011 om 12:09
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan kaizah en radha,

Zonder in detail te willen treden (ik volg de zaak vanaf enige afstand) wil ik toch wel wat opmerkingen maken.
Kaizah is van mening dat radha zich moet inleven in Kaizah's situatie. Maar dat mag ook andersom. Ieder heeft zijn standpunt en dat mag verdedigd worden en als de andere kant dat niet begrijpt mag er best een herhaling van standpunten plaatsvinden. Of probeer met andere woorden hetzelfde te zeggen...
Alleen een onafhankelijk persoon kan een objectief oordeel vormen (mits hij of zij goed is ingewerkt in de materie en ook het vermogen heeft uitsluitend en alleen zich over de zaak zelf te buigen).
Maar wat ik zeker zie is dat er een fietsenmaker wordt "beschadigd" terwijl er toch gerede twijfel is aan het verhaal dat in eerste instantie aan het panel wordt voorgelegd. Dat kan niet zomaar worden weggepoetst.
Beide partijen hadden er beter aan gedaan zorgvuldiger met elkaar om te gaan.
Het kan altijd beter. Succes.

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2011 om 12:23
16847 Antwoorden / 108 Vragen

kaizah,
hoop geschreeuw en weinig wil Klacht indienen bij de BOVAG? Denk niet dat dit helpt. De totale informatie lijkt op ingewikkeld cryptogram. Laat die zaak rusten; U heeft er een goed gerepareerde fiets voor terug. Oneerlijk worden behandelt voelt niet goed, dat begrijp ik, maar ik zou er een punt achter zetten. Mocht BOVAG daadwerkelijk iets voor u kunnen en willen doen dat zouden wij dit gaarne vernemen op deze site.

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2011 om 12:24
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Kaizah, lees: "hoop geschreeuw en weinig wol". Typefoutje, sorry.

na
door nancy82 - Aug 15, 2015 om 16:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een nieuwe scooter gekocht bij fietsenhuis spijkenisse 1 jaar later problemen met starten na ja even laten staan weer en ja hoor hij deed het weer jaar erop weer zelfde probleem fietsenhuis gebeld ze zouden me scooter komen halen de hele dag thuis gezeten en niemand kwam service tot aan de deur blijkbaar gelijk gezegt dat ik een service beurt nog moet hebben kreeg als antwoord pas bij 500 km waar ik niet zo snel aan kom nu zijn we 3 jaar later scooter doet het weer niet alleen nu helemaal niet meer ik bellen krijg ik een heel kattig antwoord wat wil je dan dat ik doe want we zijn nu 2 weken gesloten ivm verhuizing.... nou meneer mijn scooter heeft een service beurt nodig en hij start niet meer maar dan bel ik over 2 weken wel terug voor een service beurt krijg ik als antwoord heel kattig weer jaa..
tot ziens nou klantvriendelijkheid is erg laag en scooter gloed nieuw garantie tot aan de deur blijkbaar nou ik vertel dit zeker door aan andere mensen want zn zaak mag toch geen klanten meer krijgen..

of juist wel maar dan de verkeerde soort klanten dan die hij echt niet in zn zaak wil.... toch jammer dat deze eigenaars zo met hun klanten omgaan ipv oplossen en zorgen dat je zaak goed loop met tevreden klanten.

ro
door robertel - Aug 15, 2015 om 19:50
58 Antwoorden / 1 Vragen

Dus...ze zijn vanwege een verhuizing gesloten maar jij bent van mening dat ze je toch maar moeten helpen?

Oké......