hd
door hdeknijf Dec 25, 2009 om 15:42
Auto & vervoer

Kwaliteit benzine

Ik heb al zeker zo'n 20 jaar een reservetankje met benzine achterin mijn kofferbak staan en (gelukkig maar!..) nog nooit nodig gehad.Nu is mijn vraag: kan ik deze benzine nog steeds zonder problemen blijven gebruiken of kan ik maar beter de benzine"verversen"?

12567 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerlijk gezegd weet ik het niet en ben ik ook best wel benieuwd naar de antwoorden, maar waarom doe je het voortaan niet gewoon zo dat je af en toe de reserve tank in je tank leegt en dan de reserve tank opnieuw vullen?

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Persoonlijk zou ik het risico niet nemen; kon nog weleens loodhoudende benzine zijn en dat is funest voor je catalisator. Bovendien kan er roestvorming aan de binnenzijde van de jerrycan zijn ontstaan die zich met de benzine heeft vermengd. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor het brandstofsysteem. Alles wat verouderd gaat achteruit; dus lijkt me ook de brandstof in kwaliteit in te boeten.......al met al is het het risico niet waard, dus inleveren bij een afvaldepot en gewoon een nieuwe jerrycan met dito benzine aanschaffen en deze eens per halfjaar verversen (dus gewoon oprijden!).

Groet,

Henson.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi ik zelf zou dit maar niet meer gebruiken.Weet je nog wat erin zit.En heb je nogsteeds de zelfde auto.Inleveren en koop nieuwe .KERST groet mhofman.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan u prima bijgooien op een volle tank daar is niks mis mee.

Ik heb al zeker zo'n 20 jaar een reservetankje met benzine achterin mijn kofferbak staan.
Dit is wat anders en., in mijn beleving ook zeer gevaarlijk.
Groet T

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou hety niet doen. de kwaliteit van benzine gaat achter uit als ze ouder wordt, ik zal dit toch echt nooit gebruikeb om zoveel risico te lopen dat er iets mis gaat met je brandstof.
In elk geval moet je dit toch een maal per jaar verversen door de benzine te gebruiken en het tankje toch weer vulleen.
Je loopt wel gisico bij aanrijding achterop voor ontbranding dus geen tankje achterin is mijn mening.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Johan Mattart, algemeen directeur van Brafco, de federatie van brandstofverdelers. 'Je kan moeilijk verwachten dat een product als huisbrandolie niet verandert met de jaren. Als uw lezer spreekt over een tijdshorizon van 20 à 30 jaar, zou ik hem ten stelligste afraden zo'n grote voorraad in te slaan. Maar huisbrandolie kan je gerust enkele jaren, zelfs tot vijf à zes jaar, opslaan zonder dat je bij latere verbranding problemen hoeft te vrezen.'

Geldt dat ook voor motorbrandstoffen als benzine of diesel? 'Die regel gaat zeker niet op voor autobrandstoffen', waarschuwt Johan Mattart. 'Tegenwoordig worden aan motorbrandstoffen namelijk tal van additieven toegevoegd, onder meer een bepaalde hoeveelheid biocomponenten zodat ze het milieu minder belasten. Bij diesel is dat FAME, voluit Fatty Acid Methyl Ester. Bij benzine gaat het om MTBE of Metyl Tertiary-Butyl Ether. Die biocomponenten zijn afbreekbaar. Dat betekent dat zij na enkele jaren aan ontbinding onderhevig zijn. En omdat de automotoren van tegenwoordig almaar gevoeliger zijn, kan dat dus op termijn wel voor problemen zorgen.'

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

Tegenwoordig worden aan ...........

Ik heb al zeker zo'n 20 jaar ...............

En wat zegt Johan Mattart over oude benzine ???

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Vladja,
Lees de vetgedrukte tekst dat gaat over bezine en diesel (autobrandstoffen).
Daarin geeft hij aan dat - in tegenstelling tot stookolie die een tijdshorizon kent van 20 tot 30 jaar - autobrandstoffen niet zo'n lange tijd bewaard kunnen worden vanwege o.a. de additieven die zijn toegevoegd.

@ Hdeknijf: Ik bedenk me overigens net wat het bezwaar zou kunnen zijn om steeds een kleine hoeveelheid van die oude benzine in de tank te gooien. Bijvoorbeeld 5 liter op een tankinhoud van 50 liter. Dat zou m.i. het tekort aan de afgebroken additieven v.d. oude benzine kunnen opheffen door de grotere hoeveelheid van de nieuwe benzine.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

(vervolg bericht aan Vadja)

(tekstdeel van mijn tekst door mijn onhandigheid - digibeet - weggevallen)

o.a. de additieven die zijn toegevoegd. Die biocomponenten zijn afbreekbaar. Dat betekent dat zij na enkele jaren aan ontbinding onderhevig zijn.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Vladja,

Ik snap nu uw vraag. De reactie van Mattart gaat inderdaad over nieuwe benzine die beperkte houdbaar is. Uw vraag behelst of dat ook voor de 20 jaar oude benzine geldt. Feitelijk hoeft dat inderdaad niet zo te zijn omdat die oude benzine wellicht niet dit additieven heeft.

Maar dan dan is nog meer voorzichtigheid geboden. Immers, die huidige generatie verbrandingsmotoren zijn "fijner" afgesteld dan de oudere. Om dan zomaar die oude benzine te gebruiken lijkt mij niet bevorderlijk voor de verbrandingscyclus v.d. nieuwe motors.

Mijn suggestie om dat in kleinere hoeveelheden te doen zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Vraag me af in hoeverre die oude benzine te gebruiken is voor Oldtimers.

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hdeknijf,

Gooi vlug de benzin weg! Benzin bevat lood die na de tijd verdween.

Een voorbeeld: bij mijn zwager is een jerrycan met 20 liter gewoon benzin voor de grasmaaier. Hij heeft ca 18 liter nodig voor het seizoen. Na een jaar, gooit hij de rest in de grasmaaier die vervolgens weigert of te lopen, of als die aansla, begin die te stotteren en uitslaat!

Gezien de gevoeligheid van de tegenwoordige motoren, en de nodig verbetering van de benzin kwaliteit, is zeker niet verstandig deze 20 jaar oude benzin alsnog te gebruiken!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Dec 25, 2009 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag de Knijf,

Benzine verrubbert na enige tijd. Wanneer ze in beweging is duurt dat wat langer. Alle kans dat filters of injectors verstopt raken. Afgezien nog van het lood dat er mogelijk nog in zit en de katalysator om zeep helpt. Dat gebeurt al met onverbrande benzine zonder lood.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2009 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

u moet de benzine zondermeer verversen. er ontstaat op de duur gum vorming. en dat vind uw benzinepomp en injectoren niet leuk met hoge kosten tot gevolg. de kwaliteit gaat ook echt hard onderuit.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen bedankt voor de goede adviezen!
Ik weet nu wat me te doen staat.

groetjes,

hdeknijf

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hdeknijf schreef op maandag 28 dec 2009, 13:34: Iedereen bedankt voor de goede adviezen!
Ik weet nu wat me te doen staat.

groetjes,

hdeknijf

zet een advertentie op marktplaats,misschien wil iemand het nog overnemen

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een kunststof tank is, is de tank ook al over datum.
Je loopt een risico op barsten door ouderdom.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ikzelf nog een jerrycan benzine had van ,,zeker 20 jaar oud'',zou ik heel zeker weten wat ik ermee deed.
Als je voor 20 liter benzine ,,risico wilt nemen''.................................................
Als het goed mis zou gaan, zal de raadgever van ,,niets mee aan de hand'' zeker niet opkomen voor de kosten en de ellende.

Succes en een gezond 2010 gewenst met verse benzine..

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het valt mij op, dat niemand het probleem van buitenboordmotoren naar voren brengt. Alle monteurs van BB motoren adviseren altijd om het tankje van je BB motor aan het eind van het seizoen te ledigen, omdat de motor in het volgende seizoen niet of moeilijk start, een ervaring , die ik ook steeds had. De oorzaak is een soort verrubberen, zoals in andere antwoorden ook genoemd werd. Bovendien kan door condensvorming in het tankje de benzine met water vermengd worden. En het betreft niet alleen het oude en verboden systeem van 2-takt benzine, maar ook bij de sinds een aantal jaren verplichte 4-takt systeem met normale benzine.
seashottle2

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 00:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

De oude benzine dus gewoon gebruiken om de barbecue mee aan te steken i.p.v. met spiritus. En voortaan elke zoveel maanden verversen.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 02:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ sea:

Wanneer je de BB-motor voor winteropslag klaar maakt dan moet je nog een klein beetje in de tank laten om te starten. Dan met lopende motor de toevoerkraan dichtdraaien tot alles in de leidingen, injector of vlotterkamer opgebruikt is en de motor uit zichzelf stopt. Dan de rest uit de tank opvangen en in de auto ermee. Zo sla ik mijn 4-takt aggregaat en kettingzaag ook op na gebruik.
In een jerrycan bewaren in de auto die dagelijks rijdt. Dan wordt de benzine voldoende geschud zodat die na de winter nog gebruikt kan worden. Verrubbert veel langzamer bij beweging/schudden. En je hebt meteen reserve bij je.

Dat is een beter alternatief dan bij Edwardus op de BBQ. Daar zou ik niet graag vlees eten, wanneer die met benzine is aangemaakt. Brrr!

H.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

LOL Herman, aanmaken van een bbq, een uur later wanneer het vlees erop gaat mag ik toch wel hopen dat er niet zo veel meer over is van de benzine, wat jij ?

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edwardus,

Misschien heb je niet helemaal doorgedacht bij de hint om de oude benzine te gebruiken voor het aansteken van de BBQ.
Jaarlijks gaat het (te) vaak mis als mensen hun BBQ proberen te jumpen met uiterst brandbare ,,vloeistof''.Resultaat.......Voor hun leven...enzz....enzz...
Mogelijk kan het woord ,,vuurwerk'' in de slogan ,,Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'' in de zomer vervangen worden door ,,benzine of spiritus''.
Hopelijk heeft de vragensteller inmiddels een ,,goede en veilige'' keuze gemaakt over wat hij met de oude benzine doet of gaat doen.

Allen een ,,veilige'' jaarwisseling gewenst door Piet.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Edwardus:

Wil jij zo lang wachten tot het vlees er op kan? Ik niet!

Maak je fiets/brommer/motorblok er maar mee schoon.

H.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geduld is een schone zaak. Als ik het na 20 minuten er al opleg, dan wordt 't helemaal niks. Veel te hoge vlammen, zwart vlees, enz. Pas als je denkt "doet-ie 't nog?" dan is het juiste moment gekomen.

@pietcvoncken: diegenen die je heden ten dage nog moet uitleggen dat je een licht ontvlambare vloeistof niet op een brandend vuurtje moet gieten, daar is alle hoop voor vervlogen.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Edwardus,

Na 42 jaar BHV en EHBO kan ik je vertellen dat je niet moet wijzen naar mensen ,,waar alle hoop voor vervlogen is''.Het is voor jou te hopen dat je nooit in Beverwijk terecht komt.Geloof me dat daar ieder jaar mensen terecht komen zoals iedereen van ons.Als je een hoge dunk van jezelf hebt en denkt mij kan niks gebeuren als ik met benzine of een andere brandbare/explosieve stof in de buurt van BBQ,geijser of ander open vuur lig te ,,experimenteren'',dan ben jij waarschijnlijk een van de gelukkigen ,,die niets overkomt''.
Als je ooit iemand (vakman lasser) voor je ogen levend hebt zien verbranden,door een vergissing met brandbare vloeistof,dan denk je eerst wel even na voordat je bepaalde hints geeft.

Groeten van Piet

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij gaat het in de ts over een 5l jerrycannetje.
Ik niet begrijp dat er zoveel adviezen komen die nergens over gaan.

Op elke volle tank(25l) kan je prima 1l oude brandstof toevoegen.
bbq mee aansteken??
Gewoon mengen met verse brandstof.
Welks en soort auto heeft u nu in gebruik??

T