vr
door vreugdma Feb 9, 2009 om 21:13
Auto & vervoer

Lekke koppakking

Goede avond,


Ik rij al 4 jaar een opel corsa van 1998 met nu 125.000 op de teller. Elk jaar krijgt hij netjes zijn beurt en meestal wel een kleine reparatie. Nu heb ik 2 weken geleden mijn auto laten keuren en is er een nieuwe waterpomp en distributiesnaar in gegaan. Afgelopen donderdag stond ik stil langs de snelweg met een kokende motor en een lekkende koppakking blijkt nu.


Mijn vraag is eigenlijk hoe kan dit zomaar gebeuren? Hij is net nagekeken door de garage (koste 600,-). Of kan het een met het ander te maken hebben?


Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het heel graag. Heb al vernomen dat dit geen kleine rekening zal worden...


Alvast bedankt!


Groet,


Marlies

12117 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

labswans
door labswans - Feb 9, 2009 om 21:24
1918 Antwoorden / 10 Vragen
0

Keuring is geen garantie dat er niet iets daarna kan gebeuren. Het is en blijft een momentopname. En net nagekeken door de garage..... is ook geen garantie voor problemen in de toekomst.


U heeft er toch twee weken normaal in gereden. Voor de rest : het is en blijft een auto van 10 jaar oud. Er kan altijd wat kapot gaan op die leeftijd. Dat varieert van dynamo tot versnelling e.d.


labswans

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 9, 2009 om 23:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen
0

Dag vreugdma,

Bij een oude auto is het vrij gemakkelijk de koppakking lek te maken, door met de auto te gaan racen. Dus extreem hoge toeren te draaien. Z.g.n. sportief te rijden met een oude bak.
Een oude opa laat je ook niet rennen als een jonge kerel.

Heb je dat zelf niet gedaan, bedenk dan wie er wel in gereden heeft.

Hardware ERror MAN.



ge
door gekassa - Feb 10, 2009 om 12:06
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bij reparatie van een waterpomp moet ook weer naar het waterniveau gekeken worden. Je koelwater vanuit je radiateur wordt nl door je waterpomp door het koelsysteem gepompt. Misschien zat er te weinig water in het koelsysteem, na de reparatie, waardoor de motor oververhit raakt en als je dan niet op je temperatuurmeter let krijg je een kokende motor. Niet erg als je op tijd stopt maar blijf je doorrijden kan de koppakking lekslaan. Dan kan er nl water bij je zuigers komen en als je dan de oliepijlstok eruit haalt zie je een lichtbruine vettige substantie aan de stok hangen. Dat is olie vermengd met water. 


Het kan met de reparatie te maken hebben. Hangt af van hoe reageert de garage hierop.


Is het een BOVAG garage en kom je er niet uit informeer dan bij de Bovag.


Succes.  

vr
door vreugdma - Feb 10, 2009 om 20:03
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt kenwel1 en gekassa hier heb ik wat aan!


Groet,


Marlies

kenwel2
door kenwel2 - Feb 10, 2009 om 20:03
1574 Antwoorden / 13 Vragen
0

Hallo Marlies: U schrijft, "Nu heb ik 2 weken geleden mijn auto laten keuren en is er een nieuwe waterpomp en distributiesnaar in gegaan. Afgelopen donderdag stond ik stil langs de snelweg met een kokende motor en een lekkende koppakking blijkt nu"


Als er een nieuwe waterpomp is geplaatst, dan kan het daar fout zijn  gegaan: Als de waterpomp geplaatst is, moet je de temeperatuur erg goed in de gaten houden, ook moet de werking van deze waterpomp worden gecheqt (garage!) is er wel goed ontlucht (garage!) is er voldoende warm gedraaid, zodat de thermostaat ook geheel open is gegaan, en het water ook goed circuleerd, en nogmaals bijgevuld (garage!)


Allemaal zaken die meetellen, en, is er aan u, door de garage verteld, dat je de temperatuurmeter goed in de gaten moet houden, na zo'n reparatie, dan rijst de vraag: Heeft uw garage dit ook aan u verteld??


Om hard te maken dat de garage fout is geweest, lijkt me in uw geval erg moelijk: Het kwaad is reeds geschied, en u zit met een behoorlijke onkostenpost. Praat met uw garage, en vraag om opheldering, als u aan een van vernoemde zaken twijfel voelt...en eh..het heeft helemaal niets met rijstijl of racen te maken, onzin natuurlijk.


Succes, Gr. Henri

grindweg
door grindweg - Feb 10, 2009 om 21:26
2308 Antwoorden / 28 Vragen
0

een lekke koppakking bij een corsa is een veel voorkomend verschijsel. en staat geheel los van een keuring.als de motor al kookte heeft u het helaas al te laat in de gaten gehad.maar de onderdelen zijn vlot en goed koop een paar pakkingen  en een set kop bouten. koelvloeistof een paar liter en ongeveer 5 uur werk als het een 8 klepper is. een dis riem en een waterpomp tegelijk vervangen is een verstandigen keus geweest. vaak dient een koppakking zich aan door sat men steeds al wat vloestof bij moet vullen dat gaat vaak al ongemerkt.i

grindweg
door grindweg - Feb 10, 2009 om 21:29
2308 Antwoorden / 28 Vragen
0

met het verhaal van kenwel ben ik het totaal oneens. een corsa is een zeer simpel product daar kun je als monteur weini verkeerds aan doen op dat gebied

kenwel2
door kenwel2 - Feb 11, 2009 om 14:38
1574 Antwoorden / 13 Vragen
0

@grindweg, kan natuurlijk, maar, er rijst dan tevens bij mij dan ook de vraag: Waarom moest de waterpomp vervangen worden? Was deze dan al defect? Is de motor al niet heet gelopen geweest, en is de koppaking al kapot geweest, VOOR de vervanging van de waterpomp? Wie zal het zeggen.....


Tenslotte (voor de volledigheid dan) de waterpomp zorgt ervoor dat de koelvloestof circuleerd, tbv de motor koeling. Maar neem ook aan dat de meesten dit dan ook weten.....


Als je een waterpomp vervangt, is het meeste water(koelvloeistof) uit de motor verdwenen, en zal na vervanging van dit onderdeel dan ook op de juiste manier afgevuld dienen te worden....


Blijft voor mij dan toch de hamvraag: Waarom moest die waterpomp worden vervangen...wat is er gebeurd? Ik weet het niet, want ik heb die auto niet gezien, en onder de motorkap gekeken, dus een diagnose stellen is dus uitgesloten.


Als je praat over 'goedkoop' ja, als je een vriendenkring hebt met een automonteur, niet als je afhankelijk bent van een garage, zoals vraagstelster, in dit geval.


Groet, Henri

grindweg
door grindweg - Feb 11, 2009 om 18:24
2308 Antwoorden / 28 Vragen
0

hallo kenwel. de waterpomp moet vervangen worden omdat deze ook door de db riem word aangedreven en derhalve snel loop sporen vertoont.zoals bij veel merken is de waterpomp een zeer zwake schakel vandaar.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ni
Niet-op-vakantie - May 2, 2024 om 11:05
Vakantie & reizen

Mag corendon dit zomaar doen?

Goedemiddag,

Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed ... Lees meer

p.
p.j.de leur - Apr 29, 2024 om 16:31
Voeding & gezondheid

Krimpflatie

Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L  qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.]   Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer

Va
VanJetje - May 2, 2024 om 20:48
Auto & vervoer

NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren

In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen. 
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke ... Lees meer