ma
door marjor Jun 13, 2010 om 12:19
Auto & vervoer

Lijm

hoe krijg je lijm van het laminaat af

3976 14 Rapporteer

poltol
door poltol - Jun 13, 2010 om 13:52
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Kijk eerst eens even op de gebruiksaanwijzing van de lijm. Mogelijk staat daar hoe het te verwijderen is.
Zoek anders even op de site van de producent. Voor sommige lijmen heb je een apart oplosmiddel. Probeer het ook eens met stickerverwijderaar of spul om kitvoegen op te lossen, dat lost veel lijmsoorten goed op. Soms is het mogelijk om de lijm los te wrijven of te peuteren en dan pas met de oplos erop te gaan.

En ...... ik weet natuurlijk niet wat voor lijm het is en hoeveel er op het laminaat zit.
Als u schoon gaat maken met bv wasbenzine of een ander oplosmiddel, ventileer dan heel goed, zet de boel tegen elkaar open en kijk uit met roken en/of ander open vuur.
Vrijwel direct na het insmeren de oplosser weg nemen met keukenrol en de plek goed na poetsen met water en reiniger. Wrijf niet te wild/hard want dan ziet u later een doffe of glimmende plek op het laminaat. Deppen is het beste.

Succes, poltol

fujitsu
door fujitsu - Jun 13, 2010 om 14:20
87 Antwoorden / 60 Vragen

Ik heb altijd veel baat bij wasbenzine, dat is niet vreselijk agressief, maar vaak wel afdoende.
Niet te sterk wrijven, maar rustig met een doekje met wat wasbenzine wat laten weken tijdens het wrijven.

te
door terraxy_1 - Jun 14, 2010 om 12:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik een multimaster: laatst een hele vloer er mee schoongemaakt. De professionele vloerreiniger liet teveel zitten: met de multimaster de hele vloer nabehandeld en daarna nog met een haakse slijper/schuurmachine 1 en ander afgerond

fujitsu
door fujitsu - Jun 14, 2010 om 12:44
87 Antwoorden / 60 Vragen

@ terraxy.

Hebt u de vraag wel goed gelezen ?
Of reageert u per ongeluk op een andere vraag ?

av
door avdp - Jun 14, 2010 om 13:02
29 Antwoorden / 0 Vragen

Scheermes ?

le
door lengrot - Jun 14, 2010 om 13:14
32 Antwoorden / 10 Vragen

Ligt er natuurlijk aan wat voor lijm het is.
Als het resten van stickers is dan kunt u het doordrenken met kleurloze lampenolie, goed laten intrekken en verwijderen met een afwassopje.

fi
door firefly77 - Jun 14, 2010 om 13:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Lijm van bv dubbelzijdig plakband, kun je met slaolie van laminaat af wrijven!

knoop4x9
door knoop4x9 - Jun 14, 2010 om 14:12
533 Antwoorden / 0 Vragen

Als laminaat verlijmd is met witte bison houtlijm kan het alleen maar mechanisch verweiderd worden, hiervoor zou je een gummetje of iets van rubber kunnen gebruiken en dan maar wrijven.

Sukses Nico

ja
door janbato - Jun 14, 2010 om 17:02
12 Antwoorden / 0 Vragen

Bevriezen dan haal je het er zo vanaf. Blokje ijs of een vriesmiddel gebruiken.

nonna
door nonna - Jun 15, 2010 om 14:57
45 Antwoorden / 23 Vragen

ik zou een verfkrabber gebruiken waarmee je restjes verf van het raam haalt.

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 15, 2010 om 22:51
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=nonna schreef op dinsdag 15 jun 2010, 14:57]ik zou een verfkrabber gebruiken waarmee je restjes verf van het raam haalt.

Het lijkt mij dat je dan krassen op je laminaat krijgt.

nonna
door nonna - Jun 16, 2010 om 15:16
45 Antwoorden / 23 Vragen

Je krijgt er ook geen krassen mee op het raam daarom dacht ik aan deze mogelijkheid.

legra
door legra - Jun 16, 2010 om 15:26
9 Antwoorden / 0 Vragen

Lijmresten kun je veilig verwijderen met Treffer (spuitbus, op citroenbasis). Daarna wel met een vochtig doekje nawrijven om verkleuring te voorkomen.

Succes!

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 16, 2010 om 22:24
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=nonna schreef op woensdag 16 jun 2010, 15:16]Je krijgt er ook geen krassen mee op het raam daarom dacht ik aan deze mogelijkheid.

Ja oke, maar glas of laminaat dat is toch wel een verschil.
Daarom dacht ik dat je waarschijnlijk wel krassen zou krijgen.
Maar het zou best kunnen werken hoor! ;-)