mo
door motzheim Jun 27, 2006 om 23:26
Auto & vervoer

Lpg tanken in duitsland? Nippel aanwezig?

Wie weet of er een europanippel standaard aanwezig bij de tankstation in Duitsland  als ik daar gas wil tanken?

met de vriendelijke groeten,

crocus@tele2.nl

11087 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 07:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK zou zelf een nippel mee nemen heb er een aantal jaar een goed ruseltaat mee gehad  was ver van huis wou tanken en  toen was er geen nippel aanwezig  ben er later nog een  een keer tegen gekomen zonder nippel was in omgeving bonn

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grote kans dat er bij LPG tanken in Duitsland géén nippel voor de LPG installatie aanwezig is.
Er wordt dan ook vanuit gegaan dat u zelf een nippel bij u hebt.
Een nippel kan bij de meeste tankstations in Nederland, de ANWB osf een autoonderdelen zaak worden aangeschaft.

Voor Nederlang geldt over het algemeen hetzelfde. De meeste pompstations hebben geen nippel meer beschikbaar. Dit komt omdat de meeste stations zelfbediening hebben en daar wordt vaak de nippel gestolen.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar ik 'vroeger' (toen ik nog op LPG reed) ook in Duitsland (en andere landen) LPG tankte, had ik voor alle zekerheid altijd een nippel mee. Meestal was dit niet nodig, daar ik via een route reed waar veel Nederlanders reden die ook LPG tankten en daar was op die tankstations bijna altijd wel een nippel aanwezig (tenminste in Duitsland).

Ik zou, als ik u was, toch zo'n nippel zelf kopen (bijv. bij de ANWB). En koop dan beide nippels (voor het geval u nog naar een ander land reist), de Europa-nippel en de Italië-nippel:

Voor de kosten hoeft u het niet te laten en: beter mee verlegen, dan om verlegen.......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

En ik zou natuurlijk de nippel die u normaal in Nederland gebruikt ook meenemen.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de lpg stations in berlijn zijn meestal geen nippels aanwezig.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Willem,

"En ik zou natuurlijk de nippel die u normaal in Nederland gebruikt ook meenemen."

Welke nippel??? Ik heb zeer veel en lang getankt in Nederland, maar hier nog nooit een nippel gebruikt of nodig gehad.

Mogelijk dat je doelt op de oude aansluitingen (van -heel- oude auto's)?

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reed al in 1970 op lpg maar in nederland nog nooit een nippel nodiggehad.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch.

Bij mijn auto is het LPG vulpunt achter het zelfde klepje als het benzine vulpunt ingebouwd.
Het LPG vulpunt bestaat uit een in de carroserie gemonteerd flensje waar inwendige schroefdraad in zit.
In deze schroefdraad wordt een vulnippel ingedraaid (die ik zelf bij mij heb) maar in Nederland bij vele pompstations (mits niet gestolen) beschikbaar is, waar de hier in Nederland gebruikelijke vulslang met bajonet aansluiting oppast.
De afmeting van die vulnippel is zodanig (maar kan ook niet korter) dat het geheel iets buiten de auto uitsteekt.
Een andere oplossing waarbij het benzine vulpunt en het LPG vulpunt achter hetzelfde klepje zijn weggewerkt is vanwege de beperkte ruiimte  achter het klepje niet mogelijk dit o.a. vanwege de nogal dikke kop van de LPG vulslang.
Zoals het bij mijn auto zit zie ik hier in mijn omgeving (Midden-Nederland) veel auto's rondrijden.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Willem, ik snap nu wat je bedoelt. Zelf had ik altijd een 'normale' vulopening, zoals de meesten, dus niet achter het benzineklepje.

Dan bedoel je ook waarschijnlijk deze (de bajonet-aansluiting):

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 28, 2006 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch.

Klopt, de getoonde nippel is het type nippel dat ik gebruik.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is over het algemeen geen nippel aanwezig bij tankstations. Voor de kosten hoef je het niet te laten om er zelf een mee te nemen (ongeveer 8 euro). Wel is het zo dat je niet overal LPG kan tanken in duitsland. Het is niet algemeen verkrijgbaar. Als je het kan tanken staat het op de borden met Autogaz aangegeven. Let op: in duitsland kan je ook op aardgas rijden.

ve
door verwijderd - Jun 30, 2006 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat een auto met een LPG installatie die ook op LPG is afgesteld niet (goed) op aardgas zal rijden.
Er zijn om aardgas vloeibaar te houden ook veel hoger drukken nodig dan bij een LPG installatie.
De diverse omderdelen zullen daar niet tegen kunnen.
Bovendien zijn de vulaansluitingen ongetwijfeld anders en kan er dus geen aardgas getankt worden.

De antwoorden die op dit moment op de oorspronkelijke vraag worden gegeven (incl. mijn eigen antwoorden) passen overigens m.i. niet in het kader van de vraagstelling bij het item "Vraag beantwoorden".

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jul 2, 2006 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ervaring in Noord Duitsland (ik kom er vaak) is dat een hoop tankstations een nippel hebben liggen, maar ook vaker meegemaakt dat we die van onszelf moesten gebruiken.

Kopen dus en meenemen. Draai hem vast met duim en wijsvinger vast, eigenlijk minder dan handvast. Want anders krijg je hem, als je getankt hebt, met de hand bijna niet meer los omdat het koper krimpt door de kou van het gas.

Mocht je willen weten waar er lpg getankt kan worden, sms dan het Kreis waar je bent naar 0163 2886427 , dan krijg je per kerende sms de plekken waar die zich bevinden. Kreis is bijvoorbeeld HB Bremen, S Stuttgart, en vind je op de nummerborden van duitse auto's.

Een goeie tip is kijken naar Carglass of Autoglass want dat zijn meestal de verkooppunten in D.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo crocus

Wij rijden ook op lpg,en hebben nooit een nippel nodig gehad in duitsland . Maar er zijn niet veel tankstations in duitsland waar je lpg kunt tanken.Weet niet of je dat ook weet.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

www.autogastanken.de Hier kun je alle informatie krijgen die je maar wilt
ook waar je kan tanken. Hopenlijk heb je hier wat aan groetje.s Sipmply