Mag de NS 15 euro vragen voor mijn verloren portemonnee?
hallo L Veen ,
De NS mag € 15,- vragen voor een verloren portemonnee , dit is hun beleid .( kosten voor het terug sturen )
Ook al bent u , u hele leven een trouwe klant , staat dit er los van heeft er niks mee te maken .
Bij verlies van een OV chipkaart moet iedereen betalen trouwe klant of niet ., lees ook dit .
http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ophef-over-brief-ns-verloren-portemonnee/
Ik snap wel dat het hun "beleid" is, maar daar hoef je je niet zomaar zonder slag of stoot bij neer te leggen. Dat "beleid" is gemaakt zonder mijn medeweten, ik heb daar niet voor getekend. EN ik zeg dat ik het ZELF wil ophalen in Utrecht. Dan zijn de kosten voor het terugsturen dus niet nodig..
En dat leven lang trouwe klant ging over de prijs van een nieuwe OVchip kaart. Ik vind 11 euro veel te veel maar ben verplicht om zo'n ding aan te schaffen om te reizen met OV
Door gebruik te maken van de NS diensten ga je akkoord met de voorwaarden. Zal wat zijn als 17 miljoen Nederlanders en bezoekers aan Nederland de voorwaarden zouden moeten ondertekenen.... Hoogstens leuk voor regeltjesfetisjisten.
Helaas zijn er kosten verbonden aan het verstrekken van een nieuwe OV-chipkaart:
Is uw persoonlijke kaart gestolen of kwijt? Meld dat zo snel mogelijk. Uw kaart wordt dan geblokkeerd. Zo bent u beschermd tegen misbruik. U doet dit eenvoudig via uw Mijn OV-chipkaartaccount. U kunt uw kaart laten blokkeren, vervangen of beëindigen en uw saldo terugvragen. Automatisch opladen en abonnementen zetten wij op uw vervangende kaart. Een vervangende kaart kost € 11. U ontvangt deze binnen gemiddeld 3 werkdagen.
1. Wij blokkeren uw oude kaart;
2. U vraagt een vervangende kaart aan. Deze kost € 11, u betaalt via iDEAL of u beëindigt de oude kaart en vraagt uw saldo terug);
3. Wij zetten uw abonnement en/of automatisch opladen op uw vervangende kaart;
4. Wij storten het saldo van uw oude kaart binnen 15 dagen op uw bankrekening;
5. Over 3 dagen ontvangt u uw vervangende kaart en kunt u weer reizen.
(Bron)
Dat NS € 15 'administratiekosten' (?) rekent voor het terugbezorgen van een gevonden portemonnee ...... slechte 'service'.
Volgens de info op de site zou je het moeten kunnen ophalen:
U ontvangt een reactie wanneer uw voorwerp is gevonden en ook wanneer het niet is gevonden. Wanneer uw eigendom gevonden is staat er in de reactie die u van ons ontvangt welke stappen u kunt ondernemen om uw verloren voorwerp thuis gestuurd te krijgen.
Ook is het mogelijk om op een station, waar een NS Tickets & Service winkel of OV Servicewinkel is, na te vragen of uw verloren voorwerp is gevonden. Gevonden voorwerpen worden vijf dagen bewaard op het station waar het is ingeleverd. Binnen deze termijn kunt u uw eigendom kosteloos ophalen bij het desbetreffende station, op vertoon van een geldig legitimatiebewijs en het correcte vindmeldingsnummer. Dit vindmeldingsnummer ontvangt u, mits uw voorwerp gevonden is, wanneer u telefonisch contact opneemt met onze klantenservice of wanneer u navraag doet bij een balie. Bij stationsinformatie vindt u de openingstijden van de NS Tickets & Service winkel of OV Servicewinkel.
Na de vijf dagen worden de gevonden voorwerpen naar het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen verstuurd. Als u dan uw verloren voorwerp terug wilt, dan dient u het opsporingsformulier in te vullen.
(Bron)
Nee, dat kon dus alleen de eerste 5 dagen, toen lag het blijbaar nog in Rdam. Alleen hebben ze mij daarvan geen bericht gestuurd dus wist ik dat niet
Als er verder niets van waarde in die pertemonnee zit, kunt u hem daar ook laten.
Daar gaat het niet om
Zal wel onder de voorwaarden vallen. Dit vind ik erg triest. Hoop wel dat je andere antwoorden krijgt dan ik heb gehad. Iets waar je wat mee kunt. Sterkte.
dankje! heb een officiele klacht ingediend bij de OV ombudsman..
Ha JackyH, die heeft hier onlangs nog over onze verloren vechtersmentaliteit geschreven, ook na een akkefietje met de NS. Ook JackyH legt zich niet neer bij deze regels. Kunnen ze mooi samen procederen...... Hahaha
Diewilik
Ha Diewilk, Lachen zeg ik kom bijna niet meer bij.
Ik ook niet, succes met je verbetenheid.
Diewilik
Daar gaat het niet om? U beklaagt zich over die € 26 dat het u kost. Daar is iemand aan het werk voor u en die staat daar niet gratis.
Dus als u al uw pasjes opnieuw hebt aangevraagd en er zitten verder geen waardevolle of emotionele zaken in die portemonnee, kunt u aangeven dat hij weggegooid mag worden. Heel simpel.
Je zou blij moeten zijn dat er iemand eerlijk de portemonnee heeft ingeleverd én de NS daar netjes op heeft gepast. Denkt u dat de medewerkers die dat doen en het gebouw waar de portemonnee ligt gratis zijn? Stank voor dank noemt men dat. Volgende keer beter op je eigen spullen letten...
NS heeft verder inderdaad niets met de OV Chipkaart te maken.
___
Dat "beleid" is gemaakt zonder mijn medeweten, ik heb daar niet voor getekend.
Mag ik even lachen?
o, wat lekker zuur. natuurlijk mag u lachen. smalend ook ook als u daar gelukkig van wordt. zo'n typ bent u blijkbaar. t is uw eigen karma. En ja ik ben inderdaad voor het eerst in 30 jaar mijn portemonnee verloren! wat let ik toch slecht op mijn spullen. En ik ben heeeeel blij dat iemand mijn portemonnee heeft gevonden en netjes teruggebracht heeft. diegene zou ik heel graag bedanken en een bloemetje van meer dan 15 euro sturen. Wat irriteert is dat NS/OV-Chip overal het maximale geldbedrag uit wil slepen en dat blijkbaar niets meer onder klantvriendelijkheid valt. En dat ik zelf niets te kiezen heb. Behalve om afstand te doen van mijn eigendom.
Je zou blij moeten zijn dat er iemand eerlijk de portemonnee heeft ingeleverd én de NS daar netjes op heeft gepast. Denkt u dat de medewerkers die dat doen en het gebouw waar de portemonnee ligt gratis zijn? Stank voor dank noemt men dat. Volgende keer beter op je eigen spullen letten...
Laat iedereen die iets vind dit op het politie buro inleveren en niet bij de ns dan kan het gratis worden opgehaald.
Iemand die al gedupeerd is na het verlies van zijn eigendom ook nog eens 15 euro uit de zak kloppen vind ik absurd. Service hoort hoog in het vaandel te staan bij een groot bedrijf als de ns.
@LVeen, het lachen is vanwege uw opmerking dat het beleid gemaakt is zonder uw medeweten en dat u er niet voor getekend hebt. Niet vanwege het verliezen van uw portemonnee.
@Epcot, voor gevonden/verloren voorwerpen kan je sinds 1 januari 2013 niet meer bij de politie terecht. Dus als TS nu mazzel had gehad dan was de portemonnee ingeleverd bij de gemeente Rotterdam (www.rotterdam.nl/gevondenofverlorenvoorwerpen), maar dat is niet het geval. Nu heeft de NS het ontvangen en bewaard, en die heeft daar kosten aan.
Het gaat er om dat het begrip service blijkbaar bij dit soort overheidsinstellingen niet bestaat. Dit zou bij een particuliere onderneming niet in hun hoofd opkomen. Dat heet daar n.l. klantvriendelijkheid c.q. service.
Service kost geld. Private bedrijven zoals de NS kiezen er voor een deel van hun service te verrekenen in hun prijs (de zogenaamde 'gratis' service) en een deel van de service in rekening te brengen bij diegene die er gebruik van maakt.
Zo hebben veel bedrijven een 0900-nummer voor de klanten'service'. U betaalt dan een deel tot alle kosten van deze service.
De NS laat mensen betalen die even slordig zijn geweest met hun eigendommen. Ik vind dat wel valide. Waarom zou bijvoorbeeld TS die slechts één keer in de 30 jaar iets verliest in de trein bij elke treinreis een kleine opslag moeten betalen voor alle anderen die (vaker) iets vergeten? Dat zou voor TS pas onredelijk zijn. 30 jaar niets verliezen en er toch 30 jaar lang voor betalen.
Met een beetje omdenken heeft TS ipv kosten zomaar geld verdiend. Namelijk 30 jaar lang winst op het niet betalen van een service-opslag.
Wie is hem nu verloren, u of de NS?
De NS heeft hier iemand voor aan het werk gezet en die € 15 zal de door hum gemaakte (personeels)kosten niet eens dekken gok ik.
Diewilik
Het is geen diefstal, de NS heeft zich uw goed namelijk niet wederrechtelijk toegeëigend. Maar u hebt het in een voertuig van de NS laten liggen. Feitelijk hebt u uw eigendommen zelf overgedragen aan de NS. Dat had u niet hoeven doen, de wet noemt dit onverschuldigde betaling (ook al gaat het om een goed). De NS mag in redelijkheid hiervoor kosten in rekening brengen. Dit is geregeld in art 6:204 van het Burgerlijk Wetboek. Ik denk dat € 15 niet onredelijk is. Anders had er vast al iemand anders werk van gemaakt.
De OV-chipkaart is van TLS. Dat is een ander bedrijf dan de NS.
Wie zou volgens jou dan moeten betalen voor de afhandeling van de gevonden voorwerpen?
Ik gok dan op wij met z'n allen...
De NS mag 15,- euro vragen. 25,- euro enz. mag ook.
Weet zeker dat veel mensen graag 15,- euro betalen voor hun gevonden/bewaarde spullen.
Het in stand houden van zo'n afdeling (personeel, administratieve rompslomp e.d.) moet tenslotte ook betaalt worden. Of moeten andere passagiers maar de dupe worden van gasten die spullen vergeten / verliezen in de trein?
Wat 'trouwe klant' er mee te maken heeft, ontgaat mij.
Dus Carola als ik jou portemonnee vind mag ik er gewoon 15 euro (of meer) uithalen als een soort van vindersloon / administratiekosten dan wil ik jou gezicht en je reactie dan wel eens zien.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Geachte forumleden,
Ik sjouw al dagen mijn lege flessen van de ene naar de andere supermarkt.....
Zou het kunnen ,dat de supermarkten te veel lege blikjes en plastic flessen krijgen aangeboden en dat zij express de automaten uitzetten omdat ze anders verlies erop lijden?
Kortom : Kunnen de lege flessen automaten de toestroom niet aan?
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
LOQED slim slot
Ik ben in het bezit van een slim slot van LOQED waar ik zeer veel plezier van heb krijg ik zojuist een mailt binnen dat ze genoodzaakt zijn de cloud dienst betaald te maken voor een bedrag van € 4,95 per maand. Mag dit zo maar?!!!
Het slot heb ik uitgekozen gezien de functionaliteiten die er op zitten en dat er geen abonnement op zat en nu wordt er toch een abonnement door je strot gedrukt.
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer