Ma
door Mariejan Vermeulen-Jonker Mar 17, 2021 om 11:58
Auto & vervoer

Mag een WMO taxi weigeren om mensen naar de teststraat te brengen

Een van onze mensen heeft al 3 x geprobeerd om via het WMO vervoer naar een teststraat gebracht te worden.
Op advies van de huisarts, moet zij zich laten testen. In Almere wordt het WMO taxivervoer verzorgt door Taxi Salders.
Nu weigert dit taxibedrijf mensen naar een teststraat te brengen. Heb een en ander geinformeerd bij een raadslid van gemeente Almere, die heeft deze vraag voorgelegd aan een verantwoordelijke wethouder.
We kregen daarop het volgende antwoord:

Ook bij navraag bij de fa. Salders is niet gebleken dat heden geweigerd wordt naar de testlocaties te rijden. Er is geen enkele beperking om een rit naar de testlocatie te maken met de Mobiliteitspas.

Zo ook naar de vaccinatielocaties

Echter op 17-3-2021 werd door een telefonist van dit Taxibedrijf opnieuw geweigerd om deze persoon naar een teststraat te brengen.

Mijn vraag is: is dit in meerdere gemeentes bekend en mag dit zomaar?

9539 22 Rapporteer

getty
door getty - Mar 17, 2021 om 12:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk het wel, kijk de richtlijnen van de gemeente eens na of informeer bij het wmo loket

in mijn regio is de WMO taxi niet voor medisch vervoer.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2021 om 12:13
7194 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de taxi wellicht via dit formulier bestellen, is beter dan per telefoon:
https://www.salders.nl/contact/

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2021 om 12:33
11543 Antwoorden / 51 Vragen

In mijn regio kan je als 65+ gratis je rit naar de teststraat/priklocatie maken, zelfs als niet pashouder. Wel voorwaarden: Op AFSPRAAK, chauffeur doet gezondheidscheck, wijst je je plaats, mondkapje verplicht, chauffeur wacht  tot je klaar bent, en brengt je terug. Dit kan een gecombineerde rit zijn qua adressen, u heeft geen recht op een privérit.

Er naar toe rijden door uw taxi zou betekenen dat die rit veel tijd kost omdat er niet gewacht gaat/kan worden.

getty
door getty Mar 17, 2021 om 12:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar hoezo gezondheidscheck?

je kan toch juist klachten hebben als je naar de teststraat moet? En dan toch maar niet rijden?

mahadma
door mahadma Mar 17, 2021 om 13:10
11543 Antwoorden / 51 Vragen

@Getty, als ex taxichauffeur met vrouw en kids neem ik geen "risico" passagiers mee. Voor je het weet heb ik 4 corona besmettingen in huis.

Donuts
door Donuts Mar 17, 2021 om 13:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Maar je gaat toch zeker niet met Corona-achtige klachten in een (WMO) taxi zitten? Dan desnoods maar een jonger / gezonder familielid vragen.

getty
door getty Mar 17, 2021 om 17:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bedoel dat het raar is zoals het er staat.  We rijden wel naar de teststraat maar bij de negatieve gezondheidscheck toch maar niet. Dit zal heel vaak dan het geval zijn dus onlogisch

jewee
door jewee Mar 19, 2021 om 14:29
61 Antwoorden / Vragen

Beste MAHADMA,

een gezondheidscheck is in deze onzinnig omdat je iemand met klachten naar een teststraat gaat brengen.
Want als diegene zegt  ....ik heb keelpijn...dan laat je die persoon staan???
Je loopt hierbij altijd risico...
En een gecombineerde rit lijkt me helemaal uit den boze....degene die je naar de teststraat rijdt blijkt achteraf positief, dus de rest vd taxi dan allemaal in quarantaine???

Gr
door Grunn1 - Mar 17, 2021 om 12:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe er vervoerd moet worden. Indien de persoon hulp nodig heeft bij het in en uitstappen zoals een rolstoel/scootmobiel lift dan kan de chauffeur nietvoldoende afstand houden en zeker mee nemende dat de persoon klachten heeft anders hoeft hij/zij niet getest te worden. Ik zou als chauffeur het ook niet fijn vinden om een potentiël besmet persoon te helpen.

im
door imadab1958 Mar 19, 2021 om 12:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo zeg dan moet je niet dit werk gaan doen , dit is het risico van zijn of werk hoor . Doe dit werk ook en heb ook al 2 x een bedrijfsongeval gehad doordat er eigenwijze mensen in rolstoel iets deden doordat het ongeluk kreeg met flinke gevolgen moet ik dan mensen. Joh kijk stop ermee . Nee na lang herstel als je echt hart voor dit werk heb en dat heb ik al 44jaar dan stap je er weer wat er ook heerst !!!!

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2021 om 12:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemd, ik moet morgen mijn eerste vaccin krijgen. Vervoer, via WMO haalt (wacht de nodige 15 minuten na de prik) en brengt me weer thuis: ook mijn wekelijke W.M.O. huishoudelijke hulp komt gewoon. Kortom: mijn Gemeente doet het niet zoals in de uwe.

Edit. Verkeerd gelezen: moest teststraat zijn waar men naar toe wil. Met klachten kan men NIET naar teststraat per WMO. Misschien vrijwilligers in uw Gemeente waar die persoon kan aankloppen. Gaat meestal via een Wijkcentrum uit waar men eerst lid van moet worden voor weinig €€ per jaar. Kan men ook voor andere ritten, later, gebruiken, indien nodig. Informeert u eens bij Buurtcentrum de Wieken of men ook vrijwilligers heeft die ouderen ergens naar toe halen en brengen. 036-5320659

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 17, 2021 om 12:52
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte MarieJan,

Ik raad u aan om eerst schriftelijk te klagen bij de directeur van Taxi Salders.

Doe dit aangetekend en bewaar een kopie voor uzelf.

Als u na 2 weken nog geen bericht heeft gekregen, stuur dan aangetekend een brief met uw klachten met de kopie van de brief aan Taxi Salders naar de gemeente Almere.

Bewaar uiteraard een kopie van alle brieven voor uzelf.

Mijn inziens mag Taxi Salders deze ritten niet weigeren en riskeren ze het WMO vervoer kwijt te raken......

mahadma
door mahadma Mar 17, 2021 om 13:14
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou als ex taxichauffeur geen zieken/corona'risico's rijden, daar is de gezondheid van mij en mijn gezin te belangrijk.

Donuts
door Donuts Mar 17, 2021 om 13:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Mahadma, ik geef u groot gelijk. Net als ik die WMO chauffeur(s) gelijk geef.

rj
door rjw Mar 17, 2021 om 14:01
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben wel benieuwd wat jouw reactie is als hier dan een taxi-chauffeur komt klagen omdat hij van z'n directeur verplicht iemand moet rijden die wellicht corona-positief is. Ga je dan zeggen dat ie niet moet zeuren en gewoon z'n werk moet doen?

gerbera
door gerbera Mar 17, 2021 om 14:37
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U mag geen gebruik maken van het openbaar vervoer of een taxi. U kunt namelijk onderweg mogelijk anderen besmetten.

regels van de Rijksoverheid dus klagen heeft weinig nut.

getty
door getty Mar 17, 2021 om 15:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De gemeente bepaalt dit, klagen moet je bij de gemeente

gerbera
door gerbera Mar 17, 2021 om 22:11
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en het taxibedrijf houd zich aan de overheidsregels en die kunnen door een gemeente niet veranderd worden..

im
door imadab1958 Mar 19, 2021 om 12:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje bedrijf heeft zijn maatregelen in zijn auto's en bussen op orde en krijgen de chauffeurs ook hun instructies mee wat hoe te doen dus ja weigeren kan je ontslag zijn . Als je alles goed doet niks mis mee hoor. Auto's horen volgens de taxi branche goed te zijn en anders ben je niet goed bezig en moet je je inlezen wat te doen voor jouw veiligheid!!!

gerbera
door gerbera Mar 21, 2021 om 10:48
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@imadab1958, u, en een aantal hier op het forum, snapt het blijkbaar nog steeds niet, gaat u maar met een mogelijk besmet iemand met uw taxi rijden en lap de regels van de Rijksoverheid aan uw laars. Die regel bepaald dat je niet met een taxi of openbaar vervoer naar een teststraat mag reizen dus is dat taxibedrijf goed bezig.

marita5
door marita5 - Mar 17, 2021 om 13:00
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mariejan Vermeulen-Jonker ,

Bent u niet tevreden over het WMO/Deeltaxi vervoer , dan kunt u dit kenbaar maken aan het onafhankelijk klachtenbureau `De Have .

Per telefoon : 088- 7770788 op werkdagen tussen 8.00 en 17.00

Per email     : almere@dehave-online.nl

Uw klacht wordt door bureau De Have in behandeling genomen

Het informatiekaartje kunt u hier downloaden.

gerbera
door gerbera Mar 17, 2021 om 14:38
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U mag geen gebruik maken van het openbaar vervoer of een taxi. U kunt namelijk onderweg mogelijk anderen besmetten.

regels van de Rijksoverheid.

marita5
door marita5 Mar 17, 2021 om 15:16
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@Gerbera , ik maak ook gebruik van een taxi , er mag maar 1 persoon in . In het omnibusje mogen meer personen . Maandag zaten we met drie personen in het Omnibusje . Edit , voor mij is dit wel het ziekenhuis . Voor Teststraat heb ik dit verkeerd gelezen ., en zijn de regels anders .

Donuts
door Donuts - Mar 17, 2021 om 13:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft die persoon al geprobeerd of hij wel door een 'gewone' taxi gebracht kan worden? (Als hij of zij klachten heeft, zal die chauffeur vanzelfsprekend ook weigeren.)

redfloor
door redfloor - Mar 17, 2021 om 13:23
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ze houden zich gewoon aan de regels van de Rijksoverheid.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 17, 2021 om 13:54
2065 Antwoorden / Vragen

Als de gemeente zegt dat ze dat niet weigeren en dat doen ze wel dan ga je terug naar de gemeente met het verzoek of ze deze keer wél fatsoenlijk hun werk willen doen als een burger een klacht indient.

gerbera
door gerbera - Mar 17, 2021 om 14:32
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Wel vreemd de reactie van de gemeente, dit is wat de rijksoverheid schrijft voor vervoer naar een testlocatie, dus ik denk dat het taxibedrijf in zijn recht staat.

U mag geen gebruik maken van het openbaar vervoer of een taxi. U kunt namelijk onderweg mogelijk anderen besmetten.

leest het hele artikel hier

sorry; zie nu dezefde link bij @redfloor

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 17, 2021 om 14:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gezien  antwoord van deze Wethouder.....
Bel nogmaals en neem gesprek op.

Dan is de afwijzing bewijs voor de Wethouder die wegens werk weigeren gelijk het lopende contract kan ontbinden,
en een andere zoeken....
Wedden dat het dan snel is opgelost.

Naast Almere geld dit voor geheel Nederland,  ook elders zo al succus gehaald met  een Ambtenaar die  foute info gaf.
De wethouder die dit  afluisterde  en  wist van niets.
Nu weer een werkloze en  er waren vele die deze baan wilden doen.
Dit bleek  3e keer te zijn en ontslag zonder handdruk....

panter22
door panter22 - Mar 17, 2021 om 18:35
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom breng je een van jullie mensen zelf niet even naar de teststraat.
Het is voor een taxichauffeur niet even van mondkapje op en dan  naar de teststraat.
En wat denk je van andere passagiers bij een gecombineerde rit.
Denk je veilig te kunnen reizen en dan zit je met iemand die vermoed wordt corona te hebben in de taxibus.
Terwijl iemand met coronaklachten niet met het openbaar vervoer mag reizen. En dan volgens jou en de wethouder  wel met kwetsbare mensen in de taxibus?
Er zijn taxibedrijven die een prive rit maken van en naar de testlocatie. Misschien moet de betreffende persoon dat maar proberen.
Er zijn flink wat beschermende maatregelen nodig voor vervoer van coronapatienten,
Lees het protocol voor noodzakelijk zittend ziekenvervoer.
https://www.knv.nl/protocol-noodzakelijk-zittend-vervoer-van-personen-met-klachten-passend-bij-covid-19/
en
https://lci.rivm.nl/noodzakelijk-zittend-vervoer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 17, 2021 om 19:21
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Ik maak zelf ook gebruik van WMO taxi's.

Deze "Engelse" versie heeft een afgesloten ruimte voor de bestuurder.

De rekening van de rit wordt per post gestuurd.

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2021 om 22:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Naar een teststraat moeten en dan daar op advies van de huisarts laten testen?
Is dat dan vanwege corona-achtige verschijnselen? Of wegens contacten met coronapatienten/dragers volgens het Corona app?
In een dergelijke situatie zou ik ook niemand naar een teststraat willen brengen.
Vertelt u wel alles? Is u het fijne
ervan wel verteld?
Wie zijn "uw" mensen?
Ik lees hier inmiddels het advies van de Rijksoverheid.....

mo
door mof - Mar 19, 2021 om 12:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

WMO is een samenwerking tussen een taxibedrijf en de gemeente. Zij zullenu moeten vervoeren. Wat u het beste kunt doen is het telefoongesprek opnemen, bijvoorbeeld door een
tweede telefoontje erbij te houden. Wettelijk mag dit en hoeft u dit niet te vertellen tegen het taxibedrijf. Weigeren ze u weer dan kunt u het gesprek aan de gemeente sturen danwel een advocaat / jurist er op zetten. Of de betreffende wethouder direct informeren.

im
door imadab1958 - Mar 19, 2021 om 12:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom is de WMO dan bij u voor op de koffie te gaan ?? En hoe moet u dan naar ziekenhuis evt lopen?? Te raar je heb het toch gekregen omdat u iets medisch heeft

Dave lubeck
door Dave lubeck - Mar 19, 2021 om 13:56
88 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien heeft die telefoniste een slechte dag . Misschien is ze uit een testament geschrapt . Tja , zeg er eens wat van .

audb
door audb - Mar 19, 2021 om 14:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als de persoon Corona klachten heeft dan is er een kans dat deze de chaufeur hier mee gaat besmetten dus suiten ze de risido daar op uit?

Maar dat een huisarts iemand op leeftijd(?) naar een test locatie stuurt terwijl de huisarts deze zelf zou kunnen afnemen is wel heel erg vreemd.

aurora1
door aurora1 - Mar 20, 2021 om 18:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dus blijken raadslid en wethouder niet op de hoogte te zijn van de regels van de Rijksoverheid en dat ze kennelijk ook niet weten hoe ze daarachter kunnen komen.....
Voor het overige strekken hun bevoegdheden niet zo ver dat ze een bedrijf opdrachten kunnen geven.

gerbera
door gerbera - Mar 20, 2021 om 21:31
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Voor alle duidelijkheid, het bericht van de Rijksoverheid heeft alleen betrekking op taxivervoer naar een teststraat. Dit geldt dus ook voor taxibedrijven die op WMO basis rijden, voor alle overige vervoer vanuit de WMO is dit niet van toepassing.

panter22
door panter22 - Mar 21, 2021 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Door het stellen van de vraag, blijkt al dat jij en je client niet begrepen hebben dat het om een ernstige zeer besmettelijke ziekte gaat..
En de gemeente notabene, waar burgemeesters overleggen over coronamaatregelen ook al niet.
Als je klachten hebt die mogelijk wijzen op corona, dan kun je niet naar de huisarts en de huisarts komt niet naar jou. hoe ziek je ook bent.
Je mag niet in het openbaar vervoer, winkels, op visite, kortom naar plaatsen waar je andere mensen kunt besmetten.
Je moet in je eigen huis in carantaine blijven.
Maar je zou dan wel in de  WMO bus, samen met andere kwetsbare mensen die mede om gezondheidsredenen niet met het OV kunnen, gewoon in de bus naar de teststraat kunnen.
Alle coronaregels gelden dan niet meer. Gevaar voor besmettingen is er dan opeens niet meer?
Je moet zelf naar de teststraat , En lukt dat niet, dan zul je iemand uit je naast omgeving moeten vragen. Of gewoon thuis blijven en uitzieken.