L
door L van Straaten Aug 4, 2021 om 15:21
Auto & vervoer

Mijn dochter heeft een scooter geerft van haar overleden vader. Er zijn geen papieren gevonden ze kan hem dus niet verkopen. De RDW weet geen raad. Wat te doen.

De RDW heeft al 4 x een ander antwoord gegeven, die alle vier niet kloppen.
L van Straaten

8408 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 4, 2021 om 15:40
11556 Antwoorden / 51 Vragen

Zijn er wellicht nog verzekeringspapier te vinden van de scooter? Als de scooter NU nog verzekerd is kunt u in de bankgegevens de verzekeraar terugvinden. Anders in oudere afschriften/via internetbankieren. Wellicht papieren IN de scooter, zou toevallig zijn, maar ...... Via die weg kunt u wellicht iets bewijzen. Niet geschoten is altijd mis.

Er zal mogelijk geen testament zijn dus via die weg lukt niet.

Anders nog deze optie:
formuliertje ophalen op postkantoor/via internet, papieren kwijt
insturen naar rdw en een weekje later liggen op het adres waar opa geregistreerd was/is een setje nieuwe papieren.
Let op ze sturen alleen naar de geregistreerde persoon en adres..

En dan overschrijven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 4, 2021 om 18:52
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. van Straaten,

In de in onderstaande link kunt u lezen hoe dit werkt bij een auto.

Met het framenummer van de scooter moet dus een nieuw kenteken worden aangevraagd.

Informeer voor de zekerheid bij uw plaatselijke bromfietsgarage voor hulp.

https://www.blekkink.nl/nieuws/kenteken-overschrijven-kwijt-en-meer/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 4, 2021 om 18:57
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. van Straaten,

Ik heb onderstaande link ook nog gevonden.

Ik ga ervan uit, dat het om een bromscooter gaat.

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=17116

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 4, 2021 om 19:01
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. van Straaten,

Ik heb ook nog onderstaande link gevonden.

Ik ga ervan uit, dat uw dochter de erfgenaam is.

Houdt er rekening mee, dat een bromscooter altijd verzekerd moet zijn tenzij het kenteken is geschorst.

Anders riskeert de eigenaar een boete.

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/447883/schrijf-voertuig-inmiddels-overleden/

sw
door swat1500 - Aug 4, 2021 om 19:27
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Het verkopen van een scooter zonder papieren kan altijd. Het kenteken overschrijven kan echter alleen als er een kentekenbewijs is en een overschrijf code.
De vraag is dus welke papieren ontbreken?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 4, 2021 om 19:37
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Uw eerste zin klopt niet: verkopen kan niet zomaar zonder kentekenbewijs, wat deze kwestie moeilijk maakt, is dat de eigenaar is overleden.

sw
door swat1500 Aug 4, 2021 om 23:45
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Nee GA, verkopen kan altijd alleen zonder de juiste papieren krijg je minder geld en loop je een risico als het kenteken daardoor niet op naam van de koper gezet kan worden. Het is dus niet verstandig om te verkopen als je niet kan overschrijven.
Dat de eigenaar is overleden hoeft geen probleem te zijn ... mits alle papieren maar aanwezig zijn.
Er zijn dus een aantal mogelijkheden:
1. De bromfiets heeft geen kenteken of kenteken is ongeldig verklaart >> oplossing bromfiets bij de RDW laten keuren en een kenteken aanvragen.
2. De bromfiets heeft een kenteken maar het kentekenbewijs is zoek >> oplossing duplicaat kentekenbewijs aanvragen.
3. De bromfiets heeft een kenteken, het kentekenbewijs is aanwezig maar de overschrijf code is zoek >> oplossing nieuwe code aanvragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 5, 2021 om 00:06
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Ik ben van mening,dat als je in deze situatie de bromscooter verkoopt zonder papieren, dit een vorm is van verduistering......

Maar ik ben geen jurist.

Misschien kan onze jurist, Heremiet Kreeft, dit uitleggen.

sw
door swat1500 Aug 6, 2021 om 18:47
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig ben ik wel jurist en is het verkopen van een scooter zonder (kenteken) papieren geen verduistering. Wel moet de (particuliere) verkoper eigenaar van de te verkopen scooter zijn, anders kan het wel verduistering zijn. Kennelijk is de benoemde jongedame door vererving eigenaar geworden van de betreffende scooter en mag zij hem dus verkopen. Zonder kentekenbewijs krijgt zij er alleen minder geld voor omdat de nieuwe eigenaar een nieuw kenteken bewijs moet gaan aanvragen en mogelijk extra kosten moet maken.
Een kentekenbewijs is GEEN bewijs van eigendom. Een kentekenbewijs vertelt alleen wie de houder van het kenteken is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 6, 2021 om 19:28
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Kunt u mij uitleggen waarom de kentekenhouder niet hetzelfde is als de eigenaar van een voertuig? (in dit geval een bromscooter).

sw
door swat1500 Aug 6, 2021 om 21:11
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De kentekenhouder zal vaak ook de eigenaar van het voertuig zijn waarop het kenteken zit maar het zijn van kentekenhouder betekent niet automatisch dat je ook de eigenaar van de auto bent.
Het voeren van een kenteken is een wettelijke verplichting omdat middels het kenteken de overheid kan controleren of de kentekenhouder de wegenbelasting betaald, het voertuig verzekerd en dit APK laat keuren. Nergens in de betreffende wetgeving staat dat de kentekenhouder door het kentekenhouderschap het eigendomsrecht verkrijgt. Als je een auto least dan staat het kenteken op de naam van degene die leased. De auto is echter eigendom van het leasebedrijf. Als kentekenhouderschap zou betekenen dat je eigenaar bent zou je dus eigenaar van de leaseauto zijn geworden.
De betreffende wetgeving legt de eerder genoemde verplichtingen ook op aan de kentekenhouder van het voertuig en niet aan de eigenaar van het voertuig.
Als je van plan bent een auto niet op de openbare weg te gebruiken kan je een auto ook zonder kenteken kopen. Je bent dan geen kentekenhouder (er is immers geen kenteken) maar wel degelijk de eigenaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 6, 2021 om 23:40
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Bij een leaseauto snap ik uw visie : je huurt als het ware een auto.

Uw laatste voorbeeld klopt ook, maar wij hebben het hier over een voertuig (bromscooter) , waarmee je de weg op mag.

Iv
door Ivo W - Aug 5, 2021 om 09:20
731 Antwoorden / Vragen

Allereerst: het kentekenbewijs is geen papier. Dus wanneer u uitsluitend zoekt naar papieren kun je dus heel lang zoeken. Alweer heel wat jaren is het kentekenbewijs een groen plastic pasje op 'bankpasformaat'.

Om de scooter te verkopen is nog wel een tenaamstellingscode nodig. Deze staat wel op papier. Vaak is deze kwijt. Tegen een hele kleine vergoeding kun je een nieuwe code aanvragen bij de RDW.

Ook is het goed mogelijk om een nieuw kentekenbewijs aan te vragen. Mogelijk moet er bij die aanvraag wel een bewijs van erfrecht worden toegevoegd, want de RDW zal niet zomaar documenten opsturen naar iemand die volgens de RDW administratie niet de eigenaar is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 5, 2021 om 10:26
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo W.,

Het hangt af van de leeftijd van de bromscooter.

Ik heb nog een papieren kentekenbewijs.

yo
door yohoh64 - Aug 6, 2021 om 10:27
23 Antwoorden / 7 Vragen

Aha, ik ben niet de enige..
alleen heb ik het volgende probleem erbij.
Mijn scooter is uit elkaar gehaald voor onderdelen en verder naar de schroot gegaan.
ik heb helemaal niets, geen kenteken plaatje
.Geen kenteken bewijs (zat onder zadel)
Levenslang gedoemd tot verleningen vd de schorsing...

me
door mein33 Aug 6, 2021 om 11:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uiteaard heeft u het documemt met de 9 cijferige tenaamstellingscode nog wel in uw bezit en daarmee kunt u een nieuw kenteken(bewijs) aanvragen.
Snuffel even op de site van het RDW.

mahadma
door mahadma Aug 6, 2021 om 12:52
11556 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht staat er nog iets "op papier" bij uw (toenmalige) verzekeraar?

sw
door swat1500 Aug 6, 2021 om 18:55
3792 Antwoorden / 0 Vragen

U kan een schriftelijk verzoek doen bij de RDW om het kenteken ongeldig te verklaren. U moet natuurlijk wel motiveren waarom het kenteken ongeldig verklaard moet worden en natuurlijk aantonen dat u de kentekenhouder bent.
Als de RDW uw verzoek afwijst kunt u in beklag gaan en uiteindelijk naar de Nationale Ombudsman stappen.
Er is weliswaar een vastgestelde procedure voor het "afvoeren" van een gekentekend motorvoertuig, namelijk via de erkende sloper, maar dat wil niet zeggen dat de RDW het kenteken voor altijd op uw naam moet laten staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 6, 2021 om 13:31
16878 Antwoorden / 202 Vragen

Een belangrijk(e) aspect/(vraag) is of er dan geen kenteken meer op de scooter aanwezig is. Als dat wel zo is is de te naam stelling ook terug te vinden en als dat de overleden vader is, dan is er niets te vrezen.
Een mogelijk zijn er foto's van de vader op of met de scooter en mogelijk is ook de verkoper bekend (bijv. door een op de scooter geplakte sticker).

En dan is er m.b.t. strafrechtelijke zaken m.i. helemaal niets te vrezen.

ma
door malty Aug 6, 2021 om 14:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag was hoe kan de dochter de scooter kan verkopen als de papieren van de scooter niet te vinden zijn.
M.a.w. Hoe krijgt de dochter nieuwe papieren?

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 6, 2021 om 14:38
16878 Antwoorden / 202 Vragen

Dus kan het een kwestie van zijn vinden van ander bewijs  Hoe dan ook, zonder bewijs van eigendom niet verkopen. (N.a.v. risico dat @GEBORENAMSTERDAMMER aangeeft. (En ik reageerde primair n.a.v. de opmerking van @GBA die ik eerst vandaag zag m.b.t. mogelijk strafbare aspecten indien toch wordt verkocht - al zal dat wel niet zo'n vaart lopen). Eerst \zelf op eigen naam zetten zou m.i. wel moeten kunnen op basis van bewijs van eigendom)

sw
door swat1500 Aug 6, 2021 om 18:59
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Een kentekenbewijs is geen bewijs van eigendommaar uitsluitend een bewijs van houderschap ten behoeve van de wettelijke verplichtingen die gelden voor een kenteken voertuig. Namelijk de verplichting tot een wa verzekering, de apk verplichting (niet voor bromfietsen) en de aansprakelijkheid voor verkeersovertredingen die op kenteken worden geregistreerd. Een bewijs van eigendom van een bromfiets kan een aankoopnota van de bromfiets als daar de naam van de koper op vermeld staat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 6, 2021 om 19:49
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Vroeger had je "Kopie Deel 3",ook wel bekend als het "Overschrijvingsbewijs".

Nu heet dit "Tenaamstellingscode"....

Degene, die deze Tenaamstellingscode heeft is, mijn inziens, de eigenaar van het voertuig zordra het voertuig ook op zijn/haar naam staat.

Een aankoopnota bij een voertuig met kenteken is (mijn inziens) slechts een bewijs van betaling.

sw
door swat1500 Aug 6, 2021 om 21:20
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De kentekenhouder zal vaak ook de eigenaar van het voertuig zijn waarop het kenteken zit maar het zijn van kentekenhouder betekent niet automatisch dat je ook de eigenaar van de auto bent.
Het voeren van een kenteken is een wettelijke verplichting omdat middels het kenteken de overheid kan controleren of de kentekenhouder de wegenbelasting betaald, het voertuig verzekerd en dit APK laat keuren. Nergens in de betreffende wetgeving staat dat de kentekenhouder door het kenteknhouderschap het eigendomsrecht verkrijgt.
Als een auto geleased wordt staat het kenteken nagenoeg altijd op naam van degene die de auto heeft geleased maar de auto is dan toch echt eigendom van de lease maatschappij.
De betreffende wetgeving legt de eerder genoemde verplichtingen ook op aan de kentekenhouder van het voertuig en niet aan de eigenaar van het voertuig.
Als je van plan bent een auto niet op de openbare weg te gebruiken kan je een auto ook zonder kenteken kopen. Je bent dan geen kentekenhouder (er is immers geen kenteken) maar wel degelijk de eigenaar.

Als je iets koopt in een winkel dan ben je van het gekochte de eigenaar geworden. Een aankoopnota zal dus een bewijs van eigendom kunnen zijn. Er kunnen onderlinge afspraken zijn waardoor iemand anders dan de persoon op de aankoopnota staat de eigenaar is.
Bijvoorbeeld: X wil een auto kopen maar heeft geen tijd. X geeft geld aan Y om een specifieke auto te gaan kopen voor hem. Y moet na betaling de auto overdragen aan X. De naam van Y staat dan weliswaar op de aankoopnota maar X is dan de eigenaar van de auto.
Het wordt echter dan vervelend als Y de auto zelf houdt en stelt dat hij nooit geld van X heeft gekregen.

gerbera
door gerbera Aug 6, 2021 om 21:49
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@swat1500, + 10, tenminste echte juridische kennis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 6, 2021 om 23:43
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

Ik snap uw voorbeelden : maar wij hebben het hier over een voertuig(bromscooter), waarmee je op de openbare weg mag rijden.

agapon1951
door agapon1951 - Aug 6, 2021 om 15:40
173 Antwoorden / Vragen

Mogelijk indien het nog te achterhalen is (b.v. stikkertje op de scooter) waar deze vandaan komt (leverancier/winkel)  en heeft deze de gegevens nog waarmee U geholpen kunt worden. Lijkt mij dat deze de weg wel weet en hoe dit op te lossen. .

sw
door swat1500 - Aug 6, 2021 om 19:02
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zoals vaker reageert ts niet meer dus zal het probleem wel opgelost zijn.