Moet ik betalen?
Hallo,
Ik heb op 07 januari jongstleden een Ford Fiesta uit 1994 gekocht bij een autodealer. Daarbij kreeg ik 3 maanden garantie op draaiende onderdelen plus de auto zou helemaal nagekeken en in orde worden gemaakt voor aankoop. Na ongeveer een maand kreeg in hem ineens niet meer aan de praat. Hij startte niet meer. De garage heeft er toen een nieuwe accu ingezet, terwijl ze er voor de aankoop net een nieuwe accu ingezet werd. Dit viel binnen mijn garantie dus dit hoefde ik niet te betalen. De vorige week zat ik weer met hetzelfde probleem. Hij startte niet. Nu bleek de dynamo het probleem te zijn. Deze hebben ze vervangen, maar nu kreeg ik een rekening van 200 euro. Ik weigerde deze te betalen, aangezien er in de overeenkomst stond dat ik 3 maanden recht had op garantie op de draaiende onderdelen. En de dynamo is naar mijn idee toch een draaiend onderdeel. Maar de garage houdt voet bij stuk en zegt dat ze met 'draaiende onderdelen' bedoelde: de draaiende onderdelen binnen de motor. Ik ben van mening dat dit dan op die manier duidelijk op de overeenkomst had moeten staan. Verder heb ik het idee dat ze de eerste keer een verkeerde diagnose hebben gesteld aangezien ik nu opnieuw met hetzelfde probleem zit.
Mijn vraag is: moet ik dit betalen of sta ik in mijn recht?
Groetjes, Eléna
Verkeerde diagnose hoeft niet gelijk. Het is mogelijk dat beide onderdelen slecht waren. Doordat je dynamo mogelijk niet goed stroom leverde werd je 1e accu matig bijgeladen. En omdat deze ook niet helemaal in top conditie was, heeft hij gewoon de geest gegeven. Het is tenslotte geen nieuwe auto meer, en zulke dingen kunnen altijd stuk. Stel anders voor om die 200 euro te delen. Het is tenslotte geen nieuwe auto.
PS. rijd je veel kleine stukjes met veel stroomverbruikers aan? Dwz verlichting, ventilatie, achterruitverwarming ed. Hou er dan rekening mee dat de dynamo eigenlijk niet genoeg tijd krijgt om je accu weer op pijl te krijgen. Je dynamo levert namelijk stroom zodra de motor draait. Daarvan worden eerst stroom geleverd aan alle onderdelen die stroom vragen. Het restje wat over is gaat naar de accu. Dus als de dynamo maar voor 75% werkt, dan wordt de accu dus weinig tot niet geladen op korte stukjes.
Hallo,
Bedankt voor de antwoorden!
Om antwoord te geven op uw vraag:
Ik gebruik de auto het meest voor stukken van 5 tot 20 kilometer. Het enige dat ik vaak in gebruik heb is mijn autoradio en de ventilatie. Zou het dan echt daaraan kunnen liggen?
Groetjes, Eléna
Nee, het ligt niet voor 100% aan die kleine stukjes. Maar het doet zeker geen goed. En omdat alles al wat ouder is en waarschijnlijk niet meer als nieuw functioneerd, gaat het een met het ander kapot. Nu je accu en dynamo weer 'nieuw' zijn, zal je waarschijnlijk voorlopig geen problemen meer onder vinden.
Leg die 2e accu eens een nachtje aan de lader, wedden dat hij het weer goed doet! Het is juist logisch dat een nieuwe accu naar een paar weken leeg is als de dynamo slecht is. Maar de oude accu heeft waarschijnlijk gewoon de geest geven (is bekend hoe oud hij was?), en het eerste wat een garage dan doet: nieuwe accu erin. Het is zelfs mogelijk dat deze dingen onafhankelijk van elkaar zijn stuk gegaan, het is nogmaals geen nieuwe auto! Probeer die 200 euro te delen, en geniet verder van je wagentje.
Hallo Elena
In vaktermen wordt onder draaiede delen het inwendige van de motor bedoelt
je hebt gelijk dat je de dynamo als draaiend gedeelte ziet,maar valt hier niet onder wat hier bedoelt wordt
maak hen duidelijk dat je onduidelijk bent voorgelicht,en dat je verwacht dat er de eerste keer een onjuiste diagnose is gesteld gezien die nieuwe accu s en dan toch niet starten
probeer overeen te komen om de kosten samen te delen.
verder moet het niet uitmaken of je korte of langere ritten maakt ,als de dynamo maar de juiste capaciteit levert
trouwens 3 maanden garantie is op en top
wens je nog veel plezierige kilometers
groet van de sleutelaar
@ sleutelaar:
verder moet het niet uitmaken of je korte of langere ritten maakt ,als de dynamo maar de juiste capaciteit levert
Nou dat maakt wel degelijk wat uit. Reken maar even mee:
Stel de accu is nieuw, vol en de capaciteit is 40 Amp./uur. Bij temp. van rond de 0 graad Celcius is de capaciteit nog ong. 2/3, zeg 26,5 A./u.
Je start 0,5 minuut (Ford is een slechte starter de winterdag) en er loopt 180 Amp. 180: 120=1,5 A/u weg. rest 25 A/u. Nu loopt de motor. Verbruikers: ontsteking 2A, ruitverwarming 10A, brandstofpomp 3A. radio 6A (als het geen lawaaidoos is) verlichting 10A. fan 10A dat is met elkaar 41 Amp. De alternator is 44Amp. Dan rest voor de accu 3 amp. Om de accu theoretisch weer vol te krijgen dient u al een rit van een half uur te maken.
Omdat de accu om deze werkelijk vol te maken een 30 % overladen moet worden, zal de rit, met de motor BOVEN stationair toerental, minstens 40 minuten moeten duren. want bij stationair draaien wordt maar een fractie van de alternatorcapciteit geleverd. Sta je in die ritten van 5 tot 20 minuten voor een verkeerslicht of in een file, dan wordt er veel meer verbruikt dan geladen wordt. Als je de rit onderbreekt en nogmaals start, kom je "van pissebed in kakkebed.
Let wel: Deze berekening kan alleen maar slechter uitvallen als alles niet 100% OK is. Met een accu is dat al snel het geval.
Op dergelijke kleine ritten de winterdag loont het echt om de radio uit, fan niet op volle toeren te laten draaien, de achterruit verwarming niet langer aan te laten dan strikt NOODZAKELIJK om er door te kunnen kijken en evt. de verlichting uit te schakelen op op parkeerlicht te rijden als u per sé met verlichting aan wilt rijden. Zelf kies ik voor een volle accu als het zicht normaal is, dus geen licht aan.
Nog beter voor de accu is het om de ritten wat langer te maken.
Groeten, Hardware ERror MAN.
Dag Eléna,
De garage heeft een verkeerde diagnose gesteld. Met een simpel meetinstrument van € 5,- hadden ze vast kunnen stellen dat het niet de accu was doch de alternator (=generator=dynamo). Die levert onder belasting dan geen 14,4 volt meer aan de accu.
Volgens mij kunt u nu eisen dat ze de originele accu terugzetten en de alternator, (dat is inderdaad een draaiend onderdeel aan de automotor) ALS de verkoper geen voorbehoud op papier of mondeling heeft gemaakt dat onder de garantie van draaiende onderdelen het alleen de motoronderdelen betreft, in de auto te laten op HUN KOSTEN!
Als u die € 200,- euro niet hoeft te betalen, kunt u gemakkelijker zelf voor € 50,- een nieuwe accu laten plaatsen bij een automaterialenhandel. Dat doen ze graag voor u, als u het netjes vraagt.
Zo'n alternator kan zeer lang meegaan: mijn vorige ging al ruim 400000 km mee, huidige auto draait na ruim 260000 nog steeds.
Ik heb nog nooit een alternator stuk gehad.
Maar er zitten 2 x 3 onderdelen in, waarvan er maar 1 spontaan van stuk hoeft te gaan en dan is het over. Voor een paar tientjes is dat te verhelpen, buiten montagekosten.
Dus op garantie hameren en niet betalen.
Overigens is het slim om in de winter een gebruikte auto te kopen, als u maar 3 maand garantie heeft. Alles wordt dan optimaal belast en mankementen komen dan sneller aan het licht dan 's zomers.
Hardware ERror MAN.
@ ERror man
Je hebt inderdaad een juiste uitleg gegeven over de laad capaciteid,klopt precies
tijdens strenge winters heb ik een enkele maal in extreeme gevallen een zwaardere dynamo gemonteerd kost uiteindelijk minder dan onnodig langer de motor te laten lopen of een straatje om te rijden!
heel veel mensen kunnen met jou verhaal de juiste maatregelen nemen.
bedankt met een colegiale groet
van de sleutelaar
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer