el
door elena87 Mar 21, 2008 om 20:26
Auto & vervoer

Moet ik betalen?

Hallo,

Ik heb op 07 januari jongstleden een Ford Fiesta uit 1994 gekocht bij een autodealer. Daarbij kreeg ik 3 maanden garantie op draaiende onderdelen plus de auto zou helemaal nagekeken en in orde worden gemaakt voor aankoop. Na ongeveer een maand kreeg in hem ineens niet meer aan de praat. Hij startte niet meer. De garage heeft er toen een nieuwe accu ingezet, terwijl ze er voor de aankoop net een nieuwe accu ingezet werd. Dit viel binnen mijn garantie dus dit hoefde ik niet te betalen. De vorige week zat ik weer met hetzelfde probleem. Hij startte niet. Nu bleek de dynamo het probleem te zijn. Deze hebben ze vervangen, maar nu kreeg ik een rekening van 200 euro. Ik weigerde deze te betalen, aangezien er in de overeenkomst stond dat ik 3 maanden recht had op garantie op de draaiende onderdelen. En de dynamo is naar mijn idee toch een draaiend onderdeel. Maar de garage houdt voet bij stuk en zegt dat ze met 'draaiende onderdelen' bedoelde: de draaiende onderdelen binnen de motor. Ik ben van mening dat dit dan op die manier duidelijk op de overeenkomst had moeten staan. Verder heb ik het idee dat ze de eerste keer een verkeerde diagnose hebben gesteld aangezien ik nu opnieuw met hetzelfde probleem zit.

Mijn vraag is: moet ik dit betalen of sta ik in mijn recht?

Groetjes, Eléna

2755 20 Rapporteer

toolboy
door toolboy - Mar 21, 2008 om 20:37
965 Antwoorden / 40 Vragen

Duidelijk geval van een verkeerde diagnose door de verkopende partij .U behoord geheel schadeloos gesteld te worden.

he
door herzon - Mar 21, 2008 om 20:59
28 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeerde diagnose hoeft niet gelijk. Het is mogelijk dat beide onderdelen slecht waren. Doordat je dynamo mogelijk niet goed stroom leverde werd je 1e accu matig bijgeladen. En omdat deze ook niet helemaal in top conditie was, heeft hij gewoon de geest gegeven. Het is tenslotte geen nieuwe auto meer, en zulke dingen kunnen altijd stuk. Stel anders voor om die 200 euro te delen. Het is tenslotte geen nieuwe auto.

PS. rijd je veel kleine stukjes met veel stroomverbruikers aan? Dwz verlichting, ventilatie, achterruitverwarming ed. Hou er dan rekening mee dat de dynamo eigenlijk niet genoeg tijd krijgt om je accu weer op pijl te krijgen. Je dynamo levert namelijk stroom zodra de motor draait. Daarvan worden eerst stroom geleverd aan alle onderdelen die stroom vragen. Het restje wat over is gaat naar de accu. Dus als de dynamo maar voor 75% werkt, dan wordt de accu dus weinig tot niet geladen op korte stukjes.

el
door elena87 - Mar 21, 2008 om 21:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden!

Om antwoord te geven op uw vraag:
Ik gebruik de auto het meest voor stukken van 5 tot 20 kilometer. Het enige dat ik vaak in gebruik heb is mijn autoradio en de ventilatie. Zou het dan echt daaraan kunnen liggen?

Groetjes, Eléna

he
door herzon - Mar 21, 2008 om 21:16
28 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, het ligt niet voor 100% aan die kleine stukjes. Maar het doet zeker geen goed. En omdat alles al wat ouder is en waarschijnlijk niet meer als nieuw functioneerd, gaat het een met het ander kapot. Nu je accu en dynamo weer 'nieuw' zijn, zal je waarschijnlijk voorlopig geen problemen meer onder vinden.

toolboy
door toolboy - Mar 21, 2008 om 21:31
965 Antwoorden / 40 Vragen

Com on 2x een nieuwe accu en dan een dynamo.Hier is zeker een verkeerde diagnose gesteld.  T

he
door herzon - Mar 21, 2008 om 21:55
28 Antwoorden / 0 Vragen

Leg die 2e accu eens een nachtje aan de lader, wedden dat hij het weer goed doet! Het is juist logisch dat een nieuwe accu naar een paar weken leeg is als de dynamo slecht is. Maar de oude accu heeft waarschijnlijk gewoon de geest geven (is bekend hoe oud hij was?), en het eerste wat een garage dan doet: nieuwe accu erin. Het is zelfs mogelijk dat deze dingen onafhankelijk van elkaar zijn stuk gegaan, het is nogmaals geen nieuwe auto! Probeer die 200 euro te delen, en geniet verder van je wagentje.

sleutelaar
door sleutelaar - Mar 21, 2008 om 22:32
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Elena

In vaktermen wordt onder draaiede delen het inwendige van de motor bedoelt

je hebt gelijk dat je de dynamo als draaiend gedeelte ziet,maar valt hier niet onder wat hier bedoelt wordt

maak hen duidelijk dat je onduidelijk bent voorgelicht,en dat je verwacht dat er de eerste keer een onjuiste diagnose is gesteld gezien die nieuwe accu s en dan toch niet starten

probeer overeen te komen om de kosten  samen te delen.

verder moet het niet uitmaken of je korte of langere ritten maakt ,als de dynamo maar de juiste capaciteit levert

trouwens 3 maanden garantie is op en top

wens je nog veel plezierige kilometers

groet van de sleutelaar

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2008 om 23:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ sleutelaar:

verder moet het niet uitmaken of je korte of langere ritten maakt ,als de dynamo maar de juiste capaciteit levert

Nou dat maakt wel degelijk wat uit. Reken maar even mee:

Stel de accu is nieuw, vol en de capaciteit is 40 Amp./uur. Bij temp. van rond de 0 graad Celcius is de capaciteit nog ong. 2/3, zeg 26,5 A./u.

Je start 0,5 minuut (Ford is een slechte starter de winterdag) en er loopt 180 Amp. 180: 120=1,5 A/u weg. rest 25 A/u. Nu loopt de motor. Verbruikers: ontsteking 2A, ruitverwarming 10A, brandstofpomp 3A. radio 6A (als het geen lawaaidoos is) verlichting 10A. fan 10A dat is met elkaar 41 Amp. De alternator is 44Amp. Dan rest voor de accu 3 amp. Om de accu theoretisch weer vol te krijgen dient u al een rit van een half uur te maken.
Omdat de accu om deze werkelijk vol te maken een 30 % overladen moet worden, zal de rit, met de motor BOVEN stationair toerental, minstens 40 minuten moeten duren. want bij stationair draaien wordt maar een fractie van de alternatorcapciteit geleverd. Sta je in die ritten van 5 tot 20 minuten voor een verkeerslicht of in een file, dan wordt er veel meer verbruikt dan geladen wordt. Als je de rit onderbreekt en nogmaals start, kom je "van pissebed in kakkebed.

Let wel: Deze berekening kan alleen maar slechter uitvallen als alles niet 100% OK is. Met een accu is dat al snel het geval.

Op dergelijke kleine ritten de winterdag loont het echt om de radio uit, fan niet op volle toeren te laten draaien, de achterruit verwarming niet langer aan te laten dan strikt NOODZAKELIJK om er door te kunnen kijken en evt. de verlichting uit te schakelen op op parkeerlicht te rijden als u per sé met verlichting aan wilt rijden. Zelf kies ik voor een volle accu als het zicht normaal is, dus geen licht aan.

Nog beter voor de accu is het om de ritten wat langer te maken.

Groeten, Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 21, 2008 om 23:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Eléna,

De garage heeft een verkeerde diagnose gesteld. Met een simpel meetinstrument van € 5,- hadden ze vast kunnen stellen dat het niet de accu was doch de alternator (=generator=dynamo). Die levert onder belasting dan geen 14,4 volt meer aan de accu.

Volgens mij kunt u nu eisen dat ze de originele accu terugzetten en de alternator, (dat is inderdaad een draaiend onderdeel aan de automotor) ALS de verkoper geen voorbehoud op papier of mondeling heeft gemaakt dat onder de garantie van draaiende onderdelen het alleen de motoronderdelen betreft, in de auto te laten op HUN KOSTEN!

Als u die € 200,- euro niet hoeft te betalen, kunt u gemakkelijker zelf voor € 50,- een nieuwe accu laten plaatsen bij een automaterialenhandel. Dat doen ze graag voor u, als u het netjes vraagt.

Zo'n alternator kan zeer lang meegaan: mijn vorige ging al ruim 400000 km mee, huidige auto draait na ruim 260000 nog steeds.
Ik heb nog nooit een alternator stuk gehad.

Maar er zitten 2 x 3 onderdelen in, waarvan er maar 1 spontaan van stuk hoeft te gaan en dan is het over. Voor een paar tientjes is dat te verhelpen, buiten montagekosten.

Dus op garantie hameren en niet betalen.

Overigens is het slim om in de winter een gebruikte auto te kopen, als u maar 3 maand garantie heeft. Alles wordt dan optimaal belast en mankementen komen dan sneller aan het licht dan 's zomers.

Hardware ERror MAN.

sleutelaar
door sleutelaar - Mar 22, 2008 om 00:04
249 Antwoorden / 20 Vragen

@ ERror man

Je hebt inderdaad een juiste uitleg gegeven over de laad capaciteid,klopt precies

tijdens strenge winters heb ik een enkele maal in extreeme gevallen een zwaardere dynamo gemonteerd kost uiteindelijk minder  dan onnodig langer de motor te laten lopen of een straatje om te rijden!

heel veel mensen kunnen met jou verhaal de juiste maatregelen nemen.

bedankt met een colegiale groet

van de sleutelaar

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 22, 2008 om 09:37
16959 Antwoorden / 202 Vragen

elena87@

heeft uw el eens gehoord van aankoopkeuringen? Ik neem aan dat de 14 jaar oude auto niet al te veel heeft gekost en de aankoop werd gedaan bij een handelaar.

Strikt gesproken is ook dan de consumentenwetgeving van toepassing maar naleven er van vorderen zou wel eens kunnen betekenen dat u moet procederen. U heeft recht op een deugdelijk product of wel een product dat aan de gestelde verwachting voldoet. Maar bij "een enkele" autohandelaar moet er daarmee niet aankomen, of wel helaas wel eens meer. Zie

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

en

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

Hoewel u in uw recht staat, ik geef u weinig kans tenzij u er meer voor over heeft dan dat de auto u waarschijnlijk heeft gekost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 22, 2008 om 09:38
16959 Antwoorden / 202 Vragen

ps toch maar beginnen met niet betalen. Duidelijk per aangetekende brief aangeven waarom niet.

he
door herzon - Mar 22, 2008 om 13:11
28 Antwoorden / 0 Vragen

@gerritaltena:

Niks niet betalen.

@Elena: Gewoon even praten met de garage, dan is er best een oplossing. Ga jij je stekels omhoog zetten, dan gaan hun ook moeilijk doen. En waarschijnlijk heb je ze nog vaker nodig, dus wees schappelijk. Je komt dan het verst. En niet gelijk beginnen met mijn recht. Het is maar 200 euro, geen 5000

grindweg
door grindweg - Mar 22, 2008 om 17:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als er drie maanden garantie is gegeven op de draaiende onderdelen van de motor moet dat wel duidelijk omschreven zijn op de factuur. op zich is dat voor een dergelijk oude auto al heel netjes. een dynamo  is een aan gebouwd aggregaat dus geen onderdeel van de motor zelf. niets betalen is niet rieel je auto word met een nieuwe dynamo meer waard. dat betekent dat je de montage moet betalen en als de handelaar je met de prijs van de dynamo iets tegemoet komt moet en mag je al tevreden zijn. ondanks 2 maal een nieuwe accu. de reken som van een collega klopt. maar in de praktijk zijn er nog wel een paar factoren van belang. de garage had ook een gebruikt exemplaar kunnen monteren maar wat heb je dan na een paar maanden weer voor een problemen. kortom de garage heeft wettelijk gelijk maar als je dus nog iets terug kan krijgen  dan is dat al heel netjes. zoals al eerder beschreven heb je ook een onderzoeks plicht en met auto's in die prijs klasse neem je een risico.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2008 om 18:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Vermoedelijk heeft de garage ook geen NIEUWE alternator ingebouwd, doch een gerevideerde. Daar is niets mis mee, kan nog honderdenduizenden kilometers meegaan. Een gerevideerde zal ongeveer € 125,- kosten en de rest is montage. Die accu was niet per sé nodig en de foute diagnose was gemakkelijk en binnen 5 minuten te voorkomen geweest, waarschijnlijk zelfs vóór de verkoop. Het wagentje zal niet meer dan € 1000,- gekost hebben. Was het meer, dan is het meerdere ingecalculeerde garantie. Daar mag hij wel wat voor terug doen, want het is dan al betaald.

Gezien het rijgedrag is het nog niet eens zo onwaarschijnlijk dat ook de alternator niet stuk was.....

Wat is nu onder garantie bepaald: Draaiende onderdelen of draaiende MOTOR-ondedelen?
Laat Enéna dát nu maar eens uitleggen.

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Mar 22, 2008 om 18:53
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een ruil is tegen woordig nieuw. montage ongeveer 15 minuten bij ons en dat was een bosch

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 22, 2008 om 20:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Zou mooi worden: ruil=nieuw. Ruil=z.g.a.n.

15 minuten werk: je weet toch wel hoe garagehouder schrijven? Dat wordt meestal minimaal een uur. Ding uitbouwen, andere uit magazijn of bij onderdelenhandel ophalen, inbouwen, gevallen moer uit de smeerkuil of magazijn halen, handen wassen, sigaretje roken, kop koffie drinken, voorraad bijwerken, rekening opmaken, afrekenen.
Alles moet betaald worden incl. kleinmateriaal!

H.

grindweg
door grindweg - Mar 22, 2008 om 20:23
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte hrd het heet ruil maar is echt nieuw kijk bv maar bij brezan je moet de oude inleveren. deze worden vernietigd . bij sommige merken rekenen ze geen statigeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 24, 2008 om 11:21
16959 Antwoorden / 202 Vragen

herzon@ hoe zo heb je een dergelijke garage nodig bij een 13 jaar oude auto als men nu al "zo"handelt. never en nooit meer daar heen gaan!

wimbremer
door wimbremer - Mar 26, 2008 om 08:06
122 Antwoorden / 19 Vragen

Over draaiend gedeelte van de motor bestaan nogal wat verhalen. Het enige juiste is:

Motorblok (Onder- en bovengedeelte) nokkenas, krukas, kleppentrein, zuigers, cylinders, distributie.  Niet meer, niet minder. Ook de versnellingsbak valt hier buiten.

Dynamo, ontsteking, water- en oliepomp, rem- en stuurbekrachtiging, aircopomp etc. zijn appenadges en derhalve vallen ze buiten deze garantie