He
door Hermandegroott Jun 23, 2023 om 03:04
Auto & vervoer

Motor gestolen en verzekering weigert uit te keren vanwege reservesleutel

Een tijdje geleden hebben ze mijn motor gestolen die vastzat met een goedgekeurde art slot. Ik heb meteen aangifte gedaan en meteen de verzekering benaderd. Ik heb alles ingeleverd bij de schade-expert alleen ontbrak er een reservesleutel. Nu weigert de verzekaar de schade uit te keren.

Voor de duidelijkheid dit is de eerste keer dat ik een motor heb verzekerd. Voor mij was de polisvoorwaarden ook niet duidelijk voor een beginnener.

Dit stond in de polisvoorwaarden. U moet kunnen aantonen dat deze beveiliging aanwezig was. Dat toont u aan met de sleutels en met de aankoopnota.

Mijn vraag is ben ik nu kansloos tegen de verzekeraar?

6080 18 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jun 23, 2023 om 06:40
11574 Antwoorden / 51 Vragen

Uw motor zal helaas echt wel gestolen zijn, maar de verzekerings regeltjes zijn nog al strak, zeker bij hogere bedragen. Ik vrees dat u geen been heeft om op te staan..

Analoog
door Analoog - Jun 23, 2023 om 06:55
138 Antwoorden / Vragen

Mijn fietsverzekering vraagt bij diefstal ook de 2 originele sleutels en voorwaarden lezen we voor het gemak liever niet, maar hebben er wel degelijk mee te maken, dus ik ben bang dat je niet sterk staat....

vd
door vdlieuw - Jun 23, 2023 om 08:29
211 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is een heel vervelende situatie voor u. Ik heb min of meer hetzelfde nu 2x meegemaakt. Bij 2 verschillende maatschappijen en telkens probeert men "iets" te vinden om niet te hoeven uitkeren. Ik verzeker nu, behalve WA, niets meer, premie's zijn weggegooid geld en geeft een vals gevoel van.
Verzek.mij. overspelen hun eigen hand.

rj
door rjw Jun 23, 2023 om 13:18
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een onzin wat je schrijft. Logisch dat verzekeraars niet betalen als hints niet aan de polisvoorwaarden voldoet. Ik neem aan dat jij als klant van een verzekeraar het niet zou waarderen als ze alles zomaar vergoeden, ook zaken die buiten de polis vallen.

sira
door sira - Jun 23, 2023 om 09:04
2366 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb geen tweewieler (motor, scooter, fiets, o.d.) verzekerd, toch weet ik dat je bij diefstal 2 sleutels moet inleveren om aan te tonen dat het object op slot stond ten tijde van de diefstal en dit staat ook in de polisvoorwaarden. In uw voorwaarden stond er sleutels en dat is meervoud.

Had u geen reservesleutel? Bij een auto, motor, fiets o.d., krijg je altijd 2 sleutels meegeleverd en indien er bij tweedehands maar 1 sleutel aanwezig is, vraag je de verkoper (bedrijf) er een 2e bij te maken of je laat dit zelf doen.

De tijd is al heel erg lang voorbij dat iemand op zijn mooie blauwe ogen wordt geloofd, omdat verzekeringsoplichting schering en inslag is en helaas lijden dan de goeden onder de kwaden, maar we betalen er ook allemaal aan mee als er weer premieverhogingen worden doorgevoerd.

ne
door neodutchio - Jun 23, 2023 om 10:04
5167 Antwoorden / 12 Vragen

De controle gaat zelfs zo ver dat er niet alleen 2 sleutels ingeleverd moeten worden. Een van de sleutels moet duidelijk gebruikssporen hebben.

Even advocaat van de duivel spelen, u hebt de motor onderhands verkocht, geeft de sleutel af en claimt daarna een diefstal.
Een veel voorkomende fraude is dat een voertuig richting het Oostblok gaat, daar wordt o.a. het contactslot vervangen en het voertuig omgekat waarna u de sleutel weer terug krijgt en aangifte kan doen.

Ook voor een leek moet je de voorwaarden lezen.

ro
door ronny530 - Jun 23, 2023 om 10:18
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Een goedgekeurd slot wordt met twee sleutels geleverd en is het de bedoeling dat u één sleutel thuis bewaard op een plek die u makkelijk kunt onthouden bij het overschrijf formulier en de aankoopnota van het slot bijvoorbeeld. Wie weet is die sleutel nog terug te vinden maar als die niet meer boven water komt dan is het einde oefening.

pe
door pebk - Jun 23, 2023 om 10:20
583 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas bent u vrij kansloos. Dat de voorwaarden niet duidelijk voor u waren is heel vervelend, maar geen goed argument. Als u het niet begrijpt zou u zelf moeten informeren bij de verzekering wat er bedoeld wordt. Dit is ook de reden dat ik onze fietsen niet verzeker tegen diefstal.

Heeft u wel het gesloopte slot? U zou kunnen proberen via het juridisch loket (als u een 'lager' inkomen heeft) of uw rechtsbijstandverzekering of er iets aan te doen is. Mogelijk kunnen zij u adviseren.

mo
door mof - Jun 23, 2023 om 10:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Behoorlijk. Geen reservesleutel betekent dat iemand het slot heeft kunnen openmaken ... Als u niet een goed verhaal kunt ophangen waarom u de reserve sleutel niet meer heeft hoeft de verzekeraar niet uit te keren. De polisvoorwaarden zijn gewoon duidelijk: u moet de sleutels kunnen overhandigen.

ze
door zeemannetje - Jun 23, 2023 om 10:30
121 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je een goede verklaring voor het ontbreken van die sleutel? Anders misschien nog eens goed alles doorzoeken. Broek- en jaszakken niet vergeten.

hereistom
door hereistom - Jun 23, 2023 om 10:51
741 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas ook al meegemaakt, verzekeringen zijn glashelder, totdat ze moeten uitkeren, dan doen ze er alles aan om niet te hoeven uitkeren.
Hopelijk heeft u een rechtsbijstandsverzekering bij een andere maatschappij, misschien dat die dan nog iets voor u kunnen doen.

Ad
door Adeevee - Jun 23, 2023 om 11:53
2 Antwoorden / Vragen

Zal dezelfde regel zijn als voor mijn fietsverzekering.
Tip van mijn fietsenmaker, maak meteen een reserve sleutel, gebruik deze, en bewaar de originele sleutels thuis.

ne
door neodutchio Jun 23, 2023 om 12:07
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Als de sleutel geen gebruikersschade heeft zal de verzekeraar er ook niet zo snel akkoord mee gaan. Twee nieuwe sleutels inleveren bij een gebruikte gestolen fiets zal niet goedkomen.

tenormin
door tenormin - Jun 23, 2023 om 12:40
16851 Antwoorden / 108 Vragen

Dit is een ander verhaal. Toen ik mijn auto verkocht kon ik de reserve sleutels nergens vinden. Gelukkig ging de koper er niet moeilijk over doen. Na korte tijd contacte hij me en vertelde de sleutels gevonden te hebben, in de achterbak van de auto, diep weggerold. (Bij het grondig schoonmaken). M.a.w. had u misschien ook een opbergplek op uw motor waarbij de reservesleutels bewaard konden worden? Dat wordt moeilijk bewijsbaar, dat snap ik, maar zou misschien een optie kunnen zijn dat de verzekering iets milder zou kunnen worden in hun beoordeling?

rj
door rjw - Jun 23, 2023 om 13:20
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind het vrij logisch dat ze dit niet vergoeden. Als ze het wel zouden doen zouden er opeens heel veel claims zijn van diefstal waar nog maar 1 sleutel beschikbaar is. Je zet de deur dan wagenwijd open voor fraude.

1paul
door 1paul - Jun 24, 2023 om 07:42
3175 Antwoorden / 0 Vragen

in principe moet u bewijzen dat alles in orde was en ja, dat doet u door de sleutels te kunnen tonen, als u niet de reservesleutel meer heeft dan kan u die weggegeven hebben om de motor te laten stelen!!!

dat u beginnend rijder bent betekend niet dat u niet de polisvoorwaarden hoeft te lezen of niet hoeft te voldoen aan uw verplichtingen.

ga nog wel met de verzekeraar in conclaaf hieromtrent en probeer ze alsnog te overtuigen van uw goede wil....

ro
door ronny530 - Jun 24, 2023 om 11:12
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Toch nog een opmerking, heeft u beide contactsleutels van de motor nog wel in bezit want als dat zo is kunt in ieder geval aantonen dat de motor niet gestart kon worden en tenminste het stuurslot ingeschakeld was want dat gaat met wat recentere motoren automatisch.