Re
door Renegade Jun 30, 2019 om 11:28
Auto & vervoer

Multi air unit jeep

Ik rijd een Jeep renegade uit 2015
Na. 52000 km  , krijg ik een  fout melding motor managment  laat motor controleren!!
garage gebeld , storing uit gelezen  conclusie motor moet gespoeld worden ?!!!
auto is altijd door  de  dealer onderhouden vgls. voorschriften.
kosten incluis, leen auto 366,55 euro .
Na 2 weken weer fout melding ,nu moet de multi air unit vervangen worden kosten incluis leen auto 706,48 euro
hier bij is el een een korting/coulance regeling toegepast.
totaal kosten 1072 euro  +. 2 snipperdagen en een hele hoop ergenernis.
Maar geen garantie dat dit  euvel na weer +/- 52000 km weer gaat opspelen.
Ik vind dit geen normale gang van zaken ,men mag toch verwachten dat deze onderdelen toch minimaal 1500000 km
mee gaan.

wat zijn mijn kansen als ik dit wil aanvechten ?

met vriendelijke groet M J

-

5570 7 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Jun 30, 2019 om 11:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Valt inderdaad buiten de garantie enja een auto heeft onderhoud nodig.
Kosten voor een leenauto en opgenomen snipperdagen hebben helemaal niks met de klacht te maken en zijn altijd voor eigen rekening.
Er is blijkbaar al korting gegeven op de nieuwe onderdelen en nee niet alle onderdelen gaan zomaar 1500000 km mee en in uw geval zal dat pas na 12 jaren zijn (50000 km in 4 jaar x 3).

bi
door bigale50 Jul 1, 2019 om 15:19
25 Antwoorden / 1 Vragen

Nog steeds een 0 teveel!

ro
door ron503 - Jun 30, 2019 om 11:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de auto buiten de garantie is zijn uw kansen nihil. Daarbij is het uw keuze om een leenauto te gebruiken en daarvoor ook te betalen.

aurora1
door aurora1 - Jun 30, 2019 om 12:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zie niet wat snipperdagen, ergernis en een leenauto gebruiken met de motorpech en reparaties te maken hebben.
Defecten kunnen voorkomen en kunnen tevens samenhangen met rijstijl etc., een auto is aan slijtage onderhevig.
Niemand kan een inschatting van kansen geven bij eventueel aanvechten. Ikzelf zou daar niet aan beginnen, ik zie het als een verloren zaak.
Kijk eens op forums van Jeeps (ik dacht dat dat auto’s zijn waar vaak en snel iets mee aan de hand is). Bij een volgende gelegenheid kunt u misschien uw tijd beter organiseren en een voordeliger leenauto kiezen?
1,5 Miljoen km meegaan? Of lees ik dat verkeerd? Kijk eens in het instructieboekje naar welke onderdelen na welk aantal kilometers vervangen moeten worden dan zult u zien dat daar verschil in zit. Als u deze auto tweedehands gekocht heeft weet u waarom die verkocht is.
Kijk ook eens op de website Problemcar en kijk ook eens wat veelvoorkomende problemen met deze auto zijn.
Er zullen weinig auto’s zijn waarbij na 52.000 km niets versleten is en  vervangen moet worden.

panter22
door panter22 - Jun 30, 2019 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je zelf de olie bijgevuld en er per ongeluk te veel in gedaan?
Lees eens de info van Alfa Romeo, kost ca €1000 voor een multiairunit,
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-giulietta-club!/multiair-module-kapot/
En die motor spoelen komt wel vaker voor:
https://garageoene.nl/motor-spoelen/
Natuurlijk krijg je geen €52000 km, of 4 jaar garantie op de reparatie.
Als je iets wilt aanvechten, dan moet je met bewijzen komen. Een mening van jou als leek is niet voldoende.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 30, 2019 om 20:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo M.J.,

Kun je wat meer vertellen over de Jeep?

Heb je hem nieuw gekocht?
Om wat voor motor gaat het?Benzine of diesel?
Ga je off-road met de Jeep?
Is dit je eerste Jeep of heb je er meerdere gehad?

Waarom heb je niet eerst rondgevraagd bij andere garages voor een second opinion ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2019 om 09:32
16869 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg een foutmelding en bij het garagebezoek kreeg u het advies om de motor te laten spoelen.
Ik begrijp uit uw vraag dat u dat advies NIET heeft opgevolg en dat u bent blijven rijden.
Nu blijkt dat na een nieuwe foutmelding de multi air unit vervangen dient te worden.

Dat is dan vervelend voor u. Als u het advies van de garage wel zou hebben opgevolg en de motor had laten spoelen, dan zou u, indien de tweede storing zich zou hebben voorgedaan een 'stevige poot hebben'om op te staan m.b.t. mogelijke nalatigheid m.b.t. het verhelpen van de eerste storing. Die 'stevige poot heeft u nu niet' of nog beter gezegd: U heeft m.i.; 'geen enkele poot' om op te staan en zeker niet nu er ook nog sprake is van een coulande aanbod.

tijger1
door tijger1 Jul 1, 2019 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het advies is wel opgevolgd. Kosten inclusief leenauto € 366,55.