ar
door archi May 12, 2017 om 21:08
Auto & vervoer

Negatief saldo op anonieme verlopen ov-chipkaart

Ik heb enige tijd terug mijn anonieme OV-chipkaart teruggestuurd. Moest geheel anoniem wel een volledig formulier invullen met adres en banknummer.
Je kunt bij de opwaardeer apparaten helaas niet zien hoeveel er nog op de kaart staat. ik verwachtte een laag bedrag van 4 euro.

Krijg ik een brief terug met het verzoek om 1 euro te betalen aan translink voor kaart de-activatie.
Ik begrijp niet waarom het bedrag negatief is.

Echter het lijkt me ook onzinnig om hierover in discussie te gaan.
Kan ik deze brief gewoon verscheuren of dien ik daadwerkelijk 1 Euro over te maken?

10342 7 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 12, 2017 om 21:23
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Op de site van de OV-Chipkaart kunt u gewoon eerst even het saldo checken voordat u de kaart instuurd.
https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-en-gebruik/gebruik/ov-reishistorie-en-saldo-anonieme-kaart.htm
Nu uw naam bekend is zou ik maar de € 1,- overmaken om een incasso voor te blijven.

marita5
door marita5 - May 12, 2017 om 21:37
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Archi ,

Dit had u ook bij een balie kunnen doen .

Wil je saldo terug van een anonieme OV-chipkaart? Vul dan je naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat je van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert je legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of  ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van je OV-chipkaart in op het formulier. Vervolgens krijg je het saldo tot € 30 uitgekeerd. Je betaalt € 1 administratiekosten.

Bron : ov-chipkaart.nl

fa
door familyman - May 12, 2017 om 22:09
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan dus nu een dure euro worden, àls er een incasso procedure volgt.

gerbera
door gerbera - May 12, 2017 om 22:28
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar was het saldo € 0,- . De brief kunt u gewoon verscheuren, daar zal niemand iets van zeggen, echter die € 1,- is de administratiekosten die u gewoon moet betalen.

ha
door halex - May 12, 2017 om 22:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom kunt u bij de (NS-)automaten niet het actuele saldo zien? Ik kan dat wel. Ook van mijn anonieme ov-chipkaart. Van mijn verlopen anonieme ov-chipkaart kon ik zelfs tot meer dan zes maanden na geldigheid in de ov-chip-app ook het saldo zien.

di
door diemenees - May 21, 2017 om 20:50
196 Antwoorden / 15 Vragen

Bij alle automaten van NS, ARRIVA, RET en GVB (metro) is het actuele saldo te zien, ook van anonieme kaarten. bvb bij NS kan je dan kiezen of je opwaardeert met een rond bedrag of juist wenst op te waarderen TOT dat ronde bedrag!
Juist bij anon. kaarten is het dus slim de laatste rit zo te plannen, dat je negatief uitkomt (al kan dat bij NS maar tot max. 4 €, bij de bus is er geen minimum vanwege praktische bezwaren), dus dan hebben zij de scha. En dat is tenminste een klein beetje voldoening om nog iets van die 7,50 terug te zien. En de roepers van mag niet: dat is uiteraard allang ingekalkuleerd in die prijssteliing. En: ff doordenken, anon. kaarten kan je gewoon weggooien na laatste gebruik.
In de meeste bus/tram/metro kan je nog inchecken met minimum 0 op de kaart, maar bij NS is het 16€, omdat je daar uiteraard hele prijzige reisjes zou kunnen maken (max, tarief enkel volle prijs is ruim 25 €).
Vwb Uw vraag: ja, nu U die dommigheid hebt begaan voorkomt die 1€ betalen mogelijk het hele circus van incasso etc. dat zijn allemaal automatische processen waar geen mens naar kijkt, totdat iemand echt gaat klagen en stennis maken.

tijger1
door tijger1 May 21, 2017 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een dwaas en overbodig advies. De ts is de kaart al kwijt.

ha
door halex May 21, 2017 om 22:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Controleer een volgende keer eerst voor u antwoord geeft. In de bus/tram/metro is een minimumsaldo van € 4 vereist. Voorheen gold dat niet bij een overstap vanuit een andere bus/tram/metro maar dat is door de meeste vervoerders aangepast.
Bij de ns is minimaal € 20 vereist om te reizen met een anonieme kaart.

diumenge
door diumenge - May 21, 2017 om 21:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U kunt toch zeker zelf wel bepalen of u die brief gaat verscheuren of die euro gaat overmaken? Het lijkt u onzinnig om er over in discussie te gaan, maar stelt er vervolgens wel een vraag over hier.

ha
door halex May 21, 2017 om 22:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kennelijk zo onzinnig dat TS ook verder geen enkel fatsoen heeft om nog te reageren.