pe
door pennetje Jan 14, 2011 om 10:29
Auto & vervoer

Op wie kan ik schade verhalen?

Op 20 dec 2010 heb ik mijn auto netjes geparkeerd in een parkeervak voor ons huis (opel corsa) mijn man heeft zijn auto ruim naast die van mij geparkeerd (renault megane)
Op 21 dec s,morgens zien wij dat de megane schuin tegen de opel geparkeerd staat en een enorme schade heeft (achterklep is flink beschadigd /trekhaak staat scheef) de opel heeft flinke schade boven linker voorwiel!! de dader is helaas doorgereden (en moet zelf ook flinke schade hebben omdat glas/kleur van d elak in de megane lagen)
Mijn vraag is nu de megane is een lease auto de corsa is van mij wie draait nu op voor de schade van de corsa?? de lease maatschappij ing zegt dat ik meot claimen bij waarborg fonds?? maar het is toch duidelijk dat de megane tegen mijn auto is geduwd?? dus ik dacht dat ik daar dus de schade kan verhalen??
wie kan ons helpen

7500 25 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jan 14, 2011 om 10:55
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het is inderdaad duidelijk dat de Megane tegen uw auto is geduwd, maar dit is wel door een externe oorzaak gebeurt en niet door de auto zelf of door de bestuurder ervan. U zult inderdaad uw schade moeten verhalen bij het waarborgfonds. Ik neem verder aan dat u al aangifte heeft gedaan bij de politie?

pe
door pennetje - Jan 14, 2011 om 10:59
5 Antwoorden / 4 Vragen

dank voor uw antwoord, hebben inderdaad aangifte gedaan /foto,s gemaakt en getuigen(die aangaven dat onze auto,s netjes stonden geparkeerd) gevraagd

zal dus waarborgfonds moeten aanschrijven

vladja
door vladja - Jan 14, 2011 om 11:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een geparkeerde auto is geen verkeersdeelnemer, maar een dood object vergelijkbaar met een container/wegmeubilair of zoiets dat daar ter plekke staat. Daarom zal het Waarborgfonds deze claim afwijzen. Je moet het natuurlijk wel proberen, maar verwacht er dus niet veel van en behoud alle originele papieren voor en eventuele andere claim.

Ik denk er nog even over en kom er op terug.

Vladja

pe
door pennetje - Jan 14, 2011 om 11:39
5 Antwoorden / 4 Vragen

o das fijn een ander veroorzaakt veel schade (en veel ellende??) rijd zelf vrolijk door en laat ons met een hoop sorres zitten ??kan me niet voorstellen dat deze persoon niets heeft gemerkt , en een ieder is toch verzekerd(mag ik hopen) schade is ws door een hoger voertuig veroorzaakt mpv/busje daar er een flink gat zat naast de kenteken plaat en de trekhaak van de megane schuin stond??

vladja
door vladja - Jan 14, 2011 om 11:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik zeg niet dat je de schade niet kan verhalen, ik denk na over hoe dat het beste kan gebeuren. Een inderdaad er zijn een hoop mensen, die schade veroorzaken en doorrijden. Als je dan over de juiste gegevens en voorwaarden beschikt, kan je een beroep doen op het Waarborgfonds, omdat de schade veroorzaakt is door een aan het verkeer deelnemend gemotoriseerd voertuig.

Vandalismeschade en andere schade-oorzaken kan je nergens verhalen als de dader "op het kerkhof ligt".

De dader zal ongetwijfeld iets gemerkt hebben, maar de kans is groot dat hij tevens een slok op had of om andere redenen niet bekend wilde worden.

Zo gaat dat. Doorrijden na een aanrijding is niet iets van de laatste tijd. Dat gebeurt al jaren.

Vladja

sjaanbaan
door sjaanbaan - Jan 14, 2011 om 13:10
10 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 14 jan 2011, 11:15]Een geparkeerde auto is geen verkeersdeelnemer, maar een dood object vergelijkbaar met een container/wegmeubilair of zoiets dat daar ter plekke staat. Daarom zal het Waarborgfonds deze claim afwijzen. Je moet het natuurlijk wel proberen, maar verwacht er dus niet veel van en behoud alle originele papieren voor en eventuele andere claim.

Ik denk er nog even over en kom er op terug.

Vladja

Die klopt niet, waarborgfonds is ook voor geparkeerde auto's. Ze kunnen dus prima daar terecht. Ze hebben in een soortgelijke situatie onze schade recent ook vergoed.

stacey
door stacey - Jan 14, 2011 om 13:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-------U parkeert uw auto bij u in de straat en gaat naar huis. De volgende morgen ziet u schade aan uw auto. U heeft geen idee wie de dader is of wat er precies is gebeurd. Voor u een claim bij het Waarborgfonds kunt indienen, moet vaststaan dat uw auto onbeschadigd op die plek is geparkeerd en dat er daarna niet meer mee is gereden. U moet ook bewijzen dat de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. Let op: uw eigen verklaring alléén is onvoldoende bewijs.

U heeft getuigen nodig die hebben gezien dat uw auto is aangereden door een ander motorvoertuig of dat uw auto inderdaad onbeschadigd was geparkeerd en daarna niet meer is verplaatst. Zij moeten hun verklaring eventueel voor een rechter willen herhalen. Misschien zijn er ook wel ‘stille getuigen’ zoals afgereden onderdelen van een andere auto, glasscherven, modder uit een spatbord of laksporen. Opnieuw geldt dat uw eigen verklaring
hierover niet genoeg is. En om vast te stellen of de schade wel door een motorvoertuig is veroorzaakt, schakelen wij vaak een schade-expert in.------Brochure Waarborfonds

Blijkbaar vergoeden ze niet alleen verkeersDeelnemers ook, heb althans nog nooit een rijdend tuinhek gezien ;-)

--Het maakt niet uit om wat voor soort schade het gaat. Het kan om materiële schade aan uw fiets of auto, tuinhek of woninggevel gaan, maar ook om letselschade (zie daarvoor onze brochure Personenschade). Bij materiële schade, veroorzaakt door een onbekende dader, is er een eigen risico van € 250 per benadeelde--Brochure

ph
door phpieterse - Jan 14, 2011 om 13:43
24 Antwoorden / 8 Vragen

Het Waarborgfonds? Wat een giller. Was een maand in Amerika en parkeerde gedurende die periode mijn auto voor de deur. Beide autosleutels thuis in de kluis achtergelaten. Bij terugkomst is duidelijk dat mijn auto met behoorlijke kracht was aangereden. Aangezien dit al de derde keer was dat een auto van mij werd beschadigd terwijl deze geparkeerd stond, deed ik nu maar eens aangifte bij de politie. Het rapport stuurde ik, samen met een getuigeverslag, naar het Waarborgfonds. Het Waarborgfonds reageerde vervolgens met de stelling dat er gedurende mijn vakantie door een ander mogelijk met mijn auto gereden was. Ik moest bewijzen dat dat niet het geval was. Jammer, om de auto naar de garage te rijden verplaatse ik deze en zag ik duidelijk de markeringen van opgewaaid vuil rond de banden. Zo was duidelijk dat er wekenlang een auto op een en dezelfde plaats had gestaan. Jammer, het was zo meer dan duidelijk dat mijn auto in parkeerstand aangereden was.
Dus, Waarborgfonds, laat eens weten onder welke voorwaarden jullie handelen.

vladja
door vladja - Jan 14, 2011 om 13:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het Waarborgfonds vergoedt schade veroorzaakt door een onbekend gebleven/onverzekerd verkeersdeelnemend motorrijtuig. Schade, die door onder de WA-dekking van een motorvoertuig valt.

Dat kan ook afvallende lading (ouderwetse naaimachine) van een (verkeersdeelnemende) aanhanger zijn, zoals ik in de praktijk een tijd geleden hebt meegemaakt. Dat valt onder de WA-dekking van het trekkende motorvoertuig. In dit geval werd de schade vergoed door de All Risk-dekking en door de verzekeringsmaatschappij - na enig gesteggel succesvol - doorgeclaimd bij het Waarborgfonds.

In dit geval is het motorvoertuig niet onbekend en het is verzekerd.

Vladja

pino123
door pino123 - Jan 14, 2011 om 14:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk in dit geval, aangezien er aangifte en een verklaring van de politie ligt, denk ik dat het wel een wat ander verhaal is. Deze zullen ook wel bevestigen dat het een aanrijding met doorrijden is?

Ik bedenk maar wat, maar kan in dit geval niet (indien je dat hebt) de rechtbijstand verzekering hier wat in betekenen?

hareut
door hareut - Jan 14, 2011 om 14:41
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pennetje schreef op vrijdag 14 jan 2011, 10:29]Op 20 dec 2010 heb ik mijn auto netjes geparkeerd in een parkeervak voor ons huis (opel corsa) mijn man heeft zijn auto ruim naast die van mij geparkeerd (renault megane)
Op 21 dec s,morgens zien wij dat de megane schuin tegen de opel geparkeerd staat en een enorme schade heeft (achterklep is flink beschadigd /trekhaak staat scheef) de opel heeft flinke schade boven linker voorwiel!! de dader is helaas doorgereden (en moet zelf ook flinke schade hebben omdat glas/kleur van d elak in de megane lagen)
Mijn vraag is nu de megane is een lease auto de corsa is van mij wie draait nu op voor de schade van de corsa?? de lease maatschappij ing zegt dat ik meot claimen bij waarborg fonds?? maar het is toch duidelijk dat de megane tegen mijn auto is geduwd?? dus ik dacht dat ik daar dus de schade kan verhalen??
wie kan ons helpen

Als het duidelijk is dat de Megane ( Lease auto meestal All Risk verzekerd ) de Opel Corsa heeft beschadigd kan je de verzekering van de Megane aanspreken voor de schade aan de Opel. De schade aan de Opel ( dader onbekend ? ) via het waarborgfonds ( onder hun voorwaarden ) trachten te verhalen.

Succes

lenyenfred
door lenyenfred - Jan 14, 2011 om 15:45
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Pennetje,
Allereerst, jammer van de schade, hoe dan ook, geeft altijd veel werk.
Heb zelf 2x met het Waarborgfonds te maken gehad.
De eerste keer had ik al mijn rechten verspeeld door op het politiebureau aangifte te doen.
Had mijn auto nooit van z'n plaats mogen halen.
De tweede keer ben ik op een oudejaarsavond toen de auto geparkeerd stond, weer aangereden en dader natuurlijk weg.
Met mijn eerste ervaring in mijn hoofd, heb ik de politie gebeld.
Ze vertelden mij, dat ik maar aangifte moest komen doen.
Heb verteld, dat het om het Waarborgfonds ging en de politie ter plaatse wilde hebben.
Vele uren later zijn ze gekomen en hebben procesverbaal opgemaakt.
Met een getuige verklaring, dat mijn auto niet kapot was die avond van vertrek, en het procesverbaal, heb ik de kosten nu WEL ontvangen.
Ga dus NOOIT van z'n plaats en wacht op de politie, hoe lang ook.
Veel succes, maar het Waarborgfonds zal proberen er onderuit te komen.

ke
door kevinmanon - Jan 14, 2011 om 17:52
18 Antwoorden / 2 Vragen

Je moet bij de verzekering van de corsa zijn, als dat 20 dec. gebeurd is ben je een beetje laat, moet binnen 48 uur, iemand reed onze spiegel eraf in de polder met een noodgand, 3 dagen later gemeld, was te laat.
Ook heb ik eens een brommer op mijn achterspatbord gehad, en hij reed door, er was een meneer zo aardig om te getuigen, dat had ik beter niet kunnen doen, want het waarborgfonds betaalde niet uit omdat de getuige het nummer van de brommer had moeten noteren, dus volgende keer maar geen getuige.
Aldoende leert men, om niet eerlijke te zijn.

vladja
door vladja - Jan 14, 2011 om 18:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

kevinmanon,

Zonder getuige wordt er helemaal niet uitbetaald.

Vladja

grindweg
door grindweg - Jan 14, 2011 om 20:16
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als er geparkeerd is en er zijn getuige dat de auto"s onbeschadigd waren.
keerd het waarborg fonds uit.
er zijn echter wel spel regels.
als u allrisk verzekerd bent betalen die eerst uit.
anders gaat het vermoedelijk een jaartje duuren.

re
door rene17 - Jan 15, 2011 om 08:57
106 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de schade op het waarborgfonds verhalen voor beide auto's.
Wel geldt dat er een eigen risico van toepassing is bij het Waarborgfonds, welke u nergens kunt verhalen.

Voor het verhalen gelden regels
- de schade moet zijn veroorzaakt door een ander motorrijtuig; de bewijslast hiervoor ligt bij u. Laat een schadeherstelbedrijf een monster van de achtergebleven autolak van de onbekende dader veiligstellen. Een expertisebureau kan verklaren dat dit lak van een auto is (kan uit de samenstelling van de lak worden vastgesteld).
- er moeten 2 getuigen zijn; in praktijk wordt met 1 getuige vaak ook genoegen genomen. Vraag even een aantal mensen in de straat of zij hebben gezien dat u de auto onbeschadigd hebt geparkeerd. Zij kunnen als getuige dienen.
- De onbekende dader moet op geen enkele wijze kunnen worden achterhaald; U dient in de omgeving navraag te doen of iemand heeft gezien wie uw auto's heeft geraakt.
- U dient politie-aangifte te doen. Enerzijds vanwege de poging om de dader te achterhalen. Anderzijds omdat doorrijden na een aanrijding feitelijk een misdrijf is.

Veel succes.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 16, 2011 om 03:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bijna alle antwoorden kan ik toevoegen aan mijn collectie flutadviezen.
Vraagsteller en echtgenoot hebben niets te maken met het waarborgfonds.
De leaseauto is tegen de Corsa aangedrukt door een onbekend motorvoertuig.
Dat de schade is veroorzaakt door een motorvoertuig bewijzen de van dit voertuig achtergebleven sporen.
Ondanks dat de geparkeerde leaseauto geen verkeersdeelnemer is blijft hij aansprakelijk voor veroorzaakte schade. Immers bij storm kan een auto gaan "rijden" en schade veroorzaken. Een geparkeerde motorfiets kan omvallen en schade veroorzaken. Daarom moeten ongebruikte motorvoertuigen op de openbare weg altijd verzekerd zijn. De schade aan de Corsa is dus aantoonbaar door de Renault veroorzaakt en de verzekeringsmaatschappij van de leaseauto zal de schade aan de Corsa moeten betalen.
De verzekeringsmaatschappij van de leaseauto kan daarna de schade van beide auto's bij het waarborgfonds claimen. Een voorbeeld : u remt voor een rood verkeerslicht, voor u staat een auto stil. Een derde auto ramt uw auto aan de achterzijde, en uw auto wordt op de stilstaande auto voor u gedrukt. Ondanks dat de achterste auto alle schade heeft veroorzaakt betaalt uw verzekering de schade van de voorste auto. En de achterste auto betaalt de schade aan de voor en achterkant van uw auto. Krom he ?
De Megane heeft de schade aan de Corsa veroorzaakt, dus betalen.
Advies : laat je niet afschepen en intimideren door de leasemaatschappij, zoek anders buiten hen om rechtstreeks contakt met de verzekeringsmaatschappij van de leaseauto. De leasemaatschappij probeert er waarschijnlijk onderuit te komen vanwege de no claim korting die ze door deze schade gedeeltelijk kunnen verliezen.

pe
door pennetje - Jan 16, 2011 om 11:32
5 Antwoorden / 4 Vragen

Hierbij wil ik iedereen bedanken voor alle adviezen , wij gaan hiermee verder laat terzijndertijd weten hoe het is afgelopen.

grindweg
door grindweg - Jan 16, 2011 om 13:50
2308 Antwoorden / 28 Vragen

lease maatschapijen zijn vaak wa verzekerd en de rijder heeft een eigen risico.
er is wel een eigen stroppen pot bij de maatschapijen.
daarom mijn eerder advies laat de verzekering van de corsa de megane aansprakelijk stellen.
de rest blijft van kracht

vladja
door vladja - Jan 16, 2011 om 14:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij schade-uitbetaling door de WA-verzekering van de Megane is er geen eigen risico. De schade moet volledig uitbetaald worden.

Bij schadevergoeding door het Waarborgfonds geldt er een eigen risico van € 250,--, dat uiteraard niet uitbetaald wordt.

Vladja

grindweg
door grindweg - Jan 16, 2011 om 14:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo vladja.
daarom ook de pot van de maatschapij zelf.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 16, 2011 om 20:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ook dit antwoord voeg ik toe aan mijn collectie flutadviezen.
De Corsa van vraagsteller is kennelijk alleen w.a. verzekerd.
Als de auto all risks was verzekerd was de vraag hier niet gesteld.
Want dan was de schade zonder problemen vergoed.
Als je alleen een w.a. polis hebt doet je eigen verzekering niets voor je om
de schade te verhalen.
Tenzij je een aparte verzekering hiervoor hebt afgesloten.
Maar dan was de vraag hier niet gesteld.
Of de leasemaatschappij schade uit een eigen pot of via een verzekering laat betalen doet niets ter zake.
Mijn verhaal blijft hetzelfde.

Vraagsteller bedankt de experts en zegt met de antwoorden aan de slag te gaan.
Vraagsteller, hoe weet je nou wat het juiste antwoord is, straks doe je alles verkeerd en gooi je je eigen glazen in.
Ben je lid van de ANWB ? Bel ze !!

Het antwoord van Vladja komt ook in mijn verzameling.
Het eigen risico van 250 euro bij het waarborgfonds ( ik weet niet of dit waar is) is voor de leasemaatschappij, en niet voor vraagsteller.
Dit antwoord slaat nergens op.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=grindweg schreef op zondag 16 jan 2011, 13:50: lease maatschapijen zijn vaak wa verzekerd en de rijder heeft een eigen risico.
er is wel een eigen stroppen pot bij de maatschapijen.
daarom mijn eerder advies laat de verzekering van de corsa de megane aansprakelijk stellen.
de rest blijft van kracht

vladja
door vladja - Jan 16, 2011 om 20:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wimmi20,

Het antwoord van Vladja komt ook in mijn verzameling.
Het eigen risico van 250 euro bij het waarborgfonds ( ik weet niet of dit waar is) is voor de leasemaatschappij, en niet voor vraagsteller.

Als de eigenaresse zich rechtstreeks tot het Waarborgfonds went - zoals een aantal andere adviseerde - dan heeft ze wel degelijk te maken met het eigen risico van € 250,--.

En als je niet eens weet of dat waar is, google dan even op het Waarborgfonds, waarin dit luid en duidelijk vermeld staat voor een aanrijdingsschade. Dan kan je terzake volledig meepraten en wordt jouw "collectie flutadviezen" niet gevuld met zaken waarvan je niet weet of het waar is.

Vladja

wimmi20
door wimmi20 - Jan 16, 2011 om 20:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vladja hoe nou eens op met dingen te beweren waar je geen verstand van hebt.
De eigenaresse heeft niets te maken met het waarborgfonds omdat de schade is veroorzaakt door een bekende dader.
Namelijk de leaseauto van haar man.
Lees eerst een eens mijn stukkies hierboven, misschien snap je het dan.
Het eigen risico is voor de leasemaatschappij of haar verzekeringsmaatschappij die de schade aan de Corsa VOLLEDIG moet vergoeden.
Of kan ik beter Jip en Janneke taal gebruiken om begrepen te worden ??
========================================================

=vladja schreef op zondag 16 jan 2011, 20:34: Wimmi20,

Het antwoord van Vladja komt ook in mijn verzameling.
Het eigen risico van 250 euro bij het waarborgfonds ( ik weet niet of dit waar is) is voor de leasemaatschappij, en niet voor vraagsteller.

Als de eigenaresse zich rechtstreeks tot het Waarborgfonds went - zoals een aantal andere adviseerde - dan heeft ze wel degelijk te maken met het eigen risico van € 250,--.

En als je niet eens weet of dat waar is, google dan even op het Waarborgfonds, waarin dit luid en duidelijk vermeld staat voor een aanrijdingsschade. Dan kan je terzake volledig meepraten en wordt jouw "collectie flutadviezen" niet gevuld met zaken waarvan je niet weet of het waar is.

Vladja

pe
door pennetje - Feb 18, 2011 om 13:36
5 Antwoorden / 4 Vragen

Beste allemaal

ik had beloofd te reageren als ik nieuws zou hebben over de auto.
Ik heb inmiddels contact gezocht met de verzekering van de leasemaatschappij en die hebben mij heel goed geholpen, inmiddels is er een taxateur geweest en hebben we het geld gestort gekregen!!dus nu afspraak maken voor reparatie

ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor alle gegeven antwoorden

mvgr Pennetje