ce
door cesa1990 May 9, 2011 om 22:11
Auto & vervoer

Opgelicht door Klantenservice ???

Goede avond,

Ik ben 21 jaar, ik heb een spierziekte waardoor ik afhanelijk ben van een electrische-rolstoel en woon in Boxmeer. Ik wilde afgelopen Donderdag met een vriend afspreken in Nijmegen om de stad in te gaan. Ik heb Woensdag dus flink met de NS en VEOLIA een aantal keren gebeld over de rolstoeltoegankelijkheid. De klantenservices van NS en VEOLIA vertelden mij dat er geen Assistentie-Verlening mogelijk was op het station van Boxmeer, omdat de treinen tussen Boxmeer en Nijmegen geschikt zijn voor alle soorten rolstoelen (óók electrische rolstoelen). De Assententie-Verlening voor op het station in Nijmegen was wel gewoon geregeld.
Om er 100% zeker ervan te zijn dat ik de volgende dag kon stappen met mijn vriend heb ik dus een aantal keren gebeld met de klantenservices. Op de donderdag heb ik netjes een ticket gekocht. Ik heb op 3 treinen staan wachten, maar helaas. De hoogte van de treinen waren zéker tussen de 20 á 30 centimeter lager dan het perron van het station in Boxmeer. Daar sta ik dus op het station met een ticket in mijn hand waar ik niets mee kan.
Ik heb terplekke gebeld naar beide klantenservices (NS en VEOLIA), maar daar werdt er mij dit keer vertelt dat het opeens niet mogelijk was om met de rolstoel te reizen. Dit vind ik erg vreemd.

Nu heb ik nog een andere probleem. Ik wil het aankomende schooljaar een mbo-opleiding in Nijmegen volgen (aanmelding en allerlei andere zaken zijn netjes geregeld) en nu kom ik met deze Operbare-Vervoer-probleem. Ik wil zeker niet mijn opleiding afblazen door dit probleem. Ik heb namelijk al een jaar lang thuis gezeten vanwege een taxi-vervoer-probleem (geen Operbaar-Vervoer) naar een ANDERE opleiding, wat ik afgeblazen heb.

In het kort [u]DOOR[/u] NS en/of VEOLIA kan ik volgend jaar WAARSCHIJNLIJK niet naar mijn opleiding.

Is dit Openbaar Vervoer ook echt Openbaar vervoer?
Volgens mij zit er wel iets in van Discriminatie?

[u]Ik wil jullie vragen wat ik nu hiertegen het beste kan doen.[/u]
Ik voel me namelijk wel behoorlijk opgelicht door de klantenservices!

Met vriendelijke groet,

Cemal Sarioglu

3426 13 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - May 10, 2011 om 00:02
483 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Cemal,

Ik denk dat je het beste naar de gemeente kan gaan. Er zijn mogelijkheden om vervoer te regelen voor je school.
Wat de NS en Veolia aangaat kun je een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.

sw
door swat1500 - May 10, 2011 om 23:25
3789 Antwoorden / 0 Vragen

De NS noch Veolia zijn overheidsinstellingen dus de Nationale Ombudsman is niet bevoegd klachten tegen deze bedrijven te behandelen.

Ik weet niet in hoeverre particuliere bedrjiven verplicht kunnen worden rolstoelvriendelijk te handelen.

Toen de NS nog een staatsbedrijf was had men wel meer oog voor de gehandicapte dan toen men een privaat bedrijf werd.

Ook in mijn woonplaats zijn er zat bussen en trams waar je met een rolstoel niet in kan en dat is al jaren zo.

marann
door marann - May 11, 2011 om 12:08
38 Antwoorden / 15 Vragen

Dag Cemal,
Ik vind het heel goed van je dat je zegt je opleiding niet af te blazen. Zeker niet doen! Misschien is het een idee om dit eens onder de aandacht van de tv te brengen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Radar.
Iedereen in Nederland moet zich toch vrij kunnen bewegen of je nu valide bent of invalide. Je hebt gelijk dat dit discriminatie is!
Ik wens je heel veel succes!
Marann

audb
door audb - May 11, 2011 om 12:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zowel de NS als wel Veolia zijn openbaar vervoer bedrijven en zijn wettelijk verplicht om iedereen te vervoeren ook als degene in een rolstoel zit.

Als redactie van Kassa zou ik zeker hier eens een item over maken daar het voor het privatisering van de NS het wel degelijk mogelijk was om een rij plaat voor rolstoelen aan te vragen.

Er worden zelfs perrons aangepast hiervoor dus waarom ook niet in Boxmeer?

Veel kost het hun niet omdat ze er subsidie voor kunnen krijgen.

traporgel
door traporgel - May 11, 2011 om 13:11
191 Antwoorden / 4 Vragen

U moet bij de afdelig WMO van de gemeente zijn. Die hebben het budget om uw probleem op te lossen. Daar hebt u wettelijk recht op. En als het via de NS niet kan, hebt u recht op een adequate rolstoeltaxi voor uw dagelijkse reis voor uw opleiding. Veel gemeenten proberen uw probleem op te lossen door te kiezen voor de goedkoopste oplossing, omdat in de wet staat "goedkoopst adequate oplossing", maar gemeenten verzwijgen wel erg vaak dat 'goedkoopst etc." NIET in de WET staat, maar in de plaatselijke WMO verordening. En sommige gemeenten zijn daar ZO fanatiek in dat ze zelfs een senior beleidsmedewerker willen ontslaan wegens 'TE klantvriendelijk' zijn. Ik weet dat, want het is mij zelf overkomen. Dus: goed voorbereid naar de gemeente, en waar dat maar mogelijk is, je poot stijf houden. Je recht is tenslotte je recht.

germanangel
door germanangel - May 11, 2011 om 13:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ik ben ook een rolstoeler uit Venlo, en heb waarschijnlijk de juiste oplossing voor u!

Vanzelfsprekend ben ik dezelfde problemen tegengekomen. Ik rijd binnen met een elektrische rolstoel en buiten met de scooter, waardoor ik niet meer met Veolia kan rijden, omdat ik niet voren bij de chofeur kan instapen.

Nou de oplossing:
Ik belde met de gemeente WMO Venlo en Helden over dit probleem.
Dit woordt behandeld in Helden door amtenaar meneer Freedols, en in Venlo door mevrouw Berdike Peeters !
Venlo wil voor ALLE die niet met Veolia per bus of trein kunnen rijzen een speziale voorziening opzetten, bij welke u zelf met een taxibedrijf de afspraken maakt en wat door de gemeente wordt betaald.
U moet bij u gemeente erop aandringen ook zo een voorziening intevoeren, daarvoor heb ik u de namen van de amtenaren gegeven. Zo staat u sterker dan ik toen. Het is een gevecht maar het loond.
Als u dit hebt bereikt dan kunt u naar u opleiding, dan wel met de taxi!
Ik hoop ik heb u kunnen helpen,
met vriendelijke groeten Angelika

loreleigil
door loreleigil - May 11, 2011 om 14:44
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 11 mei 2011, 12:52]Zowel de NS als wel Veolia zijn openbaar vervoer bedrijven en zijn wettelijk verplicht om iedereen te vervoeren ook als degene in een rolstoel zit.

Als redactie van Kassa zou ik zeker hier eens een item over maken daar het voor het privatisering van de NS het wel degelijk mogelijk was om een rij plaat voor rolstoelen aan te vragen.

Er worden zelfs perrons aangepast hiervoor dus waarom ook niet in Boxmeer?

Veel kost het hun niet omdat ze er subsidie voor kunnen krijgen. Helaas is Europees afgesproken dat pas in 2030 al het openbaar vervoer volledig toegankelijk moet zijn. Dus nog even 19 jaar wachten, en dan klopt uw uitspraak.

gw
door gwo012 - May 11, 2011 om 18:29
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie dat TS stelt dat hij een MBO-opleiding gaat volgen. Indien hij inderdaad een MBO-opleiding gaat volgen welke niet direct toegangelijk is na de basisschool moet hij bij UWV zijn voor een vervoersvoorziening. Ik werk op de afdeling Voorzieningen van UWV en wij doen het schoolvervoer voor MBO, HBO en universitaire opleidingen.

Ik raad TS aan een aanvraagformulier vervoer te downloaden van de UWV site en deze in te dienen bij het dichtstbijzijnste UWV kantoor. Er zal dan bekeken worden wat de goedkoopst adequate voorziening is.

ri
door rika1963 - May 11, 2011 om 22:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

https://avg.ns.nl/#voorbereiden

Link aanklikken en stappen volgen, werkt prima!!!

orgelmuts
door orgelmuts - May 11, 2011 om 22:54
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=traporgel schreef op woensdag 11 mei 2011, 13:11]U moet bij de afdelig WMO van de gemeente zijn. Die hebben het budget om uw probleem op te lossen. Daar hebt u wettelijk recht op. En als het via de NS niet kan, hebt u recht op een adequate rolstoeltaxi voor uw dagelijkse reis voor uw opleiding. Veel gemeenten proberen uw probleem op te lossen door te kiezen voor de goedkoopste oplossing, omdat in de wet staat "goedkoopst adequate oplossing", maar gemeenten verzwijgen wel erg vaak dat 'goedkoopst etc." NIET in de WET staat, maar in de plaatselijke WMO verordening. En sommige gemeenten zijn daar ZO fanatiek in dat ze zelfs een senior beleidsmedewerker willen ontslaan wegens 'TE klantvriendelijk' zijn. Ik weet dat, want het is mij zelf overkomen. Dus: goed voorbereid naar de gemeente, en waar dat maar mogelijk is, je poot stijf houden. Je recht is tenslotte je recht.

Je moet inderdaad bij de afdeling WMO van uw gemeente zijn. Daar zou u een pasje aan kunnen vragen voor een regiotaxi.
Als u eenmaal zo'n pasje hebt, kun je ook nog een Valyspasje aanvragen, voor als je verder weg moet.
Dat is aangepast vervoer van deur tot deur.
Je kunt ook een Valyspas aanvragen als je een invalidenparkeerkaart hebt.
Je zou even kunnen kijken op www.valys.nl
Veel succes met je studie!
Laat je door dit vervoersprobleem niet ontmoedigen!

wh
door wheely2017 - May 16, 2011 om 20:07
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Cemal,

Neem eens contact op met www.makkersunlimited.nl. Deze groep knokt vooral aan de weg om het openbaar vervoer toegankelijk te maken voor alle mensen met een beperking. Zij kunnen je zeker vertellen wat je er het best aan kunt doen!
Ik wens je veel succes!

Groetjes,
Wheely2017

marann
door marann - May 16, 2011 om 20:46
38 Antwoorden / 15 Vragen

Dank je wel orgelmuts voor je antwoord. Ik heb een invalidenparkeerkaart maar heb nog nooit gehoord van een Valyspas.

Groeten Marann

orgelmuts
door orgelmuts - May 16, 2011 om 23:08
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=marann schreef op maandag 16 mei 2011, 20:46]Dank je wel orgelmuts voor je antwoord. Ik heb een invalidenparkeerkaart maar heb nog nooit gehoord van een Valyspas.

Groeten Marann

Hoi marann,

Nou, dat is hartstikke mooi dat je een invalidenparkeerkaart hebt.
Daar kun je dus een Valys-pasje mee aanvragen.
Ik heb even wat contactgegevens opgezocht die op mijn pasje staan.

www.valys.nl

Valys
Antwoordnummer 6
3260 WB Oud-Beijerland

Succes!