bo
door boug Sep 5, 2012 om 10:52
Auto & vervoer

OV-chipkaart

De persoonlijke OV-chipkaart is maar 5 jr geldig. Ik weet niet of iedereen dit wist, ik in iedergeval niet. Dit betekend dat je om de 5 jr. voor € 7,50 een nieuwe kaart moet aanvragen.

Vroeger had je ook persoonlijke abonnementen en die waren altijd gratis, uitgezonder het abonnement dat je erop liet zetten.

Zijn er ook mensen die zich hierover verbazen en dit puur is om de kassa van het openbaarvervoer te spekken.

Groeten,

1120 10 Rapporteer

sk
door skyjack - Sep 5, 2012 om 11:11
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het geheel met u eens maar dit is meer iets voor discussies, niet de vraag en antwoord rubriek.

rapil
door rapil - Sep 5, 2012 om 11:30
433 Antwoorden / 0 Vragen

Tjonge jonge, voor nog geen 3 cent per week het gemak van de kaart. Wat een zeikerds heb je toch in dit land. Ga lekker lopen, heb je geen kaart nodig.

hk_mr308
door hk_mr308 - Sep 5, 2012 om 12:10
146 Antwoorden / 2 Vragen

wow, € 7,50 per 5 jaar...

Nee weet je wat, laten we dan over paspoorten, rijbewijzen , id kaarten.... Allemaal duurder en nog eens vanuit de overheid ook nog eens....

Nee sorry, kan er niet zo mee zitten, als het nu een kaart van € 50,00 was oke, maar voor die 7,50 doe ik het wel ;)

Ojee, ik sta trouwens ingeschreven in de KVK, paar tientjes per jaar en voor wat, reclame gezeur aan mijn bedrijfstelefoon...

Nee die OV kaart is niet echt een doorn in het oog :P

tr
door tristan1981 - Sep 9, 2012 om 10:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rapil schreef op woensdag 5 sep 2012, 11:30]Tjonge jonge, voor nog geen 3 cent per week het gemak van de kaart. Wat een zeikerds heb je toch in dit land. Ga lekker lopen, heb je geen kaart nodig.
Het is ook geen geld-, maar een principekwestie. Ik vind het ook schandalig dat je EN moet betalen voor een kaart (die nog lang niet goed werkt) EN moet betalen voor de te leveren diensten.

Voor een bankpas moet ook betaald worden, maar daar staat tegenover dat je GRATIS gebruik kan maken van diverse diensten die de betreffende bank biedt.
Dus: óf je betaalt voor de kaart, maar zijn de geleverde diensten gratis óf de kaart is gratis en je betaalt voor de te leveren diensten.
De eerstgenoemde is in het OV niet echt realistisch (helaas), dus zou de kaart gratis moeten zijn.

Één van de vele andere falen van de kaart is dat je, als je met de trein reist (zonder abonnement), minimaal € 16,- saldo op de kaart moet hebben staan. Dus als je van Amsterdam CS naar Amsterdam Bijlmer/ArenA gaat met de trein (kosten van een vol tarief kaartje: € 2,40), moet er dus minimaal € 16,- op de kaart staan. Dat is ook be-lach-e-lijk.

Verder kun je hier een lijst met 33 ov-chipkaartfalen bekijken

mahadma
door mahadma - Sep 9, 2012 om 10:19
11568 Antwoorden / 51 Vragen

@boug,

dan blijf je zeker ook nog een kwartier of langer (nodeloos) staan bij een parkeermeter als je voor die tijd betaald hebt ...................

ru
door ruitenheer - Sep 9, 2012 om 22:47
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tristan1981 schreef op zondag 9 sep 2012, 10:12]Verder kun je hier een lijst met 33 ov-chipkaartfalen bekijken
De lay-out van die site is bijna net zo erg als de kaart zelf.

sk
door skyjack - Sep 10, 2012 om 13:33
121 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan me raar vinden en een schiep, maar ik vind het wel degelijk belachelijk. Vroeger kocht ik voor een bepaald bedrag een strippenkaart en dan kon ik reizen voor dit bedrag. Niemand hoefde te betalen voor het kaartje zelf, je kocht gewoon papieren saldo.

Nu maken ze het digitaal en dan moet je ineens betalen voor een kaart en daar bovenop nog eevn voor saldo om te reizen. Zoals tristan1981 hierboven al zei, of je betaald voor een kaart en krijgt daar een service voor terug, paspoort voor het mogen reizen, bankpas voor het overal in europa/terwereld mogen pinnen etc.

In dit geval betaal voor je voor een kaart waar je verder dan nog extra geld voor moet betalen onm het te gebruiken. Vind het belachtelijk.

di
door diemenees - Sep 12, 2012 om 12:45
196 Antwoorden / 15 Vragen

dat je daar nu pas achterkomt getuigt niet van veel kennis van de wereld. Ook op dit forum is dit al 20+ x aan de orde gesteld.
In deze wereld zijn er inmiddels zeker 1000en OV-bedrijven/systemen die met zo'n soort kaart werken-de kosten varieren van gratis tot boven de 10€. Soms gelden ze maar 3 jaar, meest 5, soms onbeperkt-al moet je dat niet geloven-dwz tot herroepen-en dat is maar afwachten.
Als je nou ff doordenkt in de richting van de vijand: die 7,50 is er ook om te voorkomen dat mensen voor niks gaan reizen. NU is het al mogelijk hele langebusreizen te maken die meer kosten als 7,50 door met 0 in te checken en dan die kaart weg te gooien. Je kan tot 4€ in de min komen-en met nog meer bij hele lange dus dure reizen.
Nou mag jij een systeem bedenken (en niet gewoon roepen dat jij nooit zo ver gaat) dat dit kan voorkomen.

hereistom
door hereistom - Sep 12, 2012 om 13:06
740 Antwoorden / 1 Vragen

Het meest dure en achterlijke systeem is de OV-Chipkaart!
De klant staat niet meer centraal, het gaat om de winst van de vervoerders. Je kunt je afvragen waarom we ooit zijn begonnen aan de OV-chipkaart, een kaartje kopen is makkelijker, maar nee, we moesten digitaal. En dat lukt maar moeilijk, met heel veel problemen voor de klanten.

Het aantal klachten over de chipkaart blijft maar stijgen. Consumenten zijn vooral boos over de wirwar aan abonnementen, de hoge prijsstijgingen en de slechte klachtenafhandeling. In tegenstelling tot de strippenkaart is het abonnement op de OV-chipkaart niet geldig in het hele openbaar vervoer, gevolg: ‘een woud aan abonnementen, met allemaal eigen voorwaarden en regels’, overal weer in- en uitchecken en ga zo maar door!

ch
door chalders - Oct 7, 2012 om 18:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het principieel onuitstaanbaar dat bij het verlopen van een OV-chipkaart ik zelf actie moet ondernemen om deze te verlengen of na verloop van de kaart zelfs moet vervangen. En dat kost dan ook nog 7,50 euro. Ik heb daar niet om gevraagd. Om die hele kaart niet.
Ik was gewend om een NS-voordeeluren kaart te krijgen en bij het verlopen daarvan telkens een nieuwe te krijgen, kosteloos.
Dit verzinsel van een OV-chipkaart heeft voordelen en gemak, maar dat mag niet verhaald worden op de consument naar mijn mening. OV-chipkaart is daarmee een bdrijf geworden die een tarief daarvoor hanteert en verzint en geen concurrentie heeft.
Kortom, of het is belastinggeld of het is oneigenlijke monopoliepositie waar niemand iets op in te brengen heeft. Kortom je reinste belazerij!!!!
Als men een kaart wil invoeren, prima! Maar verhaal dat niet op reizigers die daar niet om hebben gevraagd.
En boven alles betaal je voor een service dien niet geleverd wordt. Je moet namelijk zelf je kaart aanvragen en onderhouden. Als ik voor al die handelingen eens kosten in rekening breng.... Ik wil gewoon reizen, niet piemelen met een kaart die beheert wordt door een of andere monopolist die bepaald hoe het moet.
Je kunt verdomme niet eens meer zomaar de bus in om van A naar B te gaan voordat je de hele kermis doorlopen hebt.
Hondsbrutale geld- en tijdtrekkerij vind ik het!!!!
Het is jammer dat consumenten geen administratiekosten en boetes kunnen rekenen voor opgezadelde lasten. Misschien moest het eens mogelijk worden dat burgers/consumenten zelf ook algemene voorwaarden kunnen hanteren en handhaven.
Eens kijken waar het dan strand!