di
door dinger Dec 1, 2005 om 15:47
Auto & vervoer

Rechten ? t a v Gestolen brommer .

Geachte lezers .

Mijn vrouw heeft in 2002 een tweedehands bromfiets gekocht bij een erkende rijwiel / bromfiets handel , zij is dan ook in het bezit van een aankoopbewijs .

Nu echter i v m de keuring van bromfietsen i v m kentekenplaat is via het R D W bekend geworden dat deze bromfiets vanaf 2004 als gestolen geregistreerd staat .

Omdat hier veel onduidelijkheid over bestaat i v m tijd van aankoop en aangifte ligt deze zaak inmiddels bij de politie voor verder onderzoek .

Mijn specifieke vraag in deze is dan ook ?

Indien blijkt dat deze brommer inderdaad vanaf 2004 als gestolen geregistreed staat , moet ik deze dan alsnog afstaan en kan ik het aankoop berdag terug eisen ? De zaak waar brommer bestaat inmiddels niet meer als zodanig .

Wat zijn mijn rechten in deze ? Kunt u mij een advies geven in deze ?

B V D  Math

853 6 Rapporteer

wi
door wippie - Dec 1, 2005 om 15:53
260 Antwoorden / 0 Vragen

In 2002 gekocht bij een destijds bestaande erkende zaak. In 2004 als zijnde gestolen geregistreerd, maak U geen zorgen.

brynnar
door brynnar - Dec 1, 2005 om 16:02
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Math,

Ik neem aan dat het voor u een peuleschil moet zijn om aan te tonen dat uw vrouw de bromfiets al drie jaar in haar bezit had? Eventueel oude verzekeringsbewijzen, aankoopbon?

De aangifte kan in geen geval kloppen. Ik neem aan dat niemand twee jaar na de diefstal nog aangifte doet?

Inderdaad, geen zorgen.

Brynnar

hutch
door hutch - Dec 2, 2005 om 12:59
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Dinger,

Als ik dit zo lees, lijkt het mij waarschijnlijker dat er bij de registratie bij de aangifte in 2004, iets verkeerd is gegaan. Betreffende aangever of politieagent (toentertijd in 2004) hoeft maar 1 lettertje of cijfertje niet goed geregistreerd te zijn en dan kun je zoiets krijgen.

Of....

U koopt deze bromfiets in 2002 (bij een erkende bromfietshandelaar) en "iemand" (anders) doet 2 jaar later aangifte van diefstal?? Het zou kunnen dat het inderdaad een en dezelfde bromfiets is, maar... heeft die aangever dan 2 jaar zitten/liggen slapen, of heeft hij/zij 2 jaar lang lopen zoeken??

U heeft geluk, dat u de originele aankoopnota nog heeft. U kunt dan aantonen dat u te goeder trouw bent geweest. Ik geloof niet dat u deze bromfiets weer moet afstaan.

Gr. Hutch

le
door leks20 - Dec 7, 2005 om 18:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je een brommer of fiets in een winkel koopt wordt u eigenaar. (bromfietsen en fietsen zijn voorbeelden van register goederen, de verkoper moet een register bijhouden)

Dit betekent dat u rechtmatig eigenaar bent van de bromfiets. U hoeft de bromfiets zeker niet af te staan.

Voorbeeld:

Mijn fiets wordt gestolen. Deze fiets wordt doorverkocht aan een fietsenwinkel. U koopt mijn fiets in deze fietsen winkel. U mag verwachten dat u een eerlijke fiets heeft gekocht. De fiets is en blijft uw eigendom. Ik kan ,mijn schade verhalen bij de verzekering.

ho
door hoekvd - Dec 9, 2005 om 18:01
10 Antwoorden / 0 Vragen

Aansluitend op antwoord van Hutch,

momenteel blijkt tijdens de kentekening van bromfietsen dat in het verleden veelal typefouten zijn gemaakt in het " gestolen " register van de politie. inderdaad 1 letter of cijfer verkeerd en het gaat om een andere bromfiets. Ook blijkt dat veel brommers een gestolen signaal hebben gekregen op basis van een gedeeltelijk Voertuig Identificatienummer (VIN) of op basis van een typegoedkeuringsnummer. Het VIN wordt nl. veelal in twee gedeeltes ingeslagen ivm ruimtegebrek. Kortom >> het gestolen signaal zegt niet alles, want de politie heeft er een zootje van gemaakt. Lijkt me goed dat de politie de gegevens in het dossier van aangifte gaat vergelijken met die van u.

succes

dutchstef
door dutchstef - Jan 4, 2006 om 15:25
18 Antwoorden / 0 Vragen

je hoeft je in geen beding zorgen te maken als de bromfiets voor de aangifte in u bezit is doormiddel van een verzekeringsbewijs. en dus in dit geval zeker niet.

Je kunt wel als je dat kunt aantonen aangifte doen van valsheid in geschriften.

Als je de brommer bij hem hebt gekocht voor een goede overeenkomende prijs word de brommer altijd aan je toegewezen en kun je niet strafbaar worden gesteld aan Heling. Maar dat is zoals ik gelezen heb ook niet van toepassing